Buenos Aires 15. novembra 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Argentina Navy via AP)
Už celý jeden rok prešiel odvtedy, ako argentínske námorníctvo stratilo 15. novembra 2017 kontakt so svojou ponorkou San Juan, na palube ktorej bolo 44 osôb
Ponorka vyplávala z argentínskej základne Ushuaia na Ohňovej zemi smerom na sever do Mar del Plata. Personál tvorila aj prvá žena-námorníčka v dejinách Argentíny, Eliana Maria Krawczyková. Počas plavby sa však muselo v plavidle niečo stať, pri poslednom spojení bola ohlásená havária. Nasledovala silná podmorská explózia, ktorú zachytili meracie stanice na pobreží len krátko potom, ako sa prerušilo s posádkou rádiové spojenie.
Český web Lidovky pripomína, že poslednou správou z ponorky bolo hlásenie veliteľa, že “morská voda sa dostala do systému ventilácie k batériám č.3 a spôsobila skrat a následný požiar”. Ponorka však podľa slov veliteľa ďalej pokračovala v ponorenej plavbe s oddeleným okruhom, až potom sa stratil kontakt so základňou.
Odvtedy začalo dlhé pátranie po zvyškoch ponorky, ale hlavne po ľuďoch v jej vnútri. Zapojené boli dve desiatky lodí, niekoľko lietadiel a viac ako štyri tisícky ľudí s viacerých krajín, vrátane USA a Ruska, spolu s najmodernejšou technikou. Postupne prichádzali predbežné informácie, ako pátranie postupuje a čo nové sa podarilo nájsť. Argentínska vláda sľúbila odmenu 5 miliónov dolárov za nájdenie vraku ponorky.
Najnovším zistením na konci septembra bolo oznámenie argentínskeho ministra obrany Oscara Aguada, že bol zaznamenaný “dôležitý signál” z oceánskej hĺbky asi 280 metrov, ktorý môže byť spojený práve s ponorkou San Juan, a na dané miesto boli ihneď vyslané prístroje riadené na diaľku. (viac TU).
Ale predtým sa objavili aj iné prekvapujúce správy v argentínskych médiách. Argentínska vláda poverila expertov, aby preskúmali všetko, čo sa týka techniky a údržby v súvislosti s ponorkou San Juan. Argentínsky prezident Mauricio Macri sa od expertov dozvedel, že za vlády prezidenta Kirchnera sa v roku 2007 a neskôr aj v rokoch 2011 až 2014 konali na ponorke komplexné technické revízie a reparatúry, ktoré robili dve nemecké firmy. Vymenilo sa 964 batérií, pričom na jednom mieste bol narezaný aj trup ponorky.
Argentínski experti nadobudli oprávnené podozrenie, že práce neboli urobené dôsledne a že pritom tiekli aj značné úplatky zo strany Nemcov do vrecka argentínskych obchodných partnerov. Argentína zaplatila nemeckým firmám za tieto práce 5,1 milión eur. (viac TU).
Ponorka San Juan s dĺžkou 60 metrov a šírkou 7 metrov vyrobená v roku 1983 v Nemecku patrila do triedy TR-1700 dieselelektrických útočných ponoriek, takže vo vybavení mala aj tubusy pre torpéda, no tie nepoužívala a ani sa nezúčastnila riadnej vojenskej bitky. Pohon tvorili štyri dieselové motory, štyri generátory a jeden elektromotor.