Hamburg 19. januára (TASR) – Čiernožltý sírnatý dym z lodných komínov bude o niekoľko rokov minulosťou. Informuje o tom agentúra DPA. Splodiny plavidiel zatiaľ stále zaťažujú životné prostredie, cestujúcich a obyvateľov pobreží. Na slabo regulované normy pre lode sa dlhé roky sústreďovala kritika zo všetkých strán. Situácia sa konečne postupne zmení k lepšiemu, lebo novou pohonnou látkou pre lodné motory sa stane skvapalnený zemný plyn (LNG).
Regulačné úrady krajín tohto odvetvia sa dohodli, že sprísnené normy začnú platiť najprv v prístavoch a pre príbrežné trasy Európy a Severnej Ameriky, neskôr globálne.
Do roku 2020 musí prejsť na nové palivo viac ako 60.000 plavidiel. Majitelia lodí sa budú musieť zmieriť s tým, že do siedmich rokov nebudú môcť do nich tankovať sírnatú rôsolovitú hmotu, ktorá sa stáva tekutou a spaľovateľnou len po predchádzajúcom zahriatí.
Lodné spoločnosti zatiaľ váhajú so zmenou paliva pre lode, a to opodstatnene. Skvapalnený plyn nie je bezkonkurenčným palivom. Lode by mohli prejsť aj na motorovú naftu, ktorej splodiny sú menej škodlivé než z ťažkej ropy. "Všetko je otázkou peňazí," povedal expert Henning Pewe z klasifikačnej spoločnosti DNV GL.
Ak sa má prejsť na spaľovanie LNG, na lode bude treba namontovať ďalšie veľkoobjemové nádrže. To bude niečo stáť a okrem toho prídu aj o úložný priestor. Prevádzkovatelia lodí sa sťažujú, že cenová politika dodávateľov skvapalneného plynu nie je transparentná. Zatiaľ nie je ani jedna verejná burzová cena mernej jednotky paliva. Pewe však uviedol, že situácia sa mení. Mnohí dodávatelia už predávajú LNG s pevnou zľavou voči lodnému dieselu.
V Spojených štátoch sú šance na úspech dodávateľov skvapalneného plynu veľké aj v nákladnej automobilovej doprave. Naň môže prejsť až 35.000 krížnikov ciest v prípade, ak sa zabezpečí dostatok čerpacích staníc s LNG v krajine, lebo je to skutočne ekonomické palivo.
Lode na pohon s LNG budú mať kde v Nemecku natankovať plyn. Spoločnosť Bomin Linde buduje čerpacie terminály vo všetkých prístavoch krajiny na pobreží Severného mora i Baltiku. Ruben Benders, konateľ firmy, povedal, že zámer sa má realizovať do konca budúceho roka a práce sú v súlade s plánom.
Zmeny v morskej doprave sa už začali. Spoločnosť Aida, ktorá organizuje výletné plavby, dá postaviť dve veľké lode, ktoré budú môcť spaľovať aj skvapalnený plyn. Nové obslužné plavidlá v hamburskom prístave budú spaľovať len LNG.
Japonskí lodní dopravcovia už objednali 90 tankerov na prepravu skvapalneného plynu za 17,6 miliardy USD (12,96 miliardy eur). Dostanú ich do roku 2020. Zvýšia prepravnú kapacitu paliva z 250 miliónov na 400 miliónov ton ročne.
(1 EUR = 1,3584 USD)