Bratislava 26. februára 2023 (HSP/Ft/Foto:TASR/DPA-Sebastian Kahnert)
Znižovanie počtu pracovných miest v spoločnosti Ford je prvým znakom nadchádzajúcej vlny, ktorá zasiahne tento sektor a jeho zamestnancov, píše Financial Times
Hoci je benzínový motor Mini vyrobený v Anglicku, je to mapa Európy: skonštruovaný v Nemecku, obsahuje alternátor z Francúzska, zapaľovaciu cievku z Talianska a čerpadlo chladiacej kvapaliny z Rakúska.
Na každom kroku tohto procesu sa podieľa jeden človek, ak nie niekoľko.
Ani jeden z nich však nebude potrebný už o sedem rokov, keď značka prejde na plne elektrický pohon.
To isté platí pre tých, ktorí dodávajú motory pre Volvo Cars, Mercedes-Benz, Jaguar, Ford alebo iné značky, ktoré majú stanovené termíny ukončenia predaja motorových vozidiel v Európe.
To, že na výrobu a konštrukciu elektrických vozidiel je potrebných menej ľudí, je dobre zdokumentované.
Čo však zostalo abstraktné, je vplyv na pracovnú silu v regióne, keď sa sekera začne hojdať.
Ford tento mesiac oznámil plány na zníženie počtu zamestnancov o 40 % z celého svojho európskeho tímu konštruktérov.
Prechod na elektrický pohon vytláča značku (a mnohé ďalšie) z menších modelov, zatiaľ čo ich zostávajúce modely sú poháňané batériami, a tak sa rýchlejšie konštruujú a jednoduchšie montujú.
Chladná realita je taká, že oznámenie Fordu je len prvým škrtom, ktorý tvorí jednu malú časť celého stroja, ktorý bude približne do desiatich rokov zlikvidovaný.
Európsky automobilový priemysel dnes priamo vo výrobe zamestnáva 3,5 milióna ľudí.
Výkonný riaditeľ spoločnosti Ford Jim Farley odhaduje, že výroba elektrických vozidiel si vyžaduje o 40 % menej ľudí, čo zodpovedá 1,4 milióna pracovných miest, ak sa to uplatní v celom odvetví.
Ide o vysokokvalifikované, vysokoproduktívne a dobre platené pracovné miesta, ktoré sa často nachádzajú v geografických oblastiach, ktoré by inak boli hospodárskymi zapadákovmi. Stačí sa pozrieť na závod Nissanu v Sunderlande alebo na Slovensko, ktoré má štyri závody, v ktorých sa ročne vyrobí jedno auto na každých päť obyvateľov krajiny.
Áno, môže dôjsť k vytvoreniu nových pracovných miest, nových pozícií v nových oblastiach batérií alebo vývoja softvéru – štúdia spoločnosti Boston Consulting Group z roku 2021 odhaduje vytvorenie 581 000 pozícií v Európe. Ale predstierať, že budú obsadené rekvalifikáciou vyradených dieselových inžinierov, je fantazijné.
Niektoré spoločnosti ponúkajú rekvalifikáciu, iné nenahradia zamestnancov odchádzajúcich do dôchodku. To však len otupí, nie odstráni bolesť.
Pre pracovníkov, ktorí prichádzajú o prácu, je možno najbolestivejšie to, že pochod na lešenie EV začali politici a regulačné orgány.
Európske regulačné orgány rozhodli, že nové autá v regióne musia mať do roku 2035 nulové emisie.
Je to nepochybne správna voľba pre planétu. Táto nevyhnutnosť však spôsobí obrovské vedľajšie škody.
Európa je dnes svetovým lídrom v oblasti motorov, pretože je domovom značiek Ferrari, Mercedes-Benz a Volkswagen (Japonsko a Detroit si tu tiež zaslúžia miesta na stupňoch víťazov).
Avšak práve Čína, ktorá predvídala revolúciu v oblasti batérií už pred viac ako desiatimi rokmi a získala pozíciu svetového lídra, má najlepšie predpoklady na to, aby v budúcnosti dominovala automobilovému priemyslu.
Vodík so svojou nízkou hustotou energie je pre autá nedokonalým riešením, pokiaľ sa nepoužíva ako širšia zásobáreň obnoviteľnej energie, ale aspoň využíva mnohé z tých istých úloh dodávateľského reťazca, ktoré existujú dnes.
Strategické a koordinované rozhodnutie európskych orgánov pred 15 rokmi o pokračovaní v tejto technológii by v prípade úspechu ochránilo pracovné miesta, ktoré sa dnes ocitli pred zánikom.
Dokonca aj Mate Rimac, chorvátsky vynálezca elektrického hyperautomobilu, ktorého podnik čiastočne kúpila spoločnosť Porsche, hovorí, že región sa svojou politikou “strieľa do nohy”.
Nadchádzajúce znižovanie počtu pracovných miest je nevyhnutnou obeťou úmyselných politických rozhodnutí regulačných orgánov, ktoré už nebudú vo funkcii, keď sa v dôsledku ich rozhodnutí rozšíria rady na podporu.
Aj keď súhlasíte s tým, že táto politika bola nevyhnutná, stále platí, že Európa nastražila bombu pod automobilovú zamestnanosť v regióne. Nemôže sa teraz sťažovať, keď to celé vybuchne.