Londýn 5. júna 2023 (HSP/Guardian/Foto:Facebook)
“Bohužiaľ, ponechať si svoje staré benzínové auto môže byť lepšie ako kúpiť si elektromobil,” napísal vo svojom príspevku pre The Guardian slávny britský herec a komik Rowan Atkinson
Príspevok známeho komika sa týka aktuálnej problematiky užitočnosti elektromobilov.
“Elektrické vozidlá sú teoreticky témou, o ktorej by som mal niečo vedieť. Môj prvý univerzitný titul bol z elektrotechniky a následný magisterský titul z riadiacich systémov. Ak skombinujete túto, možno prekvapujúcu, akademickú dráhu s celoživotnou vášňou pre automobil, pochopíte, prečo som bol vtiahnutý do skorého akceptovania elektrických vozidiel. Svoj prvý hybridný elektromobil som si kúpil pred 18 rokmi a svoje prvé čisto elektrické vozidlo pred deviatimi rokmi. Obidve vozidlá som si užil. Elektrické vozidlá sú síce trochu bezduché, ale sú to úžasné mechanizmy. Rýchle, tiché a donedávna veľmi lacné na prevádzku. Čoraz viac sa však cítim oklamaný. Keď sa začnete zaoberať faktami, zdá sa, že elektromobilita nie je takým ekologickým všeliekom, ako sa o nej tvrdí,” uviedol Atkinson.
“Ako možno viete, vláda navrhla zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2030. Problémom tejto iniciatívy je, že sa zdá byť založená na záveroch vyvodených len z jednej časti funkčnosti automobilu. Toho čo vychádza z výfukového potrubia. Elektromobily majú, samozrejme, nulové emisie výfukových plynov, čo je vítaný vývoj, najmä pokiaľ ide o kvalitu ovzdušia v centrách miest. Ak sa však pozrieme na širší obraz, ktorý zahŕňa aj výrobu automobilu, situácia je veľmi odlišná. Pred konferenciou o klíme Cop26 v Glasgowe v roku 2021 spoločnosť Volvo zverejnila údaje, podľa ktorých sú emisie skleníkových plynov pri výrobe elektromobilu o 70 % vyššie ako pri výrobe benzínového vozidla. Ako je to možné? Problém spočíva v lítium-iónových batériách, ktorými sú v súčasnosti vybavené takmer všetky elektromobily. Sú nezmyselne ťažké, na ich výrobu je potrebných veľa vzácnych surovín a obrovské množstvo energie. pričom ich životnosť je len približne 10 rokov. Zdá sa, že ide o perverzný výber hardvéru, ktorý má viesť automobilový boj proti klimatickej kríze,” zhodnotil reálnu situáciu.
Atkinson sa venoval aj možným riešeniam, keď spomenul, že “nie je prekvapením, že sa vynakladá veľa úsilia na hľadanie niečoho lepšieho. Vyvíjajú sa nové, takzvané polovodičové batérie, ktoré by sa mali nabíjať rýchlejšie a môžu byť približne o tretinu ľahšie ako tie súčasné, ale do ich uvedenia do predaja zostáva ešte niekoľko rokov a dovtedy, samozrejme, vyrobíme milióny preťažených elektromobilov s rýchlo starnúcimi batériami. Vodík sa stáva zaujímavým alternatívnym palivom, aj keď sa nám pomaly darí vyvíjať skutočne – zelený – spôsob jeho výroby.”
“Ak je lítium-iónová batéria nedokonalým zariadením pre elektromobily, pre nákladné vozidlá je kvôli svojej hmotnosti úplne nepoužiteľná. Pre takéto vozidlá sa vodík môže vstrekovať priamo do nového typu piestového motora. Spoločnosť JCB, ktorá vyrába žlté rýpadlá, urobila s vodíkovými motormi obrovský pokrok a dúfa, že ich v najbližších rokoch zavedie do výroby. Ak vodík zvíťazí v pretekoch o pohon nákladných vozidiel a v dôsledku toho ho bude mať každá čerpacia stanica, mohol by sa stať populárnou a dostupnou voľbou pre osobné vozidlá,” dodal.
Následne sa venoval móde rýchlej výmeny automobilov: “Priblížme si ešte viac celý životný cyklus automobilu. Najväčším problémom, ktorý musíme riešiť vo vzťahu spoločnosti k automobilom, je kultúra predaja tzv. rýchlej módy, ktorá je už desaťročia obchodným vzorom automobilového priemyslu. V súčasnosti si nové autá nechávame v priemere len tri roky, kým ich predáme, čo je spôsobené najmä všadeprítomným modelom trojročného lízingu. Zdá sa to ako nehorázne plytvanie svetovými prírodnými zdrojmi, keď si uvedomíme, v akom skvelom stave je trojročné auto. Keď som bol dieťa, každé auto, ktoré malo päť rokov, bolo plné hrdze a na pol ceste k bráne šrotoviska. Teraz už nie. Teraz si môžete za 15 000 libier vyrobiť auto, ktoré vám s láskavou starostlivosťou vydrží 30 rokov. Je normálne pomyslieť na to, že ak by si prví majitelia nových áut ponechali tieto autá v priemere päť rokov namiesto súčasných troch, výroba áut a s ňou spojené emisie CO2 by sa výrazne znížili. Napriek tomu by sme si užívali rovnakú mobilitu, len by sme jazdili na o niečo starších autách.”
“Musíme si tiež uvedomiť, aké veľké bohatstvo máme v automobiloch, ktoré v súčasnosti existujú. Na svete je ich takmer 1,5 miliardy. Z hľadiska výroby tieto autá zaplatili svoju daň za životné prostredie a hoci je rozumné znížiť našu závislosť od nich, zdá sa, že je správne starostlivo preskúmať spôsoby, ako ich zachovať a zároveň znížiť ich znečisťujúci účinok. Je celkom zrejmé, že by sme ich mohli používať menej. Ako mi raz povedal jeden environmentalista, ak naozaj potrebujete auto, kúpte si staré a používajte ho čo najmenej. Rozumné by bolo urýchliť vývoj syntetického paliva, ktoré sa už používa v automobilových pretekoch. Je to produkt založený na dvoch jednoduchých myšlienkach. Po prvé, environmentálnym problémom benzínového motora je benzín, nie motor a po druhé, v sude ropy nie je nič, čo by sa nedalo spraviť inými prostriedkami. Formula 1 bude od roku 2026 používať syntetické palivo. Existuje mnoho výkladov tejto myšlienky, ale nemecká automobilka Porsche vyvíja v Čile palivo využívajúce vietor na pohon procesu, ktorého hlavnými zložkami sú voda a oxid uhličitý. Po ďalšom vývoji by sa dalo použiť vo všetkých autách s benzínovým motorom, čím by sa ich používanie stalo prakticky CO2 neutrálnym,” uviedol k ďalším možnostiam.
“Čoraz viac mám pocit, že naše medové týždne s elektromobilmi sa blížia ku koncu a to nie je zlé. Uvedomujeme si, že ak chceme správne riešiť veľmi vážne environmentálne problémy, ktoré spôsobilo používanie automobilov, musíme preskúmať širšiu škálu možností. Mali by sme pokračovať vo vývoji vodíka, ako aj syntetických palív, aby sme ušetrili šrotovanie starších áut, ktoré majú ešte veľa čo ponúknuť. Zároveň treba presadzovať úplne iný obchodný model automobilového priemyslu, v ktorom si budeme dlhšie ponechávať naše nové vozidlá, uznávajúc ich úžasnú, ale zanedbávanú životnosť. Priatelia, ktorí sa zaoberajú ochranou životného prostredia, sa ma často pýtajú, či si majú kúpiť elektromobil. Zvyčajne im hovorím, že ak majú staré dieselové auto a často jazdia v centre mesta, mali by zvážiť zmenu. Ale v opačnom prípade zatiaľ vydržte. Elektrický pohon bude jedného dňa skutočne prínosný pre životné prostredie, ale ten deň ešte len príde,” zhodnotil Atkinson.