Bratislava 25. júla (TASR) – V Dopravnom podniku Bratislava (DPB) stále trvá štrajková pohotovosť. Ešte v máji ju vyhlásil Autošofér, jedna zo štyroch odborových organizácií, ktoré v rámci podniku fungujú a jej predseda Jozef Hitka už zvažuje aj vyhlásenie ostrého štrajku. Nepáči sa mu trestanie zamestnancov či dodržiavanie Zákonníka práce zo strany DPB. Hitka tvrdí, že pre zlé podmienky na pracovisku uvažuje aj nad žalobou. Podnik tvrdenia predsedu odborovej organizácie odmieta s tým, že sú zavádzajúce, kontraproduktívne a skôr obhajujú vodičov, ktorí majú problém s pracovnou disciplínou.
Jedným z bodov, ktoré šéf odborov podniku vyčíta, je trestanie vodičov autobusov za nadspotrebu pohonných hmôt. Podľa Hitku sa na mestské vozidlá nedá stanoviť spotreba. "Vozidlá jazdia na rôznych linkách. Jeden deň premávajú v kopci, iný deň na rovine, tretí deň stoja v zápche. V každom čase a teréne je iný počet cestujúcich, vozidlo nie je pravidelne vyťažené a spotreba je ovplyvnená rôznymi činiteľmi," uviedol pre TASR.
Hitka rovnako pripomína, že vodič si vozidlo sám neodstavuje ani netankuje, vozidlá nemajú zamestnanci pridelené a sú tiež zabezpečené mriežkou, aby sa nafta nedala ukradnúť. "Ak by chceli robiť spotrebu na vozidlách, musia byť podrobené meraniam. Ani jedno vozidlo ale meraniami neprešlo. DPB robí postihy protiprávne," podotýka. Za nadspotrebu sa podľa Hitku vodičom kráti odmena vo výške 10 až 30 eur. "Vedenie podniku si je asi vedomé toho, že za takú sumu to vodiči nebudú riešiť. Ale krátené odmeny majú zamestnanci aj každý mesiac," tvrdí šéf odborov.
Vedúca odboru marketingu a komunikácie DPB Zuzana Vachová však oponuje a vraví, že v podniku sa účtujú náklady za naftu vždy na konkrétne vozidlo. "Vieme tak presne vyčísliť spotrebovanú naftu na každé vozidlo a k dispozícii máme aj údaje, na akej linke a ktorí vodiči jazdia na uvedenom vozidle," vysvetlila pre TASR. Spracovávaním týchto údajov sa podľa jej slov stanovuje pre každé vozidlo a každú linku normovaná spotreba na letnú aj zimnú prevádzku. Vachová pripomína, že podnik zohľadňuje aj to, či je vozidlo vybavené klimatizáciou alebo nie. "Jeden a ten istý typ vozidla môže mať na určitej linke odlišnú normovanú spotrebu ako na linke inej," zdôrazňuje.
Pri vyhodnocovaní ekonomiky jazdy sa zase podľa Vachovej vždy zohľadňuje celá posádka vozidla. "V prípade, že dvaja vodiči dodržiavajú normu a tretí nie, pristupujeme k sankciám. V prípade, že celá posádka vykazuje nadspotrebu nad normu, vozidlo je technicky prekontrolované a nastavené, poprípade sa urobí skúšobná linka s iným vodičom a keď sa nadspotreba potvrdí, tak sa norma upravuje," opísala postup Vachová. Podotkla, že mriežky DPB osadil po obrovských problémoch s kradnutím nafty z vozidiel MHD. "Odboru bezpečnosti sa podarilo odhaliť aj viacero prípadov krádeže nafty zamestnancami."
Spotrebu paliva má stanovenú napríklad aj Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Jeho hovorkyňa Michaela Karaffová hovorí, že podnik má určenú normu na každý typ vozidla, na letné aj zimné obdobie. "Norma bola stanovená zo skutočne nameraných údajov – zaokrúhlený priemer, ktorý sa po čase, vzhľadom na skutočnú spotrebu, zase upravuje," uviedla pre TASR. Každý mesiac podľa jej slov zasadá komisia, ktorá sa spotrebou vozidiel zaoberá detailnejšie.
Na spotrebu sú v Košiciach upozorňovaní aj vodiči, pokuty ale nedostávajú. Karaffová to odôvodňuje tým, že technika na sledovanie spotreby je zastaraná a preto môže byť nespoľahlivá. "Pokiaľ vozidlo dlhodobo vykazuje nadspotrebu, na čo upozorní práve komisia, je v rámci údržby odstavené a prekontrolované, poprípade dôjde k nastaveniu alebo výmene vstrekovačov, ventilov, vstrekovacieho čerpadla, k výmene filtrov a podobne," priblížila hovorkyňa.
Hitkovi sa nepáčia ani ďalšie spôsoby, akými DPB sankcionuje zamestnancov či napríklad pravidlá nosenie uniforiem, ktoré stanovuje interná smernica podniku. "Nikde na pracoviskách nie sú zriadené šatne, aby sa vodiči mohli prezliecť," upozorňuje Hitka. Nedodržanie smernice môže zamestnávateľ hodnotiť ako porušenie pracovnej disciplíny. "Doteraz však nikto nebol za jej nedodržiavanie postihovaný," podotkla Vachová. "Je však neakceptovateľné, aby naši vodiči jazdili v prostriedkoch MHD vyzlečený do pol pása, alebo v spodnej bielizni, čo sa žiaľ v minulosti opakovane stávalo," zdôraznila.
Dopravný podnik má pocit, že šéf odborov je motivovaný skôr osobnou pomstou a nie skutočným záujmom presadzovať potreby zamestnancov. Od mája podľa Vachovej už totiž nie je zamestnancom DPB. "Bol s ním skončený pracovný pomer potom, čo v januári tohto roku nenahlásil ním spôsobenú dopravnú nehodu a dokonca z miesta nehody odišiel." Podnik vraj zaznamenal aj sťažnosti na jeho aktivity od samotných zamestnancov.
Hitka tvrdí, že jeho odborová organizácia je najväčšia a najsilnejšia, má do 600 členov, z čoho 99 percent sú vodiči a dielenskí pracovníci. Zvyšné tri odborové organizácie v DPB sú menšie, ale pracujú v zhode a spolu majú členov viac.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.