Americké letectvo zápasí s čoraz väčším množstvom problémov

Americké letectvo zápasí s čoraz väčším množstvom problémov

Washington 12. januára 2019 (HSP/Iarex/Foto:TASR/AP-Ahn Young-joon)

 

Ruslan Chubijev na portáli Iarex publikuje informácie o negatívnych zmenách v stave výzbroje a kvality amerických leteckých ozbrojených síl

Ilustračné foto

Svet nestojí na mieste a história nakoniec rozostaví všetko tak, ako potrebuje. Pred niekoľkými rokmi sme počúvali tvrdenia anglosaskej propagandy, ktorá označovala ruskú armádu za hrdzavú, v rokoch 2018-2019 môžeme prívlastkom “hrdzavé” označiť viaceré zbrane americkej armády.

Reklama

V roku 2018 sa enormne zvýšil počet havárií v americkom letectve. Štatistika svedčí o tom, že problémy amerického letectva už nadobudli vážny charakter a padajú bez výnimky americké bojové lietadlá armády, námorníctva, pobrežnej ochrany i Národnej gardy. Pritom počet havárií sa zvyšuje už posledných sedem rokov. Pre porovnanie, Rusku sa podarilo za posledných 5 rokov znížiť počet havárii trikrát, Rusko rekordným tempom obnovuje a modernizuje svoj letecký arzenál.

Americká vojenská technika začala trpieť mnohými problémami, tieto problémy sú dvojakého druhu. Američania sami priznávajú, že pomerne veľké množstvo havárií sa týka nových typov zbraní, ktoré sa snažia zaviesť do výzbroje. Problémy, ktoré má F-35, naznačujú, že miliardy USD nedokázali zabezpečiť, aby sa F-35 zbavila “detských chorôb” a stala sa tak plnohodnotnou náhradou za staršie typy bojových stíhacích lietadiel americkej armády.

Reklama

Americká inžinierska škola prežíva hlbokú krízu. Keď sa americké moderné zbrane stiahnu z reklamných šotov a hollywoodských prezentácií a poskytnú sa americkému námorníctvu a flotile, začínajú problémy. Ukazuje sa, že moderné americké stroje majú množstvo nedostatkov, ktoré sa takmer okamžite prejavia pri náročných vojenských skúškach.

Američanom však nepadá len nová technika. V prípade vrtuľníkov Apache sme v roku 2018 boli svedkami 86 havárií, čo je alarmujúce číslo. Havárie nesúvisia s tým, že by takmer 50 rokov staré americké vrtuľníky boli nekvalitné, americká armáda už len nedokáže financovať všetky aktivity súvisiace s údržbou týchto vrtuľníkov.

Americký vrtuľník Apache Foto:TASR/AP-Ahn Young-joon

V USA existuje široko rozvetvený systém “legalizovanej korupcie”, ktorú Američania hrdo označujú slovom “lobbovanie”. Korporácie úspešne odolávajú akejkoľvek snahe o audit a keďže finančný apetít korporácií neustále rastie, rastie aj cena za údržbu zbraní, takže obeťou optimalizácie sa stala americká armáda. S finančnou optimalizáciou teda súvisia aj problémy americkej leteckej techniky. Podľa amerických odborníkov už Američania nedokážu zabezpečiť 365 dní do roka údržbu svojho letectva, momentálne dokážu zabezpečiť údržbu a opravu na 200 dní do roka. To je hlavný dôvod, prečo sa zvyšuje počet havárií v amerických ozbrojených silách.

Množstvo amerických zbraní však je už naozaj starých. Kľúčový americký ťažký bombardér B-52 vznikol v roku 1952 a jeho vývoj trval do roku 1962. Jeho ekvivalentom na ruskej strane je takisto vrtuľový Tu-95, ktorý takisto vznikol v 50 rokoch a ktorý takisto slúži stále v ruských ozbrojených silách. Ruské Tu-95 dokázali svoju kvalitu v Sýrii, kde bombardovali vybrané ciele, lietadlá Tu-95 dokážu vystreľovať aj ruské rakety CH-101 a CH-102, schopné niesť jadrové hlavice. Rusko však preferuje nasadzovanie modernejších nadzvukových Tu-160, voči ktorým nemajú Američania existujúci a fungujúci ekvivalent. Modernizované Tu-160 takisto dokázali svoju kvalitu v Sýrii a zúčastnili sa aj cvičení vo Venezuele na sklonku minulého roku.

Americké stíhačky F-16, ktoré sú staré takmer 30 rokov majú svoj ekvivalent na ruskej strane v podobe Mig-29. F-16 stále zostáva nosným bojovým lietadlom amerického stíhacieho letectva, Mig-29 v ruskej armáde takisto slúžia, Rusi však majú k dispozícii modernejšie stíhačky Su-35, ktorých počet v ruskej armáde neustále rastie. Su-35 sa takisto úspešne zúčastnili sýrskej kampane.

Reklama
Ruský strategický bombardér Tu-160 Foto:TASR/AP-Alexei Panov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP

Rusko takisto úspešne začalo riešiť problémy súvisiace s kádrovými nedostatkami. Ešte pred 10 – 15 rokmi Rusko nemalo dostatok financií na to, aby vytvorilo letecký park a zabezpečenie v takej miere, ako by potrebovalo. Dnes je v ruskej armáde financií dostatok a do služby sa tak vracajú mnohí odborníci, ktorých  ešte v čase Medvedevovho prezidentovania “uvoľnili zo služby z dôvodov potrebných reforiem”.

U Američanov sme v poslednom období svedkami znižovania počtu nalietaných hodín pre vojenských pilotov. Z finančných dôvodov sa počet nalietaných hodín znížil 2x. Riešiť problémy s korupciou a lobbizmom v amerických ozbrojených silách je takmer nemožné, pretože korporácie sú úzko prepojené s americkými politickými elitami, šetriť sa teda musí na inom mieste (servis, výcvik). Jedna letová hodina v USA vychádza dnes priemerne na 20 000 USD, maximálny strop ročne, ktorý môžu americkí piloti dosiahnuť je 120 hodín. 120 hodín ročne je normou takisto pre ruských pilotov (v roku 2008 to bolo 80 hodín, v rokoch 2016 – 2018 počas sýrskej kampane to bolo 175 hodín, po skončení kampane sa počet letových hodín pre ruských pilotov znížil na uvedených 120 hodín).

Rusku, samozrejme, scenár, pri ktorom Američania musia šetriť vyhovuje. Americké letectvo je najpočetnejšou bojovou leteckou  silou na zemi, udržiavať v chode tak mohutný a rôznorodý park zbraní je finančne vyčerpávajúce. Ruské letectvo má aj ďalšiu výhodu na svojej strane. V prípade potreby môže bojovať pod prikrytím rozvinutej a modernej protilietadlovej obrany, ktorá predčí americké systémy PVO.

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:27

Ruský prezident Vladimir Putin sa v máji chystá navštíviť Čínu. Bude to jeho prvá zahraničná cesta od znovuzvolenia v prezidentskej funkcii v rámci snahy Moskvy o prehĺbenie vzťahov s Pekingom.

Včera 20:06

Pre Ukrajinu ešte nie je neskoro, aby zvíťazila nad Ruskom, ak spojenci splnia sľuby o dodaní ďalších zbraní. Uviedol to generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg,

Včera 20:05

Izraelské médiá informovali, že z mesta Rafah v Pásme Gazy ušli pred blížiacou sa izraelskou ofenzívou desaťtisíce ľudí. TASR prevzala informácie zo správy tlačovej agentúry DPA.

Včera 19:41

Prokuratúra v Madride odporučila, aby predbežné vyšetrovanie manželky španielskeho premiéra Pedra Sáncheza bolo zrušené. Uviedli to televízna stanica RTVE, noviny El País a ďalšie médiá s odvolaním sa na justíciu.

Včera 19:39

Švajčiarska potravinárska spoločnosť Nestlé odmietla tvrdenia mimovládnej organizácie Public Eye, podľa ktorej do svojich výrobkov v rozvojových krajinách pridávala cukor. V rovnakých výrobkoch na európskom trhu ich predáva bez cukru.

Včera 19:35

Európsky parlament hlasoval v Štrasburgu za zriadenie nového orgánu pre etické štandardy, ktorý bude bojovať proti korupcii v inštitúciách Európskej únie a sledovať pravidlá lobingu a korupcie. 

Včera 19:06

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg ocenil predbežnú dohodu medzi Nemeckom a Francúzskom o spoločnej výrobe moderných obranných systémov. 

Stoltenberg v Nemecku
Na snímke generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg, ktorý sedí v stíhačke Eurofighter, sa usmieva pred štartom počas návštevy taktickej letky 73 Steinhoff v meste Laage neďaleko Rostocku na severe Nemecka
Včera 19:05

Predsedu bulharského parlamentu Rosena Žeľazkova odvolali z funkcie, pretože bývalý koaličný partner ho obvinil z neplnenia si pracovných povinností.

Včera 19:02

Európsky policajný úrad rozbil zločineckú skupinu, ktorá sa zameriavala na cenné starožitné knihy. 

Včera 18:49

Benátky začali skúšobne vyberať poplatok od turistov, ktorí toto mesto navštívia na jeden deň bez prespania. Cieľom je obmedziť turistický nával, opatrenie však čelí aj kritike.

Včera 18:47

Vyšetrovatelia vlaňajšej tragickej streľby na Univerzite Karlovej sú blízko oznámenia motívu útočníka. Na rokovaní bezpečnostného výboru Poslaneckej snemovne to povedala dozorujúca štátna zástupkyňa (prokurátorka) Jana Murínová. Strelec podľa nej netrpel duševnou poruchou. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali