Tel Aviv 13. apríla 2016 (HSP/gizmodo/Foto:gizmodo.com)
V roku 587 pred Kr., v posledných dňoch vyplienenia Jeruzalema a jeho veľkolepého chrámu novobabylonským vládcom Nabuchodonozorom II., skupina vojakov strážila južnú hranicu Judského kráľovstva. Početné nápisy, ktoré po sebe nechali, boli podľa výsledkov skúmania za pomoci modernej digitálnej analýzy napísané viacerými ľuďmi. Do akej miery bola teda rozšírená gramotnosť v tej dobe?
Potvrdzuje to aj Arie Shaus, matematik a archeológ na univerzite v izraelskom Tel Avive, ktorý o tom podal štúdiu do zborníka Národnej akadémie vied USA. Prekvapujúce je to, že schopnosť čítať a písať nebola určená len úzkej skupine ľudí, ale rozšírená po celom Judskom kráľovstve, čo samozrejme mení náš súčasný pohľad na úroveň gramotnosti a vzdelávania v tých dobách.
Podľa nájdených artefaktov sa zapisovali rôzne informácie, ako napríklad vojenské povely či vymenúvanie množstva potravinových či iných zásob, na úlomky (črepiny) keramiky nazývané “ostraká (ostrakon)”. Arie Shaus a jeho kolegovia skúmali práve 16 takýchto “ostrakov” a za pomoci modernej technológie zistili, že ich napísali viaceré osoby. Šlo totiž o odlišné rukopisy minimálne šiestich rôznych autorov. “Od veliteľa až po najnižšiu hodnosť, všetci mohli komunikovať v písomnej forme,” konštatuje Arie Shaus. “To je veľmi prekvapivý výsledok,” dodáva.
Keďže to boli časy, kedy sa postupne písali biblické texty a tie najskoršie (Päť kníh Mojžišových – Pentateuch, Kniha Jozue, Kniha Sudcov či obidve Knihy kráľov) boli vytvorené ešte pred vyplienením Jeruzalemského chrámu, ide o ešte viac podivnú skutočnosť. Kto každý už teda vedel písať v tej dobe?
Christopher Rollston, expert na archeológiu a biblické štúdie na Univerzite Georgea Washingtona, vysvetľuje celú záležitosť takto: “Myslím, že gramotnosť bola obmedzená na elity, v podstate na zákonníkov, vysokých vojenských činiteľov a na kňazov.” Podľa neho je možné, že čítanie a písanie sa v tých časoch rozšírili medzi viacerých, ale všetko len v rámci vtedajšej vyššej spoločenskej vrstvy.