“Expresná linka k rasizmu,“ napísala v úvode Vachatová. Uviedla, že sama patrí k ľuďom, ktorí sa nezaoberajú tým, čo človek robí a s kým žije.
“Terajšiu štvavú kampaň, ktorá sa postupne zvrháva na hon na belochov, ale začínam mať problém prehliadať. Z výrobkov mizne označenie ‘bieliaci‘ alebo ‘zosvetľujúci‘, prezidenti kozmetických firiem sa predháňajú v tom, kto vydá najviac korektné vyhlásenia, z trhu sa sťahujú najrôznejšie ‘nekorektné ‘obaly,” píše Vachatová.
Francúzska spoločnosť L’Oreal totiž oznámila, že z opisu svojich produktov na starostlivosť o pleť odstráni slová ako “biela“ a “svetlá“. Obdobné rozhodnutie padlo aj v spoločnosti Unilever.
Americká spoločnosť Johnson&Johnson zase úplne prestala predávať krémy, ktoré pomáhajú zosvetliť tón pleti v Ázii a na Blízkom východe.
“L’Oreal chápe oprávnenú obavu zo slov, ktoré sa používajú na opis produktov pre vyrovnanie tónu pleti a rozhodol sa, že odstráni slová ako biely/bieliaci, svetlý/zosvetľujúci z celej produkcie,“ uvádza vo vyhlásení.
Podľa Vachatovej však zosvetľujúci krém, pálenie kníh, zákaz filmov a ani hyperkorektný jazyk nezmení vôbec nič na danej situácii.
“Nič okrem toho, že sa rozdelí spoločnosť, vyostrí situáciu a z ľudí, ktorí boli dovtedy tolerantní, sa stanú mnohokrát fanatickí ochrancovia niečoho, čo by ich pred tým nenapadlo obhajovať. Aspoň teda tu u nás,” pokračuje. Podľa jej slov v našej krajine totiž platí, že zmena mimo je človeku k ničomu, ak sa niečo zásadné nezmení vnútri.
“Som celkom tolerantná. Po tom, čo sa vo svete deje, sa zo mňa ale boh vie prečo nestáva tolerantnejší človek. Má to presne opačný efekt,” dodáva.
Protesty v USA a ich následky
Americké mestá a tiež rad krajín zachvátila vlna antirasistických protestov a nepokojov po smrti Afroameričana Georgea Floyda. Na internete sa objavilo video, na ktorom traja policajti nasadili Floydovi putá a zrazili ho k zemi, pričom jeden mu pritlačil kolenom krk.
Floyd niekoľkokrát uviedol, že nemôže dýchať, a potom stratil vedomie. Jeden policajt bol obvinený z vraždy, traja ďalší z napomáhanie vražde.
Následky vyostreného protirasistického boja sa dotkli aj trhu populárneho spotrebného tovaru. Spoločnosti vyrábajúce zmrzlinu Eskimo Pie a krémy, ktoré pomáhajú zosvetliť pokožku, dospeli k záveru, že ich tovar vedie k rasovej diskriminácii.