Metodické usmernenie s návrhmi na aktualizáciu vzdelávacích štandardov by mala do začiatku budúceho školského roku pripraviť skupina odborníkov. Seminár s workshopmi pre učiteľov základných a stredných škôl plánujú otvoriť na jar budúceho roka. Na minulotýždňovom nadrezortnom rokovaní pre celoživotné vzdelávanie pedagógov základných a stredných škôl v oblasti záležitostí Európskej únie sa upresňoval postup pri napĺňaní týchto cieľov.
Na príprave vzdelávania učiteľov gymnázií, základných a stredných škôl bude spolupracovať Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) a ministerstvo zahraničných vecí. „Systémový model tvorby kurikula vrátane jeho periodickej inovácie, na ktorom už v ŠPÚ pracujeme, využijeme na integrálne a prirodzené začlenenie tém orientovaných na zvýšenie povedomia žiakov o európskych záležitostiach, inštitúciách a legislatíve do jednotlivých predmetov,“ uviedol po skončení rokovania riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk.
Medzi krátkodobé ciele skupiny patrí pilotný vzdelávací seminár s workshopmi, ktorý je určený pedagógom predmetov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ide najmä o dejepis a občiansku náuku. V oblasti Človek a hodnoty pôjde o etickú výchovu. Ministerstvo školstva pre agentúru SITA priblížilo, že metodické usmernenia pripravia vedúci oddelenia humanitných predmetov v spolupráci s členmi predmetovej komisie (PK) pre dejepis a členmi PK pre občiansku náuku, ako aj s odborníkmi-dohodármi za jednotlivé vyučovacie predmety.
Ministerstvo školstva pre agentúru SITA uviedlo, že by sa tým mala posilniť oblasť súvisiaca s vyučovaním problematiky EÚ. Podľa ministerstva by sa rozšírili vedomosti žiakov a ak sa uplatnia vhodné metódy, ktoré formujú kritické myslenie, je predpoklad, „že sa tým posilní prevencia pred extrémizmom a radikalizmom.“ Riaditeľ Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Peter Goliaš uviedol, že považuje za dobré, „ak sa žiaci na školách budú učiť, prečo vznikla EÚ a ako funguje, budú lepšie rozumieť dianiu v súčasnom svete.“
INEKO je členom Partnerstva za občianske vzdelávanie. Jeho zástupcovia sa stretli na tlačovej konferencii na konci októbra a poukázali na nedostatky vo výučbe občianskej náuky, nedostatočné množstvo odborných materiálov či kurzov a pedagógov, ktorým chýba odborná príprava.

























