vlak

NAŽIVO

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa v piatok o 18.48 h SEČ predával po 60,28 USD. To bolo o 61 centov alebo 1,02 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 68 centov alebo 1,06 % na 63,94 USD za barel.

19:43

Americká poradná komisia hlasovala za zrušenie odporúčania, aby všetci novorodenci boli zaočkovaní proti hepatitíde B. Po odložení hlasovania o jeden deň ACIP schválil svoje nové odporúčanie v pomere osem hlasov k trom.

19:42

Meloniová a lídri Poľska, Česka, Slovenska, Bulharska a Maďarska napísali lídrom EÚ list, v ktorom uviedli, že blok sa musí otvoriť hybridným automobilom a biopalivám.

19:30

Dvaja prokurátori Medzinárodného trestného súdu uviedli, že medzinárodné zatykače vydané na Putina a piatich ďalších ruských predstaviteľov zostanú v platnosti aj v prípade, ak by im bola udelená amnestia počas mierových rokovaní vedených USA.

19:29

Premiérka Litvy Inga Ruginien oznámila, že jej vláda kvôli opakovaným incidentom s bieloruskými pašeráckymi balónmi plánuje vyhlásiť celoštátnu núdzovú situáciu.

18:36

Z údajov Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo vyplýva, že Svetové ceny potravín v novembri 2025 opäť klesli, už tretí mesiac po sebe a na najnižšiu úroveň od januára.

18:24

Zástupkyňa vedúceho sekretariátu OBSE Kate Fearonová uviedla, že OBSE sa v súčasnosti zaoberá nielen možným dohľadom nad budúcim prímerím na Ukrajine. OBSE podporuje túto krajinu už teraz v mnohých oblastiach a pripravuje sa na povojnový scenár.

18:21

Írska polícia  vyšetruje incident s niekoľkými neznámymi dronmi počas príletu Zelenského do Dublinu.

18:05

Ukrajinskí vyjednávači a predstavitelia USA budú v piatok v Miami na Floride pokračovať v rokovaniach o americkom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine.

18:03

Sejm schválil zákon o štátnom rozpočte na rok 2026. Rozpočet počíta s reálnym rastom HDP o 3,5 %, priemernou infláciou na úrovni 3 % a nezamestnanosťou 5 % na konci budúceho roka.

17:47

Mestské zastupiteľstvo rozhodlo, že schránky na kľúče pri dverách rekreačných apartmánov budú v Miláne zakázané od budúceho roka.

17:45

Na letiskách v Indii uviazli v piatok tisíce cestujúcich, keď letecký dopravca IndiGo tretí deň po sebe zrušil stovky vnútroštátnych letov.

17:07

Polícia sa zaoberá prípadom úmrtia dvoch novorodencov v pôrodnici v Litoměřiciach koncom novembra. V tamojšom Centre pôrodnej asistencie lekári v priebehu 24 hodín resuscitovali štyroch novorodencov, dvaja z nich zomreli.

17:00

Macron popiera, že v telefonickom rozhovore s európskymi lídrami a Zelenským hovoril o hrozbe zrady Ukrajiny zo strany Trumpovho tímu, ako informovala tlač.

„Všetko popieram. Vítame a podporujeme mierové úsilie Spojených štátov amerických. Potrebujeme USA pre mier. Spojené štáty potrebujú nás, aby tento mier bol trvalý a pevný,“ povedal francúzsky prezident v odpovedi na otázku agentúry Reuters.

Domnieva sa, že „scenár, v ktorom by sa trvalý mier na Ukrajine dosiahol bez spoločného úsilia Európanov, Američanov, Kanaďanov, Austrálčanov a Japoncov, je nemožný“.

16:52
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Nedostatok rušňovodičov je len jedným z dlhodobých a systémových problémov železnice. Železniciam na Slovensku hrozí systémové zlyhanie

V poslednej dobe v spoločnosti rezonuje téma akútneho nedostatku rušňovodičov v Železničnej spoločnosti Slovensko (ďalej len ZSSK). Odriekanie vlakov kvôli nedostatku personálu sa stalo dennodennou realitou, ktorá má pre ľudí odchádzaných na vlaky veľmi trpkú príchuť

vlak
Ilustračné foto
❚❚
.

Najčastejšie je skloňovaná otázka nízkeho finančného príjmu. ZSSK prostredníctvom hovorcu Tomáša Kováča zverejnila v správe údajnú priemernú výšku mzdy 1500 eur. Táto čiastka však zahŕňa čistý príjem vrátane nočných či víkendových príplatkov a 33 hodín nadčasov mesačne.

Ako človek, ktorý deň čo deň, resp. noc čo noc sedí za riadiacim pultom rušňa na slovenských tratiach môžem povedať jedno. Uvedenie do rušňovodičskej problematiky je pre bežnú spoločnosť nesmierne náročné.

V prvom rade treba pochopiť, že rušňovodič sa nestane rušňovodičom zo dňa na deň. Je nutné prejsť cez pohovor, psychotesty a vstupnú lekársku prehliadku. Tá má náročné kritéria, podobne ako pri pilotoch. Zmyslová skupina 1, tj. najlepšia možná je samozrejmosťou. Preveria vás po stránke periférneho videnia, ostrosti zraku, sluchovej audiometrie, urobia vám vyšetrenia EKG či EEG, a mnoho ďalších vyšetrení.

.

Po absolvovaní spomenutého s vami spíšu pracovnú zmluvu a dohodu o prehlbovaní kvalifikácie, čo je vlastne finančný záväzok voči firme. V ňom  sa upíšete pre daného dopravcu na 5 rokov. V prípade neukončenia kurzu alebo podaní výpovede zo strany zamestnanca po dobu 5 rokov, musíte firme nahradiť adekvátnu finančnú čiastku. Tá sa pohybuje v tisíckach eur. Už pri tomto zistení, ktoré vám povedia na pohovore sa niektorí kandidáti rozhodnú skúsiť „niečo iné“.

Čaká vás kurz rušňovodiča. Ten sa skladá z rôznych častí, zakončených skúškami. Pred troma rokmi sa upustilo od požadovanej elektrotechnickej kvalifikácie, bez ktorej ste prácu rušňovodiča nemohli vykonávať. Dnes sa ním môže stať aj pekár s ukončenou maturitou.

Každý kurz začína základmi elektrotechniky. Opäť je potrebné uviesť dodatok. Keď si robíte vodičský preukaz na auto, učíte sa len dopravné predpisy a jazdu. Rušňovodič musí vedieť o rušni všetko. Musí poznať konštrukciu rušňa do najmenších detailov. Musí vedieť na čo slúži to či iné relé, stykač, prepojovač a množstvo ďalšieho… Bez akej takej znalosti elektrotechniky, budúci rušňovodič nedokáže pochopiť neskôr preberané látky.

Nesmierne dôležitá je dopravná časť kurzu, v ktorom sa preberá riadok po riadku vyše 400 stranový  predpis Z1. No a nakoniec kurzu sa preberajú jednotlivé rušne.

To, čo som tu v krátkosti opísal trvá v skutočnosti 6 mesiacov.

.

Potom nasleduje jazdný zácvik, v ktorom sa ako nádejný budúci rušňovodič posadíte za riadiaci pult a skúsený rušňovodič vás priamo v prevádzke učí techniku jazdy, možné závady a všetko čo budete potrebovať k výkonu profesie. Táto časť trvá 720 hodín, čo sú zhruba 4 mesiace.

Suma sumárum, kým sa z človeka stane rušňovodič, prejde 1 rok. Po roku nasledujú skúšky, potom ďalšie zácviky, ďalšie skúšky, pravidelné školenia a lekárske prehliadky. Počas celej doby výcviku poberá rušňovodič – kandidát v spoločnostiach ZSSK a v Železničnej spoločnosti Cargo a.s (ďalej len Cargo) čistý príjem cca 600 eur. Netreba azda poukazovať na fakt, že z takéhoto platu rodinu neuživíte. Dĺžka a náročnosť kurzu v spojení s nízkym základným príjmom mnoho uchádzačov odradí už na začiatku.

vlak
Ilustračné foto

Pracovný čas v profesií rušňovodiča je pre bežne pracujúcich ľudí nenormálny. Môžete mať nástup ráno 2:34 a koniec 14:55, nástup 15:56, koniec 4:00 či nástup 20:45 a koniec 6:07. Smeny sú robené podľa grafikonu vlakovej dopravy a sú absolútne nepravidelné. Existuje aj tzv. typ dvojdenných smien, ktorých je mnoho práve v spoločnosti ZSSK. Môžete nastúpiť 12:56, pracovať do 22:54, potom pôjdete spať na vopred určené miesto, vzdialené od domu desiatky až stovky kilometrov, a na druhý deň nastúpite ráno 5:02 a pracujete do 17:35. Pracuje sa v noci, cez víkendy… Podľa rozpisu, tzv. turnusov.

V rokoch 2002 a 2005 došlo na železnici, počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ku kroku, ktorým trpí železnica dodnes. Tým krokom, bolo rozdelenie železnice na 3 subjekty. Prvým sú Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR), druhým ZSSK (dopravca osobnej dopravy) a ZSCS Carga (dopravca nákladnej dopravy).

Železnica mala pred jej rozdelením obrovské zázemie, množstvo zamestnancov, veľké množstvo majetku. Po jej rozdelení sa začalo prepúšťanie, rušenie vlakov osobnej i nákladnej dopravy a celkový úpadok. Jediné navýšenie zamestnanosti prebehlo na generálnych riaditeľstvách. Z jedného riaditeľstva sa totiž stali tri samostatné. Prevádzkové úlohy, ktoré boli kedysi rozdelené medzi niekoľko zamestnancov robí v dnešnej dobe často 1 človek. Tým je práve rušňovodič.

.

Cestujúci vo vlaku iné úkony ako jazdu vlaku nevníma. No vlak treba pripraviť, spísať, zvesiť, rozvesiť, zaistiť, vykonať skúšku brzdy atď… V minulosti mal rušňovodič nákladnej dopravy vždy v službe aj pomocníka rušňovodiča. Táto funkcia úplne zanikla na začiatku tohto storočia.

Pri náročných službách a jazdách na dlhé trate (napr. u vlakov Bratislava – Praha) boli na stanovišti dokonca dvaja plnohodnotní rušňovodiči. Na takzvané odvesenie a privesenie rušňa od zvyšku súpravy bol v stanici vždy prítomný zamestnanec. Dnes takýto úkon často robí práve rušňovodič. V nákladnej doprave robí rušňovodič sám už takmer všetko, a to hlavne u súkromných spoločnostiach.

Tieto spoločnosti síce ponúkajú vyšší plat oproti štátnym firmám aj o stovky eur, no za cenu väčšej pracovnej vyťaženosti a žiaľ, v mnohých prípadoch aj porušovania predpisov a zákona č. 514, o doprave na dráhach.

Práca na železnici sa stáva rok čo rok menej atraktívna. Netreba zabudnúť ani na psychické vypätie, ktoré nás rušňovodičov, sprevádza celou kariérou.

Poukazovaním nedostatku rušňovodičov v spoločnosti ZSSK sa pomaly otvára pandorína skrinka systémového zlyhávania železnice na Slovensku. Od hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča je zverejnenie priemerného platu 1500 eur, vrátane nadčasu 33 hodín a všetkých príplatkov a finančných diét, maximálny výsmech.

Bez nadčasov, ktoré oberajú človeka o čas na rodinu, koníčky a v neposlednom rade o zdravie, zarobí rušňovodič ledva 1000 eur v čistom. Bez množstva príplatkov sa pohybuje suma na hodnote 850 – 900 eur! Ak si niekto z vedenia spoločnosti myslí, že takýmto platom prilákajú množstvo nováčikov, veľmi sa mýli.

Prečo by sa absolvent elektrotechnickej priemyslovky po maturite rozhodol pre prácu rušňovodiča, keď môže pracovať v súkromnom sektore za rovnaký i väčší plat s oveľa menšou zodpovednosťou? Za rušňovodičov sa dnes hlásia hlavne nadšenci železnice, alebo ľudia, ktorí sú na úrade práce. Prečo nie je rovnako zlá situácia v IT sektore? Odpoveďou je plat a atraktivita profesie.

Platí to aj o vlakvedúcich vlakov osobnej dopravy. Cestujúci vidí len človeka v uniforme, kontrolujúceho lístky, no tento človek má zodpovednosť aj za dopravnú stránku a tiež musí mať znalosti predpisov. Aj vlakvedúcich je hlavne na západe Slovenska nedostatok.

Veľa zamestnancov od spoločnosti odchádza po pár rokoch, resp. po vyrovnaní finančného záväzku, k súkromným dopravcom ale poniektorí aj do úplne iného sektora. Dôvod sú financie a prístup vedenia k zamestnancom, ktorý je maximálne biedny.

Netreba však spomínať len spoločnosť ZSSK. Problém osobnej dopravy je totiž viditeľnejší ako problém nákladnej dopravy a spoločnosti Cargo. Akútny nedostatok rušňovodičov sa týka i štátneho Carga.

.

To v dôsledku nedostatku vlastného personálu nedokáže pokryť svoju vozbu a do hry vstupuje prenajímanie rušňovodičov od súkromnej spoločnosti Lokorail.

Vstupujeme tým do zamotanej a poprepletanej pavúčej siete. Predsedom predstavenstva spoločnosti Lokorail bol donedávna Ing. Jaroslav Bajúžik, ktorý však v minulosti figuroval v predstavenstve Carga. Členom predstavenstva Carga bol do mája 2020 taktiež Ing. Miroslav Hopta, ktorý je od januára 2020 v dozornej rade spoločnosti Lokorail. Takýchto prepletení by sme vedeli nájsť ešte mnoho.

Je teda na mieste hľadať súvis medzi pomaly krachujúcou spoločnosťou Cargo, prosperujúcim nákladným dopravcom Lokorail a spoločnosťou Budamar logistics a.s.

Práve Budamar totiž figuroval ako hlavný akcionár spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA a.s, a tá je zas akcionárom spoločnosti Lokorail, ktorej členovia predstavenstva a dozornej rady boli v minulosti manažéri a členovia predstavenstva v štátnom Cargu.

Toto prepojenie je medzi zamestnancami železníc známe, no jedná sa o verejné tajomstvo.

.

Nemožno vylúčiť ani osobné záujmy niektorých bývalých členov predstavenstva na pomalom úpadku Carga. Je známe, že v rokoch 2005 a 2006, v čase druhej Dzurindovej vlády, jestvoval mohutný tlak na privatizáciu Carga. Privatizácia sa nakoniec nepodarila, no chápadlá poniektorých politických nominantov ostávajú v Cargu dodnes.

Isté však je, že štátne Cargo smeruje pomaly ale isto do krachu. Na Západnom Slovensku spoločnosť trpí nedostatkom takmer všetkých prevádzkových profesií, rušňovodičov, posunovačov, vlakvedúcich… A dôvod? Opäť nízke mzdy. V Cargu totiž zarobí rušňovodič ešte menej ako v ZSSK.

vlak
Ilustračné foto

Obrovským systémovým problémom trpí aj ŽSR. Pre neznalých uvediem, že táto spoločnosť nie je dopravcom. Jej úlohou je manažérstvo železničnej infraštruktúry, tj. koľaje, trolejové vedenie, staničné budovy atď.

Ako bežný cestujúci ste si možno všimli, že vlak na mnohých miestach spomalí a znova sa rozbehne. Iste, môže to byť v dôsledku aktuálnej dopravnej situácie, no častým dôvodom je katastrofálny stav našich koľají. Obmedzenia rýchlostí kvôli nevyhovujúcemu stavu trate sa stali za posledných päť rokov bežnou realitou.

Často sú to obmedzenia na tak nízke rýchlosti ako 30 či 10 km/h. To spôsobuje radikálne meškania vlakov. Trpí tým takmer celé Slovensko, no obzvlášť trať Bratislava – Zvolen – Košice, tzv. južný ťah. Ten je v katastrofálnom stave. ŽSR sa vyhovára na nedostatok financií, krátkosť času alebo na zákon o verejnom obstarávaní. ŽSR však v prvom rade porušuje zákon č. 513 o dráhach, ktorý ukladá manažérovi infraštruktúry povinnosť zachovávať trate v prevádzkyschopnom stave a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

.

Systémová chyba je, že sa trate neudržujú pravidelne. Ďalším problémom je aj pomalá reakcia na vzniknuté nedostatky. Tieto rýchlostné obmedzenia trvajú často aj pol roka. To cestujúcim i železničiarom strpčuje život.

Nakoniec je nutné spomenúť aj súkromných dopravcov, ktorí vo veľkej miere preberajú zamestnancov práve od štátnych spoločností. Množstvo spoločností dokázateľne porušuje zákon č. 514 o doprave na dráhach. Ten jednoznačne určuje pracovný čas a povinné odpočinky pre rušňovodičov.

Maximálny pracovný čas rušňovodiča nesmie presiahnuť až na výnimky 13 hodín. Čas odpočinku medzi smenami 11 hodín.

Niektorým súkromným spoločnostiam nerobí problém ponechať rušňovodiča v smene aj nepretržite 20 hodín. Znie to neuveriteľne, no je to fakt, ktorý je dokázaný. Rôzne predpisy týmto spoločnostiam taktiež nič nehovoria.

Ak teda dovoliť súkromnému sektoru podnikať v železničnej doprave, tak jedine s radikálnou kontrolou predpisov, po ktorej by množstvo spoločností skrachovalo. Množstvo kolegov, rušňovodičov vedome tieto predpisy porušuje. Dôvod sú častokrát opäť len peniaze. Riskuje svoju kariéru, ale i život, pretože chce dôstojne žiť a postarať sa o rodinu.

Je zjavné, že systémové problémy na slovenskej železnici padajú ako domček z karát. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Väčšie dotácie pre štátne spoločnosti, ako v prípade rakúskych železníc, návrat k zjednoteniu spoločností ŽSR, ZSSK a Cargo, ako v prípade anglických železníc. A riešiť túto problematiku treba čím skôr, pretože každým dňom sa stáva menej a menej riešiteľná.

Ivan Novotný

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ján Droppa

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

.
.
.

Spišiak zotrel Hamrana za vyjadrenia o Maškarovej. Prezidentky Policajného zboru sa zastal aj minister

Bývalý prezident Policajného zboru Slovenskej republiky Štefan Hamran (SaS) nedokáže prehltnúť fakt, že do funkcie policajného prezidenta minister vnútra Matúš…

05. 12. 2025 | Aktualizované 05. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Mocenské boje na Ukrajine eskalujú. Došlo k prestrelke medzi vojakmi a tajnou službou. Prsty v tom má elita

Ukrajinou otriasla prestrelka medzi tajnou službou a armádou. Incident jasne poukazuje na vnútorné boje o moc uprostred prebiehajúcej vojny. Ktoré…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Francúzsko chcelo zostreliť drony nad svojou jadrovou základňou. Nedokázalo to

Vo Francúzsku sa pokúsili zostreliť bezpilotné lietadlá nad námornou základňou Île Longue, kde sú umiestnené jadrové ponorky s balistickými raketami,…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Najnovší prieskum: PS vedie. Demokrati pred KDH

Ak by sa parlamentné voľby konali na prelome novembra a decembra, zvíťazilo by v nich hnutie Progresívne Slovensko . Volilo…

05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Brusel čaká historicky najväčší protest

V centre európskej politiky sa očakáva masová účasť poľnohospodárov a potravinárov z celej Európskej únie. 18. decembra má do Bruselu…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Trump odhalil, čo si praje pre svet

Americký prezident predstavil dôležitý dokument – Národnú bezpečnostnú stratégiu . Stratégia menuje priority na západnej pologuli, okrajovo sa dotkne vojny…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Svoboda pre HS: Bláhová nie je žiadna morálna autorita, prepojenia na OĽANO a Denník N sú zjavné. 900-tisícový obchod a previazané funkcie nemožno prehliadať

Poslanec NR SR Zdenko Svoboda nedávno poukázal na prepojenia bývalej šéfky Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Renáty Bláhovej s…

05. 12. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Za prvé dva štvrťroky roku 2025 Ukrajina nedostala takmer žiadnu finančnú pomoc od vlády USA

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

05. 12. 2025 | Aktualizované 05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Aktualizované 05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Diplomatické zlyhanie alebo kríza vlastnej autonómie? Posúva sa Japonsko späť k militarizmu?

Vzťahy medzi Čínou a Japonskom prechádzajú najvážnejším otrasom za poslednú dekádu. Pritom ešte v roku 2024 po uvoľnení pandemických obmedzení…

05. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Pohár trpezlivosti nad Matovičom pretiekol. Rozdávanie handier bude mať dohru

Pohár trpezlivosti nad vyčíňaním poslanca Igora Matoviča počas parlamentných zasadnutí pretiekol. Jeho pondelkové rozdávanie handier poslancom strany HLAS-SD bude mať…

05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Všetko vzácne a krehké

Matka a dcéra sa zúfalo pokúšajú zmieriť práve vo chvíli, keď ich vzťah môže navždy zničiť desaťročné tajomstvo – silný…

05. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Patria politické odkazy do športu? Na ZOH zrejme nastúpi český brankár s prezidentom Pavlom na maske

Denník iDnes.cz informoval, že obaja českí hokejoví brankári Karel Vejmelka a Lukáš Dostál, ktorí sú hlavnými adeptmi na post gólmanskej…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Najdôveryhodnejším politikom na Slovensku je prezident. Najviac si pohoršili Matovič a Majerský

Najdôveryhodnejším politikom na Slovensku je prezident Peter Pellegrini. Dôveruje mu 40 percent Slovákov. Ukazujú to výsledky prieskumu agentúry Focus pre…

05. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Európa sa stratila v labyrinte svetovej politiky

Európska únia sa dnes prakticky v svetovej politike izolovala - upozornil maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó na štvrtkovom plenárnom…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Európska únia reparačným úverom pre Ukrajinu vzdoruje USA aj Putinovi. Alebo si sama pod sebou píli konár?

Európska únia sa snaží odolať tlaku zo strany Washingtonu a Moskvy, má totiž ambiciózne ciele. Chce si opäť získať plnohodnotné miesto…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Nové nebeské monštrum: Z-21 ukazuje, ako vyzerá skutočná čínska sila

Peking, 5. decembra 2025 - Čína vyvíja unikátny útočný vrtuľník Z-21 pre námorné útoky. Jeho prvé snímky ukazujú, že ČĽOA sa…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Vyhrážky a urážky – progresívci nezvládli čeliť vlastným kauzám

Počas parlamentnej hodiny otázok a odpovedí sa vo štvrtok neovládli poslanci za PS, keď konfrontovali zástupcov vlády. Jedenástim ministrom vypísali…

05. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Zatknutie neobchádza ani celebrity. Toto sú ich fotografie po zadržaní

Zatknutie môže postihnúť kohokoľvek - dokonca aj tých najslávnejších ľudí - a práve tieto momenty, zachytené na policajných fotografiách, často…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

NATO: Európa si poradí aj s menším počtom amerických vojakov

Nižší počet amerických vojakov v Európe nezaťaží obranu kontinentu, povedal vrchný veliteľ spojeneckých síl NATO v Európe generál Alexus Grynkewich,…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Do Siene slávy IIHF uvedú poltucet niekdajších hráčov. Cenu udelia aj bývalej slovenskej brankárke Tomčíkovej

Počas budúcoročných majstrovstiev sveta vo Švajčiarsku síce neuvedú do Siene slávy Medzinárodnej hokejovej federácie žiadneho Slováka, súčasťou ceremoniálu však bude…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

USA vyzývajú niekoľko európskych krajín, aby zablokovali poskytnutie „reparačného úveru“ Ukrajine z mrazených ruských aktív

USA vyzývajú niekoľko európskych krajín, aby zablokovali poskytnutie „reparačného úveru“ Ukrajine z mrazených ruských aktív, pretože sú potrebné na dosiahnutie…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Tri emočné fázy EÚ: Prisahala, že porazí Putina s pomocou Ukrajincov; Putin ju porazil, a teraz sa EÚ vyhovára na Trumpa

Berlín, 5. decembra 2025 - Európa sa ocitá raz v horúčave, raz v chlade. Voľným okom je vidieť, ako tí…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Propaganda v schránkach: PS začalo kampaň dva roky pred voľbami

Progresívne Slovensko spustilo predvolebnú kampaň dva roky pred voľbami, nohami. Do schránok posiela farebný pamflet plný emócií, strašenia a prepisovania…

05. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

Tieto fotografie vo vás vyvolajú nekontrolovateľný hnev

Hnev je prirodzená a často nevyhnutná emócia - a práve hnev mnohí ľudia pocítia okamžite, keď uvidia obrázky zachytávajúce bezohľadnosť,…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Balázs Orbán: „Európa stratila svoju dušu a smeruje k autoritárskej centralizácii“

Politický riaditeľ maďarského premiéra, Balázs Orbán predniesol jednu z najvýraznejších a najotvorenejších kritík súčasného politického smerovania Európskej únie počas fóra…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Čínsky líder ostro odmietol Napoleonove pokusy o podporu Ukrajiny

Peking, 5. decembra 2025 - Denník Figaro si dovolil pomerne triezvy pohľad na rokovania hlavy štátu s Pekingom.   Podľa…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

V Európe rastie pochopenie potreby významných územných ústupkov Ukrajiny na ukončenie vojny

V Európe rastie pochopenie potreby významných územných ústupkov Ukrajiny na ukončenie vojny, píše El Pais

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Putin je pripravený pokračovať v nepretržitých dodávkach palív do Indie

Vladimir Putin uviedol, že je pripravený pokračovať v „nepretržitých dodávkach“ palív do Indie. Krajina však čelí rastúcemu tlaku USA, aby…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vyhráva Čína v pretekoch inovácií?

Úspechy čínskeho inovatívneho vývoja jej umožňujú konkurovať Západu a zrejme ho aj prekonať v technologickom smere, s obavami pripúšťa FT. Jednoznačné vedúce…

05. 12. 2025 | Komentáre | 12 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 12 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa v piatok o 18.48 h SEČ predával po 60,28 USD. To bolo o 61 centov alebo 1,02 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 68 centov alebo 1,06 % na 63,94 USD za barel.

19:43

Americká poradná komisia hlasovala za zrušenie odporúčania, aby všetci novorodenci boli zaočkovaní proti hepatitíde B. Po odložení hlasovania o jeden deň ACIP schválil svoje nové odporúčanie v pomere osem hlasov k trom.

19:42

Meloniová a lídri Poľska, Česka, Slovenska, Bulharska a Maďarska napísali lídrom EÚ list, v ktorom uviedli, že blok sa musí otvoriť hybridným automobilom a biopalivám.

19:30

Dvaja prokurátori Medzinárodného trestného súdu uviedli, že medzinárodné zatykače vydané na Putina a piatich ďalších ruských predstaviteľov zostanú v platnosti aj v prípade, ak by im bola udelená amnestia počas mierových rokovaní vedených USA.

19:29

.

Ukrajinská strana prípad smrti Józsefa Sebestyéna uzavrela. Maďari budú zúriť

Ukrajinská strana sa vyjadrila ku smrti Józsefa Sebestyéna, Maďara, ktorý bol unesený ukrajinskými náborármi a ubitý na smrť, informuje denník Mandiner.…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Poľsko investuje 2,3 miliardy eur do švédskych ponoriek s cieľom modernizovať námorníctvo

Poľsko posilňuje svoju prítomnosť v Baltskom mori investíciami do moderných ponoriek. V exkluzívnom rozhovore pre Euronews generálporučík Jaroslaw Gromadzinski zdôraznil…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Írsko, Španielsko, Slovinsko a Holandsko budú bojkotovať Eurovíziu v roku 2026

Írsko, Španielsko, Slovinsko a Holandsko budú bojkotovať Eurovíziu v roku 2026 kvôli tomu, že Izrael dostal povolenie zúčastniť sa na…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čína umiestnila vo vodách východnej Ázie veľké množstvo vojenských a pobrežných plavidiel

Čína umiestnila vo vodách východnej Ázie veľké množstvo vojenských a pobrežných plavidiel, informuje agentúra Reuters

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Polícia vyšetruje incident v bratislavskej ubytovni, muž utrpel bodné zranenie

Polícia sa zaoberá vyšetrovaním nočného incidentu v ružinovskej ubytovni v Bratislave, pri ktorom mal 29-ročný muž bodnúť nožom 33-ročného muža…

05. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ján Droppa

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov