Ľ.BELFI:Námietky pri tendri na trolejbusy nie sú relevantným spochybnením súťaže

Ľ.BELFI:Námietky pri tendri na trolejbusy nie sú relevantným spochybnením súťaže

Bratislava 19. februára (TASR) – Verejné dopravné prostriedky, ktoré jazdia po uliciach hlavného mesta, patria k najstarším na kontinente. Bratislava má historickú šancu obnoviť vozový park z eurofondov. Proces obstarania trolejbusov zastavili námietky, ktoré posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubomír Belfi ich považuje za obštrukciu a nie za relevantné spochybnenie súťaže. V rozhovore pre TASR hovoril aj o tom, či cestujúcich v mestskej hromadnej doprave čakajú v tomto roku nejaké zmeny.

-Od februára pre praskliny v ostení nejazdia električky cez tunel pod hradom. Termín jeho otvorenia sa stále posúval, hovorili ste o konci minulého roka, teraz by mal byť podľa zmluvy dokončený najneskôr v máji. Je tento termín reálny?-

Reklama

Som presvedčený, že áno. Dopravný podnik Bratislava vyvinul maximálne úsilie na čo najrýchlejší postup prác na odstránenie havarijného stavu. Na ÚVO však bola podaná námietka, ktorá sa ukázala ako neopodstatnená. Konanie zo strany ÚVO však trvalo niekoľko mesiacov, počas ktorých sme museli akékoľvek práce prerušiť. Ak by sme postupovali podľa pripraveného plánu, sanačné práce sa mohli začať skôr a tunel už mohol byť otvorený. Bežného cestujúceho nezaujímajú dôvody ani vinník, chce prioritne vidieť výsledky.

Reklama

-Električky od novembra 2011 nejazdia pre havarijný stav trate ani na Hlavnú stanicu. Uvažovalo sa, že by trať nemusela čakať na rekonštrukciu celého predstaničného priestoru, ale mesto by obnovilo električku na povrchu za menšie peniaze?-

Po dohode s primátorom pracujeme aj na alternatíve, že sa projekt súkromného investora realizovať nezačne a my električkovú dopravu na stanicu obnovíme. Nemá ale zmysel, aby sme investovali finančné zdroje na revitalizáciu tratí, pokiaľ budú premiestnené tak, ako s tým počíta projekt súkromného investora.

-Problémy majú aj električky v Dúbravke, kde si trať rovnako vyžaduje modernizáciu. V akom štádiu je projekt rekonštrukcie a z čoho to budete financovať?-

Reklama

Modernizácia trate v Dúbravke je taká komplexná, že ju možno časovo porovnať skoro až k výstavbe novej trate. Preto je maximálne obdobie realizácie naplánované až na 18 mesiacov. Samotná výluka električiek do Dúbravky by mala trvať asi dva až tri mesiace. Náhradná autobusová doprava bude zabezpečená medzi zastávkou Pri Kríži a Karlovou Vsou zastávka Borská. Túto trať má modernizovať primárne mesto a na novú trať do Dúbravky majú ísť európske peniaze, ktoré boli pôvodne určené na podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Práce by sa mohli začať do konca roka. Rekonštrukcia tejto trate je súčasťou modernizácie a súvisí aj s plánovaným nákupom nových električiek.

-Cestujúci vlani pocítili škrtanie spojov. Aká bude situácia tento rok?-

Reklama

Finančná situácia v podniku je stabilizovaná a keby sme nemali mimoriadnu situáciu v tuneli, tak hospodárime s vyrovnaným rozpočtom. Všetko tento rok závisí od prevádzkových zdrojov, ktoré DPB dostáva od mesta. Aj na tento rok sme dostali o 3,5 milióna eur menej, takže redukcii vozokilometrov sa pravdepodobne nevyhneme ani tento rok.

-DPB môže každý rok podľa dohody s mestom zvýšiť cenu predplatených cestovných lístkov maximálne o mieru inflácie. Plánujete tento rok zvýšiť aj cenu jednorazových cestovných lístkov?-

Cenu jednorazových cestovných lístkov sme nezvyšovali ani minulý rok a neplánujeme tak urobiť ani tento rok. A nepríde ani k zvýšeniu ceny predplatných cestovných lístkov o viac, ako je miera inflácie.

-V marci sa spúšťa dlho pripravovaný projekt Bratislavskej integrovanej dopravy. Čo od tohto očakávate?-

Po dlhej dobe konečne spúšťame prvú etapu. Tá predstavuje prvý krok dopravcov pôsobiacich v regióne, teda nás – DPB, RegioJet,  Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko na ceste harmonizácie a koordinácie v oblasti tarifnej a dopravnej optimalizácie v Bratislave a v regióne Záhorie. Očakávame primárne zvýšenie kvality cestovania pre cestujúcich, ktorí denne dochádzajú za prácou do Bratislavy.

Reklama

-BID však avizuje, že seniori a držitelia preukazov ŤZP a ŤZP-S už nebudú mať nárok na bezplatné cestovné…-

Od začiatku sme boli proti tomuto kroku a celý proces schvaľovania podkladov má ešte nedostatky, na ktoré sme upozorňovali. Počas rokovaní so spoločnosťou BID a ďalšími zástupcami projektu naši zamestnanci odboru tarify namietali voči spoplatneniu práve týchto dvoch skupín cestujúcich, naše pripomienky však neboli akceptované. Návrh na mesto predložili bez konečnej dohody s Dopravným podnikom Bratislava. Z ďalších rokovaní s primátorom však vyplynulo, že cestujúci nad 70 rokov budú naďalej cestovať bezplatne a do 1. júla 2013 sa zatiaľ nič nemení ani pre ťažko zdravotne postihnutých občanov. Pre cestujúcich teda platí Tarifa MHD v Bratislave, kým nedostaneme nový cenový výmer od Magistrátu.

-Objavili sa informácie, že máte zrušiť prihraničnú dopravu, ktorú zabezpečujete do Rakúska a Maďarska. Plánujete pokračovať v tomto projekte?-

Reklama

Samozrejme, áno. Projekt sa osvedčil a naše spojenia s maďarskou Rajkou a rakúskym Hainburgom sa tešia veľkej obľube. Bratislavčania prirodzene expandujú do najbližšieho okolia a Dopravný podnik zabezpečuje obslužnosť aj týchto smerov. Veď napríklad v Rajke dnes tvoria Slováci polovicu obyvateľov. Jednoznačne však vieme preukázať, že naše spoje využívajú aj Maďari a Rakúšania, ktorí do Bratislavy cestujú za nákupmi či za kultúrou. 

-Cestujúci pociťujú negatívne aj kvalitu služieb. Trolejbusy a električky sú zastarané. Aký je ich priemerný vek?-

Reklama

Priemerný vek je v prípade električiek cez 21 rokov a v prípade trolejbusov asi 19 rokov. Denná výprava je už niekedy problém. Uvedomujeme si, že situácia je naozaj kritická a veríme, že sa nám podarí vďaka vyhláseným verejným obstarávaniam zabezpečiť rozsiahlu výmenu vozového parku a nakúpiť trolejbusy a električky z eurofondov.

-Ako ste teda naštartovali celý proces? Akých odborníkov na prípravu súťažných podkladov ste oslovili?-

Predstavenstvo nášho podniku prerokovalo a schválilo vyhlásenie verejných obstarávaní dňa 23. októbra 2012 a Dozorná rada DPB prerokovala a schválila vyhlásenie verejných obstarávaní o deň neskôr, teda 24. októbra 2012. Súťažné podklady boli konzultované aj s KPMG Slovensko a Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, pričom s JASPERS prebiehali počas ich prípravy konzultácie.

-Objavili sa spochybnenia stanovených požiadaviek vo výberovom konaní na nákup nových trolejbusov, z ktorých sa najčastejšie spomína požiadavka 5-dverových trolejbusov. Z čoho ste vychádzali pri tejto požiadavke?-

Reklama

DPB na základe vlastných skúseností, záverov štúdie EBSF, ako aj požiadavky na modernizáciu trolejbusovej dopravy, čo je hlavným predpokladom čerpania prostriedkov z fondov EÚ, definoval vo svojich východiskových podkladoch a štúdiách zvýšenie priemernej rýchlosti o 5 percent. Z tohto parametra sme vychádzali pri koncipovaní súťažných podkladov na nákup trolejbusov, pričom podľa nás cez viacdverovú koncepciu vozidiel oproti tým, čo máme teraz, vieme toto zrýchlenie dosiahnuť v našich podmienkach. V súčasnosti nie je v moci nášho podniku a ani v moci hlavného mesta Bratislavy, aby sme tento cieľ dosiahli zmenou infraštruktúry v hlavnom meste. Vlastné skúsenosti z prevádzkovania 100 kusov autobusov s 5-dverovou karosériou potvrdili skutočnosť, že skrátenie nástupného času má vplyv na zvýšenie priemernej rýchlosti autobusov počas ich prevádzky. Uvedenú skutočnosť potvrdila aj spomínaná  štúdia EBSF, ktorá porovnávala výhody 5-dverových koncepcií oproti 4-dverovým koncepciám, pričom dospela k týmto záverom: 5-dverová koncepcia skracuje čas vozidla na zastávke, zvyšuje jeho priemernú rýchlosť o 4 percentá, ako aj znižuje potrebu vozidiel o 18 percent na celkovú výpravu.

-Vylučujte teda, že túto požiadavku spĺňa len jedna spoločnosť?-

Samozrejme, vylučujem. Nie je pravdou informácia, ktorá odznela v médiách, že v súčasnosti je len jeden výrobca 5-dverovej karosérie. Máme vedomosť minimálne o týchto výrobcoch 5-dverovej karosérie, napríklad MAN, ARC, SOR. Okrem toho, každý výrobca mal dosť času na výrobu novej 5-dverovej karosérie.

Reklama

-Rovnako bola spochybnená požiadavka na hmotnosť. Ako to zdôvodňujete?-

Parameter hmotnosť má význam z hľadiska maximálnej hmotnosti na nápravu, ktorá je stanovená našou legislatívou. Čím je vozidlo ľahšie, tým vie výrobca poskytnúť väčšiu kapacitu prepravy, aby zachoval legislatívou stanovený maximálny tlak na nápravu. Uvedená skutočnosť má samozrejme vplyv na tržby. Ľahšie vozidlo navyše potrebuje menej trakčnej energie a hmotnosť vozidla má vplyv na opotrebovanie pneumatík ako aj ciest. Obe kritériá majú vplyv na zníženie potreby vozidiel, čo je pre nás obrovským ekonomickým prínosom, keďže šetrí súčasné obstarávacie náklady, ako i budúce prevádzkové náklady počas životnosti vozidiel. Tieto úspory prevyšujú 60 percent z obstarávacích nákladov, preto váhu technických parametrov vo výške 40 percent považujeme za opodstatnenú.

-Za problém je považované aj to, že uchádzači museli mať už pri predložení ponuky aj certifikát o schválení typu vozidla. Neobmedzilo to iné spoločnosti?-

Ale to naozaj nie je pravda. V oznámení o vyhlásení verejného obstarávania je uvedené, že toto potvrdenie predloží pri podpise zmluvy len úspešný uchádzač, resp. aspoň vo významných častiach, ako je napríklad elektrovýzbroj, pričom obchodné podmienky budúcej zmluvy uvedené v súťažných podkladoch umožňujú, aby celý proces úspešný uchádzač dokončil v plnom rozsahu maximálne do 13 mesiacov od podpisu zmluvy. Keď sme predpokladali podpis kontraktu v 6. mesiaci od vyhlásenia verejného obstarávania, celkový čas na homologizáciu novej karosérie predstavuje asi 19 mesiacov, čo je dostatočná doba, aby to nebola prekážka pre účasť vo verejnom obstarávaní. Je teda zrejmé, že okrem existujúcich výrobcov karosérie, mal každý záujemca dostatočný čas na výrobu a schválenie novej 5-dverovej karosérie aj v prípade, že by ju nemal ešte vyrobenú a schválenú.

Reklama

-Momentálne je však celý proces pozastavený pre námietky na ÚVO. Ak sa súťaž zruší, peniaze zrejme nestihnete vyčerpať do konca roka 2015.-

Verejné obstarávanie je komplikovaný proces, riziko, že sa nezrealizuje, tam vždy je. Dnes sme kvôli ÚVO s celým procesom v sklze dva mesiace. Podané námietky považujem za obštrukciu, nie za relevantné spochybnenie súťaže. Bratislava by tak prišla o historickú šancu obnoviť v takomto veľkom rozsahu svoj naozaj starý vozový park a modernizácia by sa vo vlastnej réžii nášho podniku realizovať určite nedala.

dom

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:15

Slovenský reprezentant v boxe Dávid Michálek postúpil na ME v Belehrade do osemfinále kategórie do 63,5 kg. V 1. kole zdolal Poliaka Olafa Pera jednoznačne 5:0 na body. Jeho ďalším súperom bude druhý nasadený Armén Narek Manasyan, informovala o tom Slovenská boxerská asociácia prostredníctvom facebooku.

Včera 20:10

Slovenská tenistka Anna Karolína Schmiedlová neuspela v 2. kole dvojhry na antukovom turnaji WTA v Rouene. Druhej nasadenej domácej Francúzke Caroline Garciovej podľahla hladko 1:6, 0:6.

Včera 19:58

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) navrhuje pomoc Ukrajine pri zachovaní tranzitu plynu aj implementácii európskej legislatívy. Vyplynulo to z rokovania predsedu ÚRSO Jozefa Holjenčíka s námestníkom ministra energetiky Ukrajiny Mykolom Kolisnykom 11. apríla v Michalovciach. Prebrali na ňom viaceré kľúčové oblasti vzájomnej spolupráce v oblasti energetiky a regulácie.

Včera 19:53

Úrady španielskeho autonómneho regiónu Katalánsko sužovaného suchom vo štvrtok informovali, že plánujú uviesť do prevádzky dočasné plávajúce zariadenie na odsoľovanie morskej vody, ktoré zabezpečí pre metropolu Barcelona zásoby pitnej vody.

Včera 19:45

Na území Poľska bol v stredu zadržaný jeho občan podozrivý z poskytovania citlivých informácií ruskej tajnej službe. Tie by jej potenciálne mohli uľahčiť vykonať atentát na ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.

Včera 19:29

Časť fasády kodanskej historickej budovy, v ktorej svojho času sídlila burza, sa vo štvrtok zrútila v dôsledku požiaru, s ktorým hasiči bojujú už tretí deň. Oznámil to miestny hasičský a záchranný zbor.

Včera 19:23

Ak sa Bulharsku nepodarí splniť inflačné ciele stanovené Európskou centrálnou bankou, jeho vstup do eurozóny plánovaný na začiatok roka 2025 sa môže oneskoriť o niekoľko mesiacov. Povedal to vo štvrtok guvernér bulharskej centrálnej banky Dimitar Radev.

Včera 19:19

Ak Izrael zaútočí na iránske jadrové zariadenia, Teherán v odvete zaútočí na tie izraelské, pohrozil vo štvrtok generál iránskych Revolučných gárd Ahmad Haghtalab.

Včera 19:10

Rusko vo štvrtok uviedlo, že Nemecko neposkytlo žiadne dôkazy proti údajným zatknutým dvom ruským špiónom.

Včera 19:10

Všetky členské štáty EÚ si uvedomujú, že v Európe je preukázateľný vplyv Ruska a je potrebné mu aktívne čeliť. Vedie sa debata o tom, či posilniť právomoci európskej prokuratúry alebo inštitúcií, ktoré by mohli účinne brániť pokusom o ovplyvňovanie európskej politiky. Po skončení mimoriadneho summitu EÚ to povedal český premiér Petr Fiala.

Včera 19:09

Vojenský vrtuľník na palube s čelnými predstaviteľmi kenskej armády vrátane jej hlavného veliteľa generála Francisa Omondiho Ogollu sa zrútil vo štvrtok na západe Kene, uviedla tamojšia polícia.

Včera 19:04

Vďaka spolupráci úradov činných v trestnom konaní v 19 európskych krajinách sa podarilo ukončiť činnosť jednej z najväčších phishingových platforiem na svete LabHost. Prostredníctvom nej bolo odcudzených viac ako milión hesiel a údajov o kreditných kartách. Informovala o tom vo štvrtok agentúra DPA s odvolaním sa na oznámenie Európskeho policajného úradu (Europol).

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke zemiaky na vlečke na poli pri Spišskej Belej

Autor: TASR-Adriána Hudecová

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali