Bratislava 27. novembra (TASR) – Slováci vlani v obchodoch nechali 17,5 miliardy eur. Na rast maloobchodných tržieb to ale nestačilo a oproti roku 2010 došlo k ich poklesu o 2,8 %. Najviac sa podarilo zarobiť obchodníkom z Bratislavského kraja, pričom ich tržby tvorili z tých celoslovenských až 44 %. Podiel Bratislavského maloobchodu nebol pritom takto vysoký ani raz za posledné desaťročie, vyplýva z analýzy Poštovej banky.
"Väčšia plocha obchodných priestorov v Bratislave je dôsledkom toho, že ak už na Slovensko má prísť nová značka, tak svoju obchodnú púť odštartuje zväčša v hlavnom meste alebo v jeho bezprostrednom okolí. Navyše, ľuďom žijúcim alebo zarábajúcim v Bratislave vyššie príjmy umožňujú míňať mesačne viac peňazí na nákupy tovarov," vysvetľujú analytičky Poštovej banky.
Podiel tržieb utŕžených v ostatných regiónoch Slovenska na celoslovenských zárobkoch sa vlani pohyboval od 6,1 % v Košickom kraji do 9,4 % v Nitrianskom kraji. Ani jednému regiónu sa ale v minulom roku nepodarilo tržby maloobchodu medziročne zvýšiť.
Vlani nechali nakupujúci najviac peňazí, až 7,6 miliardy eur, v nešpecializovaných predajniach so zmiešaným tovarom. Sumu 3,3 miliardy eur utŕžili predajcovia ostatného tovaru, teda odevov, kozmetiky, šperkov či liekov. Predajniam s pohonnými látkami a obchodom s domácimi potrebami sa podarilo zarobiť viac ako 1,8 miliardy eur. Tržby internetových obchodov predstavovali vlani 1,6 miliardy eur. Väčšina oblastí maloobchodu sa pritom ani vlani nedočkala medziročného nárastu tržieb.