Nový návrh umožní používanie zaoblených kabín a aerodynamických klapiek na zadnej časti prípojného vozidla. Tieto opatrenia značne zlepšia aerodynamiku vozidiel a v prípade typického nákladného vozidla na dlhé vzdialenosti, ktoré najazdí 100.000 km, sa na palive ušetrí približne 5000 eur za rok.
To predstavuje zníženie emisií skleníkových plynov o 7-10 % (7,8 tony CO2 v prípade rovnakého nákladného vozidla na dlhé vzdialenosti, ktoré najazdí 100.000 km).
Zároveň sa zlepší výhľad vodiča, čo podľa odhadov pomôže každoročne zachrániť 300-500 životov zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci alebo cyklisti.
“Tehla je najmenej aerodynamickým tvarom, ktorý si dokážete predstaviť. A to je dôvod, prečo musíme zmeniť tvar nákladných vozidiel na našich cestách. Vďaka týmto zmenám bude cestná doprava čistejšia a bezpečnejšia. Dopravcom sa znížia výdavky na palivo a európski výrobcovia získajú náskok pri navrhovaní nákladného vozidla budúcnosti – ekologickejšieho nákladného vozidla pre svetový trh,” uviedol v tejto súvislosti eurokomisár zodpovedný za oblasť dopravy Siim Kallas.
Pravidlá stanovujúce špecifikácie pre ťažké nákladné vozidlá pochádzajú ešte z roku 1996. Tieto pravidlá sa musia aktualizovať, aby sa zohľadnil technický pokrok.
Predtým, ako sa z návrhu EK stane právny predpis, musí ho ešte schváliť Európsky parlament a členské štáty. V prípade ich úspešného hlasovania nové nákladné vozidlá možno na cestách EÚ očakávať v rokoch 2018-20.