Bude k dispozícii od 1. januára 2020 95 oktánový benzín?
Áno. Dnes vodiči na benzínových pumpách tankujú najbežnejší 95 oktánový benzín s označením E5, čo znamená, že ide o benzín, ktorý obsahuje cca 7 % obj. biozložky (etanol a ETBE). Slovenský parlament schválil zákon, podľa ktorého sa od 1.1.2020 zvyšuje podiel biozložky z dnešných cca 7% na 9%, teda od 1.1.2020 bude na pumpách k dispozícii naďalej 95 oktánový benzín, u ktorého sa zmení z titulu zvýšenia obsahu biozložky označenie z E5 na E10. Táto zmena v žiadnom prípade neznamená zánik 95 oktánového benzínu. Benzín 95 E10 je v súlade s novelizovanou technickou normou EN 228 platnou v SR od r. 2012.
E10 v Európe a vo svete
E10 sa používa dnes vo Francúzku, Fínsku, Belgicku, Holandsku, Luxembursku, Nemecku, Estónsku, Fínsku, Rumunsku a Bulharsku, od 1.1.2020 sa bude používať aj v Litve, Maďarsku a na Slovensku, spolu v 12 krajinách Európy, čo predstavuje viac ako 210 miliónov ľudí a cca 42% všetkých obyvateľov Európy.
Vo svete sa E10 používa v USA, Kanade, Indii, Číne, Brazílii, Argentíne, Austrálii, Novom Zélande a v mnohých ďalších krajinách. Pričom všade je vidno dlhodobý trend podiel biozložky ešte ďalej zvyšovať (dané existenciou environmentálnych cieľov a ich vymožiteľnosťou).
E10 a staré autá
Podľa štúdie Holandského normalizačného úradu „Testy motorov s novými typmi biopalív a vývoj biopalivových noriem“ benzín E10 nemá žiadny negatívny vplyv na motor ani palivovú sústavu (palivová nádrž z ocele, hliníka a plastov, palivové hadičky z PTFE a väčšinu elastomérov PTFE, NBR, POM, AEM, CPE, CSPE, HNBR a FKM). Benzín E10 je nekompatibilný iba s PUR tesneniami, ktoré sa dajú veľmi ľahko vymeniť za kompatibilné.
Na Slovensku je priemerný vek áut 13,5 roka, v Rumunsku 16,2 roka. V Rumunsku je E10 zavedená od 1. januára 2019 a bez akýchkoľvek problémov sa ujala.
Ako vlastník auta zistí, že práve pre jeho auto je motor E10 nevhodný?
ZVVB nie je zrejme ten správny partner na takúto technickú otázku, ale na základe našich vedomosti v tejto oblasti by sme odporúčali nasledovný postup:
V základnom ACEA zozname, ktorý udáva zoznam modelov aut, kde výrobca garantuje kompatibilitu s E10, si môže motorista overiť, či tam jeho auto je, pripadne v technickom preukaze alebo príručke používateľa.
Ak ma motorista pochybnosti, je vhodné tiež kontaktovať autorizovaný servis alebo predajcu danej značky auta, ktorí majú najlepšie informácie o komponentoch použitých v nimi predávaných autách, pripadne pozrieť na webstránke automobilky.
Prax v Bulharsku, Rumunsku a Indii hovori o tom, ze všetky tam používane auta sú vhodne na E10 a žiadny kolaps, výmeny starých aut alebo poruchy z titulu používania E10 neboli zaznamenané. Vozový park týchto krajín je starší ako slovenský vozový park.
Fakty a expertné odhady:
- V SR je priemerný vek 13,5 r.
- V SR je k 31.10.2019 evidovaných 2 385 070 osobných vozidiel
- Max 40% z evidovaných osobných vozidiel má benzínový motor (expertný odhad), čo je zaokrúhlene 1 000 000 kusov.
- Max 20% z osobných vozidiel s benzínovým motorom je starších ako 11 rokov (expertný odhad), čo je cca 200 000 kusov.
Na základe uvedenej štúdie a počtov áut v SR sa dá odvodiť, že z počtu cca 200 000 starších benzínových áut je cca 10% nekompatibilných s benzínom E10, čo je cca 20 000 áut, pričom nekompatibilita znamená v podstate len tesnenie z PUR, ak je v aute použité a príde do styku s benzínom. Nejde o nádrž, hadice, potrubia, ani valce, karburátor, vstrekovacie trysky, ventily či blok motora.
Tento počet 20 000 áut predstavuje 0,8 % z celkového počtu registrovaných osobných áut. Pre tieto autá je riešenie výmena PUR tesnení alebo používanie zrejme o niečo drahšieho prémiového benzínu E5, ktorý bude podľa asociácie ropného priemyslu (SAPPO) naďalej dostupný.
So zavedením 95 oktánového benzínu E10 teda nebude mať problém cca 99% osobných aut na Slovensku.
E10 a cena benzínu
Cena benzínu a cena etanolu sú na porovnateľnej úrovni, pričom etanol je v niektorých obdobiach o niečo drahší, ale aj lacnejší. Vzhľadom na nárast obsahu etanolu o cca 2% a cenových relácií benzínu a etanolu je rozdiel v nákladoch max 0,4 centu/l benzínu, avšak samotné stanovenie jeho ceny na pumpe je v kompetencii výrobcu a predajcu benzínu. Cena benzínu však oveľa viac – až v desiatkach centov kolíše v dôsledku zmien ceny ropy, preto vplyv 0,4 centov/l je marginálny a pre bežného motoristu nepozorovateľný.
Prečo E10?
Aktuálne biopalivá zabezpečujú až 70% úsporu emisií skleníkových plynov oproti fosílnym palivám a tak pomáhajú plniť ciele v znižovaní emisií a súčasne vo zvyšovaní objemu obnoviteľných zdrojov energie v doprave. E10 je najlacnejším spôsobom ako ku stanoveným cieľom prispieť tak, aby to motoristi pocítili čo najmenej.
Naviac je tu dôvod nášho zdravia. Etanol produkuje oveľa menej škodlivých emisií oproti benzínu, ide najmä o redukciu emisií benzénu a prachových častíc, je preto v našom osobnom záujme mať zdravšie a ekologickejšie palivo.
Odkiaľ je etanol a z čoho sa vyrába?
Etanol ako biozložka do benzínu pochádza zo Slovenska. Vyrába sa hlavne z kukurice, ktorú pestujú slovenskí farmári. Poľnohospodárske plodiny sa pestujú rovnako, bez ohľadu na to, či sú určené na potraviny alebo na priemyselné použitie, vrátane chemického ošetrovania a hnojenia. Hnojenie aj chemické ošetrovanie musia byť v súlade s pravidlami schválenej farmárskej praxe a samotná výroba s prísnymi pravidlami trvalej udržateľnosti.