vlak

NAŽIVO

Hovorkyňa francúzskej vlády Maud Bregeonová vyhlásila, že obchodná dohoda medzi EÚ a Mercosur stále nie je pre Francúzsko prijateľná v jej súčasnej podobe.

Včera 20:21

Orbán v reakcii na opozičné výzvy na zmenu postoja k prisťahovalectvu uviedol, že v otázke migrácie neexistuje v Maďarsku žiadny kompromis.

Včera 20:13

Kallasová vyhlásila, že hybridné útoky predstavujú pre EÚ mimoriadne nebezpečenstvo. Po sérii incidentov v Poľsku vyzvala na jednotu eurobloku.

Včera 18:54

Päť jemenských zdrojov z prostredia vlády informovalo agentúru AFP, že USA požiadali Jemen, aby sa pripojil k medzinárodným silám, ktoré by sa podľa Trumpovho mierového plánu mali nasadiť v Pásme Gazy.

Včera 18:06

Nemecká vláda podporila legislatívu, ktorá by armáde umožnila reagovať na neoprávnený pohyb dronov vo vnútroštátnom vzdušnom priestore, a to aj zostrelením.

Včera 17:59

Erdogan sa v Ankare stretol so Zelenským. Vyzval na obnovenie rokovaní medzi Ruskom a Ukrajinou v Istanbule, avšak v „komplexnejšom rámci“.

Včera 17:59

Server hvg.hu uviedol, že maďarské verejnoprávne médiá sa chystajú osloviť kandidátov na primárne voľby strany TISZA sériou otázok ladených na vládnu propagandu.

Včera 17:57

Prezident Poľska pripravuje pôdu pre vystúpenie krajiny z EÚ — šéf poľského ministerstva zahraničných vecí Sikorski.

„Naznačovať, že európska integrácia je sprisahaním proti Poľsku, nepomáhate ani EÚ, ani Poľsku. Pripravujete psychologickú a politickú pôdu pre vystúpenie z Európskej únie“, — vyhlásil, keď sa obracal na prezidenta Navrockého.

Včera 17:40

Kosovský parlament nezvolil za premiéra Glauka Konjufcu, ktorého do funkcie navrhla strana Sebaurčenie.

Včera 17:03

Agentúra Reuters potvrdzuje, že zajtra vysokopostavení americkí vojaci oznámia Zelenskému v Kyjeve mierový plán, ktorý USA diskutovali s Ruskom.

Stane sa tak na stretnutí Zelenského s ministrom armády USA Danielom Driscollom a náčelníkom štábu Randym Georgom. Obaja už dnes pricestovali do hlavného mesta Ukrajiny.

Včera 17:02

Francúzska ministerka Monique Barbutová vyhlásila, že vlády krajín sveta sú stále ďaleko od dosiahnutia dohody v rámci klimatických rokovaní COP30 v Brazílii.

Včera 16:46

Dopravu na výjazde z Bratislavy do Senca v stredu popoludní komplikovala nehoda na diaľnici D1. V ľavom pruhu sa tam zrazili tri autá. Vodiči sa napriek odstráneniu nehody zdržia približne hodinu. Na sociálnej sieti o tom informovala Zelená vlna STVR. „Na výjazde z Bratislavy do Bernolákova po starej Seneckej ceste zdržanie hodinu a pol,“ upozornil dopravný servis.

Včera 16:17
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Matej Michalička

Gustáv Murín

René Pavlík

Ivan Štubňa

Jozef Bugár

Miroslav Urban

.
.
.

USA tajne rokujú s Ruskom o mieri. Na povrch sa dostáva 28-bodový plán

Washington v spolupráci s Moskvou tajne vypracoval 28-bodový plán na ukončenie konfliktu na Ukrajine. Portál Axios vypátral návrhy, ktoré by…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Trump má nový mierový plán. Čo zajtra oznámia Zelenskému?

Na pozadí korupčného škandálu, ktorý vypukol v Kyjeve okolo najbližšieho okolia Zelenského, ako blesk z jasného neba zaznela informácia viacerých…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Podľa prieskumu CSV pri infostate by v parlamentných voľbách zvíťazilo PS, Hlas porástol

Zber dát sa realizoval od 3.11. do 7.11. 2025 na vzorke 1109 respondentov. Technika zberu dát: osobný rozhovor . Súbor…

19. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Správny súd zrušil personálny rozkaz o postavení Pavla Ďurku mimo služby, informoval Kubina

Správny súd v Bratislave v stredu zrušil personálny rozkaz, ktorým minister vnútra Matúš Šutaj Eštok postavil mimo služby vyšetrovateľa bývalej…

19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Hrošia koža ukrajinskej premiérky. Na pozadí korupčného škandálu žiada ďalšie miliardy

Maďarský denník Mandiner konštatuje, že ukrajinská premiérka Julija Svyrydenková musí mať hrošiu kožu. V jednej vete sľubuje rozsiahle čistky vo…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Heger sa vykrúca: Ja ani ministri sme nezasahovali do mazania príspevkov na sociálnych sieťach

Expremiér SR a podpredseda mimoparlamentnej strany Demokrati Eduard Heger upozorňuje na to, že on ani ministri jeho vlády nezasahovali do…

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Susko: Zmena Trestného zákona je prvý krok, chystáme ďalšiu sériu opatrení

Zmena Trestného zákona v prípade drobných krádeží je len prvým krokom k riešeniu narastajúcej drobnej kriminality. Nasledovať majú ďalšie opatrenia…

19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov

Krv, spravodlivosť a odvaha: Príbeh Katovej dcéry

Možno pripísať zločin bosoráctvu? Krátko po skončení tridsaťročnej vojny vytiahnu z rieky v bavorskom meste Schongau umierajúceho chlapca. Napínavý román…

19. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Gyimesi pre HS: Machala kritizuje liberálov, ale jeho rezort ich dotuje. Ministerstvo kultúry financuje protivládne maďarské médiá a niektorí žiadatelia nedodržali ani základné formálne podmienky

Jedna a tá istá ruka píše na sociálnych sieťach kritiku na liberálne médiá a na druhý deň im podpisuje dotácie.…

19. 11. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Rusko kritizovalo dohodu Francúzska s Ukrajinou o dodávke bojových stíhačiek Rafale

V utorok 18. novembra sa Rusko kriticky vyjadrilo voči Francúzsku kvôli podpísaniu dohody, ktorá by mohla Ukrajine poskytnúť až 100…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

“Zelenskyj stráca kontakt s realitou”

„Zelenskyj stráca kontakt s realitou“: pod takýmto nadpisom vyšiel článok v britskom denníku The Telegraph

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Kričte, musia sa nás báť, už sa nás boja…“ Mikloško má jasný odkaz pre KDH

Pred 36 rokmi som prežil najkrajšie dní svojho života. Po 40 rokoch totality, ktorá padla na smetisko dejín, sme získali…

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko si uvedomuje technologickú dominanciu USA

Paríž a Berlín signalizujú nové spojenectvo v oblasti technologickej nezávislosti Európy, uvádza Politico.

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Trump počas večere vyjadril obdiv Ronaldovi. Vďaka futbalovej hviezde si získal väčší rešpekt u syna

Prezident Spojených štátov amerických Donald Trump včera na oficiálnej večeri v Bielom dome privítal okrem saudskoarabského korunného princa Mohammeda bin Salmána…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Železničná sabotáž v Poľsku je veľmi podozrivá

Rušňovodič vlaku na severovýchode Poľska objavil v nedeľu v noci prerušené koľajnice. K incidentu došlo na železničnej trati spájajúcej Varšavu…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Do Kyjeva pricestovali vysokopostavení predstavitelia Pentagónu, aby diskutovali o mierových rokovaniach

Do Kyjeva pricestovali vysokopostavení predstavitelia Pentagónu, aby diskutovali o mierových rokovaniach, píše Politico

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinci, ktorí zabili Slováka, vyviazli s podmienkou

Ukrajinci, ktorí pred rokom v Česku na smrť dobili Slováka, sa včera dostavili pred súd

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Európska komisia dnes predstaví plán na „vojenský Schengen“

Ak dôjde k útoku na členský štát EÚ, za aký čas by mali ostatné členské štáty povoliť prechod vojenských jednotiek…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Celosvetový systém štátnych vlajok nevznikol sám od seba. Táto kniha vysvetľuje ako bola formovaná svetová hierarchia štátov

Slovensko, 19. novembra 2025 - Svetový systém štátnych symbolov a vlajok má svoj poriadok. Mysleli ste si, že celosvetový systém…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Štúdia zistila, že ultra-spracované potraviny majú negatívny vplyv na všetky dôležité ľudské orgány

Najväčšia vedecká štúdia na svete varuje, že konzumácia ultra-spracovaných potravín predstavuje obrovskú hrozbu pre globálne zdravie a blahobyt, uvádza The…

19. 11. 2025 | Zaujímavosti | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zaujímavosti | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Pri drobných krádežiach sa má opäť zaviesť pravidlo trikrát a dosť

Za drobnú krádež sa má do Trestného zákona opätovne zaviesť pravidlo „trikrát a dosť“. Platiť by mala teda trestnosť priestupkovej…

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Keď digitálny štát zlyháva a politici to zistia až vtedy, keď zasiahne ich samotných

Elektronická schránka mala zjednodušiť komunikáciu so štátom. Namiesto toho sa z nej stal nástroj, ktorý môže občana pripraviť o práva,…

19. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Demokrat Naď najprv nazýval ľudí opicami, teraz ich chce “vykúriť” preč zo Slovenska

Exminister obrany Jaroslav Naď si na proteste 17. novembra opäť uletel. Počas prejavu pred prívržencami opozičných strán vykrikoval, že počas…

19. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Jaroš: Každý si môže hovoriť čo chce, ale KHL je druhá najlepšia liga sveta

Hokejový obranca Christián Jaroš pôsobiaci v moskovskom Spartaku v rozhovore pre Športový čas prezradil, že s ruskou manželkou sa doma…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Beztrestne zrušili slobodu prejavu a zanechali rozvrátené verejné financie. Aj toto dovolila “Nežná”

Občania žiadali v roku 1989 zmenu na dvoch frontoch: v oblasti ekonomickej, kde sme vnímali zaostávanie za Západom v pestrosti…

19. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vojna je výhodný biznis pre amerických a ukrajinských politikov

Podľa online magazínu amerického think-tanku Quincy Institute for Responsible Statecraft, ktorý sa špecializuje na zahraničnú politiku USA, spoznávame Pompea v…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Zelenskyj pricestoval do Ankary. Plánujú sa rokovania s tureckým prezidentom Erdoğanom

Zelenskyj pricestoval do Ankary. Tam je tiež prítomný tajomník NSDB Umerov, ktorý predtým letel do Spojených štátov

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Na železničnej stanici v Košiciach sa vykoľajil vozeň vlaku

Na železničnej stanici v Košiciach došlo v stredu ráno k vykoľajeniu osobného vlaku. Ako pre TASR spresnila hovorkyňa Železníc Slovenskej…

19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Hovorkyňa francúzskej vlády Maud Bregeonová vyhlásila, že obchodná dohoda medzi EÚ a Mercosur stále nie je pre Francúzsko prijateľná v jej súčasnej podobe.

Včera 20:21

Orbán v reakcii na opozičné výzvy na zmenu postoja k prisťahovalectvu uviedol, že v otázke migrácie neexistuje v Maďarsku žiadny kompromis.

Včera 20:13

.

Postrehy z reprezentácie: Dúfajme, že Calzona konečne našiel poriadneho strelca a začne hľadať pravého obrancu

Slovenská futbalová reprezentácia po novembrovom asociačnom termíne dosiahla svoj cieľ a kvalifikovala sa do baráže o MS 2026 v USA, Kanade a Mexiku. Sokoli…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Rumunsko spolupracuje s nemeckou veľmocou na posilnení vojenskej obrany

Rumunsko plní požiadavky NATO na posilnenie pozemných síl a zároveň pomáha oživiť miestnu ekonomiku, uvádza Remix News

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Cenzúru majú v DNA. Čo by progresívci najradšej urobili s STVR

V priebehu vlády predošlých troch garnitúr preukázali verejnoprávne médiá akútny nedostatok objektívnosti. Pripúšťal sa dominantne jeden jediný správny názor na…

19. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

„Český Trump“: Ficovi a Orbánovi sa črtá spojenec. Európskej únii a Ukrajine nepriateľ?

Česká republika sa posúva doprava a medzi „elitou“ Európskej únie rastú obavy, čo bude so stratégiu voči Ukrajine?

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Berlínom otriasla vlna strelieb, viacero obetí sa stalo terčom útokov po celom meste

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že násilie je živené spormi medzi rôznymi skupinami vrátane organizovaných „imigrantských gangov“

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Matej Michalička

Gustáv Murín

René Pavlík

Ivan Štubňa

Jozef Bugár

Miroslav Urban

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov