Brusel 28. mája 2023 (HSP/politico/Foto:TASR/AP-Kai Pfaffenbach)
Predseda Európskej rady Charles Michel sa usiluje zachovať si ekologický imidž pomocou programu, ktorý je čoraz častejšie kritizovaný ako “greenwashing”, píše o tom POLITICO
Len niekoľko týždňov po tom, čo sa dostal pod paľbu kritiky za intenzívne využívanie súkromných lietadiel, sa šéf EÚ poverený riadením 27 vedúcich predstaviteľov bloku snaží nakúpiť viac uhlíkových kreditov, pretože kilometre sa mu zvyšujú.
Podľa málo povšimnutej ponuky na zákazku zverejnenej vo verejnej databáze EÚ chce Rada kúpiť “uhlíkové kredity na kompenzáciu emisií CO2 vyprodukovaných počas letov predsedu Európskej rady”.
V skutočnosti to znamená, že Rada sa snaží zrušiť svoju uhlíkovú stopu v ovzduší tým, že podporuje projekty na znižovanie emisií uhlíka inde.
Je to taktika, ktorú Michelov tím používal a propagoval už predtým. Rada napríklad tvrdí, že od roku 2021 boli Michelove súkromné lety kompenzované podporou brazílskej továrne na keramiku, ktorá prešla na obnoviteľné zdroje energie. A od roku 2022 sa z týchto prostriedkov hradia všetky Michelove lety.
Koncepciu uhlíkových kompenzácií – komodít, ktoré majú predstavovať zamedzený alebo absorbovaný uhlík z atmosféry – však čoraz viac sužujú pochybnosti, keďže čoraz viac vyšetrovaní ukazuje, že ich prínos k znižovaniu emisií uhlíka je značne prehnaný.
Je to “falošné klimatické riešenie”, povedal Jo Dardenne, riaditeľ letectva v bruselskej mimovládnej organizácii Transport & Environment, ktorá sa zaoberá čistou mobilitou. Ako dodala, spoločnosti a jednotlivci ho využívajú na “očistenie svojho zlého svedomia, keď nastupujú do súkromných lietadiel pohlcujúcich fosílne palivá”.
K obnoveniu zmluvy Rady o uhlíkových kreditoch došlo po tom, čo POLITICO a ďalšie médiá informovali o rozsahu Michelovho času stráveného vo vzduchu. Začiatkom tohto roka POLITICO odhalilo, že Michel v roku 2022 minul na cestovanie 1,7 milióna eur a v roku 2024 chcel zvýšiť svoj rozpočet na cestovanie o 12 percent. Michel v roku 2022 absolvoval 46 oficiálnych ciest do zahraničia, pričom 28-krát letel súkromne a iba osemkrát využil komerčné lety.
Barend Leyts, Michelov hovorca, na žiadosť o komentár k najnovšej zmluve odkázal na finančnú podporu, ktorú Rada poskytovala brazílskej keramickej továrni. Finančné prostriedky pomáhajú spoločnosti zmeniť zdroj paliva z nelegálneho dreva na poľnohospodárske a priemyselné odpadové produkty.
Cestovanie po svete s ostatnými
Počas Michelovho funkčného obdobia, ktoré sa začalo v roku 2019, absolvoval predseda Rady 112 zahraničných služobných ciest, pričom takmer dve tretiny z nich si prenajal súkromnými letmi.
Podobne ako mnohí svetoví lídri, aj Michel sa súkromnými leteckými taxíkmi vydal na klimatické rokovania COP v Egypte v roku 2022 – pričom sa o lietadlo delil s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou – a do Škótska v roku 2021, čo bola súčasť viacetapovej cesty, ktorá zahŕňala aj samit G20.
Šéf Rady sa neskôr vydal do belgického denníka Le Soir, aby ospravedlnil svoje nákladné cestovné návyky, pričom uviedol, že jeho misie sú “v súčasnom medzinárodnom prostredí nevyhnutné”.
“Stojí to viac, pretože si to vyžaduje situácia,” povedal Michel. “Je jednoducho potrebné vykonávať medzinárodnú prácu v záujme Európy.”
Kompenzácie uhlíka sa stali jedným zo spôsobov, ako Rada pomáha zosúladiť Michelove cesty s ambicióznym klimatickým programom EÚ, ktorého cieľom je dosiahnuť, aby bol blok do roku 2050 klimaticky neutrálny.
Hoci kompenzácie vždy čelili istej dávke kritiky – zelená aktivistka Greta Thunbergová v roku 2021 túto taktiku označila za “nebezpečnú klimatickú lož” – vitriol aktivistov sa zintenzívnil začiatkom tohto roka, keď denník Guardian zverejnil vyšetrovanie, z ktorého vyplýva, že 90 % kreditov za kompenzáciu emisií z dažďových pralesov certifikovaných jedným z hlavných overovateľov nepredstavuje skutočné zníženie emisií CO2.
Odhalenia podnietili iniciatívy zamerané na zvýšenie transparentnosti na trhu s uhlíkovými kreditmi, ako napríklad vytvorenie Rady pre integritu dobrovoľného trhu s uhlíkom, neziskovej organizácie, ktorej úlohou je vypracovať normy pre kompenzácie.
Poškodenie reputácie však už spôsobilo, že niektoré spoločnosti vrátane leteckej spoločnosti EasyJet sa úplne vzdali kompenzácií.
“Systémy používané na meranie vplyvu kompenzácií sú chybné a závisia od schém ‘zamedzenia’ odlesňovania,” povedal Dardenne, aktivista za čistú mobilitu. “Nikdy to nebude stačiť na riešenie emisií najrýchlejšie rastúceho znečisťujúceho druhu dopravy na svete.”