vlak

NAŽIVO

Zelenskyj informoval, že ukrajinská delegácia sa zo Ženevy vracia do Kyjeva.

15:03

Merz v decembri po prvýkrát vo svojej funkcii navštívi Izrael. Návšteva je podľa diplomatických zdrojov portálu TOI predbežne neplánovaná na 6. a 7. decembra.

14:44

Erdgoan v telefonáte s Putinom opätovne deklaroval, že Turecko je pripravené, podobne ako v minulosti, prispieť ku všetkým diplomatickým iniciatívam a plánom, ktoré uľahčia priamy kontakt medzi Ruskom a Ukrajinou a prispejú k trvalému mieru v regióne.

14:36

António Costa a Ursula von der Leyenová privítali pokrok v rokovaniach o ukončení vojny na Ukrajine. Upozornili však, že po víkendových snahách o úpravu návrhu amerického mierového plánu stále zostávajú nevyriešené otázky.

14:35

Šéf venezuelskej diplomacie Yván Gil na sociálnej sieti Telegram napísal, že venezuelská vláda označila za nezmysel zámer USA zaradiť na zoznam zahraničných teroristických organizácii venezuelskú zločineckú skupinu Cartel de los Soles. Žiadna takáto organizácia totiž podľa nej neexistuje a cieľom tohto kroku je iba „ospravedlniť nelegitímnu a nezákonnú intervenciu proti Venezuele“.

14:34

Vo veku 81 rokov zomrel jeden z najvýznamnejších predstaviteľov reggae Jimmy Cliff.

14:32

Tusk vyhlásil, že žiadna dohoda týkajúca sa vojny na Ukrajine nesmie ohroziť bezpečnosť Poľska ani celej Európy, naopak, mala by ju posilniť.

14:10

Volker Türk vyjadril poľutovanie nad „úbohými výsledkami“ klimatického summitu COP30 a varoval, že „fatálna nečinnosť“ lídrov by mohla byť jedného dňa považovaná za zločin proti ľudskosti.

14:09

Podľa Petra Pavla majú Česko a Poľsko rovnaký pohľad na vojnu na Ukrajine a tiež na Rusko, ktoré vnímajú ako najzásadnejšiu hrozbu pre európsku bezpečnosť.

13:54

O 17.00 h sa v Štrasburgu začne plenárne zasadnutie Európskeho parlamentu EP. Poslanci na ňom budú rokovať a hlasovať o prvom európskom programe na podporu obranného priemyslu, o sprísnení bezpečnosti online platforiem pre maloletých a diskutovať o závislosti Európskej únie od dovozu vzácnych zemín z Číny.

13:53

Šéf sudánskej armády Abdal Fattáh Burhán odmietol americký návrh na humanitárne prímerie v občianskej vojne s polovojenskými Silami rýchlej podpory (RSF).

13:52

Orbán uviedol, že Európa musí sledovať svoje vlastné záujmy. Vojna sa musí skončiť.

13:51

Európska komisia vyčlenila 143 miliónov eur na humanitárnu pomoc v afrických krajinách. Dôvodom je pokračujúci nápor na humanitárne operácie v niekoľkých krízových oblastiach.

13:50

David Cameron prezradil, že sa liečil na rakovinu prostaty. V súčasnosti je už úplne zdravý.

13:49

Ruská protivzdušná obrana zostrelila ukrajinský dron smerujúci k Moskve, v dôsledku čoho tri letiská dočasne obmedzili prílety a odlety.

13:48

Z prieskumu, ktorý zverejnila televízia CBS News vyplýva, že 70 percent Američanov odmieta vojenskú intervenciu USA vo Venezuele.

13:48

Poľská prokuratúra vzniesla obvinenie voči Volodymyrovi B., ktorý je podľa vyšetrovateľov treťou osobou spojenou s útokmi na železničnú infraštruktúru.

13:44
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.

Aké sú mierové podmienky „koalície ochotných“ – protinávrh amerického mierového plánu?

Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko prepracovali americký mierový plán bod po bode. Text vykazuje výrazné odchýlky v témach týkajúcich sa…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

.

Mladý slovenský futbalista mal onedlho prestúpiť inam. Športovec však nečakane zomrel

Futbalový klub OFK Krtovce na sociálnej sieti oznámil smutnú správu o úmrtí svojho len 20-ročného hráča Nikolasa Drzika \"Včera večer…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

V Košiciach sa zrazili dve električky, hlásia viacero zranených

V košickej mestskej časti Západ došlo v pondelok k zrážke dvoch električiek. Zranenia malo utrpieť najmenej šesť ľudí. TASR o…

24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

NKÚ zistil porušenia pri prideľovaní dotácií na ministerstve obrany

Najvyšší kontrolný úrad SR zistil porušenia zákona pri prideľovaní dotácií občianskym združeniam či samosprávam na ministerstve obrany. V kontrolovaných rokoch…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Spoveď rakúskej učiteľky: „Učím 4 triedy, dokopy 100 žiakov. Len jedno dieťa hovorí nemecky…“

Christine je učiteľkou na základnej škole vo Viedni. Učí približne 100 žiakov. Takmer žiadne dieťa nepoužíva nemčinu ako materinský jazyk

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Dezifnormátori pod hlavičkou “nezávislej žurnalistiky” úradujú stále tvrdšie

Povedzme si priamo: bežné médiá, sponzorované zo zahraničia, nemajú záujem vykresliť realitu o veciach verejných ani medzinárodných vzťahoch v jej…

24. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

“Pripravili sme aktualizovaný dokument o mieri.” Zverejnili text spoločného vyhlásenia Ukrajiny a USA

„Pripravili sme aktualizovaný dokument o mieri.“ Jermak zverejnil text spoločného vyhlásenia Ukrajiny a USA po stretnutí v Ženeve o Trumpovom…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rubio o mierovom pláne:„Je zrejmé, že aj Rusi majú v tejto veci čo povedať“

Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio je veľmi optimistický, pokiaľ ide o vyhliadky na mier v blízkej budúcnosti. Po rokovaniach…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čo bude s STVR a médiami celkovo?

Predstavitelia Progresívneho Slovenska v utorok na tlačovej konferencii informovali, že majú obavy o smerovanie verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Ich kritika…

24. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Pre milovníkov Poirota prichádza trojitá dávka: Elegancia, logika a záhady

Piaty výber z diela Agathy Christie poteší všetkých milovníkov klasickej detektívky, ako aj fanúšikov najslávnejšieho literárneho detektíva na svete Hercula…

24. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Keď sa história opakuje: Matica v ohni médií v roku 1875 aj dnes

Koncom 19. storočia sa Matica slovenská nestala terčom len politickej moci, ale aj sústredenej mediálnej kampane. Maďarské denníky Hon a…

24. 11. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Slovinci referendom odmietli asistovanú samovraždu

Slovinci v nedeľňajšom referende odmietli zákon, ktorý by umožňoval nevyliečiteľne chorým pacientom ukončiť svoj život, píše agentúra AP

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európa si opakovane strieľa do nohy… Zaplatia za to aj Slováci?

Európa chce dosiahnuť technologickú nezávislosť od Číny a USA, čo je v princípe dobrý a chvályhodný úmysel, hoci prichádza už zjavne s krížikom po…

24. 11. 2025 | Ekonomika | 9 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Ekonomika | 9 min. čítania | 0 komentárov
.

V Belgicku odbory odštartovali trojdňový štrajk proti vládnym škrtom a reformám

V Belgicku sa od pondelka začína trojdňový štrajk, ktorý vyhlásili odbory na protest proti vládnym škrtom a plánovaným zmenám v…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zastavme to, kým nie je neskoro

Pred pár dňami sa v Prahe odohral krvavý útok. 17- ročné dievča zaútočilo nožom na 81- ročného dôchodcu. Uviedla v…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

91-ročná profesorka Katarína Horáková. Stále učí ľudí, ako sa dožiť dlhovekosti v zdraví

Čo jesť a čo nejesť aby sme boli zdraví? Žijeme v dobe stresovej, a rýchlej. Veľa ľudí sa stravuje zle. Mnohí…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Správy o možnom ukončení vojny “veľmi negatívne ovplyvňujú ukrajinské ozbrojené sily”

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov

.

Uhrík v Budapešti: „Naším cieľom je poraziť systém, ktorý momentálne vládne v Bruseli, ktorý ničí Slovensko“

Delegácia europarlamentnej frakcie ESN navštívila maďarský parlament. Jeden z jej zakladateľov, europoslanec Milan Uhrík , tam odovzdal dôležitý odkaz

24. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Cenzúra za dverami. Sloboda slova opäť v ohrození

Európske regulačné orgány čelia kritike – pri prebiehajúcej revízii Zákona o digitálnych službách ignorujú obavy týkajúce sa cenzúry a slobody…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

TOP5: Slovákov v KHL

V prevažne ruskej Kontinentálnej hokejovej lige KHL v aktuálnej sezóne 2025/26 pôsobí deväť slovenských hokejistov: Martin Gernát, Mário Grman, Adam…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Turecký prezident bude telefonovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan oznámil, že v pondelok bude telefonovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. To sa stane len…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Európania, znepokojení operáciou USA vo Venezuele, obmedzujú zdieľanie spravodajských informácií

Americká vojenská operácia proti údajne drogovým pašerákom vo Venezuele spolu s hrozbami Donalda Trumpa o pozemnej invázii proti prezidentovi Nicolásovi…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Dominik Greif vychytal penaltu a čisté konto

Greifov Olympique Lyon v nedeľu uhral na pôde AJ Auxerre bezgólovú remízu 0:0 len vďaka výbornému výkonu bývalého brankára Slovana…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Smrť zdravého rozumu: „teplí” barani pre progresívcov

Podľa denníka The Washington Post iniciatíva s názvom Rainbow Wool vyrába luxusné produkty výhradne z vlny baranov, ktorí „prejavujú záujem…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Trump: „Vedenie“ Ukrajiny nevyjadrilo žiadnu vďačnosť za naše úsilie

Trump kritizoval vedenie Ukrajiny a Európy – podľa všetkého za odpor voči jeho mierovému plánu

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Nezober loptu, radšej kriedu: Deti v Bratislave mali byť nabádané k aktivizmu

November, Bratislava, školstvo. Trojkombinácia, ktorá neveští nič dobré

23. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Toto boli tie najdlhšie vojny v dejinách sveta

Najdlhšie vojny v histórii ľudstva odhaľujú, aké hlboké a pretrvávajúce môžu byť mocenské, náboženské či územné spory. Tieto konflikty sa…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Bloomberg uvádza svoju verziu úprav mierového plánu Trumpa

Bloomberg uvádza svoju verziu úprav plánu Trumpa, ktoré budú dnes presadzovať Kyjev a európske krajiny na rokovaniach vo Švajčiarsku

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ktorý strom je známy ako Strom života?

Baobab je celosvetovo uznávaný ako Strom života. Nachádza sa v africkej savane a jeho mohutný kmeň uchováva dôležitú vodu, vďaka…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Zelenskyj informoval, že ukrajinská delegácia sa zo Ženevy vracia do Kyjeva.

15:03

Merz v decembri po prvýkrát vo svojej funkcii navštívi Izrael. Návšteva je podľa diplomatických zdrojov portálu TOI predbežne neplánovaná na 6. a 7. decembra.

14:44

Erdgoan v telefonáte s Putinom opätovne deklaroval, že Turecko je pripravené, podobne ako v minulosti, prispieť ku všetkým diplomatickým iniciatívam a plánom, ktoré uľahčia priamy kontakt medzi Ruskom a Ukrajinou a prispejú k trvalému mieru v regióne.

14:36

.

Gašpar politický zásah v zmene Úradu na ochranu oznamovateľov nevidí, Majerský si ním je istý

Ak niekto poukazuje na to, že zmena v prípade Úradu na ochranu oznamovateľov je politickým zásahom, treba povedať, že táto…

23. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Erik Tomáš: O predčasných voľbách hovorí v krízových situáciach Smer, nie Hlas

V čase krízových situácií vo vládnej koalícii hovorí o predčasných voľbách strana SMER-SSD, no nie Hlas-SD. V diskusnej relácii Politika…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

8 miest na Zemi, kde nájdete zvláštne prírodné paradoxy

Prírodné paradoxy nám ukazujú, že planéta je plná miest, ktoré pôsobia, akoby ignorovali základné zákony logiky a fyziky. Tieto zvláštne…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Trumpov plán je „najlepšou nádejou“ Ukrajiny v súčasnej situácii

Trumpov plán je „najlepšou nádejou“ Ukrajiny v súčasnej situácii, píše The Times s odvolaním sa na britského diplomata

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Európa už vypracovala svoje protinávrhy k Trumpovmu plánu

Európa už vypracovala svoje protinávrhy k Trumpovmu plánu, píše The Washington Post

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov