V súčasnosti je verejný priestor v Žiline spravovaný viacerými externými spoločnosťami s rôznymi zmluvnými podmienkami. Celkovo mesto vynakladá na správu verejného priestoru ročne viac ako 3 milióny eur. “Cítime eminentnú potrebu zmeniť celkový prístup k správe a údržbe verejného priestoru. Preferujeme založenie vlastnej spoločnosti, pretože ak by sme chceli výrazne zmeniť čistotu a poriadok pri súčasných zmluvných vzťahoch, museli by sme siahnuť veľmi hlboko do vrecka,” naznačil pred dvomi mesiacmi primátor Peter Fiabáne.
Prednosta Michal Berger na základe požiadavky poslancov pripravil analýzu možností efektívnejšej správy verejného priestoru. Na viac ako 40 stranách naznačil alternatívy riešenia, vrátane založenia vlastného podniku. “Posúdili sme výšku personálnych a prevádzkových nákladov a tiež náklady na mechanizáciu a materiálne zabezpečenie. Sumár celkových ročných nákladov sme odhadli na maximálne 3,4 milióna eur,” uviedol Michal Berger.
Mestský komunálny podnik by pritom nemusel vzniknúť ako úplne nový, ale v hre bola aj alternatíva využitia 20-percentného majetkového podielu mesta v akciovej spoločnosti Žilinské komunikácie, ktorá sa už dnes stará o zimnú údržbu ciest a chodníkov a ich drobné opravy. Navyše podľa Bergera sa v zmysle novely zákona o verejnom obstarávaní už Žilinské komunikácie, a. s. nebudú môcť pre možný konflikt záujmov uchádzať o mestské zákazky a tržby mesta dnes tvoria 78 percent celkových príjmov.
Súčasťou uznesenia malo byť aj vypovedanie existujúcich zmlúv s externými dodávateľmi, čo niektorí poslanci kritizovali. “Máme šesť dodávateľov v jednom verejnom priestore a je s tým problém. Jeden vysype smeti, ale nezaujíma ho, že na tom istom mieste nie je pokosené. Druhý kosí, ale výtlk na susediacom chodníku si nevšimne. To je reálny problém, ktorý musíme vyriešiť. Navyše, na dodávateľov prichádzajú nové a nové nároky, pričom zmluvne ich nemajú podchytené,” obhajoval výpoveď zmlúv viceprimátor Vladimír Randa.
Takmer dvojhodinová poslanecká diskusia nepriniesla žiaden pozmeňovací návrh, ale ani očakávané rozuzlenie. Až pätnásti poslanci sa totiž hlasovania zdržali. Rovnaký počet uznesenie podporilo, ale na jeho schválenie predsa len chýbal jeden hlas. Na súčasnom systéme starostlivosti o cesty, chodníky a zeleň v Žiline externými dodávateľmi sa tak nateraz nič nemení.