Ako informovala Karolína Ducká, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR, v rámci slovenského predsedníctva vo Vyšehradskej štvorke ministri rokovali najmä o možnostiach financovania spoločných dopravných zámerov prostredníctvom Európskej investičnej banky a o výstavbe vysokorýchlostnej trate. O spolupráci pri rozvoji vysokorýchlostnej železničnej siete v strednej Európe podpísali ministri krajín vyšehradskej skupiny spoločnú deklaráciu.
„Myslím si, že my všetci, považujeme za prioritu spraviť z cestovania vlakom rýchlejší, pohodlnejší, a hlavne preferovanejší spôsob prepravy. Vybudovanie vysokorýchlostnej trate by preto malo byť naším spoločným cieľom a počas slovenského predsedníctva sa budeme snažiť o čo najefektívnejší posun vo vývoji tohto ambiciózneho projektu,“povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
Agentúra SITA ďalej dodáva, že výsledkom memoranda má byť zlepšenie dopravy v strednej Európe, ktorá je podľa ministra zahraničných vecí a obchodu Maďarskej republiky Pétera Szijjártóa v súčasnosti v žalostnom stave.
„Doprava je jednou z vecí, ktorá je našou slabinou. Chýba nám železničné prepojenie so zvyškom Európy. Skutočnosť, že v dnešnej dobe trvá cesta vlakom z Varšavy do Budapešti jedenásť hodín, je smiešna. Výstavbou železnice sa tento čas skráti na tri a pol až päť hodín. Dopravné prepojenie štyroch hlavných miest V4 je pre našu krajinu prioritou. Už tento týždeň spustíme tender na vypracovanie štúdie na jej vybudovanie,“ dodal Szijjártó.
Vysokorýchlostná sieť by mala spojiť hlavné mestá Varšavu, Prahu, Bratislavu a Budapešť. Spraviť z cestovania vlakom rýchlejší, pohodlnejší a hlavne preferovanejší spôsob dopravy je spoločným cieľom všetkých krajín V4. Tento ambiciózny projekt si však vyžiada miliardy eur a desiatky rokov.
„Keď zoberieme do úvahy, že výstavba diaľnic od začiatku plánovania až po samotnú realizáciu trvá aj desať rokov, viete si predstaviť rozsiahlosť tohto projektu. Trať bude viesť štyrmi krajinami, o to náročnejší proces to bude. Na slovenskej strane zvažujeme výstavbu trate na pilieroch, jednak kvôli výkupu pozemkov, ale aj kvôli ochrannému pásmu, ktoré sa vzťahuje na klasickú pozemnú železnicu. Cenu diela si preto netrúfnem v tejto chvíli odhadnúť. Najskôr musíme spracovať štúdiu uskutočniteľnosti, na ktorej začneme pracovať ešte v tomto roku,“ uviedol na pondelkovej tlačovej konferencii minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
Zároveň dodal, že vybudovaním vysokorýchlostnej trate chcú konkurovať leteckej doprave. Ak by mala premávať cez Bratislavu, bolo by potrebné vybudovať novú stanicu. Vlaky na rýchlostnej trati by mali premávať rýchlosťou 250 km/hodinu. Nová trať by mala odbremeniť cesty aj od nákladnej dopravy. „Súhlasím s tým, že je potrebné naštartovať tento projekt čím skôr, my sme pripravení veľmi rýchlo reagovať. Verím, že jej výstavbou pomôžeme prispieť do balíčka mobility v Európe,“ povedal Dan Ťok, minister dopravy ČR.
Ministri dopravy všetkých štyroch štátov okrem výstavby spoločnej rýchlostnej trate tiež hľadali možnosti zlepšenie financovania spoločných projektov prostredníctvom Európskej investičnej banky. Minister infraštruktúry Poľskej republiky Andrzej Adamczyk, uviedol, že rýchla a bezpečná trať a memorandum je pre všetky krajiny V4 spečatením spolupráce, pričom verí, že bude inšpiráciou aj pre okolité štáty.