Kalifornia 31. mája 2016 (HSP/DWN/Foto:Seacharger)
Kalifornský inžinier vyvinul autonómnu loď na solárny pohon. Prototyp ukazuje, že lode budú v budúcnosti môcť cestovať po otvorenom mori na elektriku. Takisto aj Rolls Royce a ostatné spoločnosti navrhujú bezpilotné lode – vývoj je obzvlášť zaujímavý vzhľadom na prebiehajúce krízu v lodnej doprave
Nielen cesty, ale aj svetové oceány sa budú v budúcnosti niesť v znamení elektrifikácie. S cieľom poskytnúť dôkaz, vyslal inžinier zo Silicon Valley loď na solárny pohon na približne 3200 kilometrov dlhú cestu na Havaj. Napájanie pre elektromotor pre približne 2,3 metra dlhú loď nazvanú “Seacharger” zabezpečovali dva solárne panely na povrchu lode. Každý z nich má výkon okolo 100 wattov, čím zabezpečoval elektrickú energiu pre LiFePO4 batériu. S rezervou v batériách dokáže loď pokračovať v plavbe až tri dni bez slnečného svitu. Podľa vývojára vytvorí rýchlosť asi 5,5 kilometra za hodinu, teda asi tri uzly.
Avšak pohon nie je jedinou zvláštnosťou Seachargera: Prototyp na svojej ceste cez oceán nepotrebuje nielen palivo, ale ani kapitána, či posádku. Loď je úplne autonómna vďaka GPS vysielačov, satelitného modemu a počítaču Arduino Mini. Na rozdiel od dronov nie je riadená na diaľku.
Vynálezca zverejnil začiatok a trasu Seachargera na svojich internetových stránkach naživo. Avšak nie je jediný, kto pracuje na udržateľných konceptoch pre zelenšiu expedíciu budúcnosti. Napríklad britské Národné oceánografické stredisko predstavilo prototyp autonómneho katamaránu, ktorý je poháňaný kombináciou vetra a vodnej energie. Britskí vedci oproti konceptu Kalifornčania výrazne zvýšili dobu bez slnka tým, že okrem dvanástich solárnych panelov sú na palube nainštalované aj veterné turbíny. Na katamaráne sa nachádzajú vedecké prístroje, ktoré sa zaoberajú počasím na ceste cez more.
Bez ľudskej posádky môžu lode zostať na mori dlhšie a ísť pomalšie, čo dokáže ušetriť asi 50 percent paliva. Skutočnosť, že je v súčasnej dobe možné stavať veľké lode s elektrickým pohonom, nedávno preukázal elektrický trajekt firmy Siemens, ktorý je v prevádzke od roku 2015.
Vzhľadom k možným úsporám, je pravdepodobné, že bude vývoj autonómnych plavidiel predmetom záujmu pre globálny sektor námornej dopravy – nízkou mierou nákladov a cien dopravy už nejakú dobu bojujú proti klesajúcemu dopytu.