Podľa výskumu publikovaného v American Journal of Psychology, v 70. rokoch minulého storočia čítalo knihy ešte 60% dospievajúcich a v roku 2016 už len 16%, čo je skutočne výrazný pokles.
Jeden z troch tínedžerov, ktorí sa v roku 2016 zúčastnili prieskumu, nevedel označiť niektorú knihu alebo časopis podľa vlastného výberu za svoj obľúbený, zatiaľ čo dokázal stráviť na interenete, písaním textových správ a na sociálnych médiách v priemere aj šesť hodín.
Štúdia sa podujala porovnať súčasné prieskumy s údajmi z projektu “Monitorovanie budúcnosti”, ktorý realizovala univerzita v Michigane a ktorý od roku 1975 sleduje trendy študentov stredných škôl. Zistil sa teda ohromujúci nárast využívania sociálnych médií medzi 12-ročnými. V roku 2008 z nich 52% uviedlo, že “takmer každý deň” navštevovali stránky sociálnych médií, ako je Facebook alebo Instagram, a v roku 2016 to už bolo 82%.
Jean Twenge, profesor psychológie na Štátnej univerzite v San Diegu a jeden z autorov štúdie, vyjadril znepokojenie nad dopadom digitálnej technológie na dospievajúcich a deti, ktorí sa nechytajú kníh poukazujúc na zdĺhavosť ich čítania, čo ich odrádza prečítať si ich. Ale čas strávený na sociálnych médiách sa im nezdá byť zdĺhavý a nezaujímavý.
“Čítanie dlhých textov, ako sú knihy a články v časopise, je skutočne dôležité pre pochopenie zložitých myšlienok a pre rozvíjanie zručností v oblasti kritického myslenia,” argumentuje Twenge. Vo svojej knihe sa pokúša dať odpoveď na otázku, “prečo sú dnešné superpripojené deti menej šťastné a úplne nepripravené na dospelosť”.
Nie je to však len o mentálnych schopnostiach detí, ale aj o ich duševnom zdraví. Výskum zverejnený minulý rok v časopise American Journal of Epidemiology zhromaždil údaje od 5.208 osôb a zistil, že Facebook má celkovo negatívny vplyv na duševné zdravie používateľov.