Bratislava 31. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Dlhodobé podfinancovanie železničnej infraštruktúry aj v porovnaní s okolitými štátmi je jedným z hlavných problémov slovenského železničného sektora. Viaceré chyby, poruchy a meškania na železniciach sú aj výsledkom toho, že do železničnej dopravy u nás sa roky neinvestovalo
Ako informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, teraz si nemôžeme myslieť, že všetko stihneme dobehnúť za rok či dva, alebo dokonca zo dňa na deň. Napriek tomu obľuba železničnej dopravy, najmä v posledných rokoch, výrazne narastá aj pre svoj ekologický charakter.
“Menia sa teda nielen návyky ľudí, ktorí čoraz viac dávajú prednosť verejnej doprave ako cestovaniu v autách. Zvyšuje sa aj dopyt po lepších a kvalitnejších, čím sa zvyšuje konkurencia. Nároky tak vznikajú na samotného prevádzkovateľa tratí aj na dopravcov,” uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Ministerstvo sa podľa nej snaží tomuto meniacemu sa trendu prispôsobiť a podniká kroky na zlepšenie a najmä zefektívnenie a modernizáciu železníc.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) po obnovení prevádzky komerčných vlakov InterCity ešte koncom roka 2016 zároveň začala opäť prevádzkovať priame vlakové spojenie z Bratislavy do Košíc južnou trasou cez Zvolen bez nutnosti prestupu. Obnovená je železničná osobná doprava aj na tratiach, kde bola dlhé roky zastavená, a to na tratiach Bratislava – Rajka, Zvolen – Šahy, Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany či Košice – Mukačevo. “Zároveň sme masívne pridali vlaky v okolí hlavného mesta, pribudli vlaky do Petržalky a na stanicu Bratislava -Nové Mesto. Odtiaľ majú cestujúci možnosť prestúpiť na verejnú dopravu a pohodlne sa tak dostať do cieľa bez toho, aby museli stáť v kolónach,” priblížila Ducká. Vlakové spojenie je posilnené aj na trati Bratislava – Komárno, kde jazdí súkromný dopravca RegioJet. “Zvýšili sme kapacitu vlakov. V septembri pribudli aj poschodové vozne, čím sa viditeľne zvýšil komfort pre cestujúcich a zvýšila sa predovšetkým kapacita týchto vlakov, ktoré patria k najvyťaženejším,” poznamenala rezortná hovorkyňa.
Ministerstvo považuje za dôležité aj začatie liberalizácie v osobnej železničnej doprave, a to vyhlásenými súťažami na výber dopravcov zatiaľ na dvoch regionálnych tratiach Žilina – Rajec a Bratislava – Komárno. Nasledovať bude obdobná súťaž aj na trati Košice – Moldava nad Bodvou. “Treba si uvedomiť, že proces liberalizácie bude trvať niekoľko rokov a práve skúsenosti z prvých súťaží nastavia, aký rozsah sme schopní zvládnuť v jednom roku. Vo výbere je ďalších 32 tratí, každá iného technického charakteru a aj rozsahu dopravy,” podotkla Ducká. Výber bude pritom nadväzovať aj na strategické zámery v rozvoji železničnej dopravy, teda aby súťaž na danej trati presne nadväzovala na prípadné infraštruktúrne a modernizačné zmeny.
“Preto postupne investujeme do modernizácie železničných tratí, čo považujeme za kľúčové, aby ľudia mohli bezpečne a spokojne cestovať. Zároveň nakupujeme a opravujeme zastaraný vozidlový park. Nie je dnes zatiaľ možné, aby boli všetky vlaky zostavené iba z nových a modernizovaných vozidiel,” upozornila Ducká. Aj v tejto oblasti ešte totiž cítiť zanedbanie investícií do obnovy vozidiel v predchádzajúcich rokoch. S tým súvisia aj poruchy a meškania, ktorým sa nedá vyhnúť aj v súvislosti s tým, že ZSSK vypravuje denne v priemere vyše 1 500 vlakových spojov. Vozidlový park postupne modernizuje, prísnejšie sú napríklad záručné a pozáručné opravy. “Len za posledné roky prišli na slovenské železnice desiatky nových vozňov a súprav a ďalšie budú ešte prichádzať. Práve týmto spôsobom chceme na železnicu priniesť vyššiu kvalitu,” tvrdí Ducká. Postupne pribúdajú záchytné parkoviská pri železničných staniciach, ako nedávno v Pezinku a začala sa výstavba takéhoto parkoviska v Ivanke pri Dunaji. Aj takto chce rezort dopravy motivovať ľudí, aby presadli z áut do vlakov.