Bratislava 8. apríla (TASR) – Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonala počas minulého roka na slovenskom trhu 18.403 kontrol, pričom počet zistených nedostatkov sa pohyboval na úrovni 11,2 %, čo predstavuje mierny medziročný pokles. Podľa ústrednej riaditeľky SOI Nadeždy Machútovej je však mierkou efektívnosti činnosti jej organizácie najmä podiel splnených opatrení. Počas minulého roka splnili podnikatelia nariadenia SOI v 83 % prípadov. "To svedčí o celkom dobrej disciplíne," zhodnotila Machútová.
Organizácia vydala vlani v súvislosti s porušeniami povinností podnikateľov celkovo 4000 rozhodnutí na prvom stupni správneho konania, pričom zhruba štvrtina z nich bola posunutá na druhý stupeň. Celková hodnota pokút, ktoré SOI vlani uložila dosiahla viac ako 2,4 milióna eur. Nárast zaznamenal počet uložených pokút za marenia výkonu kontroly. Vlani ich bolo celkovo 78 v celkovej hodnote 79.300 eur.
Počas vlaňajška rástol aj počet podnetov od spotrebiteľov, ktorý dosiahol 9975 oznámení. V roku 2010 to bolo 7556 a v roku 2011 9406. Najviac sa spotrebitelia sťažujú na nedodržanie zákonného postupu pri vybavovaní reklamácií zo strany obchodníkov. V oblasti služieb vedú v počte sťažností najmä služby spojené s vyúčtovaním bytu, cestovné zájazdy, stavebné služby a poskytovanie úverov. V oblasti predaja nepotravinárskeho tovaru podnety už dlhodobo súvisia s obuvou, textilom, domácimi spotrebičmi či stavebným materiálom a nábytkom.
V prípade bezpečnosti nepotravinových výrobkov zhodnotila Machútová situáciu ako dlhodobo stabilnú. Počet zistených nebezpečných výrobkov klesol z 191 prípadov v roku 2008 na minuloročných 63. Prvýkrát po niekoľkých rokoch zaznamenala inšpekcia aj nižší výskyt nebezpečných hračiek, ktorý vlani dosiahol podiel 44 %.
SOI kontroluje aj ekonomické záujmy slovenských spotrebiteľov a to napríklad prostredníctvom kontrolovania obchodných zmlúv na diaľku. Nedostatky boli v tomto prípade zistené v 94 % prípadov. Neustále sa rovnako zvyšuje počet prípadov, keď bol spotrebiteľ klamaný nepravdivými, nedoloženými a neúplnými informáciami. Pretrvávajú takisto nekalé obchodné praktiky pri poskytovaní spotrebiteľských úverov.
Za veľmi špecifickú kapitolu na trhu označila Machútová takzvané zľavové portály, ktoré predstavujú špecifický právny vzťah troch strán. Ide o prevádzkovateľa portálu, predávajúceho a spotrebiteľa. "Tam je nespočetné množstvo rôznych praktík a porušení, ktoré sa stávajú," upozornila Machútová. Medzi najčastejšie nedostatky patrí nedostatočné predstavenie internetového portálu a predávajúceho.
Na slovenských zľavových portáloch sa rovnako ponúkajú nedostatočne predstavené ponúkané výrobky, pričom vybavovanie reklamácií býva takisto nedostatočné. "Skoro všetky členské štáty hlásili problémy so zľavovými portálmi a je fakt pravdou, že sa možno pripraví jednotný koordinovaný projekt v rámci celého jednotného trhu," skonštatovala Machútová v súvislosti so situáciou na maloobchodnom trhu Európskej únie (EÚ).
Činnosť SOI pozitívne ohodnotil minister hospodárstva SR Tomáš Malatinský, ktorý sa dnes stretol so šéfkou tejto organizácie. "Som veľmi spokojný s prácou obchodnej inšpekcie a pevne verím, že pripravenou legislatívou, opatreniami a krokmi, ktoré podnikáme budeme vždy bližšie k spotrebiteľovi, jeho ochrane ale aj podnikateľom," povedal Malatinský.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam. Obrazová redakcia vydá fotoreportáž a videozáznam.