Bratislava 15. júla (TASR) – Mestská časť Vajnory je aktívnym účastníkom pripomienkového konania k výstavbe severného diaľničného obchvatu Bratislavy D4. "Zúčastnili sme sa na ostatnej prezentácii upravenej technickej štúdie D4 – Bratislava, Jarovce, Ivanka pri Dunaji sever a Rača v dotyku s mestskou časťou Vajnory. Jej spracovateľom je spoločnosť Dopravoprojekt. Túto technickú štúdiu už prerokovala aj komisia výstavby, územného plánu, životného prostredia a dopravy pri miestnom zastupiteľstve. Odporučila k nej vydať súhlasné stanovisko s pripomienkami," uviedol starosta Vajnôr Ján Mrva (SDKÚ-DS).
Pre obyvateľov Vajnôr je veľmi pozitívnou správou, že v prepracovanej štúdii boli z veľkej časti splnené požiadavky mestskej časti. "Ide najmä o trasovanie novej diaľnice D4 pod existujúcu diaľnicu D1 bez zbytočného zvyšovania nivelety terénu a samotnej stavby, vybudovanie ekoduktu – zeleného presypaného tunela ponad diaľnicu v časti stavby, cyklotrasy, zjazdnú vetvu z križovatky Rača a vybudovanie križovatky napájajúcu rozvojové lokality vo Vajnoroch," vysvetlil starosta. Dodal, že žiadajú v ďalšom stupni premenovať križovatku Rača, keďže sa z veľkej časti nachádza v katastri Vajnory a Svätého Jura a od Rače je vzdialená vyše dva kilometre. Išlo by o presnejšiu terminologickú úpravu a nemýlenie vodičov či obyvateľov v budúcnosti.
Zaujímavou súčasťou projektu D4 je Ekodukt. Tento zelený most v optimálnej šírke 100 metrov bude slúžiť na migrovanie zveri do oblasti štátnej prírodnej rezervácie Šúr. Na jeho okraji bude situovaná cyklotrasa s novým cyklomostom cez Šúrsky kanál s pripojením sa na plánovanú cyklotrasu na korune hrádzi Šúrskeho kanála. Bude tiež slúžiť obyvateľom na presun do krajinnej rekreačnej oblasti šúrskych lužných lesov. "Diaľnicu D4 požadujeme trasovať na úrovni terénu v čo najväčšej možnej miere. V ďalšom stupni projektovej dokumentácie požadujeme svetlú výšku od koruny hrádze v križovaní s Račianskym potokom a potokom Struha vo výške 2,5 metra, aby sa nezvyšovala niveleta D4," doplnil Mrva.
Súčasťou vajnorských pripomienok je aj odvodnenie diaľnice D4. "Je to náročné riešenie, no musí zohľadniť špecifické pomery v lokalite Vajnôr vzhľadom na vysokú hladinu podzemných vôd a odtokových podmienok dažďových vôd. Požadujeme primerané vodohospodárske opatrenia, aby negatívne neovplyvnili stabilizované aj rozvojové lokality vo Vajnoroch," dodal starosta.
V ďalšom stupni projektovej dokumentácie Vajnory žiadajú vybudovanie pešej lávky, prípadne cyklomosta v križovatke Rača, ktoré by umožnili priechod do jurských vinohradov a do vajnorskej hory, lebo inak by museli obyvatelia absolvovať až päťkilometrovú obchádzku. "Nezanedbateľnou požiadavkou Vajnôr je i vybudovanie protihlukových bariér. Vajnory sú už v súčasnosti enormne zaťažené hlukom z priľahlých dopravných stavieb, vrátane leteckej dopravy, preto požadujeme prekrytie zo západnej strany D4 protihlukovými bariérami, najlepšie zemnými valmi, ktoré sú vizuálne najprijateľnejšie," povedal starosta Ján Mrva.