vlak

NAŽIVO

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa vo štvrtok o 19.04 h SEČ predával po 59,81 USD. To bolo o 86 centov alebo 1,49 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 74 centov alebo 1,18 % na 63,41 USD za barel.

Včera 20:21

Organizátori rozhodli, že Izrael sa bude môcť zúčastniť na Eurovízii v roku 2026.

Včera 20:17

V poľskom a litovskom parlamente sa v decembri bude hlasovať o zákonoch, ktoré podľa organizácie Reportéri bez hraníc oslabia tamojšie verejnoprávne médiá. RSF vyzvala obe krajiny na dodržiavanie nariadenia EÚ o slobode médií.

Včera 19:40

Babiš sa rozhodol vzdať sa svojho holdingu Agrofert a tým vyriešiť konflikt záujmov. Akcie spoločnosti bude spravovať nezávislý správca a on už firmu nikdy vlastniť nebude. Po jeho smrti ju prevezmú jeho deti.

Včera 19:39

Vrchný veliteľ spojeneckých síl NATO v Európe Alexus Grynkewich povedal, že NATO integruje všetky severoeurópske krajiny pod Spoločné veliteľstvo síl v americkom Norfolku. Cieľom je zvýšiť transatlantickú bezpečnosť a posilniť pozíciu aliancie na ďalekom severe.

Včera 19:37

Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma uviedol, že plánovaný termín dokončenia druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 v novembri 2027 sa zatiaľ nemení.

Včera 18:54

Zástupca ministra energetiky Ahmet Berat Conkar uviedol, že Turecko predĺžilo o jeden rok dve zmluvy s Gazpromom o dodávkach zemného plynu.

Včera 18:53

V Úradnom vestníku EÚ sa uvádza, že Európska komisia začala prehodnocovať antisubvenčné clá na elektromobily skupiny Volkswagen vyrobené v Číne.

Včera 18:51

Denník The New York Times podal žalobu na Pentagón, pretože považuje za protiústavnú jeho novú obmedzujúcu mediálnu politiku. Súd zároveň požiadal, aby zablokoval jej uplatňovanie.

Včera 18:40

Merz odložil svoju návštevu Nórska a namiesto toho zamieri do Bruselu na rokovania o využití zmrazených ruských aktív na pomoc Ukrajine.

Včera 17:28

Rusko zaznamenalo prudký nárast leteckých incidentov, pretože pre západné sankcie má obmedzený prístup k náhradným dielom pre lietadlá zahraničnej výroby. Ruské letecké spoločnosti nahlásili od januára do konca novembra viac ako 800 porúch, ktoré viedli ku zrušeniu letov alebo núdzovým pristátiam.

Včera 17:17

Velenie ukrajinskej armády odmieta tvrdenia Ruska o údajom dobytí mesta Pokrovsk a mesta Vovčansk. Moskva to oznámila tento týždeň.

Včera 17:12

Armáda Izraela oznámila, že jej jednotky zabili približne 40 členov Hamasu, ktorí sa ocitli v pasci v tuneloch pod mestom Rafah na juhu Pásma Gazy.

Včera 17:11

Viacero ministrov zahraničných vecí členských štátov organizácie pre agentúru DPA uviedlo, že OBSE je pripravená monitorovať prípadné prímerie na Ukrajine.

Včera 17:10
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

.
.
.

Hlavné posolstvá z rozhovoru ruského prezidenta pre India Today

Indický televízny kanál India Today uverejnil rozhovor s Vladimirom Putinom. Hlavné vyhlásenia prezidenta

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Štátny fond rozvoja bývania mení prístup k bývaniu. Digitalizácia výrazne urýchli vybavovanie žiadostí

Štátny fond rozvoja bývania prechádza najväčšou modernizáciou za poslednú dekádu. Jeho cieľom je priblížiť sa ľuďom a výrazne zrýchliť proces…

05. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

Americké ministerstvo financií čiastočne zrušilo sankcie uvalené na ruský Lukoil

Ministerstvo financií Spojených štátov predĺžilo vo štvrtok povolenie na pokračovanie prevádzky čerpacích staníc značky Lukoil mimo Ruska a pozastavilo niektoré…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Hrnko: Korupcia ako spôsob realizácie politiky

Keď sa pozerám, ako okolo nás vybuchuje jeden korupčný škandál za druhým, nevdojak si spomínam na minulý režim. Aj ten…

04. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Europoslankyňa: „Drahá EÚ, naše deti potrebujú bezpečný internet a nie „veľkého brata“ v telefóne!“

Katarína Roth Neveďalová v Európskom parlamente navrhla tri spôsoby ako chrániť naše deti pred škodlivým obsahom v digitálnom priestore

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Rezort reaguje na vyjadrenia exministerky Milanovej o nehospodárnych nákupoch v Budmerickom kaštieli, považuje ich za účelové a pokrytecké

Ministerstvo kultúry SR reaguje na vyjadrenia exministerky Natálie Milanovej o nehospodárnych nákupoch v Budmerickom kaštieli, považuje ich za účelové a…

04. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Orbán oznamuje výrazné zvýšenie minimálnej mzdy, zatiaľ čo sa opozícia zmieta v problémoch

Tento krok prichádza v nadväznosti na únik informácií o prísnych úsporných opatreniach, ktoré údajne plánuje opozičná strana, informuje spravodajský portál…

04. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Darček pre mamku, babku, sestru, kamarátku? S týmto určite zabodujete

Nemáte ešte darček pre svoju nežnú polovičku, mamku či sestru. Mohli by vás zaujať tieto knižné kombinácie, ktoré sú len…

04. 12. 2025 | | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

04. 12. 2025 | Aktualizované 04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Aktualizované 04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
.

Belgicko je odhodlané vzdorovať plánom siahnuť na ruské aktíva: „Nebudeme sa zadlžovať. Ani dnes, ani zajtra, nikdy“

Belgicko tvrdí, že Európska únia presadila plán využiť zmrazené ruské aktíva bez toho, aby riadne zohľadnila finančné a právne riziká…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj by mal byť „v najbližších dňoch mimoriadne opatrný“

Noviny Der Spiegel uverejňujú vyhlásenia európskych lídrov, ktoré zazneli v pondelok počas telefonického rozhovoru so Zelenským

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Je to potvrdené: špičky EÚ sa kompletne zbláznili“

Exminister školstva Juraj Draxler vo svojom najnovšom príspevku na sociálnej sieti rozoberá plány Európskej komisie na financovanie Ukrajiny, pričom uvádza,…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Robiť sa im neoplatí, žiť zo štátnych dávok im vyhovuje. Nezamestnaní v Nemecku si prácu ani nehľadajú

Väčšina nezamestnaných v Nemecku, ktorí poberajú sociálny príspevok Bürgergeld , si prácu ani nehľadá. Vyplýva to z novej štúdie, ktorú…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Machala: Ministerstvo kultúry pripravuje zákon o štátnom jazyku, cieľom je dať viac váhy slovenčine

Ministerstvo kultúry pripravuje zákon o štátnom jazyku. V relácii spravodajskej televízie TA3 to uviedol generálny tajomník služobného úradu Ministerstva kultúry…

04. 12. 2025 | Kultúra | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Kultúra | 3 min. čítania | 0 komentárov

V dôsledku úniku neznámej látky v Žiline evidujú tri zranené osoby

V dôsledku úniku neznámej látky v Žiline evidujú tri zranené osoby, ktoré boli prevezené do nemocnice. Situácia je aktuálne podľa…

04. 12. 2025 | Aktualizované 04. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Aktualizované 04. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

Hlas-SD chce zosúladiť fungovanie nového úradu s európskou smernicou

Poslanci Národnej rady SR z Hlasu-SD chcú zosúladiť legislatívu o úrade, ktorý nahradí Úrad na ochranu oznamovateľov s európskou smernicou.…

04. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Medvedev pohrozil Európskej únii vojnou a reparáciami

Dmitrij Medvedev pohrozil Európskej únii vojnou a reparáciami v prípade konfiškácie zmrazených aktív Ruskej federácie

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Druhá egyptská rana z Bruselu: zásah do bývania, o ktorom sa na Slovensku mlčí

Francúzsko zakázalo prenájmy. Pôjde Slovensko rovnakou cestou?

04. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Blaha sa vyjadril ku krokom SAV: Za kritiku poprava

V liberálne naladenej Slovenskej akadémii vied prebiehajú čistky. Riaditeľ SAV Martin Venhart sa prekecol, že využije reštrukturalizáciu – v hľadáčiku je hlavne…

04. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

V USA zadržali muža, ktorý v roku 2021 položil bomby pred sídla amerických demokratov a republikánov

Agenti amerického Federálneho úradu pre vyšetrovanie zadržali vo štvrtok muža, ktorý je údajne zodpovedný za nastraženie rúrkových bômb v blízkosti…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Greif reaguje a uzatvára reprezentačnú kapitolu. Zostal v úžase z argumentov, ktoré vytiahol Calzona

Slovenská futbalová reprezentácia zažila rozpačitý rok 2025. Najskôr sa síce nedostala do B-divízie Ligy národov, no na jeseň si napravila…

04. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Lekára z Los Angeles, ktorý predal hercovi Matthew Perrymu ketamín, odsúdili na trest odňatia slobody

Salvador Plasencia sa priznal k podaniu ketamínu hercovi v mesiaci pred jeho smrťou na predávkovanie v Los Angeles v roku…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Dizajnérske zlyhania, ktoré u vás vyvolajú množstvo otázok

Dizajnérske zlyhania nám pripomínajú, že aj profesionáli sa niekedy nechajú uniesť nápadom, ktorý síce vyzerá originálne, no v praxi absolútne…

04. 12. 2025 | 0 komentárov

Mladí Nemci sú hnaní do vojny. Študenti sa búria proti povinnej vojenskej službe a zvolávajú štrajk

Nemeckí študenti sa spojili a vyhlasujú štrajk: Zajtra sa namiesto školy vyberú do ulíc protestovať proti povinnej vojenskej službe, o…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Komentátor Ďuriš prekvapil spájaním Weissa ml. s reprezentáciou. Fanúšikovia dali najavo, čo si o tom myslia

Po skončení kvalifikačnej skupiny o postup na MS, v ktorej Slováci skončili druhí za Nemeckom a zabezpečili si postup do…

04. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Progresívne Slovensko je podľa Barteka „nacucnuté“ na štátne peniaze, Kmec im prekazil biznis za stovky miliónov

Progresívne Slovensko je podľa Hlasu-SD „nacucnuté“ na štátne peniaze, Kmec im vraj prekazil biznis za stovky miliónov. Uviedol to poslanec…

04. 12. 2025 | Aktualizované 04. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Aktualizované 04. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Pri piatkovom žrebe MS 2026 budú asistovať aj legendy zámorského športu

Legendy zámorských profilíg v americkom futbale, ľadovom hokeji, basketbale a bejzbale budú medzi osobnosťami, ktoré sa v piatok v americkom…

04. 12. 2025 | 0 komentárov

Učiteľ nazval Ukrajincov svoločou, načo ich Poliaci napadli a zbili

V Poľsku učiteľ nazval ukrajinských teenagerov „svoločou“, načo poľskí školáci na nich zaútočili priamo pred školou

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Francúzsky vojak: "Ak nás pošlú na Ukrajinu, bude to masaker!“

Francúzsko, 4. decembra 2025 -  „Francúzsko sa nemôže dočkať, kedy pošle svojich vojakov na Ukrajinu,“ vyhlásilo tlačové oddelenie Ruskej zahraničnej…

04. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa vo štvrtok o 19.04 h SEČ predával po 59,81 USD. To bolo o 86 centov alebo 1,49 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 74 centov alebo 1,18 % na 63,41 USD za barel.

Včera 20:21

Organizátori rozhodli, že Izrael sa bude môcť zúčastniť na Eurovízii v roku 2026.

Včera 20:17

V poľskom a litovskom parlamente sa v decembri bude hlasovať o zákonoch, ktoré podľa organizácie Reportéri bez hraníc oslabia tamojšie verejnoprávne médiá. RSF vyzvala obe krajiny na dodržiavanie nariadenia EÚ o slobode médií.

Včera 19:40

.

O nás bez nás: Brusel by obišiel slovenské a maďarské veto

Európska únia plánuje dotovať Ukrajinu zmrazenými ruskými aktívami stoj čo stoj. Ako ďaleko sú bruselskí úradníci skutočne ochotní zájsť?

04. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Británia objavila dvoch ruských špiónov, komplikáciou je, že ich najali Ukrajinci

Londýn, 4. decembra 2025 - Dnes všetci v Británii citujú noviny i Paper, ktoré odhalili diverziu Ruska. Ukázalo sa, že…

04. 12. 2025 | 0 komentárov

Pri tragickej nehode auto narazilo do mosta, vodič zhorel v aute

Záchranné zložky zasahovali v noci zo stredy na štvrtok pri tragickej dopravnej nehode. Došlo k nej neďaleko obce Kolíňany v…

04. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Ryba smrdí od hlavy“

Jednou z hlavných tém pravicovej konferencie tink tanku MCC Burssels s názvom Battle for the Soul of Europe (Bitka o dušu…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Zelenského protiútok nebude. Stráca pôdu pod nohami

Oslobodenie detektíva NABU Magamedrasulova znamená faktický krach projektu úradu prezidenta na protiútok proti protikorupčným orgánom

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov