Bratislava 10. októbra (TASR) – Autor a hlavný aktér dvojročného diskusného cyklu Polslovo Dušan Junek sa v jeho jedenástom pokračovaní ocitol na strane odpovedajúceho. V tradičnom priestore Poľského inštitútu v centre Bratislavy sa teda v stredu (9. 10.) z hostiteľa stal hosť, ktorého spovedal spisovateľ Daniel Hevier.
"Ja som sa na tento večer pripravoval pátraním v archívoch a katalógoch celý mesiac, Dušan sa naň pripravoval 70 rokov," povedal v úvode Hevier, čím prezradil dôvod zmeny autorského večera. Jubilantovi na krídle zahral a zaspieval vtipnú rekapitulačnú hymnu zhrňujúcu predchádzajúce diskusné večere Polslova, na ktorých Junek predstavil desať slovenských osobnosti z oblasti kultúry.
"Máš za sebou ťažký život, aj keď nie si ťažký. Stále máš štíhlu postavu, ako keď som ťa pred desaťročiami stretol v Bratislave, keď si sa vrátil z nedobrovoľného pobytu na východe a mohol si opäť publikovať pod vlastným menom. Koľko vtipov si nakreslil, boli to stovky či tisíce?," spýtal sa Hevier.
Junek odpovedal že ich vymyslel niekoľko tisíc, ale v rokoch 1963 až 1969 bolo publikovaných v tlači do päťsto. Najvyššiu produkciu mal v období 1967 až 1969, keď v novinách Smena bola denne uverejnená vtipná kresba. "V karikaturistickej kariére som sa usiloval, aby kresba nebola presne adresná. Aby vyjadrovala nejaký názor, myšlienku, posolstvo. Niekedy je to aktuálne aj po 50-tich rokoch," prezradil výtvarník. Zaplnená sála sa o tom presvedčila na niekoľkých ukážkach jeho kresieb z konca 60-tych rokov 20. storočia.
Jubilant si zaspomínal aj na rodné Piešťany, najmä na detské letá trávené člnkovaním a kúpaním sa vo Váhu. Jeho ďalšia plavba životom predstavovala rôzne turbulencie, aj zákaz činnosti v období normalizácie.
"Život bez problémov by bol nudný. My, ktorí tvoríme, sa každý deň tešíme, že niečo vytvoríme," optimisticky konštatoval Junek a spomenul odvážnu udalosť z roku 1970. "Vtedy som už nesmel publikovať a ak sme chceli vystavovať v zahraničí, muselo to ísť cez Zväz slovenských výtvarných umelcov. Býval som v Starej Ľubovni a do medzinárodnej súťaže plagátovej tvorby v Krakove som poslal s dvoma výtvarníkmi naše veci poštou. Deň pred vernisážou naša štátna delegácia kontrolovala slovenskú expozíciu a nastalo pobúrenie. Poliaci vybrali na výstavu naše ilegálne zaslané veci a nie angažované umenie zaslané zväzom, museli to vymeniť. O rok neskôr Poliaci na protest odmietli slovenské plagáty na tejto významnej medzinárodnej výstave."
Junek prezradil aj svoj vzťah k poľskému plagátu, s ktorým sa prvýkrát stretol v roku 1962 počas študentského výletu vo Varšave. Okrem obrovského trhu s pestrým sortimentom tovarov zanechali v ňom najväčší dojem plagáty v uličkách mesta. "Za kamarátmi som vždy zaostával, pretože som si obzeral nádherné plagáty. Okrem topánok som si doniesol domov dojem z nich. Bolo to umenie, ktoré dobylo svet. Odvtedy obdivujem poľské plagáty a kultúru. Predstavte si, že oni uvádzali filmy, robili výstavy svojich emigrantov, pozývali ich na vernisáže. To u nás bolo nemysliteľné. V Bratislave v predajni Zahraničná tlač som si chodil kupovať kvalitné poľské časopisy. Ďalšie kontakty s ich kultúrou som mal cez Poľský inštitút a to pretrváva doteraz," zdôvodnil výtvarník, ktorý svoje životné jubileum oslavuje aj výstavou v ňom.
Nazval ju tEXTRÉMY, kde graficky znázornil 36 rôznych citátov. Napríklad Každý prístav víta loď nášho života inak, Všetky hrable k sebe hrabú až nás zahrabú, Za roh života chvalabohu nevidíme alebo Sme tuláci životom s palicou, ktorá stále viac bolí. "Mám ich viac, toto je výber pre daný priestor," povedal pre TASR autor tohtoročných diel.
Dušan Junek sa narodil v Piešťanoch (1943). Študoval v Bratislave na Vysokej škole technickej a Vysokej škole výtvarných umení. Je grafik, dizajnér, typograf, pedagóg, publicista a autor kultúrnych projektov. Získal vyše 30 ocenení. Medzinárodná rada asociácií grafického dizajnu v Bruseli mu v roku 2002 udelila prestížnu cenu za celoživotnú tvorbu a mimoriadny osobný prínos za rozvoj dizajnu vo svete Icograda Achievement Award. Je čestným členom medzinárodného združenia grafikov BBA – Brno Biennale Association. Jeho umelecký profil je publikovaný vo svetovej encyklopédii WHO is WHO in Graphic Design (Zürich 1994), The Contemporary WHO is WHO (USA 2003). V roku 2005 bol v Cambridge nominovaný do 100 TOP Visual Communicators. Jeho diela sú zastúpené v stálych zbierkach významných svetových galérií a múzeí. Žije a tvorí v Dunajskej Lužnej.
Okrem grafického cyklu sú na výstave, ktorá potrvá do 4. novembra, Junekove plagátové bibliografie vydané k autorským večerom Polslovo.
















