Bratislava/Brusel 20. apríla 2016 (HSP/Foto:SCKR)
Zástupcovia iniciatívy „Zmeň svoje topánky“ sa na pôde Európskeho parlamentu stretli s europoslancami z rôznych krajín. Predniesli im požiadavky na zastavenie otrockej práce v obuvníckom priemysle
Iniciatíva má silný mandát, pretože ju podporilo až 16-tisíc občanov. Sformulované požiadavky vychádzajú z 12 diskusií a stretnutí s občanmi v 12 členských štátoch únie, na ktorých participovali aj odborníci z rôznych oblastí. Na stretnutie prišlo 15 poslancov Európskeho parlamentu, vrátane slovenských.
„Až 87% všetkej produkcie z obuvníckeho priemyslu pochádza z Ázie. Pritom je naozaj znepokojujúce, v akým podmienkach tam zamestnanci robia. Mimoriadne nízke mzdy, nebezpečné pracovné prostredie, nedodržiavanie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a podobne,“ vraví Danica Víznerová zo Slovenského centra pre komunikáciu a rozvoj, ktoré je súčasťou iniciatívy.
Cieľom kampane „Zmeň svoje topánky“ je zvyšovanie povedomia o nedodržiavaní ľudských a pracovných práv v obuvníckom priemysle, o mimoriadne nízkych mzdách a nadmerných nadčasoch, ktoré sú bežnou súčasťou života zamestnancov. Zástupcovia indonézskeho združenia Eci Ernawati, ktoré je tiež partnerom iniciatívy Zmeň svoje topánky, vysvetlili europoslancom, aké sú pracovné podmienka v ich krajine, kde zamestnanci nemajú účinnú právnu ochranu. Want, indonézsky homeworker, priniesol svedectvo o podmienkach, v akých pracuje. Robí 10 hodín denne a má plat 800,000 rupií za mesiac; čo je asi 60 eur. Podľa asociácie Asia Floor Wage Alliance sa životné minimum v Indonézii pohybuje okolo 300 eur, čo znamená, že robotníci ako Want sú hlboko pod hranicou chudoby. Pracovníci, ktorí robia z domu, v Indonézii, rovnako ako v ostatných ázijských krajinách, nemajú žiadnu zmluvu, žiadne zdravotné poistenie a ani žiadne istoty získania iného zamestnania.
Iniciátori kampane „Zmeň svoje topánky“ žiadajú, aby sa Európska únia postavila k problému čelom a zmenila zákony. “Chceme, aby únia zaviedla legislatívu na reguláciu tohto priemyslu a ochranu pracovníkov. Požadujeme, aby spotrebitelia boli dostatočne informovaní jednoduchým a prístupným spôsobom o podmienkach, v akých boli vyrobené topánky, ktoré si chcú kúpiť,” dodáva Klaus Melvin Jensen, dánsky koordinátor kampane „Change Your Shoes“. Legislatíva by mala byť povinná pre výrobcov topánok so sídlom v krajinách Európskej únie. Aktivisti chcú dosiahnuť, aby museli zverejňovať svoje dodávateľské reťazce. Cieľom je kontrola podmienok v konkrétnych továrňach.
Požiadavky aktivistov za väčšiu transparentnosť podporilo 16.000 občanov prostredníctvom mobilnej aplikácie, ktorá počíta kroky. Ľudia takto spolu vyzbierali viac ako 63 miliónov krokov.
Slovenské centrum pre komunikáciu a rozvoj (SCKR) je mimovládna organizácia založená v roku 2005. Zameriava sa predovšetkým na rozvojovú spoluprácu a globálne vzdelávanie. Je to nekonfesionálna a apolitická organizácia, ktorá v súčasnosti patrí k lídrom vo svojom zameraní na neziskovom trhu. Viac informácií na: www.sccd-sk.org.
Redakciu informovala Eva Sládková, PR manažérka SCKR.