Značky, ktoré bohatí nosia, začínajú byť dôležitejšie ako to, koľko zarábajú,” píše manažér britskej banky HSBC Erwan Rambourg vo svojej knihe o bohatých Číňanoch s názvom Dynastia Bling: Prečo luxusu začínajú vládnuť čínski zákazníci ( “The Bling Dynasty: Why the Reign of Chinese Luxury Shoppers Has Only Just Begun “), uvádza to web iDnes.cz.
Rambourg svoju publikáciu doplnil o rôzne grafy vrátane pyramídy, na ktorej demonštruje, ako sa jednotlivým vychýreným značkám darí. Do ilustrácie zahrnul luxusné kaviarne Starbucks, viaceré módne domy ako aj najdrahšie diamanty značky Graff.
V Číne sa trh s luxusným tovarom veľmi rýchlo zotavuje necelé štyri roky po tom, keď ho zabrzdili protikorupčné zásahy prezidenta Si Ťin-Pchinga. Podľa HSBC by mohla byť prekonaná aj tohtoročná predpoveď desaťpercentného rastu trhu s luxusom (oproti 7 percent celosvetovo), podotkla agentúra Bloomberg.
Niektoré značky sa ale stali príliš ľahko dostupnými na to, aby zostali pre elitu príťažlivé. Mnoho majetných Číňanov považuje napríklad značku Louis Vuitton za “značku pre sekretárky”, píše denník Independent. “Louis Vuitton sa stal príliš obyčajnou značkou,” cituje Shaun Rein, šéf čínskej výskumnej agentúry China Market Research Group, jednu z čínskych miliardárokk. “Má ju každý, vidíte ju v každej pekinskej reštaurácii. Dávam prednosť značke Chanel alebo Bottega Veneta, ktoré sú exkluzívnejšie,” pokračuje nemenovaná žena.
Podobným problémom s reputáciou čelia aj módny dom Gucci. Tovar na mieru a menej známe európske značky ako Bottega Veneta ale letia nahor. Veľmi bohatí ľudia totiž dychtia po neznámych značkách. “V Paríži kupujem značku Maison Ullens – je to francúzska značka vyrábaná v Taliansku,” hovorí Sara Jane Ho, zakladateľka elitnej čínskej školy Institute Sarita. “Keď som sa vrátila späť do Číny, všetci moji študenti chceli vedieť, odkiaľ mám oblečenie. Nakoniec to dopadlo tak, že sa má škola stala predajným miestom tejto značky, pretože študenti ju naozaj milujú, “doplnila.
Na vrchole toho, čo bohatí ľudia vyhľadávajú sú aj naďalej veci na mieru. Podľa Rambourga je to segment neobmedzených možností aj cien.