vlak

NAŽIVO

Zelenskyj vyzval na úplný koniec vojny medzi Kyjevom a Moskvou a nie iba na „prestávku“ v konflikte, ktorý sa začal vo februári 2022.

17:12

Nemecké ministerstvo obrany potvrdilo, že neznámi páchatelia ukradli približne 20.000 nábojov určených pre nemecké ozbrojené sily.

16:50

Ukrajina poprela zodpovednosť za útok na tanker plaviaci sa pod ruskou vlajkou v Čiernom mori neďaleko tureckého pobrežia.

16:24

Exprezidenta Hondurasu Juana Orlanda Hernándeza prepustili z väznice v štáte Západná Virgínia na základe Trumpovej milosti.

16:01

Wadephul obvinil Putina, že si opakovane vymýšľa „výhovorky“ s cieľom vyhnúť sa mierovým rokovaniam s Ukrajinou. Jeho slová spochybňujú možné výsledky utorkového stretnutia Putina a Witkoffa.

15:34

Rutte je „presvedčený“, že úsilie USA o ukončenie vojny na Ukrajine prinesie mier. „Všetci pracujeme na tom, aby sme ukončili vojnu proti Ukrajine a dosiahli spravodlivý a trvalý mier. Vítame pokračujúce úsilie Spojených štátov, ktoré vedú k realizácii tohto cieľa,“ povedal Rutte.

15:33

Hovorca súdu uviedol, že iránsky súd žiada, aby USA zaplatili 22 miliárd dolárov za údajnú podporu masových protestov v Iráne v roku 2022.

15:09

Ministerstvo zahraničných vecí Kataru vyjadrilo nádej, že Izrael a Hamas sa podarí dostať do novej fázy rokovaní o mierovej dohode v Pásme Gazy.

15:04

Peskov uviedol, že Rusko je ochotné rokovať o mieri na Ukrajine, no musia byť naplnené jeho ciele stanovené na začiatku vojny a vyriešené jej základné príčiny. Zelenskyj Rusko obvinil, že sa snaží využiť mierové rokovania s USA na uvoľnenie sankcií.

15:03

Rozvojový program OSN upozornil na to, že AI by mohla prehĺbiť rozdiely nielen medzi krajinami, ale aj v rámci nich. Závisieť to bude od rozhodnutí, ktoré padnú v nasledujúcich rokoch.

15:02

Príslušníci iránskej pohraničnej stráže zastrelili pri pokuse o prekročenie hranice do Iránu bez dokladov desať občanov Afganistanu.

15:01

Péter Magyar vyhlásil, že strana TISZA vráti ľuďom to, čo im bolo ukradnuté za vyše poldruha desaťročia, zavedie daň z bohatstva, zaistí zmrazené fondy EÚ a vyhlási nulovú toleranciu voči korupcii.

15:00
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.

Szijjártó si servítku pred ústa neberie: „EÚ sa izolovala od globálnej politiky“

Tento rok bol pre Európsku úniu rokom izolácie. Spoločenstvo už nezohráva žiadnu úlohu v globálnej politike, vyjadril sa v pondelok…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Spojené štáty odmietli udeliť prevádzkovú licenciu ruskej rafinérii v Srbsku

Srbsko musí zastaviť prevádzku svojej ropnej rafinérie NIS potom, ako Washington zamietol jej licenciu, čím ohrozuje dodávky paliva v krajine,…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Putin obvinil Európu z pokusu narušiť mierové dohody, ktoré presadzuje Trump

Pred stretnutím s Američanmi Putin obvinil Európu z pokusu narušiť mierové dohody, ktoré presadzuje Trump

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

USA zastavili dodávky určitých druhov zbraní na Ukrajinu

USA zastavili dodávky určitých druhov zbraní na Ukrajinu, informoval generálny inšpektor Bundeswehru Christian Froyding pre časopis The Atlantic

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Premiér: Úrad na ochranu oznamovateľov robí špinavú robotu v prospech ľudí, ktorí páchali trestnú činnosť

Úrad na ochranu oznamovateľov robí špinavú robotu v prospech ľudí, ktorých v rokoch 2020 až 2023 páchali závažnú trestnú činnosť,…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Bleskový výpredaj Godeal24 Cyber Monday! Posledná šanca na digitálne kľúče MS Office a Windows za cenu už od 12,28€!

Oficiálna podpora pre Windows 10 a MS Office 2019 skončila v októbri. Mnohých to prinútilo čakať na výpredaj Black Friday,…

02. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Pri raziách v Belgicku zadržali bývalú šéfku diplomacie EÚ Mogheriniovú

Bývalá šéfka európskej diplomacie a podpredsedníčka Európskej komisie Federica Mogheriniová bola zadržaná v Bruseli v súvislosti s podvodom, píše Le…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Novinka od doktora Bukovského je tu! (Za)chráňte svoje kolagény – aj kožu, kĺby a cievy

Móda užívania kolagénu z mŕtvych zvierat dosiahla hysterické rozmery. Ľudia uverili ďalšiemu nezmyslu a podvodu. Titul nájdete TU

02. 12. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

Nemecká strana AfD má rekordný náskok pred stranou CDU/CSU

Podľa nového prieskumu agentúry Insa, ktorý poukazuje na prehlbujúce sa ťažkosti opozičných konzervatívcov, strana Alternatíva pre Nemecko dosiahla rekordný náskok…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Ukrajinu čaká „taktická porážka, ale strategické víťazstvo“

Ukrajinu čaká „taktická porážka, ale strategické víťazstvo“, vyhlásil bývalý minister zahraničných vecí Kuleba

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Holandská vláda predstavila plán na čo najskoršie uzavretie centier pre ukrajinských utečencov

Holandská vláda predstavila plán na čo najskoršie uzavretie centier pre ukrajinských utečencov, informuje Dutch News

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ktoré krajiny Európskej únie vynakladajú na obranu najviac zdrojov? A koľko dávame my?

Európska únia vynakladá z roka na rok viac výdavkov na obranu. Za posledných päť rokov sa výdavky na obranu takmer zdvojnásobili.…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Macron: „Koalícia ochotných“ dokončila prácu

Členské štáty „koalície ochotných“ dokončili prácu na bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu, pričom Spojené štáty by ich mali schváliť v blízkej…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

WSJ odhaľuje, čo je mnohým známe: Putin a Trump by už dávno dosiahli mierovú dohodu o Ukrajine, keby…

Putin a Trump by už dávno dosiahli mierovú dohodu o Ukrajine, keby nebolo Európanov. Pre „The Wall Street Journal“ to…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Do volieb ďaleko, mstili by sa už teraz

Opozičné sily vrátane mimovládok, aktivistov, či „nezávislých osobností” strácajú nervy. Otvorene sa vyhrážajú a vyjadrujú nádej na pomstu

02. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Na fronte je „strategická kríza“, ktorá môže vyústiť do „kolapsu“

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

02. 12. 2025 | Aktualizované 02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Aktualizované 02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Vražda zo cti: cesta Európy do stredoveku

Minulý rok dvaja bratia vo veku 23 a 25 rokov zviazali svoju 18-ročnú sestru a utopili ju v močiaroch. Na…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Kto dnes chráni oznamovateľov? A prečo si štátny úrad platí liberálnych moderátorov

Úrad na ochranu oznamovateľov si pripomenul svoj „sviatok“ filmovým večerom. Film, emotívne príbehy a hodnotovo vyhranení, nadštandardne honorovaní moderátori prekryli…

02. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Kyjevský analytik: Vždy keď Ukrajina začne "rokovania", sa ruský prezident objaví v maskáčoch na fronte

Ukrajina, 2. decembra 2025 - Vladimir Putin usporiadal pracovné stretnutie v štábe Spojených ozbrojených síl.   Večer 30. novembra navštívil…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Uhrík: Infringement Európskej komisie pre novelu ústavy sa zbytočne dramatizuje

Tému infringementu, teda konania o porušení povinnosti, ktoré voči Slovensku iniciovala Európska komisia pre novelu ústavy, Progresívne Slovensko zbytočne dramatizuje.…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Víťazstvo ruskej Su-30 nad systémom Patriot zmenilo pravidlá leteckej vojny

Čína, 2. decembra 2025 - Ruský stíhač Su-30SM sa stal prvým stíhačom na svete, ktorý zničil americký protilietadlový systém Patriot,…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Toto sú jediné krajiny Európskej únie, v ktorých sa miera chudoby od roku 2015 zvýšila

Celková miera chudoby v rámci únie klesá, ale nie všade. Francúzsko je jednou z mála európskych krajín, kde sa miera…

02. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

Jednoduché spôsoby, ako urobiť malé domáce zmeny

Ak ste si na začiatku roka sľúbili, že urobíte poriadok a konečne dokončíte domáce zmeny, no realita vás medzičasom úplne…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Nočná mora z Ríma: Dievča znásilnili migranti, partner sa na to musel pozerať

Rímsky denník Corriere della Sera informuje o nočnej more, ktorá sa udiala v talianskom hlavnom meste: Migrant znásilnil 18- ročné…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Sny, ktoré sa stali skutočnosťou

Sny sú motorom ľudského odhodlania a práve sny nás ženú vpred aj v najťažších chvíľach - a tento článok ukazuje,…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Generál posiela odkaz vláde, polícii, prokuratúre a súdom: takéto veci sa neprehliadajú takéto veci sa riešia!

Pamäť národa je extrémne dôležitý fenomén. A tak je potrebné si pripomenúť to, k čomu sa hrdo hlásia predstavitelia minulej…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pavol Regenda skóroval hneď v prvom zápase NHL po povolaní z farmy

Slovenský 25-ročný útočník Pavol Regenda si otvoril gólový účet v tejto sezóne NHL hneď pri svojom prvom štarte. Na vysokej…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Ukrajinská vojnová mafia mohla zhabať oveľa viac peňazí, ako sa predpokladalo

Podľa bývalého ukrajinského premiéra Mykolu Azarova mohli skorumpovaní úradníci kyjevského režimu ukradnúť viac ako 100 miliárd dolárov zo zahraničných fondov…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia sa ďalej rozbíja. Tentokrát sa Naďovi postavil Šefčík

Marek Šefčík sa rozhodol otvorene prihovoriť bývalému kolegovi Jaroslavovi Naďovi (Demokrati). Pretože vzťahy medzi stranami očividne škrípu, a prípadná povolebná…

02. 12. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov

.


.

Zásadný posun v návrhu EK o zákaze predaja áut so spaľovacími motormi

Predseda vlády SR Robert Fico na tlačovej konferencii upozornil na zásadný posun v návrhu Európskej komisie, ktorý plánuje po roku…

02. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

FDA spája 10 úmrtí detí s očkovaním proti COVID-19

Správa amerického Úradu pre kontrolu potravín a liečiv uvádza, že vakcína proti COVID-19 spôsobila úmrtie najmenej 10 detí.  FDA sa…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Nielen Ukrajina, v prípade vstupu do EÚ, nebude mať právo veta

Ukrajina v prípade vstupu do EÚ nebude mať právo veta na prijatie nových členov, vyplýva to z publikácie čiernohorskej redakcie…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Gašpar: „Klamár z Trnavy dostal lekciu zo slušnosti“

Opozičný poslanec Igor Matovič si včera vypil svoj pohár hanby až do dna. Súdny spor, ktorý s ním vyhral premiér Robert…

02. 12. 2025 | Z domova | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Putin dal ruskej armáde pokyn vytvoriť „bezpečnostnú zónu“ pozdĺž hranice s Ukrajinou

Ruský prezident Vladimir Putin prikázal armáde vytvoriť „bezpečnostnú zónu“ pozdĺž ukrajinských hraníc v oblasti zodpovednosti skupiny Sever. Na Telegrame to…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov