vlak

NAŽIVO

Nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier dnes spolu s manželkou Elke Büdenbenderovou pricestoval do Spojeného kráľovstva na oficiálnu trojdňovú návštevu.

Ide o prvú cestu nemeckého prezidenta do Británie za posledných 27 rokov. Informujú agentúry DPA a Reuters.

Steinmeier Starmer
Na snímke nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier (vpravo) a britský premiér Keir Starmer / Foto: TASR/AP-Thomas Krych
Včera 20:07

Ukončenie vojny Ruska na Ukrajine by malo byť v súlade s medzinárodným právom, uviedol generálny tajomník OSN António Guterres.

Podľa vlastných slov si myslí, že riešenie je ešte stále ďaleko. Informuje agentúra Reuters.

Včera 20:06

Wikipédia zverejnila zoznam najnavštevovanejších odkazov v tomto roku, pričom na jej anglickej verzii bol najpopulárnejší článok o Charliem Kirkovi. Informuje web Euronews.

Včera 20:05

Maďarsko na Ukrajinu nedodá žiadne zbrane, neposkytne jej ani žiadne finančné prostriedky a plne podporuje mierové úsilie amerického prezidenta Donalda Trumpa. Vyjadril sa tak maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó po zasadnutí ministrov zahraničných vecí NATO v Bruseli. Informuje agentúra Reuters.

Včera 20:03

Iránska vláda plánuje nakúpiť vodu od susedných krajín v dôsledku celonárodného sucha.

Ďalším z cieľov Teheránu je dovoz produktov, pri ktorých výrobe sa spotrebúva veľa vody. Informuje  agentúra DPA.

Včera 20:02

Český prezident Petr Pavel privítal dohodu Rady EÚ a Európskeho parlamentu na postupnom ukončení dovozu ruského plynu do Európy.

Podľa neho k tomuto kroku malo dôjsť skôr, pretože krajiny EÚ mali dosť času pripraviť sa na tento stav. Povedal to dnes po skončení prezidentského summitu Vyšehradskej štvorky v Ostrihome.

Podľa neho štáty EÚ by si nemali naivne myslieť, že sa vrátia „staré dobré časy“ lacných energií a priateľských vzťahov s Ruskom.

Včera 20:00

Poslanci izraelskej vládnej koalície sa dnes nezúčastnili na hlasovaní o uznesení, ktoré vyjadruje podporu plánu amerického prezidenta Donalda Trumpa na ukončenie vojny v Pásme Gazy.

Za jeho prijatie preto hlasovala iba tretina poslancov izraelského parlamentu (Knesetu). Informujú agentúry Reuters, DPA a portál Times of Israel.

Včera 19:58

Bývalý majiteľ PornHub sa zaujíma o zahraničné aktíva spoločnosti Lukoil, informuje agentúra Reuters.

Podľa informácií agentúry sa bývalý majiteľ MindGeek (materská spoločnosť porno portálu PornHub), rakúsky podnikateľ Bernd Bergmair, obrátil na americké ministerstvo financií so žiadosťou o povolenie na nákup časti zahraničných aktív spoločnosti Lukoil.

„Je zrejmé, že Lukoil International GmbH je vynikajúca investícia a každý by bol rád, keby mal možnosť vlastniť tieto aktíva,“ povedal Bergmair pre agentúru Reuters a dodal, že „nekomentuje potenciálne transakcie“.

Včera 18:59

NATO nemá plán „B“ pre prípad zastavenia dodávok amerických zbraní na Ukrajinu, vyhlásil generálny tajomník aliancie Rutte.

Novinár sa spýtal Ruttea, či má NATO náhradný plán pre prípad zlyhania rokovaní a zastavenia dodávok amerických zbraní na Ukrajinu.

„Nemám ho. Nemyslím si, že by sme mali uvažovať o pláne „B“, odpovedal generálny tajomník aliancie.

Pripomíname, že západné médiá skôr písali, že v prípade odmietnutia Kyjeva podpísať Trumpov mierový plán, Spojené štáty môžu prestať dodávať zbrane Ukrajine aj za peniaze.

Včera 18:50
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.

Najväčší korupčný škandál v EÚ v súčasnosti. Nad Leyenovou sa opäť zmráka, problémov je viac. Môžu spustiť reťazovú reakciu

Najväčší korupčný škandál v EÚ v 21. storočí s diplomatickou akadémiou zasiahne pozíciu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej,…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Učiteľ nazval Ukrajincov svoločou, načo ich Poliaci napadli a zbili

V Poľsku učiteľ nazval ukrajinských teenagerov „svoločou“, načo poľskí školáci na nich zaútočili priamo pred školou

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Švajčiarsko zahadzuje svoju neutralitu

Švajčiarsko ruší zákaz predaja zbraní krajinám, ktoré sú zapojené do vojenského konfliktu. Na úkor vojny na Ukrajine hazarduje so svojou…

04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Zvrat v kauze kontroverzného nákupu NITC Voderady. Zasiahol Drucker

Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR poverený vedením Úradu podpredsedu vlády SR pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku Tomáš…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Srbská vláda schválila zatvorenie jedinej ropnej rafinérie v krajine v dôsledku amerických sankcií proti Rusku

Srbsko nedostalo od Spojených štátov kladnú odpoveď ohľadom licencie na pokračovanie dodávok ropy do rafinérie srbskej ropnej spoločnosti NIS v…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Rumunsko zničilo ukrajinský námorný dron

Rumunsko zničilo ukrajinský námorný dron Sea Baby v Čiernom mori, informuje ministerstvo obrany krajiny

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kotlár: Odďaľujem predloženie správy o pandémii, chcem dokončiť objasňovanie

Splnomocnenec vlády pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár odďaľuje čas predloženia svojej správy o…

03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Situácia je vážna. Tisíc ukrajinských vojakov sa ocitlo v obkľúčení v Mirnograde

Tisíc ukrajinských vojakov sa ocitlo v obkľúčení v Mirnograde a žiada o pomoc, píše Bild s odvolaním sa na jedného…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vláda posúdila možnosti žaloby v prípade ukončenia dovozu plynu z Ruska

Pokiaľ budú po prijatí nariadenia o postupnom ukončení dovozu zemného plynu z Ruska pretrvávať relevantné právne výhrady, ktoré by mohli…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Dokonalý darček: Svetové hity v jednom balíčku

Prinášame vám zaujímavú ponuku. Svetové hity pri ktorých kúpe ušetríte viac ako 5 eur a máte poštovné zadarmo

03. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov

Brutálna vražda syna ukrajinského politika. Vo Viedni našli jeho upálené telo

Pod traťou Ostbahn vo Viedni bolo v spálenom tmavom Mercedese s ukrajinskými značkami nájdené telo muža.  Len 21-ročný muž bol mučený…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Predstaviteľky opozície chcú vyvodenie dôsledkov voči Lajčákovi, zaslali otvorený list Ficovi a spustili petíciu

Predstaviteľky opozície zaslali otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi so žiadosťou, aby prestal chrániť kamarátov sexuálneho predátora Jeffreyho Epsteina. Veronika Remišová…

03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vyhlásenia Ušakova po stretnutí Whitkoffa a Kushnera s Putinom

Vyhlásenia Ušakova po stretnutí Whitkoffa a Kushnera s Putinom:

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Ukrajinskí poslanci si zvýšili platy trojnásobne

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Európska komisia tlačí na použitie ruských zmrazených aktív

Európska komisia oficiálne predložila svoj návrh na poskytnutie Ukrajine „reparačného úveru“, ktorý ešte pred stretnutím odmietlo Belgicko

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Hasič opísal detaily z miesta Kukumbergovej nehody. Útočník zrejme nemal bezpečnostný pás

Mladý slovenský hokejista Roman Kukumberg mladší bol v utorok ráno účastníkom vážnej dopravnej nehody. Dvadsaťročný hráč extraligového Slovana Bratislava leží…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Nemecké ozbrojené sily okradli

Nemecké ministerstvo obrany informovalo, že koncom novembra došlo k rozsiahlej krádeži. Neznámi páchatelia ukradli tisíce nábojov z nákladného vozidla na…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Bude radšej hrať golf ako byť dvojkou v reprezentácii? Znovu ožíva konflikt Calzona - Greif

Slovenská futbalová reprezentácia zažila rozpačitý rok 2025. Najskôr sa síce nedostala do B-divízie Ligy národov, no v jeseni si napravila…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Nový riaditeľ Slovenského rozhlasu: Čo od neho môže verejnosť očakávať?

Peter Janků prichádza do čela Slovenského rozhlasu v čase, keď rozhlasová aj televízna časť STVR stoja pred úlohou naplniť verejnoprávne…

03. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Taliansky profesor: Bez mieru Európa prehrá, ale nechce, aby vojna zmizla z obzoru

Taliansko, 3. decembra 2025 - „Kompromisy zatiaľ neboli dosiahnuté,“ vyhlásil poradca ruského prezidenta Jurij Ušakov po stretnutí Vladimíra Putina s…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Slovensko a Česko obnovujú priateľské vzťahy. Progresívci sa môžu aj hádzať o zem

Po nástupe Andreja Babiša do kresla premiéra českej vlády získa Vyšehradská štvorka na sile. Hnacím motorom je slovensko-maďarsko-česká spolupráca, čo…

03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Výstavba, ktorá sa vymkla kontrole

Výstavba sa niekedy uberie smerom, ktorý nedáva logiku, a výsledkom sú architektonické riešenia, pri ktorých máte pocit, že plánovanie dorazilo…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Kremeľ pre zákaz dovozu ruského plynu predpovedá Európskej únii úpadok

Kremeľ v stredu vyhlásil, že rozhodnutie Európskej únie pristúpiť k úplnému zákazu dovozu ruského plynu do jesene 2027, Úniu len…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Návrat roka? Serena šokovala zápisom do testov, potom fanúšikov uzemnila jednou vetou

Vráti sa Serena Williamsová na tenisové kurty? Otázka, ktorá v utorok obletela svet po tom, čo sa meno legendárnej Američanky…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Záujem o úvery Štátneho fondu rozvoja bývania rastie. Obnova bytových domov aj naďalej dominuje

Záujem o výhodné úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania má v roku 2025 rastúcu tendenciu. Do konca 3. kvartálu tohto…

03. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Ruský Iskander sedemkrát inak: nové typy munície menia pravidlá hry

Rusko, 3. decembra 2025 - Rusko dramaticky rozširuje svoj arzenál operačno-taktických rakiet Iskander-M.   Z dokumentácie vyplýva objednávka stoviek striel,…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Ozbrojenci na motorke vypálili „osem alebo deväť“ rán na SUV, ktoré šoféroval peruánsky prezidentský kandidát

Peruánsky prezidentský kandidát Rafael Belaúnde vyviazol v utorok z útoku ozbrojencov na svoje auto zakrvavený, ale nie vážne zranený, uvádza…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Muži, ktorí nikdy nedospejú. Dieťa z nich nezmizne ani v dospelosti

Muži sú často dôkazom toho, že dospelosť automaticky neznamená koniec hravosti, a ich správanie neraz ukazuje, že vnútorné dieťa si…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Zákulisné tlaky: Ferenčák sa zastrája, vláde hrozí oslabenie

Poslanec Ján Ferenčák mal rušný deň. Hlasovanie o jeho odvolávaní z postu šéfa eurovýboru bolo napokon preložené o týždeň

03. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier dnes spolu s manželkou Elke Büdenbenderovou pricestoval do Spojeného kráľovstva na oficiálnu trojdňovú návštevu.

Ide o prvú cestu nemeckého prezidenta do Británie za posledných 27 rokov. Informujú agentúry DPA a Reuters.

Steinmeier Starmer
Na snímke nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier (vpravo) a britský premiér Keir Starmer / Foto: TASR/AP-Thomas Krych
Včera 20:07

.

Čínske úrady vyšetrujú výrobcov sexuálnych bábik s detskými črtami

Čínske orgány v stredu oznámili, že továreň v juhočínskej provincii Kuang-tung, ktorá mala údajne vyrábať sexuálne bábiky s „detskými črtami“,…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

V NATO neexistuje konsenzus ohľadom vstupu Ukrajiny

V NATO neexistuje konsenzus ohľadom vstupu Ukrajiny, vyhlásil generálny tajomník aliancie Rutte

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Požiar zasiahol večer byt v Kráľovskom Chlmci, evakuovali deväť ľudí

Požiar zasiahol v utorok večer byt v bytovom dome v meste Kráľovský Chlmec v okrese Trebišov. Príslušníci Hasičského a záchranného…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rastúci problém „zabíjania zo cti“ v Európe

V máji minulého roka dvaja bratia údajne zviazali svoju 18-ročnú sestru lepiacou páskou, zapchali jej ústa a utopili ju v…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Rubio potvrdil, že Rusko požaduje stiahnutie ukrajinských vojsk z Donbasu

„To, o čom sa práve teraz hádajú, je územie s rozlohou približne 30 – 50 kilometrov a 20 % Doneckej…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov