Bratislava 21. januára (TASR) – Na Rázusovom nábreží v Bratislave možno vodičom pribudne ďalší jazdný pruh. Pre plánované developérske projekty Vydrica, Zuckermandel a druhý River Park by tak chodci mohli prísť o časť promenády aj zelene na nábreží. Riešiť sa totiž musí už aj dnes komplikovaná dopravná situácia hlavne na križovatke smerom na Mostovú ulicu a pridať ďalší pruh má byť to najvhodnejšie riešenie. Aj takéto závery padli na pondelkovej (20. 1.) večernej diskusii mesta s občanmi v Primaciálnom paláci.
Samospráva zaviazala investorov projektov, aby vypracovali odbornú dokumentáciu, ktorá posudzuje možné dopravné riešenia na nábreží Dunaja. Dopravno-inžiniersku štúdiu prišiel Bratislavčanom v pondelok ukázať jej spracovateľ Peter Schlosser. Vlani v júni sa 30 dní merala intenzita dopravy od mostu Lafranconi po Šafárikoho námestie, najkritickejšou časťou sa stala križovatka Mostová. "Dopravná situácia v okolí Mostovej ulice už dnes nie je ideálna – zúženie pruhov do jedného a svetelná križovatka s odbočením na Mostovú ulicu z dôvodu bezpečnostnej požiadavky ambasády USA spôsobujú tvorbu kolón a je potrebné ju riešiť z dlhodobej perspektívy," poznamenal Schlosser. Ďalšie projekty pritom intenzitu dopravy na nábreží ešte zvýšia.
Štúdia tak hľadala možné riešenia. Vrátila sa aj k variantu, že by doprava premávala cez Hviezdoslavovo námestie alebo Paulínyho ulicu. Ďalšou alternatívou bolo zrušenie ľavého odbočenia na Mostovú ulicu, alebo aspoň zníženie počtu jázd na nej. Do hromadnej garáže Carlton by sa tak vodiči museli dostať aj inou trasou, ako cez pešiu zónu na Mostovej. Vytvorilo sa deväť scenárov, vybrali štyri a najvhodnejším, no zároveň najnákladnejším z nich sa podľa spracovateľa stalo pridanie nového pruhu na Rázusovom nábreží. Schlosser ukázal diskutujúcim žlto-čierne pásiky. Ohraničovali do troch metrov široký priestor pri kaviarni Propeler, o ktorý by pridaním nového jazdného pruhu prišli. Zakázalo by sa tiež odbočenie na Kúpeľnú ulicu, čo by ju dopravne odľahčilo, dodal Schlosser.
"Je to mimoriadne frekventované miesto pešieho pohybu, kde sa stretávajú dva pešie ťahy, z Mostovej a nábrežia. V lete je tam množstvo turistov, davy ľudí, cyklisti, mamičky s kočíkmi," upozorňoval na diskusii Matej Vagač z iniciatívy Bratislava otvorene. "Ani v jednom scenári neboli riešení peší či cyklisti. Jazdný pruh ruší mestskú zeleň a verejný priestor, to sa už dnes nikde nerobí, iba v Bratislave. Je to pre nás neakceptovateľné," reagoval zase Tomáš Peciar z Cyklokoalície. Ani hlavnú mestskú architektku Ingrid Konrad scenár s ďalším jazdným pruhom nenadchol. "Mali by sme asi počkať, čo sa bude diať. Ja by som sa neodvážila teraz križovatku skapacitňovať na stav, ktorý má byť niekedy. Neviem povedať, kedy ten stav bude," podotkla.
Ďalší jazdný pruh na nábreží sa nepáčil ani primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru-SD), označil ho za problematický. "Sami sme sa však rozhodli, že ten priestor chceme dotvoriť, prinesieme tam nejaké nové funkcie, samozrejme aj dopravu. V prieskume sa poctivo analyzovali všetky ostatné alternatívy, aké iné riešenie budeme mať?" pýtal sa Bratislavčanov. Podľa starostky Starého Mesta Tatiany Rosovej (SDKÚ-DS) ďalší pruh nie je "žiadna tragédia." Ak sa ukáže, že toto je jediné riešenie, staromestská samospráva by so scenárom súhlasila. "Tej zelene tam ubudne len niekoľko málo metrov štvorcových, znížil by sa však komfort pohybu chodcov. Myslím si, že sa dajú nájsť aj lepšie cesty," dodala na margo riešenia problému s americkou ambasádou.
Oddelenie dopravného inžinierstva hlavného mesta scenár s ďalším jazdným pruhom odporúča. Ešte sa však podľa mesta bude diskutovať a rozhodnuté nie je.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.