Veľký učitel národov J.A.Komenský napísal:
Skloniť sa treba k práci, čo dáva ľuďom chlieb.
Hlbšie sa však treba skloniť k matkám, čo dali život deťom.
Ale najhlbšie k učiteľom, čo z bytosti vychovali človeka,
lebo ľahšie je horu preniesť, rieku zahatať, prinútiť ju proti prúdu tiecť,
ako vychovať človeka dobrého, so srdcom a dušou ľudskou.
Liečebno-výchovné sanatorium v Nitre na Kyneku (ďalej len LVS ) si v tomto školskom roku pripomíná okrúhle 45. výročie založenia. Bolo zriadené 1. januára 1971 ako speciálne za- riadenie, ktorého základným poslaním je liečebno-výchovná starostlivosť o deti s ADHD syndrómom (Attencion Deficite Hyperactive Disorder) s poruchami správania, učenia, po- ruchami emociálneho a sociálneho vývinu.
LVS je zriadené ako koedukačné a internátne školské zariadenie s celoročnou prevádzkou. Pri zariadení sú zriadené triedy špeciálnej základnej školy. Ďalej plní úlohu pri ochrane detí pred sociálno-patologickými javmi v prevencii problematického a delikventného vývinu. Aktívne pracuje s rodinou s cieľom zlepšiť a zachovať jej funkciu.
Dominantným poslaním je liečebno-výchovná starostlivosť o deti s abnormným vývinom osobnosti, ktoré si vyžadujú krátkodobé liečebno-výchovné pôsobenie a reedukáciu zameranú na úpravu sociálnej adaptácie. Pod pojmom deti s abnormným vývinom osobnosti sa rozumejú tie deti, ktoré prejavujú výrazné znaky zlej adaptácie na širšie a užšie sociálne prostredie v dôsledku ich úskostných, negativistických, agresívnych a iných neprimeraných reakcií voči svojmu prostrediu v dôsledku čoho dochádza u nich k výchovným ťažkostiam, majú problémy vo vzdelávacom procese a prejavujú sa u nich známky osobnej nespokojnosti so sebou a neadekvátnosťou ich sociálnej role.
Žiaci podľa liečebno-reedukačnej starostlivosti navštevujú triedy normálnej ZŠ, preto ich celková mentálna úroveň nesmie byť horšia jako ľahko inferiórna. Cieľom činnosti sanatória je dosiahnuť úpravu stavu na základe osobitného liečebno-výchovného prístupu . Preto popri plneniu vyučovacích cieľov sa žiaci zariadenia pod vedením skúsených špeciálnych pedagógov aktívne zapájajú do rôznych aktivít tak na úrovni školy, ako aj mimo školy na iných podujatiach.
Škola každoročne organizuje rôzne súťaže :„Kynecký slávik“, „Odvíjaj sa rozprávkové vretienko“, súťaž v dramatizácii „Skupina baví skupinu“, výtvarné „Diaľnica očami detí“, „Slovensko moje“, „Nitra moje mesto“, „Prečo som na svete rád“, „Moja rodina“, „Európa v škole“, „ Kynecká olympiáda “ .
Dnes sme komplexnou školou, ktorá buduje svoju exis- tenciu nielen na tradíciách, ale aj súčasnosti, a to prezentáciou vo vedomostných súťažiach, súťažiach mladých tvorcov a talentov v kultúrnych a športových súťažiach. Toľko stručne odborný curriculum vitae nášho zariadenia. Však škola, to nie sú len učitelia, vychovávatelia a žiaci. Súčasné aj minulé výsledky v predchádzajúcich 45-tich rokoch by nebolo možné dosiahnuť bez zodpovednej práce nielen pedagógov, ale aj nepedagogického personálu.
V našom prípade sú to tety a ujovia ekonomického, hospodárského úseku, tety z kuchyne, ujo šofér, zdravotná sestrička, teta psychologička a tety upravovačky. Bez nich by nerušený chod školy bol nemyslitelný. To sú všetko zanietení ľudia ochotní odovzdať svojim zverencom kus svojho srdca. Aj im patrí veľká vďaka.
Nuž, želajme Liečebno-výchovnému sanatóriu na Kyneku do ďalších rokov istú budúcnosť, veľa ďalších úspešných rokov, veľa správnych krokov, učiteľom a všetkým zamestnancom veľa pozitívnych momentov v každom dni, nech sa im darí približovať sa k cieľom, ktoré si vytýčili.
PaedDr. Gašpar Poláček