O umožnenie poslancom fyzicky sa zúčastniť na híringu požiadal predsedu rady Jozefa Krošláka v piatok (9. 5.) predseda parlamentného mediálneho výboru Roman Michelko (SNS).
Člen rady Igor Gallo navrhol rozšíriť možnosť fyzickej prítomnosti aj o verejnosť. „Toto rokovanie nie je bežným rokovaním, v záujme transparentnosti by sme mali možnosť zúčastniť sa verejnosti schváliť,“ upozornil. Člen rady David Lindtner reagoval, že verejnosť môže sledovať vypočutie prostredníctvom audiovizuálneho online prenosu, čím je naplnená zákonná požiadavka. „Neviem, o čo bude toto vypočutie viac transparentné, ak tu bude niekto fyzicky prítomný, bez možnosti interaktívne vstupovať do procesu vypočutia,“ upozornil. Gallov doplňujúci návrh rada neschválila.
Prvou kandidátkou, ktorá predstúpi pred radu, bude Martina Flašíková.
Flašíková: STVR je v bode nula, ktorý znamená šancu
STVR sa nachádza v bode nula, ktorý však neznamená prázdno, ale možnosť formovať nový začiatok – technický, hodnotový, kultúrny a personálny. Na začiatku svojho projektu riadenia a rozvoja STVR to uvádza kandidátka na generálnu riaditeľku (GR) Martina Flašíková.
„Potrebujeme STVR, ktorá bude profesionálna, dôveryhodná a efektívna,“ uvádza súčasná riaditeľka televíznej sekcie STVR, ktorá verí, že modernizácia STVR môže pozdvihnúť celú audiovizuálnu scénu na Slovensku.
V projekte riadenia zdôrazňuje zámer zásadnej zmeny organizačnej štruktúry, ktorá by zvýšila rozhodovaciu právomoc stredného manažmentu a delegovala rozhodnutia na nižšie úrovne, a zabezpečiť ich priebežnú koordináciu a kontrolu. Zásadným opatrením má byť zavedenie systému producentských centier, so svojou zodpovednosťou za projekt od vývoja až po vysielanie.
V oblasti televízneho vysielania ráta so súčasnými štyrmi programovými službami, zároveň upozorňuje na možnú zmenu v prípade programu Šport. „V prípade, že dlhodobé udržanie plnohodnotného športového kanálu bude finančne alebo personálne limitované, je potrebné flexibilne uvažovať o modeli, kde sa športový obsah bude strategicky rozkladať naprieč inými kanálmi STVR,“ upozorňuje. Chce však o konečnom rozhodnutí iniciovať širokú verejnú diskusiu.
Z Jednotky má ambíciu urobiť jednotku na trhu, program pre široké spektrum divákov by mal podľa nej dominovať z pohľadu programovej kvality, dôveryhodnosti a originality obsahu. Programová štruktúra Dvojky by prostredníctvom dokumentárnych, kultúrnych a edukačných formátov podľa Flašíkovej mala ponúknuť divákovi jasnú alternatívu ku komerčným staniciam. Vo svojej prezentácii pochválila súčasný koncept Dvojky, vníma však absenciu promo podpory tohto okruhu.
Zamerať sa chce aj na rozvoj programu pre detského diváka, jednak samostatnou sekciou na online platforme STVR, ale aj novým seriálom pre deti a rodičov. „Mojím osobným záväzkom bude už v prvom roku mandátu takýto seriál priniesť do vysielania,“ zdôrazňuje v projekte.
Zvýrazňuje význam spravodajského programu :24 a jeho kontinuálneho rozvoja. Medzi úlohy zaraďuje neustále dobudovávanie siete zahraničných spravodajcov, nové interaktívne formáty i posilnenie vstupu redaktorov z mimobratislavských redakcií netvoriacich len regionálne spravodajstvo.
V prípade Slovenského rozhlasu chce precizovať identitu a cieľovú skupinu poslucháčov každého zo súčasných programov a priniesť i nové formáty do vysielania, ako napríklad spoločenské debaty či ranné série s expertmi. Vo svojom projekte uvádza aj merateľné ukazovatele, ktoré sa týkajú rozhlasu – nárast dennej počúvanosti o minimálne desať percent do dvoch rokov, zníženie vekového priemeru poslucháča Rádia Slovensko na 50 rokov či minimálne dva nové formáty každého okruhu v rámci roka.
Flašíková sa v súvislosti so spravodajstvom v projekte venuje aj zámeru, ktorý smeruje aj k funkčnému prepojeniu STVR s TASR. „Spoločná platforma pre spravodajstvo – národné spravodajské centrum – by mohla výrazne posilniť informačné pokrytie, umožniť efektívne zdieľanie obsahu, technológií a ľudských kapacít,“ upozorňuje s tým, že v prípade zvolenia bude nad možnosťou takéhoto prepojenia bezodkladne aktívne pracovať.
Kandidátka na post šéfky telerozhlasu zvýrazňuje vo svojom projekte rebranding digitálnych služieb STVR, zásadné dokončenie digitalizácie archívu STVR i vytvorenie profesionálnej majetkovej stratégie u STVR, postavenej „na dôkladnom audite, transparentnosti a efektívnom využívaní každého štvorcového metra“.
Za dôležité považuje takisto vytvorenie novej identity STVR, ktorá sa však netýka iba dokončenia loga, ale bude odrážať i hodnotové a obsahové nastavenie verejnoprávneho média.
V rámci nástrojov financovania STVR mieni zriadiť špecializovaný útvar pre grantové výzvy z eurofondov. Medzi efektívne modely financovania tvorby konkurencieschopných projektov zaraďuje aj koprodukciu, ale takú, ktorá bude mať reálny prínos pre slovenský audiovizuálny sektor. Ako príklad koprodukcie, ktorá túto možnosť nenaplnila, označila film Vlny.
Rada sa Flašíkovej pýtala na splniteľnosť cieľov
Vízia projektu riadenia a rozvoja STVR je nastavená realisticky, aby mohla vychádzať zo súčasných rozpočtových možností. Pri vypočutí pred Radou STVR to uviedla kandidátka na generálnu riaditeľku Martina Flašíková, ktorá zdôraznila, že pri mnohých projektoch nestojí riešenie primárne na finančnej injekcii, ale zefektívnení projektov.
Členka rady Jarmila Mikušová kandidátku upozornila na to, že bez premyslenia a zadefinovania harmonogramu cieľov sa celá vízia môže rozdrobiť do ambicióznych projektov, ktoré ostanú v riešení bez dosiahnutia výsledkov. „V prvom období je potrebné naštartovať výrobu a spravodajstvo. Pri spravodajstve je napríklad potrebné zabezpečiť silnejšie konkurenčné prostredie, ktoré bude redaktorov motivovať,“ upozornila Flašíková. V prípade zvolenia je pripravená rade predkladať systémové harmonogramy cieľov.
Igor Gallo sa je pýtal na ambíciu, ktorú uviedla vo svojom projekte, že chce zvýšiť v období dvoch rokov počúvanosť o 10 percent. „Každý, kto tomu čo i len trochu rozumie, Vám povie, že je to nereálne,“ zdôraznil Gallo. Flašíková priznala, že je to ambiciózny plán. „Pozerajme sa na to ako na motiváciu, nemôžeme sľúbiť, že sa to určite podarí, ale určite na tom treba začať pracovať,“ dodala.
Eva Koprena ako členka rady sa pýtala na zamýšľaný projekt fúzie STVR a TASR pre spravodajské národné centrum a či je TASR oboznámená, prípadne stotožnená s týmto zámerom. „Je to len vízia,“ priznala Flašíková. Chce však v prípade zvolenia otvoriť diskusiu a vyargumentovať benefity takéhoto spojenia.
Podpredseda rady Lukáš Machala sa pýtal na využitie kreatívnych centier i zvýšenie jazykovej kultúry redaktorov televízie i rozhlasu. Flašíková súhlasila, že kreatívnym centrám a ich využitiu pre potreby STVR je potrebné sa intenzívnejšie venovať, za dôležité považuje aj zušľachťovať jazykový prejav redaktorov.
Jakubec: Riadenie STVR má byť politicky nezávislé, podporiť treba aj regióny
Riadenie verejnoprávnej inštitúcie, akou je Slovenská televízia a rozhlas (STVR), by malo byť politicky nezávislé. Inštitúcia by mala byť zároveň bližšie k regiónom a vrátiť sa viac k pôvodnej tvorbe. Uviedol to kandidát na generálneho riaditeľa Slovenskej televízie a rozhlasu (STVR) Martin Jakubec počas pondelkového verejného vypočutia pred Radou STVR. Je zástancom úzkej spolupráce s radou, ako aj rezortom kultúry. Stotožňuje sa so zrušením nedeľných politických diskusií, presunul by ich na pracovný týždeň. Namiesto diskusie by na nedeľu zaradil program, v ktorom by riaditeľ odpovedal verejnosti.
STVR by podľa Jakubca nemala byť ovplyvňovaná vládnymi stranami ani tzv. lobingovými skupinami. „Riaditeľ by mal prichádzať ako nestranný človek, nezaťažený politickou minulosťou,“ povedal pred členmi rady. Presadzuje aj nezávislú a transparentnú programovú štruktúru. „Mala by byť transparentná pre novinárov, tí si, myslím si, vykonávajú prácu dobre, dostatočne, ale potrebujú mať v inštitúcii človeka, ktorý bude načúvať a ktorý ich bude zároveň motivovať,“ povedal o osobe riaditeľa.
Po prípadnom zvolení by Jakubec ako prvé urobil audit tvorivej činnosti a hospodárenia. „Som presvedčený, že aj v tejto inštitúcii sú nevýhodné zmluvy, ktoré podpísalo súčasné či bývalé vedenie,“ skonštatoval s tým, že sa treba pozrieť na externých dodávateľov i subdodávateľov, či sú zmluvy s nimi výhodné a či sa dajú aktualizovať.
Verejnosti by chcel jasne komunikovať programovú štruktúru i rozpočet. Chcel by tiež efektívne spolupracovať s Radou STVR, ale aj s Výborom Národnej rady SR pre kultúru a médiá a Ministerstvom kultúry SR. „Táto inštitúcia by mala byť istým spôsobom dozeraná aj zo strany ministerstva kultúry,“ povedal s tým, že ide o tzv. spojené nádoby. Štát má podľa neho prostriedky na podporu rozvoja telerozhlasu a je to na vyjednávacích schopnostiach riaditeľa. Chcel by si „vybojovať“ peniaze aj formou zmluvy so štátom.
Rozpočet by chcel „ohraničovať“, myslí si, že šetriť sa dá aj na koprodukciách. Rast príjmov by podľa neho mohla priniesť aj internetová reklama. Zaviedol by optimalizáciu nákladov, dá sa podľa neho ušetriť 30 percent finančných prostriedkov napríklad cez šetrenie na budovách i pracovných pozíciách – viaceré považuje za nadbytočné.
Posilniť a oživiť treba podľa Jakubca pôvodnú tvorbu. STVR by podľa neho mohla vyprodukovať aspoň jeden seriál ročne. Spravodajstvo by malo konkurovať zahraničiu. Vie si predstaviť vysielanie pôvodných inscenácií i tvorbu nových. Zaviedol by tiež tvorbu programu pre mládež, zameraná by mohla byť na rozvoj kritického myslenia. Priestor by chcel dať aj talentovaným mladým ľuďom.
Jakubec by chcel vybudovať mediálne centrum, ktoré by slúžilo STVR na výchovu študentov a svojich budúcich zamestnancov. V štúdiách a strižniach by podľa neho mohli fungovať budúci tvorcovia, režiséri, technici či dramaturgovia. Modernizovať by chcel aj technologickú infraštruktúru a dizajn webu. Posilniť by sa mala podľa neho investigatívna žurnalistika a podporiť regionálne štúdiá v Banskej Bystrici a Košiciach. Tie by mohli slúžiť na rozvoj regionálnej kultúry a tradícií či podporu regionálnych umelcov. Regionálne štúdiá by mali dostávať podľa Jakubca viac peňazí. Podporuje tiež zachovanie športového kanálu na STVR.
Janků navrhuje zmenu riadenia i Trojku s novým formátom
Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas by ako dve samostatné zložky STVR dopĺňala prierezová programová zložka Spravodajstvo a šport a ďalšie tri prierezové organizačné zložky. V televíznom vysielaní si vie predstaviť nanovo formátovánu Trojku s edukačno-umeleckým charakterom. V projekte rozvoja a riadenia STVR to navrhuje kandidát na generálneho riaditeľa (GR) Peter Janků.
STVR chce formovať ako silnú verejnoprávnu inštitúciu, ktorá by bola v „mediálnom mori majákom právneho povedomia i právnej istoty, stojacich na rešpektovaní ústavných tradícií a hodnôt či demokratických princípov právneho štátu“. Za výzvu pre STVR pokladá Janků tvoriť priestor pestovania politickej kultúry, dialógu hodnotových oponentov a byť pritom nezávislou od tlaku na bulvarizáciu či vulgarizáciu tém. „STVR by tiež mala byť nezávislá voči deformáciám definície novinárskej slobody a práce s informáciami,“ zdôraznil na pondelkovom híringu pred Radou STVR kandidát, ktorý má redaktorské i manažérske skúsenosti z pozícií v televíznej i rozhlasovej sekcii verejnoprávneho média.
Vo svojom projekte hovorí o zásadnej zmene organizačnej štruktúry, kde k dvom základným zložkám STV a SRo chce pridať jednu prierezovú programovú zložku Spravodajstvo a šport, ktorá by poskytovala svoje programy televízii i rozhlasu. Prierezovými organizačnými zložkami by boli Generálne riaditeľstvo STVR, Ekonomika a majetok STVR a Marketing a rozvoj STVR.
„Zámerom novej organizačnej štruktúry je priniesť zjednotenie výrobných procesov pre všetky okruhy, s jasne definovanými vzťahmi medzi tromi základnými zložkami, ktorými sú distribúcia a vysielanie programov, tvorba a produkcia programov a tiež umelecká a technická podpora programov,“ objasňuje Janků. Tvorbu a produkciu programov by podľa jeho projektu tvorili nezávislé producentské centrá na základe objednávok distribúcie a vysielania. V novom formáte by redaktori nepracovali pre jednotlivé okruhy, ale boli by sústredení v producentských centrách, odkiaľ by prierezovo zásobovali okruhy a platformy požadovaným obsahom.
V prípade televízneho programu hovorí o Jednotke, ako programovej službe pre rodinného diváka s obsahovou rôznorodosťou, a Dvojke, ktorú by Janků chcel formátovať ako program pre dospelého náročného diváka s preferenciou oblastí kultúry, spoločnosti a vedy. „V závislosti od finančnej kondície STVR je v pláne zaviesť aj tretí okruh, ktorý by sa delil do dvoch programových profilov, a to od 6.00 do 20.00 h na Junior a od 20.00 do 2.00 h na Art,“ dodáva kandidát.
Televízny i rozhlasový program by vysielali tri štúdiá v Bratislave, Banskej Bystrici i Košiciach s tým, že banskobystrické i košické štúdium by nemali status regionálnych štúdií, ale získali by postavenie rovnocenného producenta programov. „Slovenský rozhlas bude programy ponúkať na zaužívaných programových službách,“ dopĺňa Janků.
Jeho zámerom je zintenzívniť vlastnú tvorbu, obnoviť produkčné scénické a kostýmové zázemie výroby i ozdraviť produkčné a postprodukčné prostredie. Konštatuje, že by to prinieslo úsporu na výške externej ceny práce, ako aj DPH pre externého dodávateľa. V prípade vlastnej dramatickej tvorby i kostýmového zázemia chce posilniť spoluprácu STVR so SND.
V rámci rozpočtu poukazuje na to, že získať dostatočné zdroje pre STVR, ktoré vidí na úrovni cca 200 miliónov eur, by pri súčasnom zákonnom rámci financovania pomohlo opatrenie, aby komunikačnú infraštruktúru vlastnil a spravoval štát a došlo k výraznému zníženiu či odpusteniu súčasných výdavkov pre STVR, rozpočtovaných na úrovni takmer 28 miliónov eur. Navrhuje takisto spustiť spoplatnený prémiový obsah, ktorý by tvorili relácie ešte pred odvysielaním, špeciálne podcasty i bohatý archív STVR. Plánuje tiež zásadný personálny audit, iniciovať chce i vznik mechanizmu pravidelnej obnovy technológie STVR.
I Janků v prezentácii svojho projektu zmienil úzku kooperáciu STVR a TASR. „Nechcem hovoriť o zlučovaní, ale myšlienka jedného mediálneho verejnoprávneho domu je určite na mieste,“ dodal.
Janků vidí pri programe :Šport možnosť partnerstva
Prečítajte si tiež