Bratislava 12. januára 2023 (HSP/Braveneweurope/Foto:Twitter)
Greta Thunbergová sa pripojila k protestnej štrajkovej pohotovosti v centre Štokholmu, ktorá požadovala zlepšenie platov a zastúpenie odborov
Približne 500 vodičov spoločností Uber a Bolt vstúpilo v utorok [10. januára] do štrajku vo švédskom hlavnom meste Štokholm, čo je prvý prípad v tejto škandinávskej krajine.
Štrajk zorganizovala novovytvorená organizácia Taxiunionen (Únia taxikárov) a trval 24 hodín. Protesty sa konali aj v Malmö a Göteborgu a únia tvrdí, že teraz má členov v 14 mestách vo Švédsku.
V uliciach Štokholmu sa konal živý protest s trúbením áut, na jednom z plagátov bolo napísané: “Game over Uber”. Vodiči protestovali pred kanceláriou spoločnosti Uber už skôr počas dňa a zúčastnili sa aj na stretnutí v kancelárii spoločnosti Bolt.
60 taxibilar på Sveavägen nu som genom Taxiunionen strejkar för bättre villkor hos Uber och Bolt. Chaufförer från Taxi Sthlm mfl kör förbi och visar solidaritetstecken genom rutorna. Riktigt mäktigt. @gigwatchse pic.twitter.com/rfdR0gsfGm
— Lotta Ilona Häyrynen (@LottaIlonaH) January 10, 2023
V novembri spoločnosť Taxiunionen zaslala list obom platformovým spoločnostiam, v ktorom ich vyzvala na urýchlené zvýšenie cien, aby sa zvýšili mzdy vodičov. Chce, aby sa štandardná cena za 10 km jazdy zvýšila zo 179 SEK na 299 SEK, čo je 26,56 EUR.
Taxiunionen tiež chce, aby sa provízia spoločností Uber a Bolt z každej jazdy znížila z 25 % na 15 % a aby platformy uznali Taxiunionen ako odborového zástupcu vodičov.
Spoločnosť Uber začala svoju činnosť vo Švédsku v roku 2014. Vodiči pracujú ako nezávislí dodávatelia, čo znamená, že nemajú prístup k sociálnym dávkam, ako sú nemocenské dávky a dovolenka, a nemajú žiadnu kolektívnu zmluvu, na rozdiel od väčšiny švédskych pracovníkov podľa “švédskeho modelu”.
“Tí, ktorí pracujú na plný úväzok, aby uživili svoje rodiny ako taxikári pre aplikácie, musia pracovať 10 až 13 hodín každý deň a väčšina z nich pracuje 6 alebo 7 dní v týždni a potom zarobia len 18 000 švédskych korún pred zdanením,” povedal pre Sveriges Radio John van Dinther, vodič a hovorca Taxiunionen.
Catherine Lindová, štrajkujúca vodička Uberu, povedala: “Uber chce, aby pribudlo viac áut a aby sme mohli uskutočniť čo najviac jázd. Záleží im len na tom, aby boli spokojní cestujúci, ale čo my, ktorí šoférujeme? Je to desivé, keď bojujeme s našimi jazdami [a] zároveň na nich prichádzame o peniaze.”
Jacob Lundberg, člen aktivistickej skupiny GigWatch, s ktorým projekt Gig Economy urobil rozhovor minulý rok, povedal Flammanovi, že sa pripojil k protestu proti taxislužbe, aby sa postavil “veľkým technologickým spoločnostiam, ktoré zaviedli digitálne otroctvo v taxislužbe”.
“Ľudia môžu pracovať 60 – 70 hodín týždenne za mizernú mzdu,” dodal a vysvetlil, že vodiči nechcú len vyšší plat, ale aj “voľný čas”, aby mohli “byť so svojimi rodinami”.
Na demonštrácii vystúpil Rasmus Emil Hjorth, dánsky kuriér rozvážajúci jedlo pre spoločnosť Just Eat, ktorého prepustili zo spoločnosti Wolt za organizovanie odborov, a povedal vodičom, že platformy na rozvoz jedla aj súkromné nájomné služby “hrajú na našu neistotu, namiesto toho, aby nám platili mzdu, ktorá by nás uživila”.
Dodal: “Viem, aká ťažká môže byť táto práca – dlhé pracovné dni a málo času na stretnutia s rodinou.”
Spoke at the first platform strike in Sweden for Uber Drivers. What a historic moment. pic.twitter.com/i8Ueutn1fm
— Rasmus ‘Gazellen’ Hjorth (@fodsl3) January 11, 2023
Hjorth bol členom dánskej delegácie, ktorá vyzbierala 1000 dánskych korún na podporu štrajku v Štokholme.
Na proteste v centre Stockhomu sa zúčastnila aj svetoznáma švédska klimatická aktivistka Greta Thunbergová.
Träffade Greta Thunberg på Taxiunionens strejk mot Uber och Bolt. Fantastiskt att se medlemmar från Fridays for Future också stötta arbetare mot gigekonomin. pic.twitter.com/JyiZp6XtOO
— Lotta Ilona Häyrynen (@LottaIlonaH) January 10, 2023
Peter Löfstrand, manažér spoločnosti Uber pre severské krajiny, povedal po proteste pre Flamman: “Myslíme si, že aj jeden nespokojný vodič je príliš veľa, a preto sme nedávno viedli konštruktívny rozhovor s niekoľkými vodičmi, ktorí nás pred niekoľkými týždňami navštívili, aby nám vyjadrili svoje názory, ktoré sme potom dnes zohľadnili pri stretnutí s ďalšími vodičmi.”