Liberálni aktivisti zo skupiny New Ways Ministry hovoria, že “oficiálne učenie cirkvi sa môže zmeniť” aj v ďalších otázkach, nie len v oblasti trestu smrti. “Je dôležité, aby katolícki aktivisti za rovnosť LGBT vzali túto zmenu na vedomie, pretože desaťročia odporcovia rovnosti LGBT tvrdili, že je nemožné zmeniť cirkevné učenie. Často poukazujú na skutočnosť, že odsúdenie vzťahov rovnakého pohlavia je napísané v Katechizme katolíckej cirkvi a tak v otázke nie je možná diskusia alebo zmena, ale učenie o treste smrti je aj v katechizme a napriek tomu pápež presadil zmenu textu tohto katechizmu,” uviedla skupina na svojej internetovej stránke.
New Ways Ministry pracuje na “presadzovaní prijatia LGBT osôb” v rámci cirkvi. Uviedlo, že krok pápeža Františka pomôže rozvinúť “rovnosť LGBT” rôznymi spôsobmi. “Po prvé, teraz tu máme jasný príklad zmien cirkevného učenia a tiež príklad, že pápež môže zasiahnuť a zmeniť katechizmus,” uviedli.
“Po druhé, môžeme vidieť, že proces, ktorý priniesol túto zmenu, je výsledkom desiatok rokov teologickej diskusie. To znamená, že teologické a dokonca aj cirkevné diskusie o LGBT majú veľký potenciál tvarovať budúce zmeny vo výučbe cirkví v súvislosti s týmito témami.”
Spomenutá pro-LGBT skupina nebola jediná, ktorá vidí význam prepisu katechizmu pápežom Francisom. V príspevku, ktorý sa objavil včera na Twitteri skupiny Fortunate Families skupina uviedla, že doteraz cirkev nemohla zmeniť svoje učenie, pričom mnoho ľudí hovorilo o rôznych témach, napríklad o osobách LGBTQ. Doktrína sa však podľa hnutia vyvíja. “Najnovšie správy sú pozitívnym príkladom. Myšlienka, ktorá sa prvýkrát objavila na 25. výročie Katechizmu na jeseň minulého roka, naznačuje vývoj doktríny,” pokračoval tweet. František upravením oficiálneho text z roku 1994, dosiahol, že cirkev teraz považuje trest smrti za” neprípustný “. Vývoj doktríny naznačuje, ako sa katolícka cirkev zdokonaľuje a vyvíja, pričom nikdy nepoškodzuje ani neodmieta, aj keď tento krok je niektorými interpretovaní ako zmazanie ustáleného cirkevného učenia.”
Podľa kritikov práve toto urobil pápež František, keď vyhlásil nové učenie týkajúce sa trestu smrti v Katechizme katolíckej cirkvi a vyhlásil, že trest smrti je “neprípustný”. Učenie Cirkvi založené na Písme a jednomyseľne akceptované Cirkevnými otcami a všetkými pápežmi až po Františka doteraz umožňovalo, že legitímna civilná autorita mohla uplatniť trest smrti voči nebezpečným zločincom. Napriek tomu, že sv. Ján Pavol II. a Benedikt XVI. boli silne proti trestu smrti – ani jeden z nich nepoprel tento princíp.