Takéto údaje boli zistené v rámci reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2016, zostavenej na základe odpovedí 3000 respondentov na rozhodovacích pozíciách v 14 európskych krajinách. Celkovo, ak zoberieme do úvahy firmy aj súkromné osoby, došlo v rámci Slovenska k predĺženiu lehôt splatnosti rovnako o dva dni: z 36 dní v roku 2015 na 38 v roku 2016 (pozri priložený graf). Za celú Európu nastal tiež dvojdňový nárast – z 34 v roku 2015 na 36 tento rok.
„Trend predlžovania lehôt splatnosti môže byť dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane klienti, ktorým firmy nechávajú voľnejšie ruky z hľadiska očakávaných platieb, sa môžu cítiť komfortnejšie. No samotné podnikateľské subjekty by mali mať na pamäti, že ak chcú mať pod kontrolou svoje cash flow, príliš dlhé termíny splatnosti nie sú odporúčané,“ uviedol Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko venujúcej sa manažmentu pohľadávok.
Ak sa pozrieme výlučne na východnú Európu, v prípade firiem boli zaznamenané rovnaké hodnoty pre oba roky ako na Slovensku. V roku 2016 boli v priemere stanovené termíny splatnosti na 42 dní, rok predtým to bolo 40. V roku 2014 mal tento východoeurópsky údaj hodnotu 42 dní. Naproti tomu západná Európa už tradične zaznamenáva o dosť kratšie lehoty splatnosti. V roku 2016 mala v priemere 37 dní, vlani 35.
Zaujímavosťou je, že najdlhšie doby, do kedy korporátni klienti (B2B) môžu firmám splácať svoje záväzky, sú nastavené v Grécku. Pre rok 2016 v priemere až 53 dní, nasleduje Španielsko so 45 dňami a potom už Slovensko spolu s Maďarskom (zhodne po 42 dní). Rekordérom v tomto smere sú Nemci, ktorí majú lehoty splatnosti v priemere určené len na 26 dní.