Košice 11. novembra 2021 (HSP/Foto:TASR – Milan Kapusta)
Do redakcie nám prišla negatívna skúsenosť dôchodkyne, ktorá po nešťastnej náhode skončila v Univerzitnej nemocnici Louisa Pasteura v Košiciach. Mená v rozprávaní sú zmenené, redakcia však disponuje menom vnučky. O stanovisko sme požiadali aj univerzitnú nemocnicu
Kristína má babku, ktorá aj v dôchodkovom veku pracuje, celý život odvádzala dane a taktiež si poctivo platila zdravotné poistenie. Minule v práci nešťastne spadla a zlomila si ruku. Šéf jej zavolal sanitku a odviezli ju na vyšetrenie. Po ňom lekári skonštatovali, že bude potrebné absolvovať operáciu.
O niekoľko dní teda Kristína a jej mama odniesli babku do Starej nemocnice – Univerzitná nemocnica Louisa Pasteura – v Košiciach. Pri prijímaní pacientky im však bolo oznámené, že kvôli covid opatreniam môže ísť s babkou do vnútra iba jedna osoba – bez ohľadu na to, či sú otestované alebo očkované. A tak sa s babkou na centrálny príjem vybrala jej dcéra, Kristínina mama. Išlo sa im ťažko, keďže tašiek bolo veľa, babka mala ruku v sadre a Kristína im nemohla pomôcť, lebo musela čakať pri vstupe.
Počas dlhého čakania pribehol muž, zhruba tridsiatnik s tým, že mu rodí žena. Bol očkovaný a mal aj negatívny test. Odpoveďou od personálu mu bolo, že nemôže ísť ani do čakárne, “lebo covid a opatrenia a všetko v záujme nášho dobra a zdravia”. Kristína to všetko sledovala a už vtedy tušila, že babkin pobyt v košickej Starej nemocnici nebude ľahký.
Kristíne mama po návrate oznámila, že návštevy sú zakázané, a to opäť kvôli opatreniam, ktoré majú údajne chrániť naše zdravie. V praxi to znamená, že pacientom nikto zvonku neprinesie vodu, ovocie a ani jedlo, no najmä nikto z príbuzných nemôže v realite skontrolovať, ako sa personál k svojim pacientom správa.
Babku uložili na elektívnom oddelení, kde ju čakala operácia. Sanitár odmietol 70-ročnú pacientku pred operáciou preložiť na operačnú sálu. Odôvodňoval to tým, že babka ‘je čiperná a vyzerá športovo’. Pacientka si myslela, že ide o vtip, ale sanitár nežartoval – presúvala sa po svojich.
Sestrička prišla pacientov pozrieť 6 hodín po operácii. V chladnom októbrovom počasí im personál otvoril okno a nechal vetrať neúmerne dlho. Celkovo ich na izbe počas pobytu v nemocnici kontrolovali iba sporadicky. Babka musela po operácii ísť na toaletu sama, do sprchy taktiež. Pomoci od sestier sa jej nedostalo – personál sa vraj ponáhľal domov.
Babka bola počas svojho pobytu svedkom, či priamym účastníkom hneď niekoľkých ‘zaujímavých’ situácií. Pacientke so zlomenou nohou musela meniť misu – aj napriek tomu, že mala zlomenú ruku. Z personálu to nemal kto urobiť.
Nezodpovedná a neochotná sestrička babke nervózne pichla infúziu, čím na zdravej ruke spôsobila hematómy a bolesť. Infúzia nebola vôbec kontrolovaná, pacientka si ju údajne mala sledovať sama.
Pitný režim bol poskytovaný minimálne, o čaj musela babka viackrát prosiť a dostala ho studený. Keď došla voda v automate, zásobník nemal kto vymeniť. Čo sa týka stravy, babke sa niekoľko dní dostávalo iba paštéty, ktorú si na chlieb musela natierať sama za pomoci spolubývajúcej so zlomenou nohou. Presne tej, ktorej ona menila misu.“
Daná skúsenosť nie je písaná s cieľom očierňovať alebo vyvolávať nenávisť k personálu v nemocniciach, ale s cieľom pokúsiť sa o nápravu tohto stavu. Ľudia, ktorí celý život poctivo platia zdravotné poistenie by mali mať garantovanú aspoň základnú starostlivosť a opateru na istej úrovni.
Nemocnica upozorní personál, aby v tomto náročnom období pristupoval k pacientom citlivo
Dôchodkyňa na nemocnicu oficiálnu sťažnosť nepodala, aj napriek presvedčeniu svojej vnučky, že tak mala urobiť. Potvrdila to aj nemocnica, ktorá uviedla, že žiadnu oficiálnu sťažnosť od pani v dôchodkovom veku neevidujú.
„V poslednom období sme zaznamenali sťažnosť na dlhú čakaciu dobu na gynekologický operačný zákrok, či na stratu peňazí, alebo na poskytnutie urgentnej zdravotnej starostlivosti,“ upresnil Odbor komunikácie a marketingu košickej nemocnice.
Nemocnica tiež dodala, že „pri podávaní podnetov na zdravotnú starostlivosť, alebo na iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo službami súvisiacimi s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, má pacient postupovať v zmysle § 17 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Prisľúbili, že upozornia personál, aby v tomto náročnom období pristupoval k pacientom citlivo.
Nemocnica sa vyjadrila aj ku kritike v súvislosti s návštevami zo strany príbuzných hospitalizovaných. Vysvetlila: „Pokiaľ ide o návštevy v UNLP Košice, tie sú už tri mesiace zakázané vo väčšine nemocníc na Slovensku. V našej nemocnici môžu príbuzní priniesť pacientom osobné veci denne medzi 15.00 – 16.00 hod. Všetky informácie sú dostupné na webe UNLP. Takisto je v mimoriadnych prípadoch možná návšteva pacienta, ktorú schvaľuje vedúci lekár pracoviska alebo službu konajúci lekár.“
Zuzana Franková