Praha 13. augusta 2019 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik)
Politička a vodička kamióna opísala pre Sputnik príjemné aj tienisté stránky svojej profesie. Profesionálni vodiči musia na českých cestách čeliť polícii, v zahraničí migrantom
Pôvabné dievča vo svete drsných kamionistov. Reč je o Anne Vaculíkovej. Pred rokmi náhlym rozhodnutím nasadla do kabíny nákladného vozidla a vydala sa na cesty po českých a európskych cestách. Je tiež aktívna v politike. Tento rok kandidovala za KSČM do Európskeho parlamentu.
Sputnik s profesionálnou vodičkou hovoril o všedných radostiach a problémoch jej profesie. Došlo aj na migrantov, ktorí útočia na nákladné vozidlá, aby sa dostali do bohatých európskych krajín.
Ako ste sa dostali k riadeniu kamióna? Bol to Váš sen alebo príležitosť, ktorá sa naskytla?
Nepovedala by som ani sen a ani príležitosť, ktorá sa naskytla. Môj priateľ jazdil “mezinárodku” a ja som bola doma neustále sama. Raz som mu len tak povedala, že si urobím vodičák na kamión a budeme jazdiť spolu. Odpoveď bola: ‘Tak dobre.’ Teraz to je 5 rokov, čo spolu jazdíme.
Čo Vás na tejto profesii najviac baví?
Keď som jazdila medzinárodné cesty, tak ma najviac bavilo poznávanie daných krajín. Videla som ich trochu inak, ako keď niekam idete na dovolenku a vidíte len to “načančané” kvôli turistom. Teraz jazdím len po Česku a práca ma baví celkovo. Nemôžem povedať, že by ma bavilo len niečo na mojej práci.
Ale čo by som tiež rada spomenula, je to, že ma občas veľmi baví naša diaľnica D1 a správanie niektorých vodičov. Vtedy neviem, či sa mám smiať, alebo plakať a rozčúliť sa.
Čo hovoríte na pravidlo, že sa vodiči kamiónov musia každé štyri týždne vracať zo zahraničia do krajiny svojho pôvodu? Obmedzuje to prácu? Alebo to naopak dáva možnosť vodičom, aby si zaslúžene oddýchli?
Ja si myslím, že v dnešnej dobe už nežijeme v divokých deväťdesiatych a ľudia by mali mať právo na normálny dôstojný život, nielen sa naháňať za peniazmi. Keď sa budete baviť s vodičmi profesionálmi, tak už sa veľa vodičov nenájde, čo by chceli žiť v kamióne nonstop celý život. Väčšina vodičov z povolania preferuje prácu takú, aby boli každý deň doma. Predtým to bola otázka peňazí, keď boli na Západe vyplácané tučné diéty. Dnes už to vyjde podobne, či jazdíte na Západ, na Východ, alebo, takzvane okolo komína.
Nielen tuzemské firmy zamestnávajú cudzincov z Východu. Aj napriek tomu, že ich kvality nedosahujú kvality českého vodiča, tak sa veľa firiem českým vodičom vyhráža, že budú práve týmito ľuďmi nahradení. To znamená, že český vodič je vydieraný a nútený do vecí, ktoré by za normálnych okolností nepripustil. Je veľmi smutné, že inštitúcie, ktoré máme v ČR, s tým nič nechcú robiť alebo zatvárajú oči.
Najčastejším príkladom, čo vidíme na cestách, je neustále porušovanie snáď všetkých predpisov na cestách a veľmi laxný prístup Polície ČR. Dokonca aj mne sa stal prípad, že ma zastavila polícia a riešila so mnou banálny priestupok. Na moju otázku, prečo nerieši tiež vodičov z Východu, ktorí tu páchajú mnohokrát hrubé dopravné priestupky, mi policajt odpovedal, že on je na ceste, aby vychovával českých vodičov a nie, aby chytal cudzincov. Aby sme sa my českí vodiči správali v zahraničí slušne.
Ako často sama cestujete s nákladom po krajinách Európskej únie?
Jazdila som aj mimo EÚ a dalo by sa povedať, že štyri a pol roka som jazdila iba medzinárodnú dopravu. Doma je doma, na tom slávnom Západe nie je nič tak úžasného. Teraz jazdím len po Českej republike a som spokojná.
Nedávno poslal francúzsky súd do väzenia druhého českého vodiča kamióna. Colníci v jeho aute našli dvadsať Albáncov. Vodič o nich ale pravdepodobne nevedel, domnieval sa, že preváža nábytok. Počula ste o tomto prípade? Čo si o tom myslíte?
Ak odsúdili nevinného človeka v tak super demokratickej krajine, akou je Francúzsko, tak to svedčí len o tom, že tá ich demokracia nie je až taká úžasná. Je smutné, že ak je ten človek nevinný a aj napriek tomu ho odsúdili, tak je to obrovské zlyhanie diplomacie ČR, celej českej vlády, a predovšetkým Ministerstva zahraničia ČR. To znamená, že český občan, ktorý vyjde za hranice ČR, aby sa bál, že ho kedykoľvek, ktokoľvek môže zavrieť na ľubovoľnú dobu bezdôvodne, čo je pre mňa veľmi prazvláštne.
A teraz si predstavte prípad mladej českej ženy, ktorá pašovala drogy, sú to látky, ktoré ničia životy, rodiny. O túto ženu sa celá česká vláda zaujíma, a dokonca chcú, aby ju previezli do Česka. Vzhľadom na to, že ja osobne nie som oboznámená s protokolom vyšetrovania, tak sa tu môžeme len dohadovať, napríklad o počasí.
Ako často musia českí vodiči kamiónov čeliť nelegálnym migrantom?
Tak často, ako často sú na problematickom území.
Zažili ste sama niečo podobné?
Pomerne často sme jazdili do Srbska alebo do Macedónska. Na srbsko-maďarskej hranici sme väčšinou stáli a čakali, pokiaľ sa na nás dostane rad na vybavenie dokumentov a prejdenie röntgenom, kde by odhalili imigrantov, ak ich nenašli policajti, ktorí vykonávali kontroly ešte pred röntgenom. Pri tom čakaní, hlavne večer, začali migranti chodiť okolo kamiónov smerom na Maďarsko. Keď mali možnosť nepozorovane vliezť do nejakého kamiónu, tak tam vliezli.
Zakaždým, keď okolo prešli, vodiči okamžite vyšli von z kamiónov a prehľadávali si každý svoju súpravu, aby sa tam náhodou niekto nechcel niekam doslova a do písmena zavesiť. Boli to hlavne mladí páni, na chrbte mali batohy a zmotanú deku v podpazuší. Nikdy som nevidela jedinú ženu alebo dieťa.
Často sa migranti ukrývali aj na nápravách návesu. Nikto z vodičov nechcel mať problémy a každý chcel v pokoji prejsť a dostať sa domov. V prípade, že nejakému vodičovi našli utečenca kdekoľvek v kamióne, tak sme zostali na hraniciach aj viac ako 24 hodín, pretože to tam okamžite policajti uzavreli.