“Mr. Bean” má výhrady voči elektromobilom. Cíti sa podvedený

❚❚

Londýn 5. júna 2023 (HSP/Guardian/Foto:Facebook)

 

“Bohužiaľ, ponechať si svoje staré benzínové auto môže byť lepšie ako kúpiť si elektromobil,” napísal vo svojom príspevku pre The Guardian slávny britský herec a komik Rowan Atkinson

Rowan Atkinson
Na snímke Rowan Atkinson

Príspevok známeho komika sa týka aktuálnej problematiky užitočnosti elektromobilov.

.

“Elektrické vozidlá sú teoreticky témou, o ktorej by som mal niečo vedieť. Môj prvý univerzitný titul bol z elektrotechniky a následný magisterský titul z riadiacich systémov. Ak skombinujete túto, možno prekvapujúcu, akademickú dráhu s celoživotnou vášňou pre automobil, pochopíte, prečo som bol vtiahnutý do skorého akceptovania elektrických vozidiel. Svoj prvý hybridný elektromobil som si kúpil pred 18 rokmi a svoje prvé čisto elektrické vozidlo pred deviatimi rokmi. Obidve vozidlá som si užil. Elektrické vozidlá sú síce trochu bezduché, ale sú to úžasné mechanizmy. Rýchle, tiché a donedávna veľmi lacné na prevádzku. Čoraz viac sa však cítim oklamaný. Keď sa začnete zaoberať faktami, zdá sa, že elektromobilita nie je takým ekologickým všeliekom, ako sa o nej tvrdí,” uviedol Atkinson.

“Ako možno viete, vláda navrhla zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2030. Problémom tejto iniciatívy je, že sa zdá byť založená na záveroch vyvodených len z jednej časti funkčnosti automobilu. Toho čo vychádza z výfukového potrubia. Elektromobily majú, samozrejme, nulové emisie výfukových plynov, čo je vítaný vývoj, najmä pokiaľ ide o kvalitu ovzdušia v centrách miest. Ak sa však pozrieme na širší obraz, ktorý zahŕňa aj výrobu automobilu, situácia je veľmi odlišná. Pred konferenciou o klíme Cop26 v Glasgowe v roku 2021 spoločnosť Volvo zverejnila údaje, podľa ktorých sú emisie skleníkových plynov pri výrobe elektromobilu o 70 % vyššie ako pri výrobe benzínového vozidla. Ako je to možné? Problém spočíva v lítium-iónových batériách, ktorými sú v súčasnosti vybavené takmer všetky elektromobily. Sú nezmyselne ťažké, na ich výrobu je potrebných veľa vzácnych surovín a obrovské množstvo energie. pričom ich životnosť je len približne 10 rokov. Zdá sa, že ide o perverzný výber hardvéru, ktorý má viesť automobilový boj proti klimatickej kríze,” zhodnotil reálnu situáciu.

.

Atkinson sa venoval aj možným riešeniam, keď spomenul, že “nie je prekvapením, že sa vynakladá veľa úsilia na hľadanie niečoho lepšieho. Vyvíjajú sa nové, takzvané polovodičové batérie, ktoré by sa mali nabíjať rýchlejšie a môžu byť približne o tretinu ľahšie ako tie súčasné, ale do ich uvedenia do predaja zostáva ešte niekoľko rokov a dovtedy, samozrejme, vyrobíme milióny preťažených elektromobilov s rýchlo starnúcimi batériami. Vodík sa stáva zaujímavým alternatívnym palivom, aj keď sa nám pomaly darí vyvíjať skutočne – zelený – spôsob jeho výroby.”

“Ak je lítium-iónová batéria nedokonalým zariadením pre elektromobily, pre nákladné vozidlá je kvôli svojej hmotnosti úplne nepoužiteľná. Pre takéto vozidlá sa vodík môže vstrekovať priamo do nového typu piestového motora. Spoločnosť JCB, ktorá vyrába žlté rýpadlá, urobila s vodíkovými motormi obrovský pokrok a dúfa, že ich v najbližších rokoch zavedie do výroby. Ak vodík zvíťazí v pretekoch o pohon nákladných vozidiel a v dôsledku toho ho bude mať každá čerpacia stanica, mohol by sa stať populárnou a dostupnou voľbou pre osobné vozidlá,” dodal.

Následne sa venoval móde rýchlej výmeny automobilov: “Priblížme si ešte viac celý životný cyklus automobilu. Najväčším problémom, ktorý musíme riešiť vo vzťahu spoločnosti k automobilom, je kultúra predaja tzv. rýchlej módy, ktorá je už desaťročia obchodným vzorom automobilového priemyslu. V súčasnosti si nové autá nechávame v priemere len tri roky, kým ich predáme, čo je spôsobené najmä všadeprítomným modelom trojročného lízingu. Zdá sa to ako nehorázne plytvanie svetovými prírodnými zdrojmi, keď si uvedomíme, v akom skvelom stave je trojročné auto. Keď som bol dieťa, každé auto, ktoré malo päť rokov, bolo plné hrdze a na pol ceste k bráne šrotoviska. Teraz už nie. Teraz si môžete za 15 000 libier vyrobiť auto, ktoré vám s láskavou starostlivosťou vydrží 30 rokov. Je normálne pomyslieť na to, že ak by si prví majitelia nových áut ponechali tieto autá v priemere päť rokov namiesto súčasných troch, výroba áut a s ňou spojené emisie CO2 by sa výrazne znížili. Napriek tomu by sme si užívali rovnakú mobilitu, len by sme jazdili na o niečo starších autách.”

“Musíme si tiež uvedomiť, aké veľké bohatstvo máme v automobiloch, ktoré v súčasnosti existujú. Na svete je ich takmer 1,5 miliardy. Z hľadiska výroby tieto autá zaplatili svoju daň za životné prostredie a hoci je rozumné znížiť našu závislosť od nich, zdá sa, že je správne starostlivo preskúmať spôsoby, ako ich zachovať a zároveň znížiť ich znečisťujúci účinok. Je celkom zrejmé, že by sme ich mohli používať menej. Ako mi raz povedal jeden environmentalista, ak naozaj potrebujete auto, kúpte si staré a používajte ho čo najmenej. Rozumné by bolo urýchliť vývoj syntetického paliva, ktoré sa už používa v automobilových pretekoch. Je to produkt založený na dvoch jednoduchých myšlienkach. Po prvé, environmentálnym problémom benzínového motora je benzín, nie motor a po druhé, v sude ropy nie je nič, čo by sa nedalo spraviť inými prostriedkami. Formula 1 bude od roku 2026 používať syntetické palivo. Existuje mnoho výkladov tejto myšlienky, ale nemecká automobilka Porsche vyvíja v Čile palivo využívajúce vietor na pohon procesu, ktorého hlavnými zložkami sú voda a oxid uhličitý. Po ďalšom vývoji by sa dalo použiť vo všetkých autách s benzínovým motorom, čím by sa ich používanie stalo prakticky CO2 neutrálnym,” uviedol k ďalším možnostiam.

Čoraz viac mám pocit, že naše medové týždne s elektromobilmi sa blížia ku koncu a to nie je zlé. Uvedomujeme si, že ak chceme správne riešiť veľmi vážne environmentálne problémy, ktoré spôsobilo používanie automobilov, musíme preskúmať širšiu škálu možností. Mali by sme pokračovať vo vývoji vodíka, ako aj syntetických palív, aby sme ušetrili šrotovanie starších áut, ktoré majú ešte veľa čo ponúknuť. Zároveň treba presadzovať úplne iný obchodný model automobilového priemyslu, v ktorom si budeme dlhšie ponechávať naše nové vozidlá, uznávajúc ich úžasnú, ale zanedbávanú životnosť. Priatelia, ktorí sa zaoberajú ochranou životného prostredia, sa ma často pýtajú, či si majú kúpiť elektromobil. Zvyčajne im hovorím, že ak majú staré dieselové auto a často jazdia v centre mesta, mali by zvážiť zmenu. Ale v opačnom prípade zatiaľ vydržte. Elektrický pohon bude jedného dňa skutočne prínosný pre životné prostredie, ale ten deň ešte len príde,” zhodnotil Atkinson.

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

14:19

Polícia upozorňuje na aktuálne dopravné obmedzenia v Bratislavskom kraji súvisiace s nedeľnou mimoriadnou situáciou.

“V tejto súvislosti vyzývame všetkých účastníkov cestnej premávky, aby jazdili opatrne, prípadne, aby nejazdili vôbec, ak to nie je nevyhnutné. O ďalších dopravných obmedzeniach budeme verejnosť včas informovať,” vysvetľuje polícia.

14:11

Štrajk zamestnancov amerického výrobcu lietadiel Boeing “môže chvíľu trvať”. Sú totiž presvedčení, že môžu dosiahnuť väčšie zvýšenie miezd a lepší dôchodok. Povedal to v sobotu (14. 9.) v rozhovore pre National Public Radio (NPR) odborový predák Jon Holden. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

14:09

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu varoval jemenských povstalcov pred odvetou za ich nedeľňajší raketový útok na strednú časť Izraela. TASR o tom informuje podľa správy agentúry AFP.

Naprieč centrálnym Izraelom vrátane Tel Avivu sa v reakcii na prichádzajúci útok rozozvučali v nedeľu ráno aj sirény a ľudia sa utekali ukryť.

14:08

Hlava katolíckej cirkvi pápež František počas nedeľňajšej omše vo Vatikáne zopakoval výzvy na zastavenie bojov na Blízkom východe a inde vo svete. Uviedol taktiež, že súcití s rodinami izraelských rukojemníkov, ktorých militanti z hnutia Hamas držia v Pásme Gazy. TASR informuje podľa agentúry ANSA.

14:06

Jordánsky premiér Bišár Chasawna v nedeľu niekoľko dní po parlamentných voľbách podal svoju demisiu. Uviedli to nemenovaní predstavitelia oboznámení so záležitosťou, ktorých vo svojej správe citovala agentúra Reuters.

14:05

Irán plánuje svoju notoricky známu väznicu Evín pretvoriť na budovu, ktorá bude súčasťou neďalekej univerzity, oznámila v sobotu vláda v Teheráne. TASR informuje podľa agentúry DPA.

14:03

Povodne si v Poľsku vyžiadali svoju prvú obeť, potvrdil v nedeľu tamojší premiér Donald Tusk. Aj pri záplavách v rakúskej spolkovej krajine Dolné Rakúsko, ktorú vyhlásili za oblasť katastrofy, prišiel v nedeľu o život počas zásahu jeden z hasičov. TASR informuje podľa agentúr DPA a APA.

10:21

Pri pokuse prekročiť Lamanšský prieliv z Francúzska do Británie v nedeľu ráno zahynulo osem ľudí, keď sa preťažený nafukovací čln s 50 migrantmi na palube prevrátil krátko po nalodení. Pre agentúru AFP to uviedol nemenovaný zdroj z francúzskej polície.

Francúzske námorné úrady v sobotu oznámili, že v priebehu 24 hodín zachránili 200 ľudí na palube štyroch rôznych plavidiel.

10:20

Spolkovú krajinu Dolné Rakúsko, ktorá obklopuje hlavné mesto Viedeň, vyhlásili za oblasť katastrofy v súvislosti s dramatickým vzostupom hladín viacerých riek z dôvodu neutíchajúceho silného dažďa. TASR informuje podľa nedeľňajšej správy agentúry DPA.

Dážď podľa predpovedí v krajine neustane skôr než v pondelok.

09:59

Od začiatku júla platí na Slovensku nová regulácia v oblasti ochrany spotrebiteľa, ktorá sa okrem iného týka zliav produktov a dvojitej kvality tovarov v rámci členských štátov Európskej únie. Až teraz však zainteresované orgány začali vydávať potrebné stanoviská k danej legislatíve, upozornila advokátska kancelária Havel & Partners.

09:32

Do neobývanej oblasti v centrálnej časti Izraela dopadla v nedeľu ráno balistická raketa dlhého doletu, ktorú zrejme vypálili povstalci z Jemenu. Na niektorých miestach vrátane Tel Avivu a medzinárodného letiska Bena Guriona sa krátko pred útokom rozozvučali sirény, zranených nateraz nehlásia. TASR o tom informuje podľa správy agentúry AP.

Israel Palestinians Yemen Palestína Jemen raketa dopad požiar
Na snímke policajt kontroluje okolie požiaru po tom, ako armáda oznámila, že vystrelila záchytné strely na raketu vypálenú z Jemenu, ktorá dopadla do stredného Izraela
08:20

Povodňových stupňov na tokoch v Česku stále pribúda. Približne o 06.00 h v nedeľu evidoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) 256 takýchto lokalít. TASR o tom informuje podľa Českej televízie (ČT) a webového portálu Novinky.cz.

Takmer na tretine z miest platí najvyšší – tretí – stupeň alebo dokonca stav extrémnej povodne. Najhoršia situácia je v Jeseníkoch a v Moravskosliezskom kraji, kde aj naďalej prší a hladiny riek stále stúpajú.

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke západ slnka nad budovami bankovej štvrte , vpravo budova Európskej centrálnej banky v nemeckom Frankfurte nad Mohanom

Autor: TASR/AP-Michael Probst

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.
.

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Michal Durila

Marián Tkáč

Miroslav Iliaš

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali