Bratislava 26. júla 2019 (HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Poslankyňa NR Jana Kiššová (SaS) poukázala na zlepšovanie infraštruktúry. Pripomenula, že dobrá infraštruktúra by pomohlo pritiahnuť investorov do všetkých kútov našej krajiny
Je viac ako zarážajúce, že napriek tomu, že motoristi prispievajú cez rôzne poplatky a dane do rozpočtu takmer 2 miliardami eur, na infraštruktúru sa z toho nedostala ani pätina.
“Výsledkom je, že ani po dvadsiatich šiestich rokoch samostatnej Slovenskej republiky nie je postavené diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami. Peniaze na rýchlejšiu stavbu ciest mal priniesť aj systém elektronického mýta, tie však podľa NKÚ smerujú všade inde, len nie do výstavby ciest,” vysvetľuje Kiššová.
Pritom bariérou, ktorá bráni rozvoju chudobnejších regiónov na Slovensku, je najmä nedostatočná dopravná infraštruktúra. “V strane SaS sme presvedčení, že s tým treba konečne pohnúť, pretože práve zlepšovanie infraštruktúry, či podmienok pre podnikanie pritiahne investorov do všetkých kútov našej krajiny, kde máme kopec šikovných ľudí.”
Ale hlavne sa tým podľa poslankyne pomôže občanom, pretože už nebudú nútení sťahovať sa za lepším životom ďaleko od svojich rodín.
Mýtny systém
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začiatkom týždňa informovalo, že zatiaľ neuvažuje o zmenách podmienok v nastavení systému elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony. A tiež, že neplánuje prerozdelenie peňazí z vybraného mýta na štátnych cestách prvej triedy pre Slovenskú správu ciest (SSC), hoci tá ich prevádzkuje a chýbajú jej zdroje na opravy, údržbu a modernizáciu.
Výnosy z mýta na hlavných cestách majú byť podľa ministerstva aj naďalej príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS), podobne ako v prípade diaľnic a rýchlostných ciest.
“Výber mýta z ciest a úhrady za diaľničné známky sú podľa zákona príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti. NDS je súčasne aj správcom výberu mýta a výberu úhrad za diaľničné známky. To znamená, že NDS okrem príjmu finančných prostriedkov z výberu úhrad za spomínané systémy musí znášať aj náklady na predmetné systémy, a to investičné, ako aj prevádzkové,” uviedlo ministerstvo dopravy.
A práve z uvedeného dôvodu by podľa rezortu bolo oddelené prevádzkovanie spoplatnenia ciest prvej triedy nerentabilné (viac v článku).