“Na základe neukončeného procesu hodnotenia dopadov na životné prostredie žiada prijímateľ Pro – Danubia o predĺženie lehoty realizácie hlavnej aktivity do februára 2020,” potvrdil pre agentúru SITA odbor komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR. Štúdiu financujú z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Dunajbus ako forma dopravy do hlavného mesta by sa mohla dotknúť približne 100-tisíc obyvateľov. Predpokladaný rozpočet pre tento projekt je 60 miliónov eur. Projekt Dunajbus pripravuje Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji Pro – Danubia. V rámci technického riešenia projektu hovoria o siedmich rýchlolodiach s kapacitou 120 až 140 osôb na jedno plavidlo, z toho 85 až 100 miest na sedenie, 40 miest na státie a 30 miest pre bicykle. K už existujúcim prístaviskám v Šamoríne (okres Dunajská Streda), Hamuliakove (okres Senec) a Čunove (Bratislava 5) pribudne ďalších šesť, a to Kyselica, Vojka nad Dunajom (obe Dunajská Streda), Eurovea, Aucafe, River park a Devín. Plánujú tiež zriadiť dva vlnolamy v oblasti zdrže Hrušov a vybudovať dve záchytné parkoviská, jedno v Šamoríne a jedno v Hamuliakove. Projekt počíta aj s potrebou jedného zimného prístavu, okrem iného aj pre servisné účely.
Z Hamuliakova do centra Bratislavy sa cestujúci lodnou dopravou dostanú do 25 minút. Pre porovnanie, cesta autom na tomto úseku ráno medzi 7:00 a 9:00 v pracovný deň trvá v priemere hodinu a pol. „Výhodou lodnej dopravy je, že bez ohľadu na podmienky v cestnej premávke dopraví cestujúcich na miesto určenia v rovnakom časovom intervale, a tým sa výrazným spôsobom skráti čas cestovania predovšetkým v ranných a popoludňajších špičkách,“ uviedli z Odboru komunikácie MDV SR. Dunajbus má odľahčiť cesty v priemere o 1 500 áut denne.
Peniaze pre realizáciu tohto projektu chce rezort dopravy čerpať z eurofondov, konkrétne z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Prostriedky z tohto programu je však potrebné vyčerpať do roku 2023.