Warmia/Mazursko 8. februára 2017 (HSP/Foto:Veľvyslanectvo PR v Bratislave)
Warmia a Mazursko sú často nazývané Krajinou tisíca jazier. Jazier a vodných nádrží na tomto území je skutočne niekoľko tisíc, z čoho približne tritisíc je takých, ktoré majú rozlohu viac ako jeden hektár. Vytvárajú akúsi pavučinu prepojenú riekami alebo kanálmi a tvoria nádhernú vodnú turistickú cestu. Väčšina jazier Warmie a Mazurska je ľadovcového pôvodu.
Veľké mazurské jazerá na čele s najväčším poľským jazerom Śniardwy – sú jednou z najkrajších krajinných a turistických oblastí Poľska. Práve na tomto mieste príroda ukazuje svoje bohatstvo v plnej kráse a čistá voda a vzduch nabádajú k tomu, aby sme trávili každú voľnú chvíľu v lone prírody.
Takýto rozsiahly komplex jazier, ktorý umožňuje pestovať všetky druhy vodnej turistiky, a ktorý je zároveň tak rozmanitý, nenájdeme na žiadnom inom mieste v Európe. Hlavná turistická trasa, ktorá prechádza Veľkými mazurskými jazerami, sa začína v južnej časti regiónu na jazere Brzozolasek, neďaleko mesta Pisz, a končí sa na kanáli v meste Węgorzewo v jeho severnej časti. Vzdušná vzdialenosť týchto miest je 111 km. Na brehoch sa nachádza veľa vhodných miest na stanovanie, penziónov, agroturistických zariadení či hotelov.
Okrem toho vznikla v posledných rokoch sieť Ekomarín, ktorá výrazne uľahčuje plavbu. Je to výnimočné územie nielen v rámci krajiny, ale aj nášho kontinentu – mimoriadne bohaté z hľadiska prírodných zaujímavostí, historických pamiatok, zbožňované milovníkmi vodných športov, rybolovu a rekreantmi.
Elblaský kanál
V regióne Warmie a Mazurska sa nachádza celosvetový unikát – Elblaský kanál, ktorý je aktuálne využívaný na turistické účely. Kanál spája mestá Ostróda a Elbląg, teda západnú časť Mazurska s Baltským morom. Na kanáli bolo pred 150 rokmi postavených päť zvážní na vodný pohon, vďaka ktorým bolo možné prekonať výškový rozdiel približne 100 m na úseku 10 km. Lode a vodné dopravné prostriedky sú prepravované na špeciálnych vagónikoch. Tieto vagóniky s vodnými dopravnými prostriedkami sa pohybujú po koľajniciach na úbočí porastenom trávou, preto sa plavba týmto kanálom často nazýva plavbou po tráve. Vagóniky sa pohybujú na princípe protiváhy v dvoch smeroch: hore a dole takým spôsobom, že sa cestujúci stretajú v polovici cesty. Najzaujímavejší úsek kanála sa nachádza medzi Buczyńcom a Elblągom. Iné úseky kanála sú postavené bez zvážní, využívajú však plavebné komory. Správca kanálu sa snaží o jeho zapísanie do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO.
Warmia a Mazursko Vás srdečne pozývajú! Tu si každý nájde niečo pre seba…
Viac informácií:
www.mazurytravel.com.pl
www.zegluga.com.pl
www.gizycko.turystyka.pl
Redakciu informoval Piotr Samerek, radca-minister, vedúci Politicko – ekonomického oddelenia, Veľvyslanectvo Poľskej republiky v Bratislave.