Moskva/Bratislava 8. júna 2019 (HSP/Sputnik/Foto:TASR-Dušan Hein)
Pellegrini sa pre Rusko ukázal byť podľa všetkého druhým Ficom. Nielen to, že tiež hovorí o nezmyselnosti sankcií, prišiel na návštevu k Putinovi v čase, kedy sa konali oslavy 75. výročia vylodenia spojeneckých vojsk v Normandii
Po rokovaní so svojím ruským kolegom Medvedevom vyhlásil: Slovensko plánuje v najbližšej dobe podpísať kontrakt o hodnote 100 miliónov eur na obsluhu ruských lietadiel MiG-29 ruskou stranou.
Dohoda medzi Slovenskom a Ruskom na obsluhu 12 lietadiel MiG-29 je platná do jesene roku 2019. Slovensko platí Rusku 30 miliónov eur ročne za opravy stíhačiek. Sputnik hovoril o tejto otázke so známym vojenským korešpondentom, plukovníkom vo výslužbe Viktorom Litovkinom.
Ako je možné chápať plány na podpis kontraktu, sankcie a zákaz na vojenskú spoluprácu s Ruskom?
Litovkin: Či už sú sankcie akékoľvek, a nech už sú zákazy akékoľvek, Slovensko dokazuje, že je dostatočne suverénnou krajinou a môže robiť rozhodnutia, ktoré zodpovedajú jeho národným záujmom. Existujú argumenty v prospech slovenských rozhodnutí, ktoré nie je ako zvrátiť. Žiadna krajina NATO nemôže Slovensku ponúknuť výhodnejšie podmienky pre modernizáciu tak vysokotechnologickej stíhačky, akou je MiG-29. Hovorím o vzťahu cena / kvalita.
Ku všetkému, slovenskí piloti zďaleka nie prvý rok lietajú na týchto lietadlách a dobre ich poznajú. Nakoniec, akákoľvek modernizácia vojenskej techniky, ktorú má vo výzbroji Slovensko, musí prebiehať za účasti jej tvorcu. Z toho dôvodu, že slovenská armáda má ruské stíhačky, je rozumné ich modernizovať bez použitia falošných súčiastok, ale používať originálne, to znamená tie, ktoré vyrábajú ruské závody, ktoré sú časťou programu MiG-29. Skutočnosť, že Slovensko sa pri podpísaní kontraktu s Ruskom riadi takým triezvym úsudkom, je ukážková.
Jedná sa o jediný prípad spolupráce s Ruskom v oblasti modernizácie a opráv vojenskej leteckej techniky?
Nie, nie je jediný. Sankcie, ktoré sú nasmerované proti Rusku, ani z hľadiska práva, ani z hľadiska morálky Európanov nezastavujú. Pripomeniem, že rovnakú vec urobili Maďari, keď museli začať premýšľať o generálnej oprave a modernizácii bojových vrtuľníkov Mi-24. Tieto práce boli vykonávané na 419. leteckom opravárenskom závode pri Petrohrade. Ten je súčasťou korporácie Vrtuľníky Ruska, ktorá je pod sankciami od 22. decembra roku 2014.
Je ale jasné, že nie všetci sa takto správajú. Napríklad Poliaci. Tí odmietajú účasť Ruska v rámci autorského dohľadu nad touto technikou, ktorú majú vo výzbroji. Rumuni tiež. Tí modernizujú našu vojenskú techniku neoriginálnymi súčiastkami a dielmi. Potom má ich lietadlo ruskej výroby nehodu a my musíme počúvať, že za to môže Rusko. V skutočnosti ale je vinný ten, kto pri opravách používa neoriginálne diely. Slováci a Maďari v tomto prípade obhajujú svoje právo byť “na správnej strane histórie”, o ktorom tak radi hovoria Američania.
Ako je známe, Slováci podpísali s americkou spoločnosťou Lockheed Martin dohodu na kúpu 14 nadzvukových stíhačiek F-16V Block Block 70/72 Viper. Stroje budú dodané do konca roka 2023. Ukrajinské noviny Južnyj Kurjer pri porovnávaní faktov reagovali – americké ministerstvo financií a Pentagon sú si vedomí, že krajiny, ktoré predávajú svoje stíhačky, paralelne s tým platia za služby ruskej spoločnosti MiG a robia to za podmienok CAATSA – iniciatíva na čelenie protivníkom Ameriky pomocou sankcií. Slováci sa obrátili k “vyhnaneckej krajine” z hlúposti, alebo sú tak odvážni? – pýtajú sa ukrajinské noviny. Môžete vy odpovedať na túto otázku?
Závisť a žiarlivosť zo strany Ukrajincov je normálna reakcia. Ku všetkému ešte sa jedná o obchádzanie sankcií, ktoré boli vyhlásené v ich záujme. Tu je možné sa posťažovať, ako vidíme. Pre samotnú Ukrajinu je dnes neprípustný prepych činiť samostatne podobné rozhodnutia, ako urobilo Slovensko pri prísnom sledovaní vlastnej výhody. Ku všetkému sa jedná o tak veľkú sféru, akou je vojenské letectvo, ktoré podľa všetkého, dnes na Ukrajine chýba.
Všetko, čo majú, sú sovietske stroje – stíhačky, bojové lietadlá, bombardéry, nie viac ako 160 kusov. A ich počet môže len klesať. Pritom ale v roku 1992 mala Ukrajina štvrté najsilnejšie vojenské letectvo na svete. Silnejšie boli len letectva USA, Ruska a Číny. Nikto Ukrajine, ktorá sa nachádza v stave nestability a nepredvídateľnosti, nebude dodávať letálne zbrane. No, a vlastný letecký priemysel tam prakticky umiera. Taká je cena za zastavenie vojenskej a priemyselnej spolupráce s Ruskom, ktorú, a to treba povedať, Slovenská republika, bez strachu z reakcie Bruselu, pragmaticky rozširuje.