vlak

NAŽIVO

Bundesrat schválil daňové úľavy v hodnote desiatok miliárd eur na podporu firiem a zvýšenie investícií. Informuje DPA.

12:52

Polícia vyšetruje požiar v bytovke na ulici Dvořákovo nábrežie v Bratislave. V jednom z bytov našla mŕtveho muža.

Požiar v bytovke
Požiar v bytovke na nábreží Dunaja / Foto: Facebook/Polícia SR – Bratislavský kraj
Čítať viac | 11:11

Peking opäť odmietol obvinenia, že by od čínskych firiem žiadal „nezákonné“ zhromažďovanie a ukladanie osobných údajov ich používateľov.

Opätovne reagoval na májové rozhodnutie írskej Komisie pre ochranu údajov, ktorá v mene EÚ udelila spoločnosti TikTok pokutu 530 miliónov eur pre porušenie pravidiel ochrany osobných údajov európskych používateľov (GDPR). Informuje agentúra AFP.

11:08

Južná Kórea, Spojené štáty a Japonsko uskutočnili letecké cvičenie v rámci snáh posilniť spoločnú reakciu v prípade jadrového alebo raketového útoku KĽDR. Informuje agentúra Jonhap.

10:57

Fínsko oboznámilo OSN s odstúpením od Ottawského dohovoru o zákaze protipechotných mín, uviedlo fínske ministerstvo zahraničných vecí. Informuje agentúra Reuters.

09:44
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Peter Lipták

Miroslav Urban

Marek Brna

Branislav Čech

Milan Šupa

René Pavlík

.
.
.

“Hanba kam pozriete!” Sulík pre HS o fiasku EXPO Osaka, grandióznom zlyhaní na čele s Dankom a klamstvách exministra Naďa

Približne rok a štvrť už Richard Sulík nie je predsedom SaS a v septembri uplynie rok, odkedy sa vzdal aj…

11. 07. 2025 | Rozhovory | 12 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajina a Veľká Británia podpísali “historickú dohodu”

Včera britská vláda schválila financovanie výroby piatich tisíc rakiet proti „Šahidom“. Je to naplánované na 19 rokov

11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Lavrov o rokovaniach: “Očakávajte veľké prekvapenia”

„Očakávajte veľké prekvapenia,“ povedal Lavrov o novom návrhu Ruska v súvislosti s Ukrajinou

11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Koalícia ochotných prijala konkrétne kroky pre nasadenie vojakov na Ukrajine

V Paríži bude zriadené veliteľstvo mnohonárodných síl, ktoré budú pripravené na nasadenie na území Ukrajiny po ukončení bojových operácií

11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Festival za všetky peniaze: Ako sa z POHODY stala štátom dotovaná ideologická tribúna

Festival POHODA roky poberá verejné dotácie, hoci spája hudbu s politikou jednej hodnotovej orientácie. Najväčšiu pomoc dostal za liberálnych vlád,.…

11. 07. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Veľmi zlý pocit z cirkusu okolo Národných obranných síl. “Smeruje to k vojne, k tej Veľkej vojne proti Rusku,” reaguje exposlankyňa

Pred desiatimi dňami vstúpil do platnosti zákon o Národných obranných silách SR. V podstate ide o zvýšenie počtu vojenských záloh,…

11. 07. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Hodnoty? Lexmann to na vás celú dobu iba hrala

Zrada, zrada, zrada. Slovenskí europoslanci, ktorí sa doma tak oháňajú bojom proti korupcii, teraz zachránili Leyenovej rozkývanú stoličku

11. 07. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kto chýba v Globálnej väčšine a prečo

Prinášame vám preklad článku Alexandra Dugina, ktorý vyšiel na portály InoSMI

10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Akú brázdu vyoral bývalý predseda Najvyššieho súdu SR Ján Šikuta počas svojho funkčného obdobia?

Dňa 20. mája 2025 Dr. Jánovi Šikutovi, PhD. uplynulo päťročné obdobie na poste predsedu najvyššieho súdu, na ktorý nastúpil po…

11. 07. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Odhalili čo nechceli. Výsledok odvolávania Leyenovej je smutnou správou pre nás všetkých

Hlasovanie o odvolaní predsedníčky EK von der Leyenovej treba chápať a vnímať v širšom kontexte. Nebolo a nie je to…

11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ideologie přepisuje diagnózy: Zneužívání psychologie ve službách trans aktivismu

Z psychiatrie se stal nástroj propagandy

11. 07. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov

Poslanci Bundestagu musia odstrániť z kancelárií dúhové vlajky. „Nie je to cirkusové šapitó,“ reaguje Merz

Vedenie nemeckého parlamentu nariadilo poslancom, aby odstránili dúhové vlajky vystavené vo svojich kanceláriách. Odvolalo sa pri tom na parlamentný poriadok.…

11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

V Zakarpatskej oblasti Ukrajinci nezákonne unášajú a zadržiavajú mužov

Josip Babič, zadržaný muž zo Zakarpatska, uviedol, že ho odviezli do pohraničných kasární v Čope, kde ho od 28. júna…

11. 07. 2025 | 0 komentárov

Koalíciu čaká najväčšia skúška

Schválenie štátneho rozpočtu na budúci rok bude najväčšou skúškou koalície. Treba však dospieť k dohode a návrh schváliť v parlamente.…

11. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

11. 07. 2025 | Aktualizované 11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Aktualizované 11. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Lékařská etika pod tlakem: Proč lékaři raději odešli, než aby mrzačili děti

Moderní západní medicína čelí hluboké morální krizi

11. 07. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov

EÚ a Slovensko podporia obnovu Ukrajiny novými zárukami a grantmi

Európska komisia spolu s vládami Ukrajiny a Talianska spustili v Ríme nové programy na podporu obnovy a rekonštrukcie Ukrajiny. Aj…

11. 07. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Nadějný příslib…

Tak nám europarlament NEODVOLAL Uršulu Leyenovou. Ale to se dalo čekat. Evropa je pořád ještě bohatý kontinent , a tím…

11. 07. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Jedna úloha, (ne)jedno fiasko: Fotografie ľudí, ktoré vás bez pochýb rozosmejú

Jedna úloha, jedno fiasko: Fotografie ľudí, ktoré vás bez pochýb rozosmejú! Život si

11. 07. 2025 | 0 komentárov

Minister Blanár uletel. Bratať sa s Izraelom je zlý vtip

Izrael vyhlasuje, že obyvateľov Palestíny treba „koncentrovať” v „humanitárnych” táboroch…

10. 07. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Projekt Zachráňme životy: Desať nových dôvodov na radosť za prvý polrok 2025

Projekt Zachráňme životy priniesol za prvých šesť mesiacov roku 2025 veľa radosti. Vďaka podpore darcov sa narodilo desať zdravých detí,…

11. 07. 2025 | Svetonázor | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Svetonázor | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Fascinujúce fotografie na spríjemnenie akéhokoľvek dňa v týždni!

Fascinujúce fotografie na spríjemnenie akéhokoľvek dňa v týždni: Len pred niekoľkými dňami zasiahol Zem asteroid. Nebojte sa, to sa stáva…

11. 07. 2025 | 0 komentárov

Svätá Amália

Patrónka proti bolesti rúk, modrinám a horúčke

11. 07. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 07. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Smrteľná chyba na diaľnici: Prečo sa nesmie schovávať pod nadjazdom počas búrky

11.07.2025 Redakcia Auto trendy Keď sa na obzore zjavili tmavé mraky a začalo krupobitie, vodiči na diaľnici urobili fatálnu chybu.…

11. 07. 2025 | 0 komentárov

Premiér reagoval na vyhlásenie nemeckého kancelára Friedricha Merza

Nemecký kancelár Friedrich Merz žiada slovenskú vládu, aby prestala blokovať prijatie 18. sankčného balíka proti Ruskej federácii. Premiér SR Robert…

10. 07. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Jednoduché triky, ktoré nám pomôžu vyhrať v živote

Ide mi o to, aby som si uľahčil život, chcem vyhrať. Nebudem sa za to ospravedlňovať. Ani trochu. Takže vždy,…

11. 07. 2025 | 0 komentárov

Trump povedal, že zverejnenie materiálov z trestného konania proti Epsteinovi by mohlo „zničiť“ nevinných ľudí

Trump povedal, že zverejnenie materiálov z trestného konania proti Epsteinovi by mohlo „zničiť“ nevinných ľudí, píše Newsweek

10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Krajiny EÚ nechcú odovzdať svoje systémy Patriot Ukrajine

Krajiny EÚ nechcú odovzdať svoje systémy Patriot Ukrajine, povedal Rubio

10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Afganský heroín. Ako CIA postavila Starý svet „pred mušku“

USA, 10. júla 2025 - V poslednej výročnej správe Európskej agentúry pre drogy sa neuvádza žiadna zmienka o príčinách zvýšenia…

11. 07. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Bundesrat schválil daňové úľavy v hodnote desiatok miliárd eur na podporu firiem a zvýšenie investícií. Informuje DPA.

12:52

.

Europoslanci veľkou väčšinou hlasovali proti návrhu na vyslovenie nedôvery Von der Leyenovej

Európsky parlament vo štvrtok zamietol návrh na vyslovenie nedôvery predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej, ktorý iniciovala pravica a…

10. 07. 2025 | Aktualizované 10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Aktualizované 10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nemecký vodca vyzval Fica, aby sa prestal vzpierať a Putinovi odkázal: "nevzdáme sa"

Nemecko, 10. júla 2025 - \"Koalícia ochotných\" sa dohodla na kľúčových otázkach plánu \"v prípade dlhodobého prímeria\": \"V prípade dlhodobého…

11. 07. 2025 | 0 komentárov

Ako dopadlo stretnutie medzi Lavrovom a Rubiom?

Stretnutie medzi Lavrovom a Rubiom sa skončilo, uviedlo ruské ministerstvo zahraničných vecí

10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj potvrdil, že ukrajinský veľvyslanec v USA bude vymenený

Zároveň potvrdil, že minister obrany Umerov bol zvažovaný ako jedna z možností výmeny

10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










To najdôležitejšie z Ukrajiny: Rusko dnes v noci podniklo masívny útok dronmi a raketami na Kyjev a región

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 07. 2025 | Aktualizované 10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 13 min. čítania | 0 komentárov
10. 07. 2025 | Aktualizované 10. 07. 2025 | Zo zahraničia | 13 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Peter Lipták

Miroslav Urban

Marek Brna

Branislav Čech

Milan Šupa

René Pavlík

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov