Bratislava 19. marca 2023 (HSP/Europeanconservative/Foto:TASR/AP-Petros Giannakouris)
Tragédia na štátnych železniciach z minulého mesiaca môže byť pre Mitsotakisovu vládu škodlivejšia ako škandál s odpočúvaním, ktorý ju takmer potopil, píše Tristan Vanheuckelom pre The European Conservative
Verejný život v Grécku sa vo štvrtok 16. marca prakticky zastavil. Celoštátne štrajky, ktoré zorganizovali najväčšie grécke odbory, sa konali na protest proti vlakovému nešťastiu z minulého mesiaca, ktoré bolo najsmrteľnejším v histórii krajiny.
Ako informovala agentúra Associated Press, trajekty zostali zakotvené, verejné nemocnice si museli vystačiť s núdzovým personálom, zastavila sa verejná doprava a zrušilo sa vyučovanie v štátnych školách.
Tieto štrajky sa časovo zhodovali s demonštráciami, ktoré sa konali v Aténach – kde sa podľa odhadov polície zhromaždilo 25 000 ľudí -, v Solúne a v ďalších mestách.
NOW
📌 ATHENS
New huge general strike#greecetraincrash #Απεργια16Μαρτη #Απεργια #απεργια_Τεμπη #Greece #Greecetrain #hellenic_train #GreeceTrainAccident pic.twitter.com/lJeb1GgH7b— PAME Greece International (@PAME_Greece) March 16, 2023
General #strike in #Greece. Thousands protest the #GreeceTrainCrash. pic.twitter.com/TC4hGTA2K5
— Savvas Karmaniolas (@savvaskarma) March 16, 2023
Hoci vo väčšine miest boli demonštrácie prevažne pokojné, demonštráciu v Aténach poznačili nepokoje, keď niektorí protestujúci hádzali molotovove koktaily na policajný kordón v blízkosti budovy parlamentu.
#Greece: #Athens has also been hot all day: pic.twitter.com/Nn86bhy5EM
— The WannabeWonk (@PotempkinBrain) March 16, 2023
V reakcii na to nasadila poriadková polícia slzotvorný plyn a zvukové granáty.
NOW
📌 ATHENS
New huge general strike#greecetraincrash #Απεργια16Μαρτη #Απεργια #απεργια_Τεμπη #Greece #Greecetrain #hellenic_train #GreeceTrainAccident pic.twitter.com/lJeb1GgH7b— PAME Greece International (@PAME_Greece) March 16, 2023
Neznámi útočníci poškodili auto zástupkyne gréckej stredoľavej strany SYRIZA Olgy Gerovasiliovej, ako informoval denník Ekathimerini. Kladivami rozbili okná vozidla, keď bývalá ministerka pochodovala s demonštrantmi. Jej policajný sprievod bol údajne zasiahnutý do tváre a musel byť prevezený na ošetrenie na kliniku parlamentu.
Štrajk je posledným zo série protivládnych protestov, ktoré sa konali od 28. februára, keď došlo k smrteľnej zrážke osobného a nákladného vlaku pri meste Larisa v stredogréckom regióne Tempi. Pri nehode zahynulo 57 ľudí a desiatky boli zranené.
Protestujúci obviňujú svoju vládu, že ignorovala opakované varovania o nedostatočných bezpečnostných opatreniach. “Nebola to ľudská chyba, bol to zločin,” stálo na jednom z transparentov, ktoré niesli protestujúci pred budovou parlamentu. “Naša smrť, vaše zisky,” stálo na ďalšom.
Grécka vláda priznala, že jej železničný sektor roky trpel zanedbávaním a nedostatkom investícií – dedičstvom dlhovej krízy z rokov 2007 – 2008, ktorá prinútila Grécko k prísnemu úspornému programu.
Za zabitie z nedbanlivosti bol zatknutý 59-ročný prednosta stanice, ktorý bol obvinený z toho, že prepol nesprávnu výhybku, čo spôsobilo, že vlaky jazdili po tej istej koľaji. V prípade usvedčenia mu hrozí 10 rokov väzenia. Zatknutí boli aj ďalší traja železničiari.
Tieto kroky však len málo prispeli k zmierneniu hnevu verejnosti a zároveň vhodne poskytli muníciu opozícii.
Popi Tsapanidouová, hovorkyňa hlavnej ľavicovej opozičnej strany SYRIZA, pre televíziu Skai uviedla, že konzervatívna vláda premiéra Mitsotakisa mala “štyri roky na to, aby vyriešila problémy so železničnou sieťou, ale namiesto toho, aby sa k tejto zodpovednosti priznala, obviňuje všetkých ostatných”.
Zdá sa, že mnohí Gréci s tým súhlasia. Sú presvedčení, že nehode sa dalo predísť, ak by úrady prijali náležité preventívne opatrenia. Neskoršie odhalenia o nedostatku personálu a chybnom systéme signalizácie len ukázali, v akom hroznom stave sa grécka železničná sieť v skutočnosti nachádza.
Nový minister dopravy George Gerapetritis v utorok 14. marca uviedol, že bude prijatých viac zamestnancov. V oblastiach, kde signalizačné systémy nie sú funkčné, budú musieť vlaky znížiť rýchlosť.
Na predchádzajúcom stretnutí s Gerapetritisom a predstaviteľmi gréckeho prevádzkovateľa železničnej infraštruktúry OSE a spoločnosti Hellenic Train (ktorú v roku 2017 prevzala FS, talianska štátna železničná spoločnosť) Mitsotakis povedal, že “túto vojnu musíme vyhrať”, a dodal, že je odhodlaný odstrániť faktory, ktoré viedli k havárii.
Mitsotakis predtým požiadal EÚ o podporu, aby mu pomohla pri realizácii naliehavých bezpečnostných vylepšení železničnej siete.
Spoločnosť Hellenic Train v stredu 15. marca uviedla, že rodiny mŕtvych a zranených dostanú od 5 000 do 42 000 EUR každá na pokrytie svojich “okamžitých potrieb”.
Napriek jeho úsiliu by sa vlaková nehoda mohla pre Mitsotakisa ukázať ako škodlivejšia než škandál s odpočúvaním, ktorý hrozil potopením jeho vlády – osudu, ktorému sa tesne vyhla po hlasovaní o nedôvere koncom januára.
Pred nehodou sa očakávalo, že Mitsotakis vyhlási voľby na 9. apríla. Po tragédii z minulého mesiaca sa Mitsotakisova vláda rozhodla, že voľby sa budú konať najskôr 16. apríla, aby sa mohla venovať následkom tragédie a zaviesť bezpečnostné opatrenia.
Nedávne prieskumy verejnej mienky, ktoré sa uskutočnili po nehode, vykresľujú znepokojujúci obraz pre Mitsotakisa a jeho vládnucu pravicovú stranu Nová demokracia (EPP). Podpora verejnosti sa znížila, keďže bývalý 6 – 7 % náskok EPP pred SYRIZOU, jej hlavným rivalom, klesol pod 3 %.
Voľby sa budú konať na základe nového zákona, ktorý prakticky zaručuje koaličnú vládu. V prvom kole sa voľby uskutočnia pomerným systémom, zatiaľ čo o mesiac neskôr, v druhom kole, bude koalícia strán potrebovať približne 37-38 % hlasov, aby mohla zostaviť vládu.