Kalifornské mesto Berkeley zaviedlo daň zo sladených nápojov 1. marca 2015 s tým, že to zvýši ich ceny a začne ich kupovať menej ľudí, aby sa tak predišlo okrem iných nepríjemných dôsledkov aj obezite, prejavujúcej sa takto najmä u detí a mladých ľudí. Získané peniaze by sa použili na zdravotné programy.
Výška dane predstavovala “jeden cent za uncu nápoja”, čiže pri 3,33 dl nápoji sa pridalo 12 centov a pri 2 litrovej fľaši 68 centov.
Jeden rok po zavedení tejto dane, časopise Plos Medicine ukázal pokles predaja sladkých nápojov v Berkeley o 9,6 %, zatiaľ čo tržby v okolitých oblastiach bez takejto dane vzrástli o 6,9 %.
Aj keď vedci nemôžu preukázať, že spotrebitelia namiesto toho kúpili čistú vodu, tržby balenej vody v Berkeley sa po zavedení dane zvýšili o 15,6 %. Vzrástli tiež tržby z iných nezdanených nápojov, ako sú nesladené čaje, mlieka a ovocné šťavy. Pritom diétne a energetické nápoje zaznamenali pokles o 9,2 %.
Aj Barry Popkin z Carolina Population Center na Univerzite v Severnej Karolíne v Chapel Hill a Lynn Silver z Ústavu verejného zdravia zistili, že sa takto skutočne podarilo zmeniť správanie ľudí. “To ma prekvapuje,” vraví Popkin, “nemyslel som si, že by sa mohol vôbec dosiahnuť taký veľký vplyv.” Debata okolo obezity a dane z cukru skutočne priniesla zníženie spotreby.
V prvom roku bola daň vyberaná iba v reťazcoch supermarketov a čerpacích staníc, takže stále existuje priestor pre väčší efekt, kedy sa pridali aj maloobchody. Navyše, úspech v Berkeley nabudil aj ďalšie mestá k zavedeniu takejto dane: San Francisco, Oakland, Boulder, Albany. Popkin očakáva, že vplyv dane bude oveľa väčší vo Filadelfii, kde bola stanovená ešte vyššia daň 15 %, a kde je konzumácia sladkých nápojov a obezita na vysokej úrovni. Výnosy z dane pôjdu pre detské škôlky.
Bitka s priemyslom o zavedenie dane “z cukru” v nápojoch bola a je ťažká. “Priemysel stále bojuje zubami-nechtami. Dosiahli sme kritický bod, ale priemysel stále bojuje. Bojuje zúfalo vo Filadelfii, pretože ide o veľmi vysoké kúpne mesto. Dôsledky sú veľmi hlboké.”
Výsledky tejto štúdie, rovnako ako ďalších štúdií hodnotiacich podobné dane v Mexiku a vo Francúzsku, prikláňajú mienku k zavedeniu dane aj vo Veľkej Británii. V Mexiku predaj klesol o 6 % v roku 2014 po zvýšení cien nápojov kvôli dani o 10 %.