V článku, v ktorom sa priznáva, že je rád, že v rámci Cirkvi môže vykonávať revolučné zmeny, a z ktorého vyplynul aj jeho názov “Je mi cťou, že ma nazývajú revolucionárom”, odhaľuje, že peklo neexistuje:
Scalfari sa ho opýtal: Vaša Svätosť, počas nášho minulého stretnutia ste mi povedali, že náš druh v istom momente zmizne a že Boh svojou kreatívnou silou stvorí nové druhy. Nikdy ste mi však nehovorili o dušiach, ktoré umrú v stave hriechu, či pôjdu do pekla, kde budú trpieť naveky. Hovorili ste mi však o dobrých dušiach, ktorým sa dostane kontemplácie Boha. Čo však so zlými dušami? Kde budú potrestané?
Pápež František mu na to odpovedal: “Nie sú potrestaní, tí, ktorí oľutujú – dostane sa im od Boha odpustenia a dostanú sa medzi duše, ktoré ho kontemplujú. Avšak tí, čo sa nekajajú a teda nemôže im byť odpustené, zmiznú. Neexistuje žiadne peklo, je len zmiznutie hriešnych duší”, uzavrel otázku o pekle pápež František.
Rozhovor so spomínanou staťou vyšiel vo vydaní denníka Repubblica 28. marca.
Autor pápeža “cituje”, Vatikán však tvrdí, že toto nemôžu byť doslovné vyjadrenia pápeža
Citované slová pápeža Františka o neexistencii pekla vyvolali búrku a pochybnosti o tom, že by si pápež dovolil spochybniť 2000-ročné učenie Cirkvi. Vatikán následne vydal prehlásenie, v ktorom sa uvádza, že v článku denníka La Repubblica autor podáva svoju “vlastnú rekonštrukciu” pápežových slov. Problémom však ostáva, že Scalfari uviedol sporné vety ako citácie pápeža Františka.
Svätá stolica upresnila, že novinár Scalfari mal “súkromné stretnutie s pápežom pri príležitosti Veľkej noci a nie kvôli interview.”
“To, čo autor píše v článku, je len výsledkom jeho rekonštrukcie a nie sú v nej citované doslovné vyjadrenia vyslovené pápežom”, uvádza sa vo vyhlásení, ktoré prináša Catholic News Agency v článku pod názvom “Neverte správe, že pápež František poprel realitu pekla”.
Scalfari podľa vlastných slov vedie rozhovory bez nahrávacieho zariadenia a bez vyrušovania písaním si poznámok, kým daná osoba rozpráva. “Snažím sa pochopiť človeka, s ktorým vediem rozhovor a následne prepisujem jeho odpovede mojimi slovami,” uviedol Scalfari ešte v novembri 2013 po publikovaní jedného z rozhovorov s pápežom Františkom.
Portál Catholic News Agency pripomína, že pápež František sa v minulosti vo svojich verejných prejavoch zmieňoval o pekle. Napríklad počas modlitbovej vigílie v marci 2014 odkázal členom mafie, že by mali “zmeniť svoj život, kým je čas, aby neskončili v pekle. To je to čo vás čaká, keď budete pokračovať na tejto ceste,” odkázal im.
Od začiatku pontifikátu pápeža Františka nastalo niekoľko zmätočných situácií, ktoré viedli k reinterpretácii cirkevného učenia a žiadali si presný postoj. Jednou z prvých bolo jeho vyjadrenie v lietadle “Kto som ja, aby som súdil”, na margo homosexuálov, čo sa neskôr stalo akýmsi legitimizujúcim heslom liberálnych kresťanov podporujúcich hnutie LGBTI. Podobne je to v súčasnosti aj s encyklikou Amoris Laetitia, ktorej nejednoznačné vyjadrenia v súvislosti s rozvedenými a znovusobášenými katolíkmi viedli až k banalizácii hriechu cudzoložstva a následne k pripúšťaní ľudí žijúcich v takomto hriechu k Eucharistii zo strany liberálneho krídla v Cirkvi. Aj kresťania sú v súčasnosti rozdelení, niektorí nepripúšťajú akúkoľvek kritiku voči pápežovi a všetky jeho vyjadrenia pokladajú za kresťanské učenie – preto sú nejednoznačné vyjadrenia tak nebezpečné. Ostáva nám teraz len dúfať, že sám pápež František rozhovor so svojím drahým priateľom Scalfarim (ako ho on sám nazýva) uvedie na správnu mieru a potvrdí cirkevné učenie o existencii pekla a zatratených dušiach trpiacich v ňom bez akejkoľvek nádeje.