vlak

NAŽIVO

Poslanec Michal Bartek (Hlas-SD) avizuje, že osobne predloží zákon, ktorý jasne upraví dotačnú politiku, a to, kto sa môže uchádzať o granty a dotácie z európskych zdrojov. Predložiť ho chce na najbližšiu parlamentnú schôdzu. Deklaroval to na tlačovej besede. Ako uviedol, chce upraviť, či môžu dotácie získavať rodiny poslancov, neskôr spomenul aj rozšírenie na rodiny poslaneckých asistentov.

11:28

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dokončili modernizáciu železničného úseku Váh – Varín – Strečno, ktorá bola súčasťou stavby uzla Žiliny. Projekt v hodnote takmer 90 miliónov eur bol financovaný z európskych zdrojov s podporou nástroja na prepájanie Európy (CEF). Počas stredajšej tlačovej konferencie vo Varíne o tom informovala štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková spolu s generálnym riaditeľom ŽSR Miroslavom Garajom a zástupcami zhotoviteľa.

10:26

Hodnota nových objednávok v priemysle sa v októbri 2025 medziročne znížila o 7,9 % a dosiahla objem 6,01 miliardy eur. Od začiatku roka zaznamenali pokles šiesty raz. Po zohľadnení sezónnych vplyvov sa nové objednávky v priemysle v októbri 2025 oproti septembru 2025 znížili o 7,5 %. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

10:24

Filipínsky prezident Ferdinand Marcos odmieta tvrdenia, že súostrovie je využívané na výcvik teroristov, uviedla v stredu jeho hovorkyňa. Reagovala tak na zistenie, že muži stojaci za masovou streľbou v Sydney strávili takmer celý november na Filipínach. Informuje o tom správa agentúry AFP.

10:23
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Erik Majercak

René Pavlík

Martin Kovac

Ivan Štubňa

.
.
.

Realitný maklér pre HS: Ceny bytov v Bratislave už neporastú raketovo, čaká nás skôr stagnácia. Predávať sa bude stále, no nie ako v minulých rokoch a kupujúci majú priestor zjednávať

Ceny nehnuteľností na Slovensku za ostatné roky prudko rástli, výnimkou nebol ani rok 2025. Šialené sumy za vlastné bývanie, ale…

17. 12. 2025 | Rozhovory | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Maďarsko sa pridáva k Slovensku a hrozí vetom

Maďarská vláda zdieľa rovnaký postoj ako tá slovenská a odmieta finančné a právne záväzky voči Ukrajine. Vyplýva to z vyjadrení maďarského ministra pre…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

USA pripravujú nové sankcie proti ruskému energetickému sektoru v prípade, že Putin odmietne mierovú dohodu

USA pripravujú nové sankcie proti ruskému energetickému sektoru v prípade, že Putin odmietne mierovú dohodu s Ukrajinou, informuje agentúra Bloomberg…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kto kryje Igora Matoviča?

Občiansky aktivista Miroslav Heredoš upozornil na nepriamu korupčnú schému, ktorá siaha až k Igorovi Matovičovi, a vyzýva orgány činné v trestnom konaní,…

17. 12. 2025 | | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | | 4 min. čítania | 0 komentárov

Premiér nepodporí využitie zmrazených aktív na podporu vojny na Ukrajine

Premiér Robert Fico nepodporí na zasadnutí Európskej rady v Bruseli žiadnu schému, teda ani využitie zmrazených ruských aktív, ktorá by…

17. 12. 2025 | Aktualizované 17. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Aktualizované 17. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

EÚ uvalila sankcie na francúzskeho občana, ktorý “šíril ruskú propagandu”

EÚ schválila nové sankcie proti Rusku kvôli „tieňovej flotile“ a zahraničnému zasahovaniu, píše denník AA. Medzi menami sa nachádza aj…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Vianočné trhy s policajtmi a zábranami? Aj takto vyzerá „progres“

Adventná atmosféra vianočných trhov sa v európskych mestách premenila na masové protesty, ktoré niekedy končia teroristickým útokom. Aj to je…

17. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Tlačová konferencia Hlasu-SD o „zaplatenej mimovládke“ a otázka, ktorú vládna strana obchádza

Hlas-SD hovorí o vplyve silných peňazí, no namiesto zákonov ponúka tlačovky. Prečo sa na Slovensku vedú mediálne vojny o mimovládky,…

17. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Slovensko zablokovalo posudzovanie žiadosti Kosova o vstup do EÚ

Žiadosť Kosova o vstup do Európskej únie je naďalej blokovaná kvôli odporu členských štátov, ktoré túto krajinu nepovažujú za suverénny…

17. 12. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Erdogan sa vyhrážal Ukrajine aj Rusku

Erdogan varoval Ukrajinu a Rusko pred útokmi v Čiernom mori, informuje Daily Sabah

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Úradníci Trumpovej administratívy vyvíjajú veľmi silný tlak na európske vlády, aby odmietli „reparačný úver“ Ukrajine

Informovali o tom noviny Politico štyria úradníci EÚ

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Británia ide testovať blokátory puberty na deťoch, Nigel Farage vyzýva na okamžité pozastavenie tohto experimentu

Viac ako 200 britských detí má dostať lieky – tzv. blokátory puberty – v rámci oficiálneho klinického výskumu tamojšej Národnej…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európania po rokovaniach v Berlíne prisľúbili Ukrajine pomoc. V hre ostávajú územia a zmrazené ruské aktíva

Európania sľubujú, že v budúcnosti budú Ukrajinu chrániť pred Ruskom, a to aj vojenskými prostriedkami. Naďalej však pretrvávajú rozdiely v…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Streľba na Brownovej univerzite: Ďalší politicky motivovaný atentát na Republikánov?

Víkendová streľba na Brownovej univerzite v USA má podobné prvky ako atentát na konzervatívneho aktivistu Charlieho Kirka. Jedna z obetí…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

17. 12. 2025 | Aktualizované 17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Aktualizované 17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Doprava v úseku Trnovec nad Váhom – Šaľa je prerušená, našli tam muníciu

Železničná doprava v úseku Trnovec nad Váhom – Šaľa je momentálne prerušená. Dôvodom je nájdenie munície z druhej svetovej vojny…

17. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Tak čia je? Rybakinová reprezentuje Kazachstan, no údajne žije v Moskve, kde sa aj narodila

Dvadsaťšesťročná tenistka Jelena Rybakinová od roku 2018 reprezentuje Kazachstan. Narodila sa však v hlavnom meste Ruska - v Moskve. Naďalej…

17. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Trump podal žalobu o desať miliárd dolárov na BBC, tá sa bráni

Americký prezident Donald Trump podal žalobu na britskú verejnoprávnu televíziu BBC, pričom od nej žiada odškodné desať miliárd dolárov. Spor…

17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na železničnom priecestí v Bratislave došlo k zrážke vlaku a auta

Na železničnom priecestí na Ivanskej ceste v Bratislave došlo v utorok krátko po 20.15 h k zrážke vlaku a auta.…

17. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fico pyšne napochodoval do pasce liberálov

Aby sme pochopili podstatu veci, nezaškodí krátky úvod. Slovenské úrady, najmä Slovenský pozemkový fond a štátny podnik Lesy SR, sa…

17. 12. 2025 | 0 komentárov

Vláda má prerokovať pozíciu SR k budúcemu rozpočtu EÚ aj projekt obnovy mostov

Slovensko zaujíma negatívny postoj k návrhu zlučovania tradičných politík, ktoré mali doposiaľ osobitné a odlišné systémy a pravidlá vykonávania, do…

17. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

To musíme my!

Dokonáno jest… máme novou vládu. Už dávno před volbami bylo jasné, že ji bude sestavovat Andrej Babiš, jen se nevědělo,…

17. 12. 2025 | Česky | 7 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Česky | 7 min. čítania | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Krištof z Collesana

Manžel, otec, mních, posol sv. Michala

17. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Súdny spor Orosch vs. majiteľ, matka zavraždeného a postrelená obeť z Teplárne. Právny zástupca vysvetľuje, čo sa deje

Tragédia, ktorá sa stala 12.10.2022 pred bratislavským podnikom Tepláreň, v nás dodnes zanecháva silné emócie. Kvôli silným emóciám však mnohí…

16. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Co tomu spoluobčané opravdu říkají

Poznámka ke korektnímu čtení výzkumů veřejného mínění. To je třeba položena otázka, jestli si lidé myslí, že vzhledem k hloupým…

17. 12. 2025 | Česky | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 12. 2025 | Česky | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Poľský prezident adresoval ostré slová Zelenskému aj Tuskovej vláde

Poľský prezident Karol Nawrocki vyhlásil, že Ukrajina považuje jeho krajinu za samozrejmosť a nezaobchádza s ňou ako s partnerom, píše denník…

16. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Galis o kauze s legionármi v Slovane: Každý musí rešpektovať trénera. Je jedno, či ide o Slováka, Maďara, Holanďana alebo Fína"

Tento týždeň sme informovali, že tréner majstra Niké ligy ŠK Slovan Bratislava Vladimír Weiss st. disciplinárne potrestal štvoricu zahraničných hráčov.…

17. 12. 2025 | 0 komentárov

Predseda vlády vyzval generálneho prokurátora, aby riešil prokurátora Špirka. Zverejnil dôkaz a svedectvo exmanželky

Predseda vlády SR Robert Fico spolu s podpredsedom vlády SR Robertom Kaliňákom, podpredsedom parlamentu Tiborom Gašparom a advokátom Marekom Parom…

16. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Bratislavskí sudcovia kritizujú Kolíkovú

Kolégium predsedov sudcovských rád pri Krajskom súde v Bratislave sa ohradzuje voči tvrdeniam bývalej ministerky spravodlivosti Márie Kolíkovej, ktorá členov…

16. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO


.

Vraj „Ficoland”. Opoziční slávici znovu na námestiach

S protestmi sa tento týždeň roztrhlo vrece: v pondelok sa konal občiansky, v utorok politický. Ako povedal klasik: ľudia si…

16. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Liečivá sila včely bez hraníc

Návody a recepty ako využiť v bežnom živote včelie produkty. Knihu nájdete TU

16. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Fico konečne pochopil situáciu. Začne aj konať?

Ľudia, hlavne voliči koalície, sú nespokojní, lebo sa nevyšetruje trestná činnosť členov predošlej vlády, rôznych orgánov, ktoré vtedy prekračovali svoje…

16. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

USA sa snažia dobyť Venezuelu bez vojny

Venezuela, 16. decembra 2025 - Ak USA dokážu zhabať najväčší tanker Venezuely, môžu rovnako ľahko zabaviť malú, údajne drogovú loď…

17. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Skupina D popiera dodávky dronov na Ukrajinu bez licencie aj zneužitie prostriedkov z verejnej zbierky

Zástupcovia českého združenia Skupina D, ktoré z verejných zbierok nakupuje a dodáva drony na Ukrajinu, na utorkovej tlačovej konferencii uviedli,…

16. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ruská odpoveď: „Koalícia ochotných“ je horšia ako NATO, nebudú žiadne ústupky v otázke Donbasu, Novoruska a Krymu...

Rusko, 16. decembra 2025 - „V súčasnosti máme štyri subjekty [DNR, LNR, Záporožská a Chersonská oblasť], ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou…

17. 12. 2025 | 0 komentárov

V Bratislave a ďalších mestách sa konajú opozičné protivládne protesty

V Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici i v ďalších mestách na Slovensku sa v utorok večer konajú protesty. Upozorniť chcú na…

16. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Erik Majercak

René Pavlík

Martin Kovac

Ivan Štubňa

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov