Rovnako to platí aj o pedagogickej diagnostike, ktorú využívajú učitelia v materských a základných školách. Rafael však hovorí, že takéto testy zatiaľ na Slovensku nie sú a diagnostické testy, ktoré by vedeli objektívne posúdiť potenciál chudobných detí, sú licencované a drahé. Zároveň je potrebné, aby sa deti v školách diagnostikovali viackrát. Ide o rediagnostiku rómskych detí, ktorá sa dnes v školách vykonáva ojedinele.
„Môže sa pokojne stať, že deti v špeciálnej škole o dva-tri roky dobehnú zameškané, zrýchlia učebné tempo, ale už to nikoho z kompetentných nezaujíma a deti sa do základnej školy už nevrátia,“ vysvetlil Rafael.
V programovom vyhlásení sa vláda zaviazala, že vynaloží maximálne úsilie na zastavenie neoprávneného zaraďovania rómskych detí do špeciálnych základných škôl. Podľa občianskeho združenia eduRoma je preto potrebné vybudovať a skoordinovať systém poskytovania vzdelávania a výchovy v ranom detstve.
Európska komisia (EK) v tejto súvislosti zaslala Slovensku 10. októbra 2019 stanovisko, v ktorom Slovensko vyzvala, aby dodržiavalo pravidlá Európskej únie týkajúce sa rovnosti. „Na Slovensku je neprimeraný podiel rómskych detí umiestňovaný do špeciálnych škôl alebo tried pre deti s mentálnym postihnutím. V hlavnom vzdelávacom prúde taktiež dochádza rôznymi spôsobmi k marginalizácii rómskych detí, ich umiestňovaním do výhradne rómskych tried alebo škôl, stálo v stanovisku EK.