vlak

NAŽIVO

Zástupcovia nepálskeho vedenia podpísali dohodu s predstaviteľmi hnutia Generácia Z, ktorého septembrové protesty viedli k zosadenie vlády.

Včera 19:59

Denisa Saková povedala, že poslanci dostanú energopomoc, ich vyňatie z nej by bolo protiústavné. Majú však možnosť ísť priamo za predajcom elektrickej energie a plynu a zmeniť si tarifu na takú, ktorá nie je kompenzovaná energopomocou.

Včera 19:36

ÚRSO pripravuje zásadné zmeny v spôsobe účtovania elektriny. Zavedením pásmových taríf budú mať odberatelia ceny odstupňované podľa výšky ročnej spotreby.

Včera 19:35

Islandská štátna televízia oznámila, že bude bojkotovať budúci ročník Eurovízie.

Včera 19:34

Sudca rozhodol, že tajné prepisy veľkej poroty z roku 2019 pochádzajúce zo súdneho vyšetrovania Jeffreyho Epsteina v kauze obchodovania s ľuďmi môžu byť zverejnené.

Včera 19:10

Ústavný súd v Kirgizsku zamietol návrh zákona, ktorý by obnovil trest smrti.

Včera 19:09

Rakúsky súd oznámil, že ako neprípustné zamietol odvolanie prokuratúry proti rozhodnutiu krajinského súdu v rakúskej metropole z novembra 2024 nevydať ukrajinského oligarchu Dmytra Firtaša do USA, kde je obvinený z úplatkárstva. Jeho rozhodnutie je konečné.

Včera 18:57

Dánsko oznámilo, že ženy postihnuté programom nútenej antikoncepcie v Grónsku budú môcť požadovať odškodnenie vo výške 300.000 dánskych korún.

Včera 18:14

Zahraničný výbor Poslaneckej snemovne českého parlamentu neschválil návrh uznesenia hnutia STAN o podpore Ukrajiny a podpore spojeneckých záväzkov v rámci NATO. Minulý týždeň neprešlo ani v obrannom výbore.

Včera 18:13

Európska komisia navrhla zmeny svojich vlastných environmentálnych predpisov s cieľom zmierniť byrokratickú záťaž podnikov.

Včera 18:13

Macron oznámil, že telefonicky hovoril s Trumpom a ďalšími európskymi lídrami. Témou rozhovoru bola Ukrajina a snahy o pokrok v rokovaniach o mieri.

Včera 18:01

Tomáš Drucker uviedol, že audit inovačných výziev neodhalil závažné nedostatky, iba nedostatky administratívneho charakteru a etické pochybenia.

Včera 17:43

Vydavateľstvo Fayard uviedlo na trh knihu Denník väzňa od Nicolasa Sarkozyho, v ktorej opisuje tri týždne strávené vo väzbe po odsúdení v tzv. líbyjskom procese.

Včera 17:41

Maďarský minister zodpovedný za záležitosti Európskej únie János Bóka potvrdil, že na ľvovské neformálne zasadnutie ministrov pre európske záležitosti krajín EÚ neodcestuje.

Včera 17:28
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

.
.
.

Potýčka po rokovaní vlády: Kaliňák drsne uzemnil novinára

Na brífingu ministrov po rokovaní vlády došlo v stredu k vážnej slovnej prestrelke

10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Macron, Merz a Starmer rokovali s Trumpom

Macron, Merz a Starmer rokovali s Trumpom, informoval zdroj v Elyzejskom paláci

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Mierová dohoda do Vianoc“: Trumpovo ultimátum pre Zelenského

Americký prezident Donald Trump vyslal Kyjevu jasný odkaz, keď vydal ultimátum, v ktorom Washington nalieha na uzavretie mierovej dohody s…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister vnútra: „Čurillovcom, médiám ani opozícií ustupovať nebudem“

Matúš Šutaj Eštok vo svojom príspevku na sociálnej sieti upozorňuje na to, ako sa rozhodnutie súdu v jeho spore s…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj oznámil nové rokovania s USA

Zelenskyj oznámil na dnes nové rokovania s USA o návrhu dokumentu, ktorý bude podrobne opisovať proces obnovy a hospodárskeho rozvoja…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Mogheriniovej korupčný škandál sa prekvapivo rýchlo zamietol pod koberec. Je v tom niečo viac?

Európski spojenci bývalej šéfky európskej diplomacie  a podpredsedníčky Európskej komisie Federicy Mogheriniovej sa horkokrvne snažia bagatelizovať korupčný škandál spojený s jej menom.…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia sa odkázaným ľuďom otočila chrbtom

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš včera oznámil, že parlament schválil tak dlho očakávanú reformu financovania sociálnych…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Herodotos Dejiny

Herodotove Dejiny predstavujú prvé zachované historiografické dielo európskej kultúry. Knihu nájdete TU

10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Koso pre HS o ETS-2: Ľudia ani netušia, aká pohroma sa na nich valí

Téma ETS-2 sa na istý čas objavila aj v našom verejnom priestore, no potom, ako sa EK rozhodla začiatok jej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

Na diaľnici v Berlíne sa odohrala nočná mora všetkých vodičov. Trans osoba sa postavila pred súd

Skutok, ktorý nemá obdoby: Vyčíňanie transrodovej ženy na nemeckej diaľnici si mohlo vyžiadať desiatky obetí – z mosta zhadzovala dlažobné…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Fero Joke nie je len príbeh obťažovania, ale hlavne mediálnej manipulácie

Influencer sa na druhý deň od zverenenia šokujúceho videa síce kajal, ale zaráža prístup mainstreamu a expertov na lov lží…

10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Takto zlyhala hrádza voči progresivizmu

Progresívne sily diktujú spôsob, akým budú vysoké školy vzdelávať budúce generácie. Útočia aj na spisovnú slovenčinu

10. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Elon Musk projekt DOGE oľutoval

Miliardár a technologický mág Elon Musk sa obzerá do minulosti: Jeho pôsobenie v „Department of Government Efficiency“ pod vedením Donalda…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kéry: Bruselský aktivizmus ohrozuje naše hodnoty. Manželstvo musí zostať chránené

Súdny dvor EÚ nedávno členským štátom nariadil, že sú povinné  administratívne uznávať manželstvá osôb rovnakého pohlavia, ak boli uzatvorené v…

10. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia schválila pomoc vo výške 14 miliárd eur pre prvú jadrovú elektráreň v Poľsku

Stavba prvej jadrovej elektrárne v Poľsku sa má začať po schválení balíka štátnej pomoci vo výške 14,2 miliardy eur Európskou…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ak zvíťazí strana Tisza, Maďarsku hrozí masová migrácia

Kým Maďarsko už desať rokov chráni hranice Európy a minulo na to stovky miliárd forintov, bruselskí byrokrati by podporu poskytli…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Šutaj Eštok bude hovoriť s poslancom Ferenčákom, Drucker neočakáva stiahnutie návrhu na odvolanie Ferenčáka z čela výboru

Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok bude hovoriť s poslancom Jánom Ferenčákom. Po rokovaní vlády to uviedol minister školstva a podpredseda…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Najdlhšie cesty na svete: Top 5 trás, ktoré spájajú kontinenty

Najdlhšie cesty predstavujú zásadné spojenia medzi krajinami a regiónmi, umožňujú rozsiahle cestovanie, obchod a globálnu konektivitu. Vďaka nim môže doprava…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Rusko odpovedalo Zelenskému na návrh vyhlásiť “energetické prímerie”

Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov vyhlásil, že Rusko „pracuje na mieri na Ukrajine, nie na prímerí“

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Bezpečnosť na pracovisku: 15 šialených momentov, keď ju zamestnanci totálne ignorovali

Bezpečnosť na pracovisku by mala byť samozrejmosťou, no niektorí zamestnanci ju berú skôr ako odporúčanie než povinnosť. A výsledkom sú…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Čo znamená vyhlásenie Zelenského o pripravenosti na voľby počas vojny?

Zelenskyj v odpovedi na výzvu Trumpa usporiadať voľby vyhlásil, že je pripravený tak urobiť aj počas vojny

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Yamalovi praskli nervy. Pri striedaní ledva podal ruku a zamieril preč

Lamine Yamal opäť pútal pozornosť - tentoraz nielen hrou, ale aj reakciou na svoje striedanie. V utorňajšom zápase proti Eintrachtu…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Poľsko sa plánuje zbaviť posledných stíhačiek MiG-29 na Ukrajine. Nebude to zadarmo

Ukrajina, 10. decembra 2025 - Prevod lietadiel je údajne podmienený dosiahnutím ich cieľovej životnosti a absenciou perspektív ich ďalšej modernizácie…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa vykoľajil vlak, k zraneniam nedošlo

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa v stredu vykoľajil vlak súkromného dopravcu Leo Express. Pre TASR to potvrdil jeho hovorca…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Ďalší bod napätia - hraničné rieky na juhu USA

USA, 10.decembra 2025 - Trump žiada od Mexika, aby bezodkladne splnilo podmienky vodnej zmluvy z roku 1944. Mexiko sa odvoláva na…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Dovolíme NEST-u a Gerulate, aby v ére DSA určovali hranice povoleného názoru?

Necháme v ére DSA rozhodovať NEST a Gerulatu, čo je „hnev“?

10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Môžu ešte Briti prehovoriť nahlas o tom, že sú kresťanskou krajinou?

Britský učiteľ si dovolil napomenúť študenta s migračným pôvodom, ktorý v škole vykonával tradičný moslimský rituál, a upozornil ho, že „Británia je ešte…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Reálne kroky Donalda Trumpa pre ukončenie vojny na Ukrajine mierovou dohodou

Politické rozhodnutia  45. a následne 47. prezidenta USA Donalda Trumpa potvrdzujú môj názor, že pre geopolitický vývoj vo svete je…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Zástupcovia nepálskeho vedenia podpísali dohodu s predstaviteľmi hnutia Generácia Z, ktorého septembrové protesty viedli k zosadenie vlády.

Včera 19:59

Denisa Saková povedala, že poslanci dostanú energopomoc, ich vyňatie z nej by bolo protiústavné. Majú však možnosť ísť priamo za predajcom elektrickej energie a plynu a zmeniť si tarifu na takú, ktorá nie je kompenzovaná energopomocou.

Včera 19:36

ÚRSO pripravuje zásadné zmeny v spôsobe účtovania elektriny. Zavedením pásmových taríf budú mať odberatelia ceny odstupňované podľa výšky ročnej spotreby.

Včera 19:35

Islandská štátna televízia oznámila, že bude bojkotovať budúci ročník Eurovízie.

Včera 19:34

.

Začal sa boj o medzinárodné impérium: Kto kúpi Lukoil?

Ruská spoločnosť Lukoil má do 13. decembra čas na rokovania o predaji väčšiny svojich medzinárodných aktív. Medzi svetovými ropnými spoločnosťami…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

“Teenageri sa stanú pokusnými králikmi”

Austrália ako prvá krajina na svete zakazuje deťom do 16 rokov prístup na TikTok, Instagram a iné sociálne siete

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

EÚ rozhodla o povinnej solidarite pri prerozdeľovaní migrantov. Generál reaguje: „No nie je to krásne?!“

Európska únia na zasadnutí ministrov vnútra rozhodla o tzv. “….povinnej solidarite …” pri prerozdeľovaní žiadateľov o azyl. „Dočkali sme sa… No…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Najvplyvnejší muž v Európe si myslí, že Európa je plná lúzrov

Najdôležitejší európsky politik podľa popredných európskych novinárov a vplyvných osobnosti z POLITICO v rámci hodnotenia, ktoré prebieha posledných desať rokov, nielen…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov