Svet nestojí na mieste a história nakoniec rozostaví všetko tak, ako potrebuje. Pred niekoľkými rokmi sme počúvali tvrdenia anglosaskej propagandy, ktorá označovala ruskú armádu za hrdzavú, v rokoch 2018-2019 môžeme prívlastkom “hrdzavé” označiť viaceré zbrane americkej armády.
V roku 2018 sa enormne zvýšil počet havárií v americkom letectve. Štatistika svedčí o tom, že problémy amerického letectva už nadobudli vážny charakter a padajú bez výnimky americké bojové lietadlá armády, námorníctva, pobrežnej ochrany i Národnej gardy. Pritom počet havárií sa zvyšuje už posledných sedem rokov. Pre porovnanie, Rusku sa podarilo za posledných 5 rokov znížiť počet havárii trikrát, Rusko rekordným tempom obnovuje a modernizuje svoj letecký arzenál.
Americká vojenská technika začala trpieť mnohými problémami, tieto problémy sú dvojakého druhu. Američania sami priznávajú, že pomerne veľké množstvo havárií sa týka nových typov zbraní, ktoré sa snažia zaviesť do výzbroje. Problémy, ktoré má F-35, naznačujú, že miliardy USD nedokázali zabezpečiť, aby sa F-35 zbavila “detských chorôb” a stala sa tak plnohodnotnou náhradou za staršie typy bojových stíhacích lietadiel americkej armády.
Americká inžinierska škola prežíva hlbokú krízu. Keď sa americké moderné zbrane stiahnu z reklamných šotov a hollywoodských prezentácií a poskytnú sa americkému námorníctvu a flotile, začínajú problémy. Ukazuje sa, že moderné americké stroje majú množstvo nedostatkov, ktoré sa takmer okamžite prejavia pri náročných vojenských skúškach.
Američanom však nepadá len nová technika. V prípade vrtuľníkov Apache sme v roku 2018 boli svedkami 86 havárií, čo je alarmujúce číslo. Havárie nesúvisia s tým, že by takmer 50 rokov staré americké vrtuľníky boli nekvalitné, americká armáda už len nedokáže financovať všetky aktivity súvisiace s údržbou týchto vrtuľníkov.
V USA existuje široko rozvetvený systém “legalizovanej korupcie”, ktorú Američania hrdo označujú slovom “lobbovanie”. Korporácie úspešne odolávajú akejkoľvek snahe o audit a keďže finančný apetít korporácií neustále rastie, rastie aj cena za údržbu zbraní, takže obeťou optimalizácie sa stala americká armáda. S finančnou optimalizáciou teda súvisia aj problémy americkej leteckej techniky. Podľa amerických odborníkov už Američania nedokážu zabezpečiť 365 dní do roka údržbu svojho letectva, momentálne dokážu zabezpečiť údržbu a opravu na 200 dní do roka. To je hlavný dôvod, prečo sa zvyšuje počet havárií v amerických ozbrojených silách.
Množstvo amerických zbraní však je už naozaj starých. Kľúčový americký ťažký bombardér B-52 vznikol v roku 1952 a jeho vývoj trval do roku 1962. Jeho ekvivalentom na ruskej strane je takisto vrtuľový Tu-95, ktorý takisto vznikol v 50 rokoch a ktorý takisto slúži stále v ruských ozbrojených silách. Ruské Tu-95 dokázali svoju kvalitu v Sýrii, kde bombardovali vybrané ciele, lietadlá Tu-95 dokážu vystreľovať aj ruské rakety CH-101 a CH-102, schopné niesť jadrové hlavice. Rusko však preferuje nasadzovanie modernejších nadzvukových Tu-160, voči ktorým nemajú Američania existujúci a fungujúci ekvivalent. Modernizované Tu-160 takisto dokázali svoju kvalitu v Sýrii a zúčastnili sa aj cvičení vo Venezuele na sklonku minulého roku.
Americké stíhačky F-16, ktoré sú staré takmer 30 rokov majú svoj ekvivalent na ruskej strane v podobe Mig-29. F-16 stále zostáva nosným bojovým lietadlom amerického stíhacieho letectva, Mig-29 v ruskej armáde takisto slúžia, Rusi však majú k dispozícii modernejšie stíhačky Su-35, ktorých počet v ruskej armáde neustále rastie. Su-35 sa takisto úspešne zúčastnili sýrskej kampane.
Rusko takisto úspešne začalo riešiť problémy súvisiace s kádrovými nedostatkami. Ešte pred 10 – 15 rokmi Rusko nemalo dostatok financií na to, aby vytvorilo letecký park a zabezpečenie v takej miere, ako by potrebovalo. Dnes je v ruskej armáde financií dostatok a do služby sa tak vracajú mnohí odborníci, ktorých ešte v čase Medvedevovho prezidentovania “uvoľnili zo služby z dôvodov potrebných reforiem”.
U Američanov sme v poslednom období svedkami znižovania počtu nalietaných hodín pre vojenských pilotov. Z finančných dôvodov sa počet nalietaných hodín znížil 2x. Riešiť problémy s korupciou a lobbizmom v amerických ozbrojených silách je takmer nemožné, pretože korporácie sú úzko prepojené s americkými politickými elitami, šetriť sa teda musí na inom mieste (servis, výcvik). Jedna letová hodina v USA vychádza dnes priemerne na 20 000 USD, maximálny strop ročne, ktorý môžu americkí piloti dosiahnuť je 120 hodín. 120 hodín ročne je normou takisto pre ruských pilotov (v roku 2008 to bolo 80 hodín, v rokoch 2016 – 2018 počas sýrskej kampane to bolo 175 hodín, po skončení kampane sa počet letových hodín pre ruských pilotov znížil na uvedených 120 hodín).
Rusku, samozrejme, scenár, pri ktorom Američania musia šetriť vyhovuje. Americké letectvo je najpočetnejšou bojovou leteckou silou na zemi, udržiavať v chode tak mohutný a rôznorodý park zbraní je finančne vyčerpávajúce. Ruské letectvo má aj ďalšiu výhodu na svojej strane. V prípade potreby môže bojovať pod prikrytím rozvinutej a modernej protilietadlovej obrany, ktorá predčí americké systémy PVO.