Brusel 15. mája (TASR) – Európska komisia (EK) dnes prijala dve nariadenia na podporu zavádzania "inteligentných informačných služieb". Ide napríklad o varovanie pred nebezpečnými podmienkami na cestách v reálnom čase a informácie o bezpečných a chránených parkovacích miestach pre vodičov nákladných vozidiel. Tieto služby sa môžu poskytovať rôznymi prostriedkami, či už premennými dopravnými značkami, alebo aplikáciami pre rádiá a mobilné telefóny. Komisia chce dosiahnuť interoperabilitu a kompatibilnosť uvedených informačných služieb v celej Európe a ich sprístupnenie čo najväčšiemu počtu vodičov v rámci transeurópskej cestnej siete.
"Inteligentné systémy sa stali súčasťou každodenného života väčšiny občanov. Včasné a presné informácie môžu pomôcť zvýšiť bezpečnosť a ochranu cestnej premávky, ako aj efektívnosť dopravy," uviedol Siim Kallas, eurokomisár zodpovedný za dopravu.
EK pripomína, že počet úmrtí na cestách sa v roku 2012 znížil o deväť percent. To znamená, že členské štáty sú na správnej ceste k dosiahnutiu cieľa znížiť počet úmrtí na cestách v období rokov 2010 až 2020 na polovicu. Na európskych cestách však ešte stále každý deň zomiera v priemere 75 ľudí.
Medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí zlé počasie a klzké cesty, ale aj nesprávne parkovanie. Každoročne je nebezpečné parkovanie v EÚ podľa odhadov príčinou 44 úmrtí a 1430 zranení.
Z odhadov EK vyplýva, že inteligentnými informačnými službami by sa počet úmrtí na cestách mohol znížiť o sedem percent a takisto by sa mohol znížiť počet a závažnosť nehôd. Inteligentnými informačnými službami sa znížia aj oneskorenia spôsobené dopravnými nehodami, emisie CO2 a náklady na opravu infraštruktúry. Okrem toho môžu až o 30 percent skrátiť čas, ktorý vodiči nákladných vozidiel venujú hľadaniu parkovacích miest.
Podľa nových nariadení nie je zavedenie informačných služieb povinné. Keď však budú členské štáty, prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb chcieť takéto služby vytvoriť a zaviesť, budú musieť spĺňať požiadavky týchto nariadení.
Cieľom EK je, aby dopravné informačné služby súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky fungovali v rámci celej transeurópskej cestnej siete, ako aj v cezhraničnom meradle. S cieľom zohľadniť rôzne situácie v jednotlivých štátoch a optimalizovať investície budú členské štáty musieť určiť, na ktorých cestách by sa informačné služby mali zavádzať najskôr.
Informácie sa budú poskytovať prostredníctvom smartfónov alebo premenných dopravných značiek a budú obsahovať opis parkovísk, úroveň ich bezpečnosti a ochrany, ako aj vybavenia. Členské štáty vyberú "prioritné zóny parkovania nákladných vozidiel", v ktorých pri nedostatku miesta na jednom parkovisku budú k dispozícii informácie o iných nevyužitých parkovacích kapacitách v tej istej zóne.
Nariadenia boli predložené Európskemu parlamentu a Rade ministrov. EK dúfa, že ich bude môcť uverejniť už do konca júna.