Bratislava 25. februára 2023 (HSP/Foto:Screenshot)
Bývalý minister školstva Juraj Draxler poukázal na dôsledky vykoľajenia vlaku v štáte Ohio. Jeho vyjadrenie vám prinášame v plnom znení
Trvalo niekoľko dní, kým sa o následkoch vykoľajenia vlaku, ktorého súčasťou bolo 11 vozňov s vysoko toxickými chemikáliami, vôbec začalo širšie v médiách hovoriť. K havárii došlo 3. februára.
5000 obyvateľov okolitého mestečka East Palestine sa odvtedy sťažuje na zdravotné problémy a odborníci im dosvedčujú, že sa majú prečo obávať. Látka, ktorú vlak prevážal (vinyl chlorid) je vysoko toxická sama osebe, ale nebezpečný je aj odpad, ktorý ostáva v pôde, vode a vzduchu po jej spálení (presne to úrady urobili s chemikáliami v poškodenom vlaku, keďže vozne nevedeli dostať z miesta).
A teraz k tým bizarnostiam:
– ľudia nevedia, čo robiť, aj preto, že legislatíva štátu Ohio zakazuje, aby právnik poskytol nejakému zhromaždeniu (bezplatné) rady. Niektorí environmentálni právnici totiž do mestečka prišli, aby ľudí všeobecne navigovali, čo robiť. Ale na konkrétne otázky (ako úrady žiadať o odškodnenie, ako žiadať o preplatenie testov, atď.) im nemôžu odpovedať, aby neboli obvinení z porušenia zákona.
– ľudia si dávajú robiť testy pôdy či vody aj z vlastného vrecka, ale v USA sú tieto veci strašne drahé. Jeden človek sa tak sťažoval, že testy ho už stáli 400 dolárov, a to ešte nepokryli všetko, čo by potreboval zistiť.
Toto je všeobecný problém s americkými oligopolmi. Inzulín vás v USA vychádza dramaticky drahšie ako v Európe, krvné testy, ktoré my v Európe berieme ako nejakú bežnú službu, bývajú tiež riadne nákladné položky a, koniec-koncov, aj mnohé lieky.
– Úrady okrem nejakého neskorého poskytnutia medicínskych konzultácii zdarma pre ľudí nič neurobili, žiadna riadená evakuácia, finančná výpomoc, nič.
– Na celom prípade si prišiel prihriať polievočky Donald Trump, hoci práve jeho vláda blokovala aj priamo rušila desiatky nariadení na zlepšenie bezpečnosti prepravy tovary na železnici.
– A tá regulácia je v USA šokujúco laxná. Napríklad tomuto vlaku stačilo, aby popri vozňoch s nebezpečným nákladom mal zaradení aj vozne s bežným tovarom, a už nespadal pod definíciu vlaku prepravujúceho nebezpečný materiál.
Tak, ako v mnohých iných prípadoch, v Európe sme na tom oveľa, oveľa lepšie. Máme oveľa prísnejšie štandardy prakticky vo všetkom, vrátane ochrany zdravia obyvateľstva.
To, čo sa teraz stalo v Ohiu je pritom len jeden z dlhého radu prípadov, keď na chudobnejšie lokality dopadá práve to, že sú chudobné – a majú znečistenú vodu, vysoko znečistenú pôdu a bez nejakých prísnejších opatrení cez ne prechádza vysoko toxický náklad.