Moskva 23. februára 2015 (HSP-Misha Japaridze)
Informačná vojna vo svete pokračuje, a keď niečo sa nedarí presadiť tak, potom sa to urobí inak. Dlhé roky bývalé socialistické štáty „vychovávali“ Rádio Sloboda, Slobodná Európa a iné „piliere demokracie“. V súčasnosti je ich tisícnásobne viac. A idú ďalej…
V ruských médiách a na internete je cítiť znepokojenie: začal sa ďalší útok na domáce média a chystá sa nová propagandistická vlna, ktorá sa valí zo Západu, dokonca spoza oceánu. Denno-denne ruské média a sociálne siete prinášajú podobné správy: „Američania sa asi presvedčili, že nás tak ľahko neobalamutia, ako Ukrajincov, Gruzíncov, Litovčanov, Estóncov, Poliakov a iných. Vidia, že dôverujeme našim médiám, a nedôverujeme klamstvám zaoceánskych médií, a preto sa rozhodli vziať nám tieto média. Asi sú zúfalí: utratili toľko miliónov dolárov na podplatenie našej hnilej opozície, ale vôbec im nič nevyšlo na rozdiel od Ukrajiny. A teraz skupujú naše internetové portály. Vieme prečo. Ale aj tak sa im nič nepodarí. Budeme vedieť, kto ich kúpi a vytvoríme nové internetové portály, ktoré budú šíriť pravdu. Nikdy nás Američania neoklamú,“ uvádza sa vo viacerých internetových novinách a na sociálnych sieťach. O čo vlastne ide?
Američania skutočne začali skupovať ruské internetové portály. Načo by to asi potrebovali? Určite budú šíriť dobro, vieru a spravodlivosť a, samozrejme, objektívne informácie. A vykonajú všetko, aby urobili Rusov šťastnými – ako napríklad, Ukrajincov, Gruzíncov alebo obyvateľov Sýrie, Iraku, Afganistanu a pod.
Ruskí novinári pozorne sledujú, čo sa deje. Informujú, že americko-ruská spoločnosť Hearst Shkulev Media mieni kúpiť 42 mestské internetové portály v Rusku, ktoré zatiaľ vlastní holding Rugion. Najväčší rozruch nastal v regióne Južného Uralu, kde sa nachádza väčšina z miest, internetové portály ktorých sa onedlho môžu stať „americkými.“
V tejto súvislosti ruskí novinári pripomínajú veľmi zaujímavú súvislosť. Americko-ruská spoločnosť Hearst Shkulev Media podobný obchod už zrealizovala. V marci 2013 kúpila mestský internetový portál E1 v Jekaterinburgu /je to tiež región Uralu/. Neskôr si kúpila ešte niekoľko ruských internetových spoločností a portálov: ELLE, Antenna-Telesem, StarHit, Vabank, PRM a pod.
Ruské média vysvetľujú, že americko-ruská spoločnosť Hearst Shkulev Media je dcérskou spoločnosťou „čisto“ americkej firmy Hearst Corporation jedného z najväčších mediálnych holdingov na svete, ktorý založil slávny mediálny magnát William Hearst. Hearst Shkulev Media zatiaľ vlastnila 13 ruských internetových spoločností a portálov.
„No fajn. Predtým Američania mali 13 a teraz budú mať 55 našich internetových portálov. Predtým ich sledovalo niekoľko miliónov obyvateľov a teraz budú mať desiatky miliónov čitateľov a divákov! A zasa to dobre načasovali. Minule to nakúpili vo februári 2013 – presne načasovali mediálne útoky pred Majdanom – vytvárali mediálnu podporu. A zasa nakupujú – máme sa na čo tešiť – bude ďalší Majdan? Ale nakupujú naše média – to znamená, že pripravujú Majdan v Rusku! Prečo naši nekupujú mestské portály Washingtonu alebo New Yorku?“ ironizuje jeden z komentátorov na facebooku.
Portál Politonline pripomína, že sa protiruská propaganda realizuje cez mnohé najznámejšie medzinárodné portály – Twitter, YouTube a Facebook, ktoré sledujú stovky miliónov ľudí po celom svete. „Jednoducho sa na tieto portály „nahadzujú“ otvorenú a zamaskovanú lož, klamstvá a dezinformácie, prozápadnú a protiruskú propagandu a snažia sa tak vyprovokovať nepokoje a protesty v Rusku, povzbudzujú opozíciu, snažia sa oklamať verejnosť. Vlastne takto „pracujú“ vo mnohých štátoch,“ zdôrazňujú novinári Politonline.
Tento fakt, ako aj to, že sa západné mediálne a „iní“ služby snažia ovládnuť ruské média, neskrývajú ani na Západe. Redaktor denníku The Gardian Glenn Greenvald uvádza, že „na rade sú už aj ruské média.“ Potvrdzuje, že západné tajné služby považujú sociálne siete za veľmi dobý prostriedok na manipuláciu verejnej mienky. Zdôrazňuje, že najlepší účinok majú správy a „listy“, v ktorých sú akože svedkovia niektorých udalosti poskytujú vlastné komentáre. Pritom všetky tieto správy pripravujú odborníci tajných služieb, ale tieto články a listy sú podpísané menami „svedkov“ – obyvateľov Ruska, Ukrajiny, Krymu – bežných ľudí. Novinár prízvukuje, že podobným „spovediam“ najlepšie uveria čitatelia a diváci. Preto podobné metódy najčastejšie využívajú príslušníci západných tajných služieb.
Ruskí novinári upozorňujú na to, že odteraz príslušníci amerických tajných služieb budú používať široké spektrum ruských internetových portálov. Zásterkou bude to, že spravodajstvo pre tieto portály by mali pripravovať domáci novinári, ktorých však prísne vyškolia, o čom a ako musia informovať. „Pomáhať“ im budú odborníci, ktorí napíšu analytické články. Ruskí novinári upozorňujú na to, že väčšina z týchto „objektívnych komentárov“ nebude pripravená v Rusku, ale za oceánom. Zdôrazňujú, že sa Majdan v Rusku už začína – zatiaľ mediálny, virtuálny…
eu