Čínski vedci priblížili deň Q. Čo to znamená pre ľudstvo?

Peking 18. januára 2023 (HSP/Svpressa/Foto:Xinhua/Global Look Press)

Znamená to, že nová “digitálna revolúcia” je o krok bližšie?

Ilustračné foto

Čínski vedci sa naučili “skrížiť” dva druhy počítačov – obyčajný a kvantový. Nastáva takzvaný deň Q, keď sa všetky bežné metódy šifrovania údajov ukážu ako neúčinné. A “digitálny” svet, ktorý sa vybudoval za posledné desaťročia, sa bude musieť úplne zmeniť.

Digitálne podpisy prelomené, blockchainy na ceste

Čínski výskumníci zo Štátneho výskumného laboratória pre matematické inžinierstvo a pokročilé výpočty v Čeng-čou ohromili svetových kryptografov oznámením, že sa im podarilo prelomiť 2048-bitovú šifru RSA.

RSA je štandardná metóda šifrovania, ktorá sa používa na bezpečný prenos údajov na celom svete od roku 1977. Táto metóda sa používa pri elektronických digitálnych podpisoch.

Pokročilejšie systémy (napríklad kryptomeny) používajú pokročilejšiu techniku, eliptickú kryptografiu, ktorá bola vynájdená už v roku 1992. Hoci je rovnako prístupná aj “kvantovému” hackingu. Koniec koncov, všetky súčasné šifry sú založené na rovnakom princípe. Súbor alebo správa sa prevedie na súbor náhodných čísel. Iba osoba, ktorá vlastní súkromný kľúč, môže potom z tejto sekvencie “poskladať” pôvodný súbor. Jediným rozdielom je zložitosť vzorca použitého na generovanie takéhoto kľúča v rámci uzavretej siete.

Metóda, ktorú použili Číňania, je revolučná – použili hybrid kvantových a klasických počítačov. Predpokladá sa, že tento prelomový objav v kryptografii môže spôsobiť, že podnikové siete (a internet vo všeobecnosti) sa stanú zraniteľnými voči kyberzločincom.

Ale len vtedy, ak sa technika dostane do rúk zloduchov. V opačnom prípade sa títo zloduchovia dajú zvládnuť.

Globálna kryptografia je v súčasnosti ako hra na mačku a myš. Rozvíjajúci sa priemysel kvantovej výpočtovej techniky musí nahradiť konvenčné šifrovanie takzvaným “post-kvantovým” šifrovaním. Útoky hackerov vyzbrojených touto metódou by mohli byť potenciálne oveľa silnejšie ako ich klasické náprotivky. “Postkvantoví” hackeri by teda mohli prelomiť existujúce šifry – aj tie najsofistikovanejšie – v priebehu niekoľkých hodín alebo dní.

Predpoklad, že kvantové počítače nakoniec prelomia dnes bežné šifrovanie RSA, vychádza z algoritmu, ktorý v roku 1994 uverejnil matematik Peter Shnorr. A táto hypotéza odvtedy čakala na praktické potvrdenie už takmer tridsať rokov.

Ide o to, že “prelomenie” šifier si vyžaduje veľký, stabilný kvantový počítač s miliónmi qubitov (to je jednotka kvantového výpočtového výkonu – podobná bitu). Takéto počítače sa stanú bežnou záležitosťou už o niekoľko rokov. Najpokročilejším strojom v súčasnosti je IBM Osprey, ktorý má 433 qubitov – počítač bude plne funkčný tento rok.

TechMonitor: Hybridná výpočtová technika s bitmi a qubitmi je biznisom budúcnosti

Čínskym výskumníkom sa podarilo vytvoriť unikátny algoritmus, vďaka ktorému sú dnešné “nízkoúrovňové” počítače efektívnejšie, než sa zdá, Číňania prevzali matematické riešenie, ktoré navrhol nemecký matematik Claus-Peter Schnorr: vypočítal, že rozkladom veľkých čísel na násobky možno šifrovacie kódy ľahko prelomiť aj klasickým počítačom.

Čínskym vedcom sa podaril nezvyčajný trik. Časť výpočtov “zverili” kvantovému počítaču (s výkonom len 10 qubitov) a časť ponechali bežnému stroju.

Vedecká práca čínskych vedcov, ako píše expert Ryan Morrison v TechMonitor, odráža rastúcu túžbu po hybridných počítačoch. Mnohé výskumné ústavy sa snažia spojiť klasické a kvantové výpočty: napríklad Ústav pre fyzikálno-chemický výskum v Japonsku sa snaží “pripojiť” kvantový počítač k vlastnému superpočítaču Fugaku. Na rozdiel od čínskych pokusov však tieto zatiaľ neboli úspešné.

Moment, keď kvantový počítač samostatne (teda bez “pomoci” bežného počítača) prelomí kryptografické šifry, je medzi výskumníkmi známy ako deň Q. Ešte prednedávnom sa zdalo, že je to vzdialené desaťročia, ale vďaka prelomovému objavu čínskych vedcov v oblasti kvarkových výpočtov je deň Q bližšie, píše Ryan Morrison.

Keď ľudstvo, vďaka Číňanom, dosiahne deň Q, miera lámania šifier sa jednoducho zvýši. A budeme musieť prejsť na úplne novú, doteraz nepredstaviteľnú kryptografiu – teda metodiku šifrovania a prenosu digitálnych údajov. Napríklad na eliptickú kryptografiu.

Pre vedcov je deň Q rovnako dôležitý ako dosiahnutie technologickej singularity – keď sa umelá inteligencia stane úplne sebestačnou.

V súčasnosti mnohé korporácie (nielen čínske, ale napríklad aj Samsung alebo JPMorgan) neinvestujú obrovské sumy do vytvorenia kvantových počítačov, ale predovšetkým do vývoja metód kvantového šifrovania dát.

Huawei ani Baidou nechcú čakať, kým hackeri vyzbrojení kvantovými počítačmi získajú prístup k ich údajom. Je lepšie pripraviť sa vopred.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Pošlite nám tip

Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

06:45

Americký minister zahraničných vecí Antony Blinken navštívi tento týždeň Izrael a Jordánsko. Oznámil to jeho rezort v nedeľu po tom, ako lídri USA a Izraela hovorili o snahách dosiahnuť prepustenie rukojemníkov.

06:35

Najmenej štyria ľudia zahynuli pri tornádach, ktoré sa cez víkend prehnali americkým štátom Oklahoma. Oznámili to v nedeľu tamojšie úrady, ktoré hlásili zničené budovy, výpadky elektriny a desiatky zranených.

06:30

Francúzsky minister zahraničných vecí Stéphane Séjourné zastáva názor, že silnejšia európska spolupráca v oblasti obrany by popri aliancii NATO fungovala ako “druhá životná poistka”. Séjourné to uviedol v rozhovore pre nemecký denník Die Welt.

Včera 20:02

Slovenskí reprezentanti v rýchlostnej kanoistike Milan Dörner s Ákosom Gacsalom boli najrýchlejší v K2 na 1000 m na prvých kvalifikačných pretekoch na bratislavskom Zemníku. V C2 zvíťazili Peter Kizek s Eduardom Strýčkom, v K2 žien Hana Gavorová s Hanou Zemánkovou.

Včera 20:01

Tisíce ľudí sa v nedeľu zišli v gruzínskej metropole Tbilisi a žiadali vládu, aby stiahla kontroverzný zákon o “zahraničnom vplyve”. Brusel už medzičasom v varoval, že tento zákon by mohol zmariť ambície Gruzínska stať sa členom EÚ.

Včera 19:23

Na základe nového trestného zákona, ktorý predstaví francúzska vláda, bude osobám odsúdeným za členstvo v organizovaných zločineckých skupinách hroziť až 20 rokov väzenia. V rozhovore pre nedeľnú prílohu týždenníka La Tribune to uviedol francúzsky minister spravodlivosti Éric Dupond-Moretti.

Včera 19:21

Hádzanárky DAC Dunajská Streda zvíťazili v 1. kolo nadstavby o majstra SR nad HK Slovan Duslo Šaľa 36:31.

Včera 19:20

Hádzanári MŠK Považská Bystrica triumfovali v treťom stretnutí semifinále Niké Handball extraligy nad HK Kúpele Bojnice 27:20. V sérii hranej na tri víťazstvá sa dostali do vedenia 2:1 na zápasy. Štvrtý duel je na programe v stredu 1. mája. Víťaz série nastúpi vo finále proti Tatrana Prešov, ktorý zdolal HK Košice 3:0 na zápasy.

Včera 19:20

Futbalisti RCD Mallorca v zostave so slovenským obrancom Martinom Valjentom remizovali v 33. kole španielskej La Ligy na pôde Cadizu 1:1. Po centri Valjenta v 12. minúte otvoril skóre Vadat Muriqi. Domáci vyrovnali v 59. minúte po vlastnom góle Omara Mascarella. Granada zdolala Osasunu Pamplona 3:0.

Včera 19:19

Ukrajinská pohraničná služba vylovila z rieky Tisa, ktorá tvorí časť hranice Ukrajiny s Rumunskom, telá dvoch mužov. Ich totožnosť sa zatiaľ nepodarilo zistiť.

Včera 19:18

Tornáda, ktoré sa v sobotu prehnali americkým štátom Oklahoma, si vyžiadali najmenej dve obete na životoch. V nedeľu o tom informovali tamojšie úrady, ktoré dodali, že jednou z obetí je dieťa.

Včera 19:16

Hlavný veliteľ ukrajinských ozbrojených síl Olexandr Syrskyj v nedeľu priznal, že situácia ukrajinskej armády na frontovej línii sa zhoršila, a potvrdil, že Rusko v poslednom čase dosiahlo na bojisku viacero úspechov.

Včera 19:13

Rakúski colníci objavili 700.000 eur v hotovosti v batožine na letisku vo Viedni, ktorá patrila dvom bratrancom cestujúcim do Istanbulu. V nedeľu o tom informovalo rakúske ministerstvo financií.

Zobraziť všetky