Analytici aliancie uvádzajú, že doterajšia prax, keď náklady na potravinovú pomoc v plnej miere niesli výlučne iba obchodníci, odrádzala od jej realizácie najmä menších obchodníkov.
Pre túto kategóriu boli administratívne a finančné náklady s tým spojené neúmerne vysoké.
Odborníci hovoria, že za týchto okolností stála potravinová pomoc viac-menej iba na pleciach veľkých obchodníkov, ktorí mali nielen dostatočnú kapacitu, ale aj vôľu tieto náklady znášať. Pripomínajú, že spoločnosti združené v SAMO (Billa, Lidl, Kaufland, Metro a Tesco) takto napríklad v roku 2013 spolu darovali na charitatívne účely potraviny v hodnote 425 tisíc eur.
Viacerí obchodníci sú spokojní s tým, že daňové zvýhodnenie potravinovej pomoci bude mať zároveň pozitívny vplyv aj na zníženie plytvania s potravinami. Poukazujú na to, že z tohto dôvodu budú vo väčšej miere než doteraz profitovať sociálne znevýhodnení ľudia.
Obchodníci privítali aj ministerstvom financií deklarované uplatňovanie jednotného daňového zaobchádzania aj z hľadiska DPH po nadobudnutí účinnosti novej úpravy zákona o dani z príjmov od 1. januára 2015. Podľa nových pravidiel by bezodplatná dodávka potravín do Potravinovej banky Slovenska, pri súčasnom splnení podmienok stanovených zákonom o DPH, nemala podliehať DPH.
Obchodníci sa domnievajú, že po vydaní príslušného usmernenia zo strany finančnej správy budú to mať ľahšie pri poskytovaní potravinovej pomoci sociálne slabším vrstvám obyvateľstva.
eu