Bratislava 22. februára (TASR) – Celková obstarávacia cena predmetov financovaných prostredníctvom členov Asociácie leasingových spoločností SR dosiahla počas uplynulého roka 1,841 miliardy eur, čo bolo medziročne identické číslo.
V porovnaní s úvodnými 9 mesiacmi minulého roka to však bolo ďalšie zlepšenie vývoja, pretože vtedy lízingový trh ešte klesal medziročným tempom 2 %. Počet nových zmlúv medziročne narástol, nakoľko v roku 2012 ich bolo uzatvorených až o 10 % viac ako v roku 2011, teda 73.369.
„I keď celkový lízingový trh v minulom roku stagnoval, teší nás, že jednociferne rástli všetky takzvané štandardné komodity, za ktoré považujeme autá, ťažké vozidlá, stroje a zariadenia. Negatívny vývoj, i keď dosť výrazný, sme totiž zaznamenali iba pri financovaní menších komodít, akými sú nehnuteľnosti a technológie na obnoviteľné zdroje, kde rátame najmä projekty v oblasti fotovoltaiky a biomasy. Tento vývoj sme však v podstate aj očakávali, keďže obe tieto komodity výrazne narástli v roku 2011 a z hľadiska dlhodobej štruktúry komodít tak ide iba o návrat do normálu. Potešilo nás však obnovenie dôvery zo strany spotrebiteľov voči lízingovým spoločnostiam, ktorí si po útlme v predchádzajúcich rokoch dávajú autá v podstatne vyššej miere opäť financovať prostredníctvom našich členov,“ zhodnotil výsledky generálny tajomník Asociácie leasingových spoločností SR Marián Tibenský.
Výrazný medziročný nárast financovania spotrebiteľov o 23 % na 255 miliónov eur bol jedným z hlavných dôvodov v zmene štruktúry využívaných finančných produktov, keď sa na trhu zvýšil podiel produktov obľubovaných retailovým segmentom, t. j. úverov a splátkového predaja, ale aj operatívneho lízingu, a to na úkor finančného lízingu. Štvrtinový rast financovania spotrebiteľov voči mierne klesajúcemu financovaniu segmentu podnikateľov spôsobil zvýšenie ich podielu na celkových minuloročných obchodoch lízingových spoločností, a to medziročne z 11 % na 14 %. Skôr ako o niečom mimoriadnom však možno hovoriť iba o návrate do normálneho stavu, keďže v rokoch pred krízou sa štandardný podiel spotrebiteľov na celkovom financovaní lízingových spoločností pohyboval medzi 14 – 15 %.
Najvýznamnejšou komoditou z hľadiska hodnoty, ako aj medziročného nárastu zostali aj naďalej osobné automobily, ktorých rast financovania na úrovni 9 % dosiahol novú hodnotu 833 miliónov eur pri počte takmer 55.000 zmlúv. Nárast obratu ťahal segment jazdených áut, ktorých financovanie medziročne vzrástlo viac ako o štvrtinu na 206 miliónov eur, ako aj identický rast vo financovaní nových áut pre spotrebiteľov. Celkové financovanie nových áut pritom vzrástlo iba o 4 % na 627 miliónov eur, nakoľko financovanie podnikateľov stagnovalo.
TASR informovala Asociácia leasingových spoločností SR.