vlak

NAŽIVO

Inflácia v Kanade sa minulý mesiac zmiernila. Napriek tomu údaje zaostali za očakávaniami analytikov, ktorí počítali s nižšou mierou inflácie.

19:47

„Bedňa vodky pre alkoholika“: maďarský premiér Orbán sa vyslovil proti ďalšej pomoci EÚ Ukrajine.

Takto komentoval vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie von der Leyenovej o potrebe pokračovať vo finančnej podpore Ukrajiny.

„Dnes som dostal list od predsedníčky von der Leyenovej. Píše, že deficit financovania Ukrajiny je obrovský, a žiada členské štáty, aby poskytli viac prostriedkov. Je to šokujúce. V čase, keď sa stalo jasné, že vojenská mafia vyciciava peniaze európskych daňovníkov, namiesto toho, aby požadovala skutočnú kontrolu alebo pozastavenie platieb, predsedníčka Európskej komisie nám navrhuje poskytnúť ešte viac. Celá táto situácia trochu pripomína pokus pomôcť alkoholikovi tým, že mu pošleme ďalšiu bedňu vodky. Maďarsko nestratilo zdravý rozum,“ napísal Orbán na X.

19:34

Kongres USA začína pracovať na presadzovaní návrhu zákona o dodatočných sankciách proti Ruskej federácii – Trump dal súhlas, vyhlásil senátor Lindsey Graham.

O príprave takéhoto návrhu zákona už skôr informoval aj samotný prezident USA.

19:19

Trump uviedol, že je otvorený myšlienke nových sankcií voči štátom obchodujúcim s Ruskom.

19:18

Poľská prokuratúra vyšetruje výbuch na železničných koľajach ako „sabotáž na príkaz zahraničnej spravodajskej služby“, informuje BBC.

Poľská prokuratúra začala vyšetrovanie sabotážnych činov na železničnej trati číslo 7, ktoré charakterizovala ako „sabotáž teroristického charakteru, spáchanú na objednávku zahraničnej spravodajskej služby“, uvádza sa na webovej stránke úradu.

Ide o incidenty, ktoré sa stali medzi 15. a 17. novembrom, vrátane výbuchu v blízkosti osady Mika, o ktorom sa dozvedeli deň predtým. Ako uviedol poľský premiér Donald Tusk, výbuch poškodil trať, ktorá je kriticky dôležitá pre dodávky vojenskej pomoci Ukrajine.

Ktorá krajina je podľa Varšavy podozrivá z účasti na diverzii, sa neuvádza.

19:15

Španielsky minister dopravy Óscar Puente informoval o tom, že Španielsko zmodernizuje svoju vysokorýchlostnú železničnú sieť medzi Madridom a Barcelonou, aby vlaky na nej mohli jazdiť rýchlosťou až 350 kilometrov za hodinu.

18:57

Albánsko otvorilo v prístupových rokovaniach do EÚ posledný piaty klaster. V jeho rámci sa bude rokovať o oblasti poľnohospodárstva, rybolovu, bezpečnosti potravín a kohéznej politiky.

18:45

Múzeum Louvre preventívne uzavrie Campaniho galériu pre stavebné nedostatky v niektorých trámoch v budove.

18:43

Riaditeľ Bachovho archívu informoval, že boli predstavené dve doteraz neznáme organové skladby Johanna Sebastiana Bacha.

18:43

Moskva odsúdila ako „vojnovú rétoriku“ varovanie Pistoriusa, že Rusko by v blízkej budúcnosti mohlo zaútočiť na člena NATO. „V Rusku nie sú žiadni zástancovia akejkoľvek konfrontácie s NATO,“ povedal Peskov

18:42

Štátny tajomník Ministerstva pôdohospodárstva SR Vladimír Vnuk uviedol, že Slovensko v rámci budúcej spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ požaduje viac porozumenia pri stropovaní a priamych platbách.

18:09

Misia Medzinárodného menového fondu odštartovala rozhovory s ukrajinskými predstaviteľmi o novom úverovom programe. Hermantsev, ktorý je predsedom parlamentného výboru pre dane a financie, uviedol, že „strata dôvery“ zo strany partnerov Ukrajiny, predstavuje pre štát „obrovský problém“.

17:54

Predseda Rady BBC Samir Shah prisľúbil, že bude bojovať proti žalobe za ohováranie, ktorú chce podať Trump pre manipulatívne zostrihanie jeho prejavu.

17:16
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Jozef Bugár

Miroslav Urban

Milan Šupa

Miro Majerník

Gustáv Murín

Matej Michalička

.
.
.

Premiér v reakcii na protesty: volá po reforme politického systému na princípe slobodných volieb

Predseda vlády SR a SMERu-SSD Robert Fico opätovne vyzval politickú scénu na reformu slovenského politického systému na princípe slobodných demokratických…

17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Opozícia zneužila odkaz 17. novembra na protivládny protest: „Dosť bolo Fica!”

V Bratislave na Námestí Slobody sa napriek dažďu zhromaždili tisícky ľudí, aby využili výročie novembra 1989 na protivládne zhromaždenie, ktoré…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Regióny | 5 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Regióny | 5 min. čítania | 0 komentárov

Prečo so žiakmi odišiel protestne aj učiteľ a akej bol národnosti? Gymnázium Kukučínova reaguje na komentáre a správy

Vedenie Gymnázia na Kukučínovej ulici v Poprade dôrazne odmieta akékoľvek útoky na žiakov či zamestnancov školy. Riaditeľka gymnázia Beáta Taylorová…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Na Ukrajine začal proces odstavenia Zelenského

Strany „Eurosolidarnosť“ a „Golos“ oficiálne oznámili svoje požiadavky voči Zelenskému: odvolať vládu, vytvoriť novú koalíciu v parlamente, do ktorej by…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prezident: Premiér by si mal uvedomiť, že je predsedom vlády všetkých občanov. Mal by zmierniť svoj tón

Predseda vlády SR Robert Fico by si mal uvedomiť, že je premiérom všetkých občanov, nielen svojich voličov. Mal by zmierniť…

17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Fico upustil od členstva SMERu-SSD v Patriotoch, zvažuje novú frakciu v Európskom parlamente

Predseda vlády SR Robert Fico a jeho strana SMER-SSD sa podľa europoslankyne Moniky Beňovej zatiaľ nepripoja k žiadnej frakcii v…

17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinský minister sa odmieta vrátiť do vlasti

Tajomník SNBO Umerov, ktorý figuruje v prípade Mindič, sa odmietol vrátiť na Ukrajinu, uvádza verejný kanál Clash Report

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

V Prahe ignorujú výsledky demokratických volieb, progresívci demonštrovali proti vzniku vlády ANO, SPD a Motoristov

Tisíce ľudí sa v pondelok popoludní zišli na pražskom Staromestskom námestí na demonštrácii spolku Milion chvilek proti vzniku vlády ANO,…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Kochanová reaguje na vzniknutú situáciu po diskusii premiéra Roberta Fica so študentmi v Poprade

Mladá politička zo SMER-u reaguje na príspevky, ktoré sa po incidente z Popradu objavujú v mediálnom priestore

17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Odkaz kaviarni k “ich” oslavám výročia 17. novembra

Exminister Juraj Draxler pripomína odkaz sviatku 17. novembra: „Pre niektorých má výročie trpkú príchuť. Niektorí z Vás, z kaviarne, svojou…

17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Klasika s dokonalým dizajnom, ktorú musíš mať!

Rozum a cit, Jane Eyrová, Malé ženy, Pýcha a predsudok či Búrlivé výšiny. Tieto majstrovské diela si už roky získavajú…

17. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Prebudenie z progresívneho sna? Už aj v Rakúsku prebieha diskusia o dvoch pohlaviach

V Rakúsku prebieha ostrá parlamentná debata o zakotvení dvoch pohlaví – muža a ženy – do ústavy

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Avizujú nové povstanie. Bez hanby k tomu zneužijú mládež

Použitie mladých ľudí k vlastnému prospechu pozorujeme naprieč opozično-aktivistickou scénou. Čaká nás v pondelok extrémne dianie?

17. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Obzvlášť pre dnešný deň aktuálny rozhovor s Gustávom Murínom o knihe „Od Havla po Pavla – ŽIVOT VE LŽI"

Slovensko, 17. novembra 2025 - Gustáv Murín je skúsený autor literatúry faktu, ktorý v poslednej dobe úspešne mapuje naše novodobé…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Putinov zdravotný stav opäť vyvoláva špekulácie

Už roky kolujú povesti o zdravotnom stave ruského prezidenta Vladimira Putina – aktuálne video opäť roznietilo diskusiu

17. 11. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Dážď zmyje kriedu, nenávisť ostáva

Veľká časť obyvateľov, ktorá sa odtrhla od reality bežného života na Slovensku, žije v posledných dňoch takzvanou kriedovou revolúciou. Udalosti…

17. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajina nemá šancu vyhrať vojnu

Ukrajina nemá „žiadnu šancu“ poraziť Rusko vo vojne a pokračujúca finančná podpora zo strany Európskej únie je „úplne šialená“. Ako…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európa nie je pripravená čeliť ruským dronovým útokom, varuje eurokomisár pre obranu

Európa nie je pripravená účinne reagovať na ruské dronové útoky a na zlepšenie protivzdušnej obrany musí do svojich plánov zahrnúť…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia pradie ako kocúr „Muro“. Ostatní sú „dezoláti v uliciach“

Publicistka Martina Valachová pripomína obdobie spred 5 rokov – Slovensko a prakticky celý svet bojoval s pandémiou COVID-19 a opatreniami, ktoré na nás…

17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Železnica v Poľsku bola poškodená v dôsledku výbuchu

Železnica v Poľsku bola poškodená v dôsledku výbuchu, informoval premiér Tusk

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Vojna medzi NATO a Ruskom môže začať skôr, ako sa predpokladalo

Nemecký minister obrany Boris Pistorius vyhlásil, že vojna medzi NATO a Ruskom môže začať skôr, ako sa predpokladalo – nie…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Britská vláda zámerne ukrýva údaje o úmrtiach po podaní vakcíny

Britský orgán dohľadu nad verejným zdravotníctvom bol obvinený z „utajovania“ – odmietol totiž zverejniť údaje, ktoré by mohli spájať vakcínu…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Jedlá, ktoré budú chutnejšie. Ľudia sa podelili o tieto zaujímavé tipy

Máš chuť na chutnejšie jedlá? Možno ti v tom pomôžu niektoré z nasledujúcich tipov, o ktoré sa ľudia podelili na…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Maďarsko sa vzdá pripojenia Zakarpatskej oblasti, ak mu to Rusko ponúkne, vyhlásil Orbán

„Vy, Nemci, ste to už skúsili na iných územiach a nakoniec sme prehrali. Skúsenosti nám teda napovedajú, že sa neoplatí…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Ako sa Rusko môže chrániť pred konfiškáciou zahraničných aktív

Rusko, 17. novembra 2025 - Existujú minimálne tri základné možnosti protiopatrení. Na Západe je čoraz menej ľudí, ktorí sú ochotní donekonečna…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Miesto heroínu – metadon, miesto generálneho štrajku – kriedová „revolúcia“

Opozícia zase doplatila na svoje velikášstvo a megalomániu, konštatuje Roman Michelko . Jeho príspevok prinášame v plnom znení

17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európsky priemysel „umiera“, varuje šéf belgickej centrálnej banky

Energeticky náročné odvetvia v Európe v podstate „umierajú“, pretože rastúce ceny energie, prílev lacného tovaru z Číny a vedľajšie účinky…

17. 11. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov

Smrteľný bozk progresívnej ideológie pre mladých

Podľa prieskumu Gallup je štvrtina mladých amerických mužov „extrémne osamelá”. Samozrejme, existuje viacero príčin: zrejmá je úloha technológií, keďže takmer…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Inflácia v Kanade sa minulý mesiac zmiernila. Napriek tomu údaje zaostali za očakávaniami analytikov, ktorí počítali s nižšou mierou inflácie.

19:47

„Bedňa vodky pre alkoholika“: maďarský premiér Orbán sa vyslovil proti ďalšej pomoci EÚ Ukrajine.

Takto komentoval vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie von der Leyenovej o potrebe pokračovať vo finančnej podpore Ukrajiny.

„Dnes som dostal list od predsedníčky von der Leyenovej. Píše, že deficit financovania Ukrajiny je obrovský, a žiada členské štáty, aby poskytli viac prostriedkov. Je to šokujúce. V čase, keď sa stalo jasné, že vojenská mafia vyciciava peniaze európskych daňovníkov, namiesto toho, aby požadovala skutočnú kontrolu alebo pozastavenie platieb, predsedníčka Európskej komisie nám navrhuje poskytnúť ešte viac. Celá táto situácia trochu pripomína pokus pomôcť alkoholikovi tým, že mu pošleme ďalšiu bedňu vodky. Maďarsko nestratilo zdravý rozum,“ napísal Orbán na X.

19:34

.

Ukrajinci žijúci v Británii môžu byť vrátení domov

Ukrajinci žijúci v Británii môžu byť vrátení domov, ak bude ich krajina uznaná za bezpečnú

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Maďarsko sa stalo najdôležitejším dodávateľom plynu na Ukrajinu

Energetická situácia vo vojne na Ukrajine sa stáva čoraz vážnejšou: v uplynulých týždňoch došlo k najmenej siedmim útokom na ukrajinské…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Letecká úderná skupina námorníctva USA na čele s lietadlovou loďou USS Gerald R. Ford vstúpila do Karibského mora

Letecká úderná skupina námorníctva USA na čele s lietadlovou loďou USS Gerald R. Ford vstúpila do Karibského mora. Informovala o…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zlé nápady, ktoré dopadli presne podľa očakávania

Zlé nápady sú niečo, čo sprevádza ľudstvo od nepamäti, no práve zlé nápady často prinášajú momenty čistej geniality, ktorá je…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










V Topoľčanoch horí bytový dom, evidujú viacero zranených

V Topoľčanoch v Nitrianskom kraji horí bytový dom. Na mieste je viacero zranených. Aktuálne tam zasahujú štyri ambulancie záchrannej zdravotnej…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Začalo sa disciplinárne pojednávanie v prípade prokurátora GP SR Daniela Lipšica

Na Najvyššom správnom súde SR sa v pondelok začalo disciplinárne pojednávanie vedené voči prokurátorovi Generálnej prokuratúry (GP) SR a niekdajšiemu…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Jozef Bugár

Miroslav Urban

Milan Šupa

Miro Majerník

Gustáv Murín

Matej Michalička

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov