Svet 17. marca (HSP/iDnes/Foto:TASR)
Osem leteckých nehôd z 2758 bolo spôsobených samovraždou pilotov
Spravodajský portál iDnes.cz odvolávajúc sa na AP dnes zverejnil informáciu, že pri preverovaní dvoch pilotov malajzijského lietadla, ktoré pred viac ako týždňom bez stopy zmizlo, musí polícia vziať do úvahy aj možnosť, že jeden z nich mohol spáchať samovraždu úmyselným zrútením lietadla. Podobné prípady sa už v minulosti stali. Uvedená téma je však tabu, pretože vyšetrovatelia a oficiálni činitelia nechcú pripustiť, že pilot úmyselne spôsobil pád stroja a to aj v prípadoch, že dôkazy sú do značnej miery presvedčivé.
V roku 1997 sa lietadlo spoločnosti SilkAir zrútilo do rieky. K incidentu došlo pri lete číslo 185 na trase z indonézskej Jakarty do Singapuru. Zahynuli všetky osoby, ktoré sa nachádzali na palube. Bolo ich 104. Americké vyšetrovanie zistilo, že pád lietadla bol spôsobený úmyselne, ale indonézski vyšetrovatelia dospeli k záveru, že príčina sa zistiť nedá.
Ďalšou rozporuplnou nehodou bola podľa iDnes.cz nehoda z roku 1999, kedy sa let spoločnosti EgyptAir číslo 900 zrútil do Atlantiku neďaleko ostrova Nantucket v Massachusetts. Zahynulo tu 217 ľudí. Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že druhý pilot Gamál Batuta sa ocitol sám v kokpite, vypol autopilota, namieril lietadlo dolu a pokojne opakoval vetu: “Spolieham sa na Boha” – celkom jedenásťkrát. V 160 stranovej správe však nebolo použité slovo „samovražda“. Namiesto toho bolo uvedené, že dôvod jeho činu „nebol zistený“. Egyptské úrady však túto verziu neprijali. Podľa nich pád lietadla spôsobila mechanická príčina.
Počas nehody, ku ktorej došlo v novembri minulého roka zahynulo 33 ľudí. Podľa predbežného vyšetrovania sa zdá, že pilot lietadla spoločnosti Mozambican Airline mieriaceho do Angoly poslal lietadlo k zemi úmyselne. Po možných motívoch sa ešte stále pátra.
V najmenej jednom známom prípade veľká medzinárodná letecká spoločnosť dovolila pilotovi, ktorý priznal samovražedné myšlienky, ďalej lietať. Pokračoval v lietaní takmer tri roky bez nehody. V roku 1982 podal výpoveď kvôli vážnej obsedantno-kompulzívna poruche, úzkosti a depresii.
Portál iDnes.cz tiež zverejnil výsledky štúdie, ktorú vypracoval americký Federálny úradom pre letectvo. Ten zistil, že počas desiatich rokov do roku 2012 bolo 8 leteckých nehôd z 2758 spôsobených samovraždou pilotov. Predstavuje to 0,3 percenta tragických udalostí. Všetci ôsmi piloti-samovrahovia boli muži, v ich krvi bol zistený alkohol. Dvaja z nich užívali antidepresíva.
ru