NAŽIVO

Zelenskyj je pripravený diskutovať o územných otázkach iba vo formáte súčasnej frontovej línie a iba na stretnutí s Putinom, povedal prvý námestník ministra zahraničných vecí Sergiy Kyslytsya.

Povedal, že v územných otázkach sa ukrajinský prezident riadi platnou legislatívou a verejnou mienkou.

09:36

V USA sú seriózni záujemcovia o kúpu sociálnej siete TikTok, vyhlásil v piatok prezident Donald Trump. Dodal, že by mohol ďalej predĺžiť lehotu, ktorú stanovil čínskemu majiteľovi aplikácie, spoločnosti ByteDance, na odpredaj jej amerických aktív.

08:45

Americký súd v piatok zamietol podmienečné prepustenie Josepha Lylea Menendeza z väzenia. Deň predtým odmietol podmienečné prepustenie aj pre jeho mladšieho brata Erika. Obaja v roku 1989 zavraždili svojich rodičov v Beverly Hills

08:44

Pri útoku na ropovod Družba neboli včera použité len drony, ale aj rakety.

Informoval o tom maďarský minister zahraničných vecí Peter Szijjártó po rozhovore s ruským námestníkom ministra energetiky Sorokinom.

Práve z tohto dôvodu bude odstránenie škôd trvať najmenej päť dní.

08:02

Americký minister obrany Pete Hegseth odvolal riaditeľa Spravodajskej služby, generálporučíka Jeffreyho Cruza, informoval denník The Washington Post s odvolaním sa na svoje zdroje.

Ako uvádzajú zdroje publikácie, Cruz sa stal ďalším vysokopostaveným vojenským dôstojníkom, ktorý prišiel o prácu počas rozsiahlej čistky v najvyšších funkciách národných bezpečnostných agentúr.

07:28

Venezuela a Rusko rozvíjajú vzájomne výhodnú spoluprácu prostredníctvom realizácie spoločných investičných projektov. Uviedol to venezuelský prezident Nicolás Maduro po telefonickom rozhovore medzi venezuelskou viceprezidentkou Delcy Rodríguezovou a ruským ministrom zahraničných vecí Sergejom Lavrovom v sobotu.

07:13

Najmenej 89 ľudí zahynulo za desať dní pri útokoch v sudánskom meste al-Fašír a okolí, uviedol v piatok Úrad vysokého komisára OSN pre ľudské práva.

07:12

Šéfovia diplomacií Spojených štátov a Južnej Kórey rokovali v piatok vo Washingtone o ďalšom prehĺbení bilaterálneho spojenectva. Ako uviedla kórejská agentúra Jonhap, diskusia prebehla v rámci príprav na nadchádzajúci samit prezidentov I Če-mjonga a Donalda Trumpa.

07:12

Putin označil svoje stretnutie s Trumpom na Aljaške za veľmi dobré, informovali ruské médiá.

S príchodom Trumpa do Bieleho domu sa vo vzťahoch medzi Ruskom a Spojenými štátmi objavilo svetlo na konci tunela, povedal ruský prezident.

07:05

Trumpov osobitný vyslanec Keith Kellogg dorazí do Kyjeva, informoval na X s odvolaním sa na zdroje korešpondent agentúry Reuters Graham Slattery.

Podľa Slatteryho sa Kellogg zúčastní modlitebných raňajok a osláv pri príležitosti Dňa nezávislosti. S lídrami bude tiež diskutovať o hektickej diplomatickej aktivite tohto týždňa.

07:03

Trump oznámil, že žrebovanie Majstrovstiev sveta vo futbale 2026 sa uskutoční v decembri v Kennedyho centre vo Washingtone.

Včera 20:08

Väčšina občanov Nemecka je proti vyslaniu vojakov Bundeswehru na Ukrajinu v rámci budúcich bezpečnostných záruk.

Také sú výsledky prieskumu inštitútu Civey, ktorý cituje agentúra dpa-AFX.

Podľa výsledkov prieskumu sa 51 % Nemcov vyslovilo proti účasti Nemecka na mierovej misii na Ukrajine, zatiaľ čo túto myšlienku podporilo len 36 %. Ďalších 13 % respondentov sa nevedelo rozhodnúť.

Najväčší nesúhlas zaznamenali medzi stúpencami ľavicovej strany Sary Wagenknechtovej – 92 % jej voličov je proti vyslaniu vojakov. Najväčšiu podporu tejto iniciatíve prejavili voliči Strany zelených – 77 % z nich sa vyslovilo za.

Skôr bolo oznámené, že vládna koalícia sa rozdelila v otázke vyslania mierových síl na Ukrajinu.

Včera 20:08

Ropovod „Družba“ bude opravený najmenej päť dní po ukrajinskom útoku, informoval maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó po rokovaniach s ruským námestníkom ministra energetiky Pavlom Sorokinom.

Szijjártó vyjadril nádej, že počas tejto doby Európska komisia s Kyjevom prerokuje, čo sa stalo.

Pripomíname, že dnes Trump kritizoval ukrajinský útok na ropovod.

Včera 19:55

Netanjahu kritizoval vyhlásenie IPC podporovanej OSN, podľa ktorej je v meste Gaza hladomor. Netanjahu tvrdí, že správa o hladomore je „absolútne lživá“.

Včera 19:54

Pentagón oznámil, že Hegseth nariadil, aby vojaci Národnej gardy – nasadení do ulíc Washingtonu v rámci zásahu Trumpa do boja s kriminalitou – boli ozbrojení.

Včera 19:36

Podpredseda vlády Ruskej federácie Dmitrij Patrušev uviedol, že úroda obilia v Rusku od začiatku tohto roka prekročila 85 miliónov ton, vrátane viac ako 64 miliónov ton pšenice.

Včera 19:11

Jerome Powell naznačil možnosť zníženia úrokových sadzieb na septembrovom zasadnutí centrálnej banky, ku konkrétnym krokom sa však nezaviazal.

Včera 19:08

Lipavský povedal, že to, že Česko podporuje Izrael, neznamená, že podporuje všetky kroky Netanjahuovej vlády. Čokoľvek, čo by v budúcnosti bránilo vzniku Palestínskeho štátu, Česko nehodnotí kladne.

Včera 19:01

Medzinárodný výbor Červeného kríža uviedol, že Izrael musí zabezpečiť základné potreby pre civilistov v Pásme Gazy, ako sú potraviny, voda a lieky. Na vyhlásenie hladomoru reagoval aj britský minister zahraničných vecí David Lammy, podľa ktorého ide o „morálnu pohromu“ a katastrofu spôsobenú človekom.

Včera 18:47

V Rusku môžu zablokovať Google Meet, ktorý sa začal používať na volania po zablokovaní volaní v WhatsApp a Telegram.

Informoval o tom predseda výboru Štátnej dumy pre informačnú politiku Andrej Svincov.

Podľa neho môžu byť zablokované všetky aplikácie, ktoré môžu sledovať občanov Ruskej federácie a odovzdávať informácie západným spravodajským službám.

Včera 18:19
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

J. KUBÁČEK: Železnica ešte nie je úplne bez šance, má budúcnosť

Bratislava 21. apríla (TASR) – Patrí do šiestej generácie železničiarov v rodine a je jedným z hŕstky nadšencov, čo sa usilujú zachovávať historické vlaky na Slovensku. Dvadsať rokov viedol železničné múzeum a v súčasnosti šéfuje železničnej sekcii na ministerstve dopravy. Jiří Kubáček verí, že železnica má budúcnosť, ale fungovať by mala len tam, kde má zmysel. Uviedol to v rozhovore pre TASR v rámci multimediálneho projektu Osobnosti, tváre, myšlienky.

-Tento rok je 165 rokov železníc na Slovensku. Je to výročie ich úplného vzniku?-

O tom sa vedú debaty, ale železnica sa dá nazývať železnicou od okamihu keď sa spojili dva fenomény. Koľajová doprava a motorický pohon. Na Slovensku prvá železnica fungovala skôr. V roku 1840 sa otvoril prvý úsek konskej železnice z Bratislavy do Svätého Jura. Ale prvá parostrojná železnica dorazila na Slovensko v auguste 1848. Fungovala vtedy železnica medzi Viedňou, Břeclavou, Přerovom, Bohumínom a Krakovom. Na tejto trase bola stanica Gänserndorf a z nej sa spravila odbočka, ktorá dorazila do Bratislavy. Prvý parný vlak prišiel na Slovensko 21. augusta 1848 a to považujeme za vznik železnice na Slovensku.

.

-Ako sa pokračovalo v budovaní železníc potom?-

Najskôr Rakúsko nebola duálna monarchia, ňou sa stalo až Rakúsko-uhorským vyrovnaním v roku 1867. Tým, že politiku mala v rukách Viedeň, bol silný viedenský centralizmus a Viedeň nemala veľkú ambíciu stavať železnice v Uhorsku. Takže za celé obdobie od roku 1848 do roku 1867 sa na Slovensku postavilo veľmi málo železníc. Len sa dobudovala hlavná trať z Bratislavy cez Nové Zámky a Štúrovo do Budapešti. Predsa len bolo potrebné spojiť Budapešť s Viedňou. Dokonca sa viedla veľká zvada, či má ísť trať po pravom alebo po ľavom brehu Dunaja. Napokon išla po ľavom brehu. Zároveň to bolo aj obdobie, keď sa zvažovalo, či má železnicu stavať štát alebo súkromný kapitál.

-Kedy sa situácia zmenila?-

.

Až Rakúsko–uhorským vyrovnaním, pretože vtedy sa Maďari stali viac–menej nezávislí od Viedne. Povedali si, že potrebujú železničné trate nezávislé od Rakúska a začali stavať. Vtedy sa vybudovala prvá uhorská severná trať. Viedla z Budapešti cez Fiľakovo, Lučenec, Zvolen a pokračovala na Košicko-bohumínsku železnicu. Treba povedať, že práve obdobie od roku 1867 do 1874 bolo veľmi významným pre výstavbu železníc na území Slovenska. Vtedy sa postavili základy celej hlavnej železničnej siete.

-Prečo to skončilo v roku 1874?-

.

Pretože vtedy skrachovala viedenská burza a nastala veľká hospodárska kríza. Mala veľmi veľa spoločného s tým, čo zažívame teraz. Štát si pritom nie veľmi pomohol tým, ako motivoval stavbu železníc v predchádzajúcom období. Nemal peniaze, ale železnice potreboval. Vymyslel plán, že ak privátny kapitál postaví železnice, štát mu bude garantovať istý zisk. Ale to tak, že ak necestovali ľudia alebo sa nevozil náklad, tak na to doplácal. A aj to bola jedna z príčin krachu na viedenskej burze.

-Koľko kilometrov železníc sa takto postavilo?-

Na dnešnom území Slovenska približne okolo tisíc kilometrov. Týmto skončilo jedno veľké obdobie. Krachom na viedenskej burze sa skonštatovalo, že treba skončiť s takouto politikou. Paradoxné je, že po tomto boome sa v roku 1874 neodovzdal ani jeden kilometer koľajníc, celá výstavba sa zastavila. Následne sa v 80. rokoch 19. storočia povedalo, že sa bude musieť stavať ďalej, ale lacnejšie. Nie s takou účasťou štátnych financií. Vymyslel sa zákon o miestnych železniciach, pretože hlavné trate už boli postavené. Potreboval sa však postaviť vlásočnicový systém regionálnych železníc, ktoré by sa na ne napájali.

-Kedy sa výstavba železníc vo všeobecnosti skončila a ostali približne v podobe, akú poznáme dnes?-

Viac–menej po druhej svetovej vojne. Pretože to už bol motorizmus silný a začal byť vážnou alternatívou pre železnicu. Zvažovalo sa, či je lepšie sústrediť sa na cesty alebo na veľké trate. Po druhej svetovej vojne sa tak postavila len trať z Lučenca do Veľkého Krtíša, aby sa otvorilo dobývacie územie, kde sa ťaží uhlie. Prepojila sa trať z Turne nad Bodvou do Rožňavy a posledný veľký projekt bola širokorozchodná trať. Slúžila potrebám Východoslovenských železiarní.

.

-Ktoré obdobie bolo v histórii železníc na Slovensku najsilnejšie?-

Najšpičkovejšie obdobie pre železnice nielen na Slovensku ale aj v Európe bolo na prelome 19. a 20. storočia. Vtedy bola železnica na vrchole techniky, všetci ju vnímali asi tak, ako sa dnes vníma raketoplán. To bola doba, keď sa technika považovala za samospasiteľnú. Železnica vtedy ešte nebola ohrozená cestnou dopravou, spaľovací motor bol v plienkach. Cesty nestáli za nič, lebo boli robené pre konské pohony. Jediná reálna alternatívna pre železnicu bola rieka, ktorá netiekla všade. Ale za čias prvej republiky sa už začali prejavovať známky toho, že železnica nie je to, čo bývala a už ani nikdy nebude. Napríklad, keď išli železničiari do penzie za Rakúsko–Uhorska, odchádzali s plným platom. Jediné o čo prichádzali boli príplatky – výkonnostné, nočné. A po prvej svetovej vojne prišiel prvý signál, že to už nie je bohviečo. Do dôchodku sa odchádzalo s 80 percentami platu.

-Železničiari sú doteraz veľmi hrdí na svoje povolanie, držia si status. Čím to je?-

.

Korene to má práve v tejto histórii, železnica je tradičný podnik. Ešte v 50. rokoch bola modrá armáda vnímaná ako armáda. Aj spôsob komunikácie v podniku bol viac-menej polovojenský. Keď som robil skúšky v roku 1977 ako rušňovodič, prišiel nás vyskúšať skúšobný komisár. Pred neho sa musel postaviť železničiar, ktorý bol predpisovo ustrojený v montérkach a so šiltovou čapicou na hlave. Zastavil tri kroky pred ním a povedal: "Súdruh náčelník rušňovodič XY sa hlási k službe." A toto sa začalo postupne vytrácať.

-Prečo?-

.

Lebo hlavným základom tohto presvedčenia do 60-tych a 70-tych rokov minulého storočia bol fakt, že keby zastala železnica, zastane národné hospodárstvo. Vedeli, že majú zodpovednosť, lebo železnica robila veľké výkony. Dnes to už neplatí. Keď zastane železnica, nezastaví sa hospodárstvo. Stavovský pocit sa začína rozpadávať, ale treba zachrániť trosky tohto impéria. Treba si zdravo uvedomiť, aké poslanie majú železnice dnes. Lebo ešte nie sú úplne bez šancí.

-Európska únia napríklad preferuje železnicu, lebo je ekologickejšia…-

A to je nová perspektíva pre železnicu. Má veľa pôvabov, napríklad tým, že je ekologická. Jej externé náklady sú podstatne menšie ako náklady z cestnej dopravy. Nepraskajú z nej domy, nedymí sa z nej. A je oveľa menej závislá na ropných palivách. Tam, kde je elektrifikovaná trať, bude železnica premávať, aj keď bude nafta stáť tri eurá.

-Takže si myslíte si, že železnica má budúcnosť?-

.

Áno má, ale musí sa rozumne spravovať. A malo by sa tiež správne odhadnúť, kde je jej miesto. Ja som trochu v schizofrenickom postavení, ako bývalému muzejníkovi mi trhá srdce rušiť železnice. Keby som nesedel tu, možno by som bol aj ja proti rušeniu tratí. Ale keď to človek vidí z mojej súčasnej pozície, tak je mu jasné, že jediná šanca, ktorá existuje, je odhodiť to, čo aj tak nemôže prežiť a sústrediť sa na to, čo zostalo. Aby sme si vybrali to, čo má zmysel. Oprášili to, vyleštili a postavili na nohy. Samozrejme, tiež chránili časť ako pamiatku. Železnica má zmysel, keď je funkčná alebo ako kultúrna pamiatka. Ale to, čo nespadá ani do jednej kategórie, je zbytočné.

-Koľko historických vlakov sa na Slovensku podarilo zachovať?-

Spolu 150 rušňov a vozňov. Zbierka parných lokomotív obsahuje 30 kusov, z toho je zreštaurovaná viac ako polovica. A asi osem z nich jazdí. Dieselových a elektrických mašín je okolo dvadsať. Zvyšok sú vozne osobné či nákladné.

.

-Ktorý rušeň je váš najobľúbenejší?-

Nedá sa povedať, že jeden špeciálny. Prvú mašinku, ktorú sme vyťahovali z buriny, bol v Pohronskom Ruskove lokálkový rušeň z Uhorska z konca 19. storočia. Na ňom som zažil neuveriteľné veci, lebo som ho najprv opravoval v Železiarňach v Podbrezovej a potom som na ňom ako študent jazdil. Teraz je mojou veľkou témou oživenie ozubnicovej železnice v Tisovci. Myslíme si, že toto úsilie je venované správnej veci. Chceme, aby fungovala na turistické účely a rozhýbala cestovný ruch v regióne.

-Akousi legendou sa už stala Slovenská strela, ktorá jazdí medzi Prahou a Bratislavou. Čím to je?-

Začínala v 30. rokoch 20. storočia, keď železnica vycítila, že jej začína trošku liezť do kapusty letecká doprava medzi Prahou a Bratislavou. Firma Tatra v Kopřivnici vtedy postavila motorový vozeň neštandardnej konštrukcie. Mal zvláštny spôsob prenosu medzi spaľovacím motorom a kolesami. Motorový vozeň bol ľahký, na tratiach, kde sa za normálnych okolností povoľovala rýchlosť 100 km za hodinu, mal povolenú 130 km za hodinu. Premával medzi Bratislavou, Brnom a Prahou a zvládol to za čas kratší ako štyri hodiny. Tento rýchlostný priemer sa podarilo zlomiť, až keď sa na trasu nasadili súpravy Pendolino. Vyrobili sa dva takéto vozne, jeden vyhorel a druhý sa zachoval dodnes. Česi ho majú ako národnú kultúrnu pamiatku.

.

-Rušne mávajú zvyčajne mená, podľa čoho sa dávajú?-

Oni sa vyvíjajú, zvyčajne podľa nejakej zvláštnosti rušňa. Lebo je ťažké prísť k strojmajstrom a povedať: "Prosím si kľúče od E 499 047." Jednoducho poviete, že si prosíte kľúče od Bobiny 47-čky. Bobina je od skratky rušňa. Ale, keď má rušeň napríklad veľké usmerňovacie plechy, tak je "Ušatá". Keď je červo-modro-biely, hovorí sa mu "Albatros" a keď má veľké kolesá, tak je "Nohatá" alebo "Bicykel". A keď má veľké sklá vpredu, tak je to "Okuliarnik" alebo aj "Potápač". Obyčajne sú prezývky regionálne. Niektoré rušne sa volajú inak v depe v Bratislave ako v Košiciach.

-Na Slovensku je vraj niekoľko železničných kuriozít. Napríklad na Suchej Hore by mala byť železničná stanica, ku ktorej sa nikdy nepostavila trať. Viete prečo?-

.

Je tam stanica, ku ktorej dnes nevedie trať, ale bola tam. Viedla z Kráľovian do Trstenej, potom Suchej Hory, kde bol hraničný priechod do Poľska a železnica išla do Nového Targu. Dodnes sa ešte v teréne nájdu stopy po tejto trati.

-V Rožňave by zase mala byť postavená železničná stanica úplne mimo mesta. Je to pravda?-

Toto je bohužiaľ pravda a sme z toho nešťastní. Stanica vznikla v súvislosti s výstavbou trate z Rožňavy po Turňu nad Bodvou po druhej svetovej vojne. Išla do pomerne ťažkého terénu, konštruktéri hľadali miesto a vyšlo to takto. Ale vtedy ľudia nebrali ako tragédiu, keď museli chodiť tri kilometre na stanicu. Železnica prinášala civilizáciu do končín, kde iná možnosť nebola. A stará trať v Rožňave viedla cez centrum mesta, ale smerovala len do Dobšinej.

-Ako ste sa vlastne dostali k železniciam?-

.

Narátal som, že som šiestou generáciou železničiarov u nás v rodine. Rodičov to trošku obišlo, ale dedko robil dopravného kontrolóra v Přerove, pradedo bol rušňovodičom. Hovorí sa, že na deti má najväčší vplyv to, čo zažijú do troch rokov života a ja mám stopercentne zistené, že keď nás rodičia zavesili na krk starým rodičom, jediný smer prechádzky bol železničný most v Přerove. Mám dodnes veľmi presné spomienky na to, čo som tam pozažíval a zjavne to so mnou veľmi zamávalo. Most bol v tesnej blízkosti stanice a keď sa posunovalo, všetky staničné zálohy vyťahovali cez most. Dedko sa so všetkými poznal a keď zastal na moste rušeň, ktorým vyťahovali súpravu, kým mu otočili výhybky, rozprávali sa. A ja som fascinovane pozeral.

-A potom?-

.

Potom som sa od 14 rokov začal angažovať vo všetkých aktivitách, ktoré sa týkali záchrany vtedy miznúcich parných rušňov. Začali sme dávať dohromady krúžok priateľov železníc. Od roku 1979 sme začínali ťahať zo šrotoviska prvé parné rušne pre ešte neexistujúce múzeum. To sme neskôr založili. Po škole, v roku 1990 som nastupoval do podnikového múzea železníc ako jeho vedúci. Bolo z veľkej časti aj mojim dieťaťom. Tam som robil až do novembra 2010, keď som prešiel na ministerstvo dopravy. Ale vravím, že som na ministerstvo len požičaný, ak štátna správa stratí záujem o moje služby, chcem sa vrátiť späť.

-Koľko nadšencov je na Slovensku, čo sa usilujú zachovávať historické vlaky?-

Je tu 10 spolkov a v každom z nich aktívne pôsobí okolo 5 až 6 ľudí. Čiže je to približne 60 ľudí v celej krajine. Je to skvelá partia, sú jednými z mála, ktorým na niečom záleží. Keď sa rozdelil železničný podnik, zrazu sa aktivity, ktoré sme viedli na vnútropodnikovej báze, začali rozpadať. Všetky rušne sa dali do prenájmu za symbolické euro občianskym združeniam, ktoré fungovali ako dobrovoľnícke kluby. Všetky náklady na prevádzku boli zrazu ich a tiež aj tržby. Železnice im povedali, že si budú kryť disproporciu medzi tržbami a nákladmi dobrovoľníckou prácou. Čiže tým, čo robili doteraz, prácou zadarmo. Ostal som v šoku, keď tí ľudia povedali dobre, že to berú. A ono to funguje.

-Odkedy?-

Od roku 2006. Železnice Slovenskej republiky ako vlastník vozidiel za ne len inkasujú nejaké tri eurá nájomného ročne. Je neuveriteľné, že pri tom, čo na Slovensku je, sú ľudia schopní sa zmobilizovať, zabezpečovať prevádzkyschopnosť rušňov či podnikať rôzne akcie. Lebo je známy veteránizmus, keď má človek v garáži motorku alebo staré auto. Ale to je jeho. Títo ľudia sú iní, lebo robia na cudzom, je to štátny majetok, nie ich. Dávajú do toho svoje peniaze, energiu. Sú to všetko osobnosti a tak trochu blázni, lebo to by normálni ľudia nerobili.

-Máte doma model železnice?-

Nie, ja sa hrám len s veľkými vlakmi. Sú to také dva svety a trochu iný je ten, kde sú "cvoci", čo potrebujú veľké kolesá a naťahajú sa s veľkými plechmi. Dáva to iný typ zážitku, vyliezť na rušeň, to je adrenalín. S modelovými vláčikmi sa to nedá porovnať. A tým, že sa človek v tomto angažuje, zachováva aj kus histórie. Lebo model nemá takú výpovednú hodnotu ako reálny stroj. Posledný parný vlak na Slovensku skončil v roku 1980, čo je už 33 rokov. Ale jeho fenomén stále žije, neumrel.

-Máte sen, ktorý by ste v oblasti železníc chceli dosiahnuť?-

.

Mám dva veľmi konkrétne sny. Prvým je zriadiť slušné železničné múzeum na Slovensku. Ale v rámci možností tohto štátu, nie nad jeho pomery. Neslobodno chodiť nad pomery, to jeduje ľudí. Maďari napríklad predviedli, čo sa stane, keď sa dá na takúto vec viac peňazí ako je únosné. Celá Európa užasla, keď sa v Budapešti vybudoval národný železničný park. Bola to veľkolepá akcia, do ktorej išli tri miliardy forintov, teda okolo 200 miliónov korún (6,6 milióna eur). Toľko sa do nás naleje asi tak za 50 rokov. Potom sa v Maďarsku zmenila vláda a povedalo sa, že už dostali dosť a viac financií im nedali. Tak sa rýchlo pretransformovali na železničnú krčmu s peknými dekoráciami, aby úplne nezanikli.

-Ten druhý sen je aký?-

-Spustiť ozubnicovú železnicu z Tisovca do Pohronskej Polhory. Ak sa to podarí, bude to svetová vec.

Rozhovor s Jiřím Kubáčkom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti, tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

UPOZORNENIE: TASR ponúka k rozhovoru zvukový záznam.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Milan Šupa

Emma Maťašovská

Marek Horňanský psychológ

Miroslav Urban

.
.
.

Od Gorbačova k Putinovi: Už dávno neplatí, že „pravda zvíťazí”

Všímate si, ako niektorí vládni politici strácajú nervy pri všetečných reportéroch? Nie je sa veľmi čomu čudovať, veď novinári si…

23. 08. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

SAV- ka si drukuje so ZOMRI. Plevíková: Je toto v poriadku?!

Poslankyňa Zuzana Plevíková upozornila na nevhodnú komunikáciu Slovenskej akadémii vied na sociálnej sieti 

23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tak si to zrátajme… Belousovová: Mám zlé tušenie

Po pár mesiacoch sa podarilo Trumpovi urobiť z celej Európy doslova handru, s ktorou si vytrel … topánky, konštatuje Anna…

23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rozklad SaS? Cigániková prezradila viac, než by ste čakali

Napätie v opozičnom tábore liberálov by sa dalo krájať. Pozrime sa, čo je za tým

23. 08. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Takmer tretina generácie Z nie je medzi nami – čomu to dať za vinu?

Veľmi smutná štatistika, na ktorú upozornil portál Life Site News,  ukazuje, že  28 % ľudí generácie Z nie je medzi nami…

23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Trump rozhodne o Ukrajine do dvoch týždňov: Sankcie, clá alebo “nič” na stole

Americký prezident Donald Trump v piatok vyhlásil, že do dvoch týždňov oznámi rozhodnutie o situácii na Ukrajine, ktoré môže zahŕňať…

23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Z Bratislavy do Košíc čoskoro letecky. Ráž prezradil dátumy, časy a ceny

Ceny jednosmernej letenky budú podľa Rážových slov od 19,99 eura. Dopravcom na novej leteckej linke medzi Bratislavou a Košicami bude…

23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rakúsko sa stáva čoraz nebezpečnejším

Podľa oficiálnych údajov bolo minulý rok v Rakúsku nahlásených celkovo 2 596 trestných činov, pri ktorých došlo k útoku nožom…

23. 08. 2025 | 0 komentárov

RS: USA a Európa musia myslieť „v širších súvislostiach“, a nielen na ochranu Kyjeva

Neúspech tohtotýždňového stretnutia vo Washingtone, ktoré neprinieslo žiadny pokrok na ceste k mieru, je podľa názoru novinára Responsible Statecraft dôsledkom…

23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Bolton bol podrobený domovej prehliadke

FBI uskutočnila domovú prehliadku u poradcu pre národnú bezpečnosť z prvého funkčného obdobia Trumpa, Johnovi Boltonovi, ktorý teraz aktívne kritizuje…

23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Najviac opitý muž v Nemecku? Zahraničný vodič s smrtiacou hladinou alkoholu v krvi bol zatknutý po tom, čo išiel neuveriteľnou rýchlosťou 220 km/h na diaľnici

Cudzí vodič s neuveriteľne vysokou hladinou alkoholu v krvi , ktorá by bežne zabila väčšinu ľudí, sa rozhodol riadiť svoje…

23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Chránila SBU svojho agenta podozrivého s diverzie na Nord Stream?

Bývalý agent SBU Sergej Kuznecov, zatknutý v Taliansku pre podozrenie z účasti na sabotážach plynovodu Nord Stream, má dva ukrajinské…

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Orbán sa posťažoval na Ukrajincov Trumpovi. Trump: “Som veľmi nahnevaný. Povedz to Slovensku

Trump povedal Orbánovi, že je „veľmi nahnevaný“ kvôli útokom Ukrajiny na ropovod „Družba“, ktorým Maďarsko dostáva ropu z Ruska

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Prečo si vedci myslia, že diamanty by mohli pomôcť pri identifikácii šírenia rakoviny

Malé senzory na báze diamantov by mohli pomôcť určiť, či sa rakovina prsníka rozšírila do blízkych lymfatických uzlín, uviedli vedci,…

22. 08. 2025 | Zaujímavosti | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zaujímavosti | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Pri útoku na ropovod Družba neboli použité len drony, ale aj rakety

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Česi kritizujú zámer spaľovne pri Skalici, podporil ich aj minister

Česi žijúci v blízkosti slovenského prihraničného mesta Skalica kritizujú zámer postaviť na území SR, ale v tesnej blízkosti českých hraníc,…

23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump pochopil, že Putin má viac tromfov

Trump si myslí, že na ukončenie vojny bude Ukrajina musieť prijať dohodu „v podstate za podmienok Ruska“, píše Politico s…

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Nájdite chybu: Iba 3% ľudí s orlím zrakom dokáže odhaliť chybu na tejto futbalovej scéne do 6 sekúnd!

Nájdite chybu: Iba 3% ľudí s orlím zrakom dokáže odhaliť chybu na tejto futbalovej scéne do 6 sekúnd! IQ testy…

23. 08. 2025 | 0 komentárov

Rokovací poriadok sa má zmeniť, novelu predložila koalícia

Novela rokovacieho poriadku Národnej rady SR má priniesť viaceré zmeny. Zrušiť sa má napríklad povinnosť čítať pozmeňujúci návrh. Majú sa…

22. 08. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Vojenský expert: Trumpov chaos domotal neschopných európskych štváčov ale nie skúsených Britov

USA, 22. augusta 2025 - Dnes si zahráme na konšpirátorov - píše analytik Dmitrij Jevstafiev. Komentáre o rusko-amerických vzťahoch a o…

23. 08. 2025 | 0 komentárov

Lekára Petra Liptáka oslobodili spod obžaloby v kauze výrokov počas pandémie

Mestský súd Bratislava I oslobodil lekára Petra L. spod obžaloby podanej pre prečin podnecovania. Stíhaný skutok podľa samosudkyne nie je…

22. 08. 2025 | Aktualizované 22. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Aktualizované 22. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Historické zábery, z ktorých budeš mať zmiešané pocity

Vďaka umeniu fotografie môžeme vidieť a pamätať si minulosť. Presne vieme, ako vyzerali predkovia z britských kráľovských rodín či ktoré…

23. 08. 2025 | 0 komentárov

Ďalšie faux pas. Ukrajinci sami vyzradili, kde je umiestnená výroba rakiet s dlhým doletom

Ruské verejné zdroje tvrdia, že zistili miesto výroby ukrajinských rakiet „Flamingo“ – má nim byť Višnevo pri Kyjeve

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Smrtiaca ilúzia na cestách: Tento klam mozgu zabíja motorkárov. Robíte ho aj vy!

23.08.2025, Redakcia Auto trendy S príchodom teplejších dní sa cesty opäť zaplnili motorkármi. Pre mnohých vodičov áut to znamená zvýšený…

23. 08. 2025 | 0 komentárov

Lavrov: Žiadne stretnutie Putina so Zelenským „nie je naplánované“

Žiadne stretnutie medzi ruským a ukrajinským prezidentom „nie je naplánované“, vyhlásil v piatok ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov. Vyjadril…

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Najtajomnejšia budova v New Yorku: Šialené dohady o tom, čo sa v nej skutočne deje vás šokujú

Najtajomnejšia budova v New Yorku: Šialené dohady o tom, čo sa v nej skutočne deje vás šokujú. V srdci New…

23. 08. 2025 | 0 komentárov

Pôjde Kotlár z hrušky dole? Rozhodne sa po predstavení analýzy SAV vláde

Koaličný Hlas-SD zaujme politické stanovisko k splnomocnencovi vlády SR pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Petrovi…

22. 08. 2025 | Aktualizované 22. 08. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Aktualizované 22. 08. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Konečné požiadavky Moskvy? Toto Západ nepredýcha

Západ aj niektoré naše médiá sa odvčera tvária šokovane, akoby doposiaľ netušili, o čo vlastne na Donbase ide…

22. 08. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

USA utajili pred Londýnom a ďalšími spojencami spravodajské informácie o rokovaniach o Ukrajine

USA utajili pred Londýnom a ďalšími spojencami spravodajské informácie o rokovaniach o Ukrajine, píše CBS News s odvolaním sa na…

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Zelenskyj je pripravený diskutovať o územných otázkach iba vo formáte súčasnej frontovej línie a iba na stretnutí s Putinom, povedal prvý námestník ministra zahraničných vecí Sergiy Kyslytsya.

Povedal, že v územných otázkach sa ukrajinský prezident riadi platnou legislatívou a verejnou mienkou.

09:36

V USA sú seriózni záujemcovia o kúpu sociálnej siete TikTok, vyhlásil v piatok prezident Donald Trump. Dodal, že by mohol ďalej predĺžiť lehotu, ktorú stanovil čínskemu majiteľovi aplikácie, spoločnosti ByteDance, na odpredaj jej amerických aktív.

08:45

Americký súd v piatok zamietol podmienečné prepustenie Josepha Lylea Menendeza z väzenia. Deň predtým odmietol podmienečné prepustenie aj pre jeho mladšieho brata Erika. Obaja v roku 1989 zavraždili svojich rodičov v Beverly Hills

08:44

Pri útoku na ropovod Družba neboli včera použité len drony, ale aj rakety.

Informoval o tom maďarský minister zahraničných vecí Peter Szijjártó po rozhovore s ruským námestníkom ministra energetiky Sorokinom.

Práve z tohto dôvodu bude odstránenie škôd trvať najmenej päť dní.

08:02

Americký minister obrany Pete Hegseth odvolal riaditeľa Spravodajskej služby, generálporučíka Jeffreyho Cruza, informoval denník The Washington Post s odvolaním sa na svoje zdroje.

Ako uvádzajú zdroje publikácie, Cruz sa stal ďalším vysokopostaveným vojenským dôstojníkom, ktorý prišiel o prácu počas rozsiahlej čistky v najvyšších funkciách národných bezpečnostných agentúr.

07:28

.

Ropovod Družba bol opäť poškodený, Slovensko a Maďarsko vyzývajú listom Európsku komisiu na riešenie situácie

V priebehu deviatich dní došlo už k tretiemu porušeniu infraštruktúry na ropovode Družba prepravujúceho ropu do Maďarska a následne aj…

22. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Europoslanec Uhrík: „Tunelovanie a kolaps zdravotníctva pokračuje“

Milan Uhrík vo svojom príspevku na sociálnej sieti píše, že „to už radšej ísť k šamanovi ako k lekárovi“

22. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

USA prestali zdieľať spravodajské informácie súvisiace s rokovaním s Ruskom

Riaditeľka americkej Národnej spravodajskej služby Tulsi Gabbardová nariadila zastavenie zdieľania informácií o prebiehajúcich rokovaniach o mieri medzi Ruskom a Ukrajinou…

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Britský dvojaký systém spravodlivosti

Režim britského premiéra Keira Starmera držal mesiace vo väzení matku za to, že sa po masakre v Southporte odvážila prehovoriť…

22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti vysvetlila diskutovaný pojem „dovolanie“

Dovolanie v trestných konaniach rezonuje v poslednom období v mediálnom priestore aj vo verejných diskusiách. Dôvodom diskusií sú zväčša dovolania…

22. 08. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
22. 08. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Milan Šupa

Emma Maťašovská

Marek Horňanský psychológ

Miroslav Urban

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov