NAŽIVO

Medziročná inflácia v USA sa v apríli mierne spomalila. Podľa vládnych údajov zverejnených v utorok sa spotrebiteľské ceny v porovnaní s aprílom minulého roka zvýšili len o 2,3 percenta, pričom v marci bola americká medziročná inflácia 2,4 percenta.

Medzimesačne spotrebiteľské ceny v USA v apríli stúpli o 0,2 percenta. Rast cien oproti marcu bol miernejší, ako sa očakávalo. Viac ako polovicu tohto rastu podľa amerického ministerstva práce spôsobilo zdraženie bývania o 0,3 percenta.

Včera 19:25

Zemetrasenie s magnitúdom 4,4 zasiahlo v utorok okolie Neapola, ale bezprostredne neboli hlásené žiadne škody. Podľa talianskeho Národného inštitútu geofyziky a vulkanológie otrasy zasiahli oblasť Campi Flegrei o 12:07. Predchádzali im dve zemetrasenia s magnitúdom 2,1 a s magnitúdom 3,5.

Starosta mesta Pozzuoli, ktoré leží neďaleko Neapola, v sociálnych sieťach napísal, že zemetrasenie „vystrašilo obyvateľstvo“.

Včera 16:17

Prevádzku na druhom najväčšom letisku v Belgicku v utorok pozastavili pre bombový poplach v lietadle. Uviedla to spoločnosť prevádzkujúca letisko. Krátko pred 11:00 sa na palube lietadla, ktoré pristálo na letisku Charleroi, „spustila bombová hrozba“, uviedla hovorkyňa prevádzkovateľa letiska.

„Okolo lietadla zriadili bezpečnostný perimeter, ktorý si vyžiadal uzavretie pristávacej dráhy a prerušenie prevádzky,“ povedala hovorkyňa pre agentúru AFP.

Včera 14:18

Členstvo v Európskej únii prinieslo Slovensku čistý príjem takmer 26 miliárd eur, ktoré sme mali použiť na zabezpečenie udržateľného rozvoja. Zdroje sa však často využívajú neefektívne, upozornil na utorkovej diskusii k 21. výročiu vstupu Slovenska do EÚ organizovanej Konfederáciou odborových zväzov predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.

Včera 13:03

Opozičná strana SaS kritizuje plánovaný nákup pokrývok hlavy pre policajtov a hasičov v rámci zákazky, ktorú uzavrelo Ministerstvo vnútra SR. Nákup čiapok považuje za predražený. Šéf SaS Branislav Gröhling na tlačovej konferencii pripomenul, že napríklad rezort obrany nakúpil takmer rovnakú pokrývku lacnejšie. MV podľa neho nezodpovedne míňa, preto chce SaS pripraviť podanie na Úrad pre verejné obstarávanie.

Včera 12:52

Obyvatelia Slovenska patria medzi národy s najväčšou chuťou cestovať do zahraničia. Napriek ekonomickým tlakom plánuje až 74 % ľudí viac ako jednu zahraničnú dovolenku. Zároveň prejavujú vyššiu citlivosť na ceny a aktívne hľadajú lacnejšie možnosti cestovania. Letenky najčastejšiu kupujú v práci alebo po ťažkom dni.

Včera 12:51

Štáty EÚ by mohli robiť viac pre kontrolu pracovných práv zamestnancov z Únie pracujúcich v inej členskej krajine. Uviedol to slovenský europoslanec Branislav Ondruš (nezaradený/Hlas-SD), ktorý na pôde Európskeho parlamentu usporiadal pracovnú diskusiu o zneužívaní ľudskej práce v EÚ.

Včera 12:50

Európska komisia by mala schváliť revíziu plánu obnovy, ktorou sa Slovensko snaží presunúť finančné prostriedky, ktoré nevie využiť v iných komponentoch. Prostriedky pôjdu najmä do skvalitňovania verejných služieb – do zdravotníctva, do sociálnych služieb či do školstva.

Včera 12:49

Britský kráľ Karol III. bude v júli hostiť francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona na štátnej návšteve Spojeného kráľovstva.

Včera 12:37

Bývalý filipínsky prezident Rodrigo Duterte bol pravdepodobne aj napriek zadržaniu v Holandsku a obvineniu zo zločinov proti ľudskosti zvolený za primátora domovského mesta Davao. Podľa neoficiálnych výsledkov získal viac ako pol milióna hlasov, takmer osemkrát viac ako druhý najúspešnejší kandidát.

Včera 12:36

Americký prezident Donald Trump ponúkol, že sa zúčastní na potenciálnych ukrajinsko-ruských mierových rokovaniach, ktoré by sa mohli konať v tureckom Istanbule. Doposiaľ však nie je zrejmé, či ruský prezident Vladimir Putin pristúpi na žiadosť ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského o osobné stretnutie.

Včera 12:35

Ukrajinské a ruské kanály Telegram zverejnili informácie označené ako „oficiálne“, že Putin vo štvrtok do Istanbulu na rokovania so Zelenským nepoletí a že na čele delegácie bude Lavrov.

V skutočnosti je zdrojom tejto informácie ruská opozičná publikácia Gulagu net, ktorá sa odvoláva na zdroj blízky Federálnej bezpečnostnej službe.

Včera 12:34

Najmenej štrnásť ľudí zomrelo a šiesti museli byť hospitalizovaní v kritickom stave na severe indického štátu Pandžáb po otrave alkoholom.

Včera 12:34

Predseda Národnej rady SR Richard Raši (Hlas-SD) začal v utorok oficiálnu návštevu Maďarska, v úvode ktorej ho prijal predseda maďarského Národného zhromaždenia László Kövér. Informuje o tom spravodajca TASR v Budapešti.

Raši
Na snímke predseda Národnej rady SR Richard Raši (vpravo) a predseda maďarského Národného zhromaždenia László Kövér / Foto: TASR-Ladislav Vallach
Čítať viac | Včera 12:04
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

J. KUBÁČEK: Železnica ešte nie je úplne bez šance, má budúcnosť

Bratislava 21. apríla (TASR) – Patrí do šiestej generácie železničiarov v rodine a je jedným z hŕstky nadšencov, čo sa usilujú zachovávať historické vlaky na Slovensku. Dvadsať rokov viedol železničné múzeum a v súčasnosti šéfuje železničnej sekcii na ministerstve dopravy. Jiří Kubáček verí, že železnica má budúcnosť, ale fungovať by mala len tam, kde má zmysel. Uviedol to v rozhovore pre TASR v rámci multimediálneho projektu Osobnosti, tváre, myšlienky.

-Tento rok je 165 rokov železníc na Slovensku. Je to výročie ich úplného vzniku?-

O tom sa vedú debaty, ale železnica sa dá nazývať železnicou od okamihu keď sa spojili dva fenomény. Koľajová doprava a motorický pohon. Na Slovensku prvá železnica fungovala skôr. V roku 1840 sa otvoril prvý úsek konskej železnice z Bratislavy do Svätého Jura. Ale prvá parostrojná železnica dorazila na Slovensko v auguste 1848. Fungovala vtedy železnica medzi Viedňou, Břeclavou, Přerovom, Bohumínom a Krakovom. Na tejto trase bola stanica Gänserndorf a z nej sa spravila odbočka, ktorá dorazila do Bratislavy. Prvý parný vlak prišiel na Slovensko 21. augusta 1848 a to považujeme za vznik železnice na Slovensku.

.

-Ako sa pokračovalo v budovaní železníc potom?-

Najskôr Rakúsko nebola duálna monarchia, ňou sa stalo až Rakúsko-uhorským vyrovnaním v roku 1867. Tým, že politiku mala v rukách Viedeň, bol silný viedenský centralizmus a Viedeň nemala veľkú ambíciu stavať železnice v Uhorsku. Takže za celé obdobie od roku 1848 do roku 1867 sa na Slovensku postavilo veľmi málo železníc. Len sa dobudovala hlavná trať z Bratislavy cez Nové Zámky a Štúrovo do Budapešti. Predsa len bolo potrebné spojiť Budapešť s Viedňou. Dokonca sa viedla veľká zvada, či má ísť trať po pravom alebo po ľavom brehu Dunaja. Napokon išla po ľavom brehu. Zároveň to bolo aj obdobie, keď sa zvažovalo, či má železnicu stavať štát alebo súkromný kapitál.

-Kedy sa situácia zmenila?-

.

Až Rakúsko–uhorským vyrovnaním, pretože vtedy sa Maďari stali viac–menej nezávislí od Viedne. Povedali si, že potrebujú železničné trate nezávislé od Rakúska a začali stavať. Vtedy sa vybudovala prvá uhorská severná trať. Viedla z Budapešti cez Fiľakovo, Lučenec, Zvolen a pokračovala na Košicko-bohumínsku železnicu. Treba povedať, že práve obdobie od roku 1867 do 1874 bolo veľmi významným pre výstavbu železníc na území Slovenska. Vtedy sa postavili základy celej hlavnej železničnej siete.

-Prečo to skončilo v roku 1874?-

.

Pretože vtedy skrachovala viedenská burza a nastala veľká hospodárska kríza. Mala veľmi veľa spoločného s tým, čo zažívame teraz. Štát si pritom nie veľmi pomohol tým, ako motivoval stavbu železníc v predchádzajúcom období. Nemal peniaze, ale železnice potreboval. Vymyslel plán, že ak privátny kapitál postaví železnice, štát mu bude garantovať istý zisk. Ale to tak, že ak necestovali ľudia alebo sa nevozil náklad, tak na to doplácal. A aj to bola jedna z príčin krachu na viedenskej burze.

-Koľko kilometrov železníc sa takto postavilo?-

Na dnešnom území Slovenska približne okolo tisíc kilometrov. Týmto skončilo jedno veľké obdobie. Krachom na viedenskej burze sa skonštatovalo, že treba skončiť s takouto politikou. Paradoxné je, že po tomto boome sa v roku 1874 neodovzdal ani jeden kilometer koľajníc, celá výstavba sa zastavila. Následne sa v 80. rokoch 19. storočia povedalo, že sa bude musieť stavať ďalej, ale lacnejšie. Nie s takou účasťou štátnych financií. Vymyslel sa zákon o miestnych železniciach, pretože hlavné trate už boli postavené. Potreboval sa však postaviť vlásočnicový systém regionálnych železníc, ktoré by sa na ne napájali.

-Kedy sa výstavba železníc vo všeobecnosti skončila a ostali približne v podobe, akú poznáme dnes?-

Viac–menej po druhej svetovej vojne. Pretože to už bol motorizmus silný a začal byť vážnou alternatívou pre železnicu. Zvažovalo sa, či je lepšie sústrediť sa na cesty alebo na veľké trate. Po druhej svetovej vojne sa tak postavila len trať z Lučenca do Veľkého Krtíša, aby sa otvorilo dobývacie územie, kde sa ťaží uhlie. Prepojila sa trať z Turne nad Bodvou do Rožňavy a posledný veľký projekt bola širokorozchodná trať. Slúžila potrebám Východoslovenských železiarní.

.

-Ktoré obdobie bolo v histórii železníc na Slovensku najsilnejšie?-

Najšpičkovejšie obdobie pre železnice nielen na Slovensku ale aj v Európe bolo na prelome 19. a 20. storočia. Vtedy bola železnica na vrchole techniky, všetci ju vnímali asi tak, ako sa dnes vníma raketoplán. To bola doba, keď sa technika považovala za samospasiteľnú. Železnica vtedy ešte nebola ohrozená cestnou dopravou, spaľovací motor bol v plienkach. Cesty nestáli za nič, lebo boli robené pre konské pohony. Jediná reálna alternatívna pre železnicu bola rieka, ktorá netiekla všade. Ale za čias prvej republiky sa už začali prejavovať známky toho, že železnica nie je to, čo bývala a už ani nikdy nebude. Napríklad, keď išli železničiari do penzie za Rakúsko–Uhorska, odchádzali s plným platom. Jediné o čo prichádzali boli príplatky – výkonnostné, nočné. A po prvej svetovej vojne prišiel prvý signál, že to už nie je bohviečo. Do dôchodku sa odchádzalo s 80 percentami platu.

-Železničiari sú doteraz veľmi hrdí na svoje povolanie, držia si status. Čím to je?-

.

Korene to má práve v tejto histórii, železnica je tradičný podnik. Ešte v 50. rokoch bola modrá armáda vnímaná ako armáda. Aj spôsob komunikácie v podniku bol viac-menej polovojenský. Keď som robil skúšky v roku 1977 ako rušňovodič, prišiel nás vyskúšať skúšobný komisár. Pred neho sa musel postaviť železničiar, ktorý bol predpisovo ustrojený v montérkach a so šiltovou čapicou na hlave. Zastavil tri kroky pred ním a povedal: "Súdruh náčelník rušňovodič XY sa hlási k službe." A toto sa začalo postupne vytrácať.

-Prečo?-

.

Lebo hlavným základom tohto presvedčenia do 60-tych a 70-tych rokov minulého storočia bol fakt, že keby zastala železnica, zastane národné hospodárstvo. Vedeli, že majú zodpovednosť, lebo železnica robila veľké výkony. Dnes to už neplatí. Keď zastane železnica, nezastaví sa hospodárstvo. Stavovský pocit sa začína rozpadávať, ale treba zachrániť trosky tohto impéria. Treba si zdravo uvedomiť, aké poslanie majú železnice dnes. Lebo ešte nie sú úplne bez šancí.

-Európska únia napríklad preferuje železnicu, lebo je ekologickejšia…-

A to je nová perspektíva pre železnicu. Má veľa pôvabov, napríklad tým, že je ekologická. Jej externé náklady sú podstatne menšie ako náklady z cestnej dopravy. Nepraskajú z nej domy, nedymí sa z nej. A je oveľa menej závislá na ropných palivách. Tam, kde je elektrifikovaná trať, bude železnica premávať, aj keď bude nafta stáť tri eurá.

-Takže si myslíte si, že železnica má budúcnosť?-

.

Áno má, ale musí sa rozumne spravovať. A malo by sa tiež správne odhadnúť, kde je jej miesto. Ja som trochu v schizofrenickom postavení, ako bývalému muzejníkovi mi trhá srdce rušiť železnice. Keby som nesedel tu, možno by som bol aj ja proti rušeniu tratí. Ale keď to človek vidí z mojej súčasnej pozície, tak je mu jasné, že jediná šanca, ktorá existuje, je odhodiť to, čo aj tak nemôže prežiť a sústrediť sa na to, čo zostalo. Aby sme si vybrali to, čo má zmysel. Oprášili to, vyleštili a postavili na nohy. Samozrejme, tiež chránili časť ako pamiatku. Železnica má zmysel, keď je funkčná alebo ako kultúrna pamiatka. Ale to, čo nespadá ani do jednej kategórie, je zbytočné.

-Koľko historických vlakov sa na Slovensku podarilo zachovať?-

Spolu 150 rušňov a vozňov. Zbierka parných lokomotív obsahuje 30 kusov, z toho je zreštaurovaná viac ako polovica. A asi osem z nich jazdí. Dieselových a elektrických mašín je okolo dvadsať. Zvyšok sú vozne osobné či nákladné.

.

-Ktorý rušeň je váš najobľúbenejší?-

Nedá sa povedať, že jeden špeciálny. Prvú mašinku, ktorú sme vyťahovali z buriny, bol v Pohronskom Ruskove lokálkový rušeň z Uhorska z konca 19. storočia. Na ňom som zažil neuveriteľné veci, lebo som ho najprv opravoval v Železiarňach v Podbrezovej a potom som na ňom ako študent jazdil. Teraz je mojou veľkou témou oživenie ozubnicovej železnice v Tisovci. Myslíme si, že toto úsilie je venované správnej veci. Chceme, aby fungovala na turistické účely a rozhýbala cestovný ruch v regióne.

-Akousi legendou sa už stala Slovenská strela, ktorá jazdí medzi Prahou a Bratislavou. Čím to je?-

Začínala v 30. rokoch 20. storočia, keď železnica vycítila, že jej začína trošku liezť do kapusty letecká doprava medzi Prahou a Bratislavou. Firma Tatra v Kopřivnici vtedy postavila motorový vozeň neštandardnej konštrukcie. Mal zvláštny spôsob prenosu medzi spaľovacím motorom a kolesami. Motorový vozeň bol ľahký, na tratiach, kde sa za normálnych okolností povoľovala rýchlosť 100 km za hodinu, mal povolenú 130 km za hodinu. Premával medzi Bratislavou, Brnom a Prahou a zvládol to za čas kratší ako štyri hodiny. Tento rýchlostný priemer sa podarilo zlomiť, až keď sa na trasu nasadili súpravy Pendolino. Vyrobili sa dva takéto vozne, jeden vyhorel a druhý sa zachoval dodnes. Česi ho majú ako národnú kultúrnu pamiatku.

.

-Rušne mávajú zvyčajne mená, podľa čoho sa dávajú?-

Oni sa vyvíjajú, zvyčajne podľa nejakej zvláštnosti rušňa. Lebo je ťažké prísť k strojmajstrom a povedať: "Prosím si kľúče od E 499 047." Jednoducho poviete, že si prosíte kľúče od Bobiny 47-čky. Bobina je od skratky rušňa. Ale, keď má rušeň napríklad veľké usmerňovacie plechy, tak je "Ušatá". Keď je červo-modro-biely, hovorí sa mu "Albatros" a keď má veľké kolesá, tak je "Nohatá" alebo "Bicykel". A keď má veľké sklá vpredu, tak je to "Okuliarnik" alebo aj "Potápač". Obyčajne sú prezývky regionálne. Niektoré rušne sa volajú inak v depe v Bratislave ako v Košiciach.

-Na Slovensku je vraj niekoľko železničných kuriozít. Napríklad na Suchej Hore by mala byť železničná stanica, ku ktorej sa nikdy nepostavila trať. Viete prečo?-

.

Je tam stanica, ku ktorej dnes nevedie trať, ale bola tam. Viedla z Kráľovian do Trstenej, potom Suchej Hory, kde bol hraničný priechod do Poľska a železnica išla do Nového Targu. Dodnes sa ešte v teréne nájdu stopy po tejto trati.

-V Rožňave by zase mala byť postavená železničná stanica úplne mimo mesta. Je to pravda?-

Toto je bohužiaľ pravda a sme z toho nešťastní. Stanica vznikla v súvislosti s výstavbou trate z Rožňavy po Turňu nad Bodvou po druhej svetovej vojne. Išla do pomerne ťažkého terénu, konštruktéri hľadali miesto a vyšlo to takto. Ale vtedy ľudia nebrali ako tragédiu, keď museli chodiť tri kilometre na stanicu. Železnica prinášala civilizáciu do končín, kde iná možnosť nebola. A stará trať v Rožňave viedla cez centrum mesta, ale smerovala len do Dobšinej.

-Ako ste sa vlastne dostali k železniciam?-

.

Narátal som, že som šiestou generáciou železničiarov u nás v rodine. Rodičov to trošku obišlo, ale dedko robil dopravného kontrolóra v Přerove, pradedo bol rušňovodičom. Hovorí sa, že na deti má najväčší vplyv to, čo zažijú do troch rokov života a ja mám stopercentne zistené, že keď nás rodičia zavesili na krk starým rodičom, jediný smer prechádzky bol železničný most v Přerove. Mám dodnes veľmi presné spomienky na to, čo som tam pozažíval a zjavne to so mnou veľmi zamávalo. Most bol v tesnej blízkosti stanice a keď sa posunovalo, všetky staničné zálohy vyťahovali cez most. Dedko sa so všetkými poznal a keď zastal na moste rušeň, ktorým vyťahovali súpravu, kým mu otočili výhybky, rozprávali sa. A ja som fascinovane pozeral.

-A potom?-

.

Potom som sa od 14 rokov začal angažovať vo všetkých aktivitách, ktoré sa týkali záchrany vtedy miznúcich parných rušňov. Začali sme dávať dohromady krúžok priateľov železníc. Od roku 1979 sme začínali ťahať zo šrotoviska prvé parné rušne pre ešte neexistujúce múzeum. To sme neskôr založili. Po škole, v roku 1990 som nastupoval do podnikového múzea železníc ako jeho vedúci. Bolo z veľkej časti aj mojim dieťaťom. Tam som robil až do novembra 2010, keď som prešiel na ministerstvo dopravy. Ale vravím, že som na ministerstvo len požičaný, ak štátna správa stratí záujem o moje služby, chcem sa vrátiť späť.

-Koľko nadšencov je na Slovensku, čo sa usilujú zachovávať historické vlaky?-

Je tu 10 spolkov a v každom z nich aktívne pôsobí okolo 5 až 6 ľudí. Čiže je to približne 60 ľudí v celej krajine. Je to skvelá partia, sú jednými z mála, ktorým na niečom záleží. Keď sa rozdelil železničný podnik, zrazu sa aktivity, ktoré sme viedli na vnútropodnikovej báze, začali rozpadať. Všetky rušne sa dali do prenájmu za symbolické euro občianskym združeniam, ktoré fungovali ako dobrovoľnícke kluby. Všetky náklady na prevádzku boli zrazu ich a tiež aj tržby. Železnice im povedali, že si budú kryť disproporciu medzi tržbami a nákladmi dobrovoľníckou prácou. Čiže tým, čo robili doteraz, prácou zadarmo. Ostal som v šoku, keď tí ľudia povedali dobre, že to berú. A ono to funguje.

-Odkedy?-

Od roku 2006. Železnice Slovenskej republiky ako vlastník vozidiel za ne len inkasujú nejaké tri eurá nájomného ročne. Je neuveriteľné, že pri tom, čo na Slovensku je, sú ľudia schopní sa zmobilizovať, zabezpečovať prevádzkyschopnosť rušňov či podnikať rôzne akcie. Lebo je známy veteránizmus, keď má človek v garáži motorku alebo staré auto. Ale to je jeho. Títo ľudia sú iní, lebo robia na cudzom, je to štátny majetok, nie ich. Dávajú do toho svoje peniaze, energiu. Sú to všetko osobnosti a tak trochu blázni, lebo to by normálni ľudia nerobili.

-Máte doma model železnice?-

Nie, ja sa hrám len s veľkými vlakmi. Sú to také dva svety a trochu iný je ten, kde sú "cvoci", čo potrebujú veľké kolesá a naťahajú sa s veľkými plechmi. Dáva to iný typ zážitku, vyliezť na rušeň, to je adrenalín. S modelovými vláčikmi sa to nedá porovnať. A tým, že sa človek v tomto angažuje, zachováva aj kus histórie. Lebo model nemá takú výpovednú hodnotu ako reálny stroj. Posledný parný vlak na Slovensku skončil v roku 1980, čo je už 33 rokov. Ale jeho fenomén stále žije, neumrel.

-Máte sen, ktorý by ste v oblasti železníc chceli dosiahnuť?-

.

Mám dva veľmi konkrétne sny. Prvým je zriadiť slušné železničné múzeum na Slovensku. Ale v rámci možností tohto štátu, nie nad jeho pomery. Neslobodno chodiť nad pomery, to jeduje ľudí. Maďari napríklad predviedli, čo sa stane, keď sa dá na takúto vec viac peňazí ako je únosné. Celá Európa užasla, keď sa v Budapešti vybudoval národný železničný park. Bola to veľkolepá akcia, do ktorej išli tri miliardy forintov, teda okolo 200 miliónov korún (6,6 milióna eur). Toľko sa do nás naleje asi tak za 50 rokov. Potom sa v Maďarsku zmenila vláda a povedalo sa, že už dostali dosť a viac financií im nedali. Tak sa rýchlo pretransformovali na železničnú krčmu s peknými dekoráciami, aby úplne nezanikli.

-Ten druhý sen je aký?-

-Spustiť ozubnicovú železnicu z Tisovca do Pohronskej Polhory. Ak sa to podarí, bude to svetová vec.

Rozhovor s Jiřím Kubáčkom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti, tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

UPOZORNENIE: TASR ponúka k rozhovoru zvukový záznam.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Miroslav Urban

René Pavlík

Milan Šupa

Dušan Uhrin

Miro Majerník

.
.
.

Videli sme prvú fotografiu premiérovho zranenia. Gašpar sa pýta, kto zastaví to šialenstvo

Hrozí nám naozaj ešte väčšia tragédia, než sa udiala vlani v Handlovej? Politici SMERu dvíhajú varovný prst…

13. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Kňaz Šafárik pre HS o novom pápežovi a výzvach, ktoré čakajú hlavu cirkvi: V covidovej dobe boli často mnohí sklamaní aj z nás, kňazov a biskupov

Pred konkláve odmietal rozhovory na tému najväčších favoritov na pápežský stolec, pretože sa nechcel zúčastňovať mediálnych hier s tvrdením, že…

14. 05. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
14. 05. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov

Európske političky bijú na poplach : „Nedovoľme algoritmu vychovávať naše deti!“

Francúzska ministerka pre digitálne záležitosti spolu s aktívnymi političkami naprieč Európskou úniou formujú novú politiku, ktorá má spoločný cieľ –…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Kellogg potvrdil, že USA chcú získať kontrolu nad Záporožskou jadrovou elektrárňou

Kellogg potvrdil, že USA chcú v rámci rokovaní s Ukrajinou získať kontrolu nad Záporožskou jadrovou elektrárňou

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinský prezident sa domnieva, že Putin sa „bojí priamych rozhovorov“ s ním

Zelenskyj povedal, že je „pripravený urobiť čokoľvek“, aby sa stretol s Putinom v Turecku, ale „ani si to nevie predstaviť“.…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Trumpova návšteva Istanbulu závisí od Putinovej účasti

Podľa vysokopostaveného predstaviteľa Bieleho domu závisí Trumpova návšteva Istanbulu, kde sa uskutočnia ukrajinsko-ruské rokovania, od Putinovej účasti

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Je známy termín volieb v Česku, zvíťazila by opozícia

Česi sa na jeseň vyberú k volebným urnám, prezident Petr Pavel naplánoval parlamentné voľby na 3. a 4. októbra. Agentúra…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Výročný predaj Godeal24: Množstvo kľúčov pre Microsoft za zvýhodnené ceny! Doživotný Office 2021 Pro len od 29 €!

Všetko najlepšie, Godeal24! Predajca tento rok oslavuje svoje 5. narodeniny. Ako každá iná narodeninová oslava, aj táto prichádza s úžasnými…

13. 05. 2025 | Ekonomika | PR článok | 5 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Ekonomika | PR článok | 5 min. čítania | 0 komentárov

Vyčíňanie extrémistov počas pražského Pochodu za život ostalo bez povšimnutia

Európske mainstreamové médiá sa rozhorčujú nad maďarským zákonom, ktorý zakázal usporiadať populárny LGBTI+ pochod „Pride“ v Budapešti. Zámerne však prehliadli vyčíňanie…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

13. 05. 2025 | Aktualizované 13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Aktualizované 13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Trestné stíhanie pre únik údajov zo zdravotnej dokumentácie premiéra prerušili

Úrad boja proti organizovanej kriminalite koncom apríla prerušil trestné stíhanie pre únik údajov zo zdravotnej dokumentácie premiéra Roberta Fica po…

13. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko oznámilo nový „termín“ pre Ruskú federáciu, aby súhlasila s prímerím

Kancelár Merz uviedol, že ak do konca týždňa nedôjde k pokroku v prímerí, sankcie voči Ruskej federácii sa sprísnia a…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kto ho pozval a čo tam robil? Radačovský otvorene prehovoril o účasti na prehliadke na Červenom námestí v Moskve

Zúčastnil som sa prehliadky na Červenom námestí v Moskve, pretože to bola moja morálna povinnosť, píše vo svojom vyjadrení poslanec…

13. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Peking označil za “úplnú svätokrádež” vyhlásenie Ukrajiny, že účasť zahraničných vojsk na moskovskej prehliadke je podporou “okupantov”

Ukrajinské ministerstvo zahraničných vecí 6. mája uviedlo, že ruská armáda „nie je osloboditeľom Európy, ale okupantom a vojnovým zločincom. Pochodovať…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

80 % ľudí z generácie Z by si vzalo umelú inteligenciu

Podľa štúdie spoločnosti Joi AI, ktorá sa zaoberá chatbotmi s umelou inteligenciou, 80 % ľudí z generácie Z tvrdí, že…

13. 05. 2025 | Zaujímavosti | 4 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zaujímavosti | 4 min. čítania | 0 komentárov

Britov vystrašila mrazivá hrozba vyslovená v ruskej televízii

V ruskej televízii nazvali Britov „národom znetvorencov“ a vyzvali obyvateľov, aby opustili krajinu do 24 hodín. Britskí novinári boli vyhláseniami…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinci ukázali novú zbraň: “Frankenstein”

Ukrajinci majú k dispozícii novú zbraň na zostreľovanie bezpilotných lietadiel a bojových lietadiel. Ukrajinská 3. útočná brigáda na sociálnych sieťach…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Šéf litovskej diplomacie kritizuje Roberta Fica

Litovský minister zahraničných vecí Kestutis Budrys kritizoval slovenského premiéra Roberta Fica pre jeho návštevu Moskvy. Uskutočnila sa minulý piatok pri príležitosti…

13. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ruské ozbrojené sily pokračujú v posielaní zastaraných zariadení HIMARS do šrotu

Vojenský expert Drago Bosnić: americké zbrane sú proti ruskej armáde neúčinné. Kyjev prezentoval systémy HIMARS ako zázračnú zbraň, píše InfoBRICS. Ruské…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Od nenávisti k agresii. Poľsko prišlo s mediálnou bombou

Anna Belousovová, bývalá poslankyňa, ktorá je stále aktívna v komunálnej politike a upozorňuje dennodenne na najzávažnejšie témy, sa vo svojom…

13. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Fico zverejnil list adresovaný koaličným partnerom a štyrom televíziám: Som nútený zvolať zasadnutie Bezpečnostnej rady SR

Robert Fico rozoslal predsedom politických strán a štyrom televíziám list s návrhom na zrušenie nedeľných politických diskusií. Prinášame ho v…

13. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Zomrel mladý slovenský športovec. Príčinu smrti vyšetrujú, údajne vypadol z piateho poschodia

Futbalový klub FK 09 Bacúch smúti. Vo veku 22 rokov zomrel jeden z jeho hráčov Igor Brozman. Informoval o tom…

13. 05. 2025 | Šport | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Šport | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ako vyzerá banda trápnych zúfalcov? Takto

Ako vyzerá banda trápnych zúfalcov? Takto. Týmito slovami komentoval nižšie zverejnenú fotografiu exminister a politický komentátor Juraj Draxler. Jeho status…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Obavy z arogancie moci ako v Šuranoch pri presadzovaní veterných turbín sú na mieste: Timea Ethey Katz v HS

Na Slovensku je plán postaviť 200+ veterných elektrární , ktoré počítajú s turbínami s priemernou výškou 230 m. Plán alokuje…

13. 05. 2025 | Rozhovory | 15 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Rozhovory | 15 min. čítania | 0 komentárov

LSN: Päť znepokojujúcich vecí, ktoré by ste mali vedieť o Levovi XIV.

Konkláve vybralo za Františkovho nástupcu protitrumpovského a prosynodálneho Američana, Róberta Prevosta, teraz známeho ako Lev XIV. Life Site News upozorňuje…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Už aj tak zložité vzťahy medzi Ukrajinou a Maďarskom sa v posledných dňoch prudko vyostrili

Dôvodom boli vzájomné obvinenia zo špionážnej činnosti, po ktorých nasledovalo vyhostenie diplomatov z oboch krajín

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Po návrate z Moskvy. Progresívci sa opäť neovládli. Slabé miesta koalície už nereprezentujú len niektorí politici zo SNS či odídenci z HLAS-u

Reakcie na premiérovu cestu do Moskvy sa spustili ako studená sprcha. Paradoxne však pozíciu predsedu vládu neoslabuje len opozícia, ale…

13. 05. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Trump “dal ultimátum” Ukrajine a Rusku

Americký prezident Donald Trump „dal ultimátum“ Ukrajine a Rusku v znení, že musia začať priame rokovania, „inak Spojené štáty odídu“

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Progresívci perazili ďalšie dno. Najhorší argument o rodovej identite. Svetoznáma osobnosť ostala v šoku

Autorka J. K. Rowlingová v sobotňajšom príspevku na X oznámila, že možno našla zatiaľ „najbizarnejší argument o rodovej identite“. Upozorňuje…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Medziročná inflácia v USA sa v apríli mierne spomalila. Podľa vládnych údajov zverejnených v utorok sa spotrebiteľské ceny v porovnaní s aprílom minulého roka zvýšili len o 2,3 percenta, pričom v marci bola americká medziročná inflácia 2,4 percenta.

Medzimesačne spotrebiteľské ceny v USA v apríli stúpli o 0,2 percenta. Rast cien oproti marcu bol miernejší, ako sa očakávalo. Viac ako polovicu tohto rastu podľa amerického ministerstva práce spôsobilo zdraženie bývania o 0,3 percenta.

Včera 19:25

Zemetrasenie s magnitúdom 4,4 zasiahlo v utorok okolie Neapola, ale bezprostredne neboli hlásené žiadne škody. Podľa talianskeho Národného inštitútu geofyziky a vulkanológie otrasy zasiahli oblasť Campi Flegrei o 12:07. Predchádzali im dve zemetrasenia s magnitúdom 2,1 a s magnitúdom 3,5.

Starosta mesta Pozzuoli, ktoré leží neďaleko Neapola, v sociálnych sieťach napísal, že zemetrasenie „vystrašilo obyvateľstvo“.

Včera 16:17

Prevádzku na druhom najväčšom letisku v Belgicku v utorok pozastavili pre bombový poplach v lietadle. Uviedla to spoločnosť prevádzkujúca letisko. Krátko pred 11:00 sa na palube lietadla, ktoré pristálo na letisku Charleroi, „spustila bombová hrozba“, uviedla hovorkyňa prevádzkovateľa letiska.

„Okolo lietadla zriadili bezpečnostný perimeter, ktorý si vyžiadal uzavretie pristávacej dráhy a prerušenie prevádzky,“ povedala hovorkyňa pre agentúru AFP.

Včera 14:18

.

Otrasný prípad a detaily: 16-ročnému dievčaťu s mentálnym a zdravotným hendikepom založili profily na zoznamkách a predávali ju.

Policajti zadržali minulý týždeň v rámci policajnej akcie „Bakita“ dve osoby, ktoré sexuálne vykorisťovali dve mladistvé dievčatá. Vyšetrovateľ vzniesol obvinenie…

13. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina v EÚ, Slovensko na kolenách. Alebo čo (ne)ukázala zarážajúca analýza

Z najnovšej analýzy, ktorú pripravili analytici podpredsedu vlády pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku Petra Kmeca v spolupráci s ďalšími…

13. 05. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Půl milionu oponentů aneb jak je dobré míti X: “Data ukazují, že očkovaným ženám se z nějakého důvodu rodí asi o třetinu méně dětí”

Před několika dny jsme uveřejnili preprint o počtu narozených dětí v ČR dle očkovacího statutu matky, o kterém píšeme zde. Na twitterovém účtu hlavní…

13. 05. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

Experti a rozhodcovia sa zhodli ohľadom sporného Krištofovho nájazdu: Bol to faul, mal sa opakovať

Slovenskí hokejisti nezvládli tretí duel v skupine A na majstrovstvách sveta v ľadovom hokeji. S Rakúskom padli po samostatných nájazdoch…

13. 05. 2025 | Šport | 4 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Šport | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Biely dom ako ho nepoznáte. Skryté fakty a tajomstvá, ktoré vás poriadne prekvapia

Biely dom ako ho nepoznáte. Skryté fakty a tajomstvá, ktoré vás poriadne prekvapia: Najslávnejšie sídlo v Amerike má stále svoj…

13. 05. 2025 | 0 komentárov

Trumpovi dochádza trpezlivosť s Netanjahuom

Ďalšia západná publikácia píše o prudkom zhoršení vzťahov medzi Trumpom a Netanjahuom. Financial Times uvádza, že trpezlivosť amerického prezidenta s…

13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Miroslav Urban

René Pavlík

Milan Šupa

Dušan Uhrin

Miro Majerník

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov