Štokholm 19. júna (TASR) – Švédsky odevný reťazec Hennes & Mauritz (H&M) v 2. štvrťroku finančného roka 2012/2013 sklamal analytikov, keď jeho zisk klesol viac, ako očakávali. Môže za to posilnenie švédskej koruny, ktoré skresalo príjmy reťazca v zahraničí, a tiež zložitá hospodárska situácia v Európe, ktorá zápasí s recesiou. Informovali o tom agentúry Bloomberg a RTTNews.
Čistý zisk druhého najväčšieho maloobchodného predajcu odevov v Európe od začiatku marca do konca mája 2013 klesol o 11 % na 4,66 miliardy švédskych korún (537,16 milióna eur) z 5,22 miliardy SEK v rovnakom období predchádzajúceho finančného roka. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, ale odhadovali, že sa zníži menej, a to na 4,87 miliardy SEK.
Tržby spoločnosti v lokálnych menách, vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH), pritom v období marec – máj vzrástli o 5 %. Ale po prepočítaní na švédske koruny a po vylúčení DPH klesli o 7,3 % na 31,64 miliardy SEK. Podľa H&M pri rovnakých menových kurzoch ako vlani by jeho tržby boli v 2. kvartáli o 1,8 miliardy SEK vyššie.
"Posilnenie švédskej koruny oproti svetovým menám, ako je euro, malo výrazne negatívny vplyv na zisk reťazca," uvádza sa vo vyhlásení H&M. Silná domáca mena tak švédskej firme ešte viac skomplikovala situáciu na európskom trhu, ktorý zápasí s dôsledkami recesie a úsporných opatrení. Aj nezvyčajne dlhá a chladná zima sa podpísala pod slabšie výsledky, keďže spotrebitelia odsunuli nákup sezónneho oblečenia na neskôr.
"Tržby neboli uspokojivé," vyhlásil generálny riaditeľ H&M Karl-Johan Persson. Dodal, že reťazec pokračuje v dlhodobých plánoch, ako sú investície do rozvoja internetového predaja a nových značiek, ktoré mu umožnia rozšíriť ponuku produktov.
H&M chce tento rok otvoriť ďalších 350 obchodov. Reťazec mal na konci mája 2013 na celom svete 2908 predajní.
(1 EUR = 8,6753 SEK)